Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Juliet
Posts: 895
Joined: 26 Dec 2007 23:22
MC: 2005 Sportster 1200
Location: Øvre Romerike

Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by Juliet »

Det var snakk om å løfte opp sykkel etter å ha veltet, i en tråd for en liten stund siden, og vi fikk en forklaring på god løfteteknikk.
Her er det en film av det i praksis

[youtube]<object width="425" height="344"><param name="movie" value=" name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/youtube]
Image
Vennlig hilsen Juliet
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen
It’s my birthday

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by MowZ »

Håper jeg slipper å løfte opp min:)
BMW S1000RR, Simply the best!
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by maelling »

Havner min i bakken, vet jeg ganske så sikkert at den ikke så lett lar seg løfte opp igjen med sine 270 kg eller deromkring i våtvekt. Men, et triks jeg har hørt er å ha motoren i gang i første gir mens man løfter den opp og la den dra seg opp selv, selv om jeg er litt usikker på om dette er lurt med tanke på oljeflow'en i motoren om all olje ligger på en side. Men, da R1'en min dundra i bakken etter en påkjørsel, var jeg så full av adrenalin og forbannelse at jeg reiste den rett opp som om det skulle vært tråsykkelen min :P Er man på kokepunktet med sykkelen liggende i bakken, greier man å løfte opp det meste :)
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by Baron von Waffel »

Med tanke på ryggen din etter en løft er det likevel lurt å løfte riktig. Ellers kan du trenge mye "adrenalin" i fremtiden for å dempe ryggsmertene.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Ulvinnen
Posts: 4874
Joined: 01 May 2007 21:16
MC: Harley Davidson Sportster 883 Custom 2009 modell

2008: 10000 km
2009: 7000 km
2010: 6000 km
2011: 3900 km
Location: Akershus

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by Ulvinnen »

Imponerende! Men jeg håper ikke jeg trenger å gjøre det i praksis noen gang, jeg heller.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by RH racing »

løftet og dro den første ninjan jeg hadde opp fra en grøft.. 200kg og piss regn.. men skal si den reiste seg fort da jeg skrek jeg skulle selge de. hahahaha
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
Gixxerman

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by Gixxerman »

Jaja, det gikk nå greit dén gangen, men ikke denne

haha =]
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by RH racing »

sexy ;)
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by KinG^KaoZ »

Når jeg var 16 for 6år siden og hadde mitt første krasj på moped, så tok jeg et slikt adrenalinløft. Dro sykkelen på rundt 120kg opp ei grøft som var ca 1 meter dyp. Høres ikke ut som rare greiene, men den dag idag ser jeg at jeg må ha vært full av adrenalin. Har sykkel på rundt 220kg tørr (tror jeg) nå, var ikke noe problem å i vippe den opp igjen.

Litt rart, var langt uti ingenmannsland, sykkelen var tydligvis død, midt på natta, ikke en sjel i nærheten. Alikevell var det første jeg tenkte på når jeg kom til meg selv: "FÅ OPP SYKKELEN!!".

Du kan se grøfta ned der i mørket, var en bekk der også.

Image
Rimol
Posts: 497
Joined: 21 Dec 2007 18:03
MC: Honda CBR 1000RR Fireblade
Location: Trondheim

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by Rimol »

foretrekker å holde meg på hjulene ;-) men trur at hvis uhellet er ute så skal jeg nok klare å få den på hjulene igjenn
Honda CBR 1000RR Fireblade
-Ermax undertray
-Ermax vindskjerm
-Datatool gir idikator
-CLS Kjede smørersystem
User avatar
MvAgustaRider
Posts: 46
Joined: 22 Jan 2009 21:48
MC: MV Agusta F4 1000R

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by MvAgustaRider »

Har personlig prøvd en annen metode som jeg syntes fungerte brukbart.

Ta tak i styreenden som peker mot bakken. Dra i denne så hjulet peker opp - dra helt til fullt utslag. Så setter du deg i hockey så nærme sykkelen du kommer, og med rak rygg og strake armer. Løft ! Har prøvd dette på en harley på 300kg+ på en messe hvor de viste den andre varianten. Altså stille seg med ryggen mot sykkelen.
De mente min metode var feil, men såklart, de var der for å promotere sin måte, så det er jo klart at de måtte si det hehe. Jeg bare lo litt for meg selv og gikk :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by tshansen »

Det finnes vel ikke noe feil måte å løfte opp sykkelen etter velt. Så lenge du får den opp.

Men du skal huske på at din metode er mye større belastning for rygg, lår og armer. Du må bruke mye mere rein muskelkraft enn moment når du løfter opp. Noe som kan være veldig vannskelig for folk som ikke er så sterk. Som gjennomsnittsdama i Norges land!

Men at din metode er feil er bare tull. Men kanskje ikke best ;-)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by Baron von Waffel »

Det viktige er å løfte på en måte som skåner ryggen og sørger for at man bruker kroppens sterkeste muskler, lår og rumpe. Resten er snakk om utnyttelse av fysikkens lover for vektarmer etc.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by tshansen »

Baron von Waffel wrote:Det viktige er å løfte på en måte som skåner ryggen og sørger for at man bruker kroppens sterkeste muskler, lår og rumpe. Resten er snakk om utnyttelse av fysikkens lover for vektarmer etc.
Helt korrekt!!! Å om du da står med ryggen mot eller fra sykkelen har lite å si :)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Kriston
Posts: 687
Joined: 05 Jan 2009 23:51
MC: Ducati 1198S Corse
Location: Oslo

Re: Hvordan løfte opp sykkelen etter velt

Post by Kriston »

Metoden brukt i filmen virket jo rett og slett bare klønete. Ikke bare gnir hun sykkelen opp og ned i gulvet, men om det hadde vært stein og møkk der ville beina glidd rett frem, og risikert at sykkelen lander på ryggen, noe som virkelig er imot sin hensikt med denne metoden. :P
"Mistet" selv sykkelen for noen dager siden pga. is og snø. På en eller annen måte klarte jeg å holde den igjen slik at støtet ble minimalt. 0 skader, what so ever! Da ble jeg glad! :)
Post Reply