Liten og lett herjesykkel.

Prat om ATV og Cross
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Tobben84 »

JK95 wrote:
Tobben84 wrote:Kjøpte meg en 2013 ktm 690 enduro r jeg med 14000 km på telleren. Denne veier jo kun 138 kg og oppleves som et lite leketøy offroad sammelignet med min forhenværende Tiger 800 xcx. Med komfortsal og liten vindskjerm har jeg heller ingen problemer med å cruise en dag avgårde. Skjønner ikke hvorfor jeg hadde så dyr sykkel før :thumleft
Har selv lyst på en slik, men må bli som nr.2-baik, ser ikke for meg det er en langhelgssykkel, men mulig komfortsal hjelper? :-k

Btw, ser duer bosatt i trønderhovedstaden, bodde ikke du sørpå?
Funker fint å cruise på min altså, men seff mye mindre comfort enn de som gjør det aller best. Ergonomi er det mest avgjørende for meg, og der treffer stort sett Ktm blink for meg, spesielt i motard/sm segmentet.

Ja, bodde sørpå før ja :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by JK95 »

Tøft 8) Jeg synes GSX-R 600 er komfortabel jeg, så da er sikkert ikke 690 feil heller \:D/
Enn å flytte til mine strøk uten å si noe?! :shock: Håper du har meldt deg inn i Bikes&Burgers Trondheim?
Tobben84
Posts: 333
Joined: 29 Oct 2015 21:26
MC: 2011 Triumph Scrambler
Location: Trondheim

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Tobben84 »

JK95 wrote:Tøft 8) Jeg synes GSX-R 600 er komfortabel jeg, så da er sikkert ikke 690 feil heller \:D/
Enn å flytte til mine strøk uten å si noe?! :shock: Håper du har meldt deg inn i Bikes&Burgers Trondheim?
Nei, har ikke det, men skal sjekke det ut :thumleft

Til trådstarter, så ville jeg anbefalt en prøvetur på 690. Tror at høyden kan oppleves annerledes på en såpass lett sykkel hvor det også er veldig enkelt å bruke et bein i bakken i gangen(godt mulig du har masse erfaring med dette fra før, så da får du bare stryke forslaget :D )
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Tobben84 wrote:
Til trådstarter, så ville jeg anbefalt en prøvetur på 690. Tror at høyden kan oppleves annerledes på en såpass lett sykkel hvor det også er veldig enkelt å bruke et bein i bakken i gangen(godt mulig du har masse erfaring med dette fra før, så da får du bare stryke forslaget :D )
Joda, jeg er kjent med den teknikken. Men den forutsetter jo planlagt stopp. På vei/grusvei er jo det forsåvidt greit, men det kan være litt mer utfordrende i terrenget.
Jeg har på ingen måte avskrevet 690 Enduro R, men jeg tror den blir for dyr uansett. Tanken er jo en herjesykkel jeg ikke trenger å være redd for, til en rimelig penge.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by mekkern »

KTM 300 EXC
Har tittet litt på denne. Ca110kg m bensin.
Men er jo lang i beina jeg da.
User avatar
Kikken
Posts: 76
Joined: 11 Nov 2015 13:57
MC: BMW R1200GS og DRZ400S
Location: Trondheim

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Kikken »

Snikkeren wrote:...Har jo sett litt på Suzuki, men da DRZ 400. Den er også veldig aktuell. DR350 og 650 føler jeg blir litt for gammel.
Kjøpte meg en 05-modell DRZ400S i oktober - den har nå fått montert (de medfølgende) Trelleborg/Mitas Army Special 644 vinterdekk med "nubbar". Holder nå på å "gjenlære" gamle vinterkjøringskunster fra tenårene - både kveldsturer og jobbpendling.

140kg og 40hk med 6000km serviceintervall - Storkoser meg \:D/

Høyden er ikke så farlig - disse synker godt ned så fort du får beinet over.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Kikken wrote:
Snikkeren wrote:...Har jo sett litt på Suzuki, men da DRZ 400. Den er også veldig aktuell. DR350 og 650 føler jeg blir litt for gammel.
Kjøpte meg en 05-modell DRZ400S i oktober - den har nå fått montert (de medfølgende) Trelleborg/Mitas Army Special 644 vinterdekk med "nubbar". Holder nå på å "gjenlære" gamle vinterkjøringskunster fra tenårene - både kveldsturer og jobbpendling.

140kg og 40hk med 6000km serviceintervall - Storkoser meg \:D/

Høyden er ikke så farlig - disse synker godt ned så fort du får beinet over.
Kommer jeg over en sånn en til en fornuftig pris, på rett tidspunkt (når jeg har spart nok penger), så kan det godt hende det blir en sånn.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Honda med CRF 250 Rally:
http://www.motorcyclenews.com/news/new- ... ilan-2016/

Dessverre øker vekten til 157 kg. Om dette er tørrvekt eller kjøreklar vekt står det ikke noe om.

Nei, no synes jeg det er på tide at KTM kommer med 390 Adventure'en det har vært rykter om.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by ole m. »

Sykkelen ser fin ut den, Snikkeren. Men en Rally på 250 ccm, knapt 25 hk og 157 kg, hvem er det som vil ha det? :evil: Denne burde vært minimum 450, helst rundt 700 ccm.

Image
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Ja, var det jeg også tenkte. Og vekten vil nok ikke øke så veldig mye selv om den økes til 450 ccm.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by ole m. »

Her er en mer interessant Honda, Africa Twin Enduro Sports concept bike. Får bare håpe de klarer å produsere noe som ligner på dette.

Image

Image

Image

Image

Image

http://www.advpulse.com/adv-bikes/honda ... s-concept/
Last edited by ole m. on 08 Nov 2016 22:40, edited 1 time in total.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Ja, jeg så den der. Den ser jo dritfet ut, men da snakker vi jo ikke liten lett herjesykkel lengre.


Skulle ønske det var flere alternativer i 450 ccm klassen med normale service intervaller.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by knutk »

Hva med Beta? det har ikke vært mye nevnt.

Kjenner ikke noe til dem, men her er et eksemplar:
http://m.finn.no/mc/all/ad.html?finnkod ... s=85541572
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by Snikkeren »

Av det jeg har sett på YouTube, så får Beta mye skryt. Men vi snakker da om sykler som trenger hyppige oljeskift, og rebuild etter xxx timer.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Liten og lett herjesykkel.

Post by knutk »

Der er andre som er mye mer kvalifisert å svare på dette med driftstid enn undertegnede.

Men jeg sitter igjen med inntrykk av at om man skal ha en lett sykkel som ikke er et gjesp å kjøre tror jeg man må akseptere hyppigere service -intervall enn om man velger en slappfisk.

Dog har jeg snakket med en del eiere av slike sykler, og de sier at de ikke anser det som et stort problem. Kjører man løp øker vedlikeholdet, men til moderat kjøring holder motoren lenger enn antydet (hva nå det måtte være verdt). De hevder at an merker på motor når det er dags å skifte stempel m/tilbehør, og de anser det ikke som en stor sak.
Post Reply