Norrøne motiver.

Diskutèr tattoo, piercing eller andre former for kroppskunst.
Post Reply

Forbinder du norrøne ting med nazisme/vigrid?

Ja.
4
8%
Nei.
47
92%
 
Total votes: 51

ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Norrøne motiver.

Post by ErlingSG »

Har tegnet på min neste tattoo ganske lenge nå, det er en ganske stor torshammer som jeg vil ha på høyre overarm. Jeg vet at torshammeren er et symbol som bla. vigrid bruker mye.
Andre norrøne motiver blir også gjerne forbundet med rasisme/nazisme.

Tattovøren jeg har brukt før er ganske forbannet på det, for han er også interessert i det norrøne, men selv om endel tar pointet lurer jeg fortsatt på hva folk flest mener om temaet.

(At jeg som regel har mellom 3 og 5mm hår på hodet hjelper meg heller ikke :lol: )
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Norrøne motiver.

Post by supermons »

Det er ganske mange idioter som har brukt korset til ganske mye rart også opp gjennom tidene, men alikevel mange som tattooerer seg med det..

Jeg ville ikke trodd du har nazi selv med kort hår og torshammer på skuldra.. Mulig litt harry men :twisted:


(Tror mulig den koblingen er sterkere i utlandet, her har vi jo fått den norrøne kulturen inn via skolen og sånt..)
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Norrøne motiver.

Post by RH racing »

eneste tegnet du bør være skeptsik til å ta er solkorset (hakekors) dette er jo en direkte forbindelse med nasismen.
men en torhammer er ikke brukt i stort av nasistiske sammenhenger.. vigrid bruker denne, men vigrid er en nasjonalistisk forening og egentlig ikke rent nasisme... men idioten Tore Tvedt vet neppe forskjellen på dette.

Har selv tattoert solkorset på armen, men da vendt tilbake til riktig vei og laget mere gammeldags enn dett 100% rette hakekorset. og folk ser det ikke engang... samboeren min har en torshammer i nakken og folk tror heller dette er oppned kors fremfor no nasi greier... så jeg sier: er du en som intreserer deg for Norrøn tro så ta en torshammer..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Norrøne motiver.

Post by _Adler_ »

Jeg forbinder det ikke med norrønsk tro, nei, selv om noen liker å misbruke det i nazistiske koblinger.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Norrøne motiver.

Post by RH racing »

_Adler_ wrote:Jeg forbinder det ikke med norrønsk tro, nei, selv om noen liker å misbruke det i nazistiske koblinger.
er forskjell på nasisme og nasjonalisme. en Nasist bruker ikke Torshammer i noen av sine koblinger. men en nasjonalist (altså i Norge og andre Hedenske land) bruker torshammeren til å ytre sinn nasjonalitet/nasjonalisme...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Norrøne motiver.

Post by knetrom »

RH racing wrote:Har selv tattoert solkorset på armen
Kan du legge ut bilde av det? Syns egentlig at hakekorset er et estetisk fint symbol, og det er brukt i tusenvis av år før Hitler tok det som sitt eget. Hakekorset var faktisk begynt å bli ganske utbredt i tiårene FØR nazismen oppsto i Tyskland, og i etterkrigstiden er nok mange blitt urettmessig stemplet som nazister pga det. Har f.eks sett bilde av det finske landslaget i noe, tror det var håndball, med hakekors på uniformene. Det var tatt 10 eller 20 år før nazismen begynte å bruke tegnet.

Mulig jeg roter med det finske laget, for her er et bilde fra 1909 av et basketballag bestående av indianere, funnet på Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/File:Nativ ... l_team.jpg

Du kjenner gjerne til denne siden? www.卐.com
Klikkbar link, forumet motarbeider den andre: http://xn--zkr.com/

Edit, mulig jeg roter med bruken av solkors vs hakekors her, siden noen mener solkorset som det andre korset nazistene tok som sitt eget (det i en sirkel uten haker). Er interessert i å se uansett
Post Reply