Crash, Boom, Bang

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Crash, Boom, Bang

Post by Einar »

Crash 10.02.2006
og forklaring på hvorfor,hvordan (link til et annet forum, håper det går greit)
Han fyren i bilen sa at hun hadde kjørt på han.. bra at hun hadde det på tape....
cool i slow motion på slutten.
Du trenger bare 1
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Kinkig situasjon å manøvrere seg ut av det der, fatter ikke hva gjøken i bilen drev med, utrolig talentløs kjøring.

AtW
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Bare i USA...

bra hu klarte seg uten skader da og sykkelen så ikke så ille ut etterpå heller
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Utrolig at hun klarte å holde kontrollen og komme ut av den situasjonen hel. Leste gjennom forumet hennes og fikk med detaljene. Og denne videoen bekrefter bare at det er mange apekatter der ute.
Kjør med hodet og kom hjem hel hver gang.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Trodde jeg hadde posta den jeg, yeye... Har lest hele tråden hun la ut, og hun klarte seg ganske bra. Uansett så var det ikke store farten hun hadde da det smalt, så det er ikke så rart. Så jo at hun stoppet ganske fort etter hun traff asfalten.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

50 MPH = 80 km/t = ikke stor fart :?:
Hun hadde i motsetning til meg vett til å trekke opp føttene og bruke bremsinga som katapult for å komme forbi bilen når det smalt.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote:50 MPH = 80 km/t = ikke stor fart :?:
Hun hadde i motsetning til meg vett til å trekke opp føttene og bruke bremsinga som katapult for å komme forbi bilen når det smalt.
Nå er det ikke så lett å se på slike bilder, men jeg tviler på at hun hadde 80 km/t når hun traff bilen. (om strekene på veien er noenlunde like, som i norge, så hadde hun kanskje 70-80 før hun begynte å bremse).

Åssen ser du at hun trekker opp beina? Ser ikke sånn ut på skyggen like før ulykken.

AtW
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Leste forumet hennes, hvor hun forklarte hva hun gjorde, og hvor det var flere som analyserte videoen. Hun hadde sannsynligvis 70 - 80 km/t i inngangen av sistuasjonen, som var over på litt over 2 sekunder, og det er ikke så mye du får redusert hastigheten på 2 sekunder fra den hastigheten.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote:Leste forumet hennes, hvor hun forklarte hva hun gjorde, og hvor det var flere som analyserte videoen. Hun hadde sannsynligvis 70 - 80 km/t i inngangen av sistuasjonen, som var over på litt over 2 sekunder, og det er ikke så mye du får redusert hastigheten på 2 sekunder fra den hastigheten.


Du får antakelig stoppet en sykkel helt til stans fra 80 km/t på greit føre og dekk om man bremser maks. (dvs 25 meters bremselengde omtrent). Selv med 1 sekunds reaksjonstid. Så har man halvaert farten.

AtW
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Var ikke så enkelt Denne sier litt om hvorfor
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote:Var ikke så enkelt Denne sier litt om hvorfor
Jeg sier ikke at det var enkelt, jeg sier det er mulig å redusere hastigheten vesentlig i løpet av 2 sekunder, og det ser ut som det ble gjort også (ihvertfall for meg)

AtW
User avatar
Einar
Posts: 650
Joined: 26 Apr 2005 15:03
Location: Tofte

Post by Einar »

Dette viser så bra hva kan skje ute i traffiken.. Det å diskutere hva man ville ha gjort er også bra. Høyre, venstre, bremse, unnamanover....
Jeg tror at i dette tilfellet var det beste som kunne skje(etter at et crash var umulig å unngå) at hun kjorte på bilen som var utavkontroll.
Fyren kan å fått epelipsi anfall, blackout, sovnet og så plutselig snappet ut av det med det resultatet.
Jeg har hatt et lignende opplevelse med bil der en annen bil som jeg hadde på min høyre side plutselig svinger foranmeg (han skulle snu på en parkeringsplass, ikke noe blinksignal)med det reslutatet at jeg svinger ut av veien for å unngå sammenstøt og krasjer inn i en lysstolpe. Det som skjedde var at bilen som jeg prøvde å unngå å krasje i, fikk ikke en skramme og derfor var det veldig vanskelig med forsikringsselskapet.. Jeg snakket med politiet og de sa "off the record" du skulle å kjort inn i den. da ville du hatt bevis på at han svingte foran deg. Til slutt fikk jeg gutten som kjorte bilen til å skrive under et dokument som min kontakt hos forsikringsselskapet hadde laget og da fikk jeg dekket 75% av skaden.. ikke hele etttersom de påsto at jeg hadde for høy fart.
Hvis hun hadde svingt til høyre eller venstre og kjørt inni en av bilene som var på hennes side ville hun ha fått problemer med fyren som egentlig var skyld i hele episoden. Da ville han bare kunne kjøre vekk.. men jeg har nå tenkt å skaffe meg helmetcam ... hvor ofte er man ikke oversett av biler... kunne vært litt gøy å se i gjennom episoder seinere.. da kan man se om det var virkelig så nær å gå galt...
Du trenger bare 1
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

33.R.P.M. wrote:Dette viser så bra hva kan skje ute i traffiken.. Det å diskutere hva man ville ha gjort er også bra. Høyre, venstre, bremse, unnamanover....
Jeg tror at i dette tilfellet var det beste som kunne skje(etter at et crash var umulig å unngå) at hun kjorte på bilen som var utavkontroll.
Fyren kan å fått epelipsi anfall, blackout, sovnet og så plutselig snappet ut av det med det resultatet.
Jeg har hatt et lignende opplevelse med bil der en annen bil som jeg hadde på min høyre side plutselig svinger foranmeg (han skulle snu på en parkeringsplass, ikke noe blinksignal)med det reslutatet at jeg svinger ut av veien for å unngå sammenstøt og krasjer inn i en lysstolpe. Det som skjedde var at bilen som jeg prøvde å unngå å krasje i, fikk ikke en skramme og derfor var det veldig vanskelig med forsikringsselskapet.. Jeg snakket med politiet og de sa "off the record" du skulle å kjort inn i den. da ville du hatt bevis på at han svingte foran deg. Til slutt fikk jeg gutten som kjorte bilen til å skrive under et dokument som min kontakt hos forsikringsselskapet hadde laget og da fikk jeg dekket 75% av skaden.. ikke hele etttersom de påsto at jeg hadde for høy fart.
Hvis hun hadde svingt til høyre eller venstre og kjørt inni en av bilene som var på hennes side ville hun ha fått problemer med fyren som egentlig var skyld i hele episoden. Da ville han bare kunne kjøre vekk.. men jeg har nå tenkt å skaffe meg helmetcam ... hvor ofte er man ikke oversett av biler... kunne vært litt gøy å se i gjennom episoder seinere.. da kan man se om det var virkelig så nær å gå galt...
Synes egentlig situasjonen ble taklet på en ganske god måte, i dette spesifike tilfellet så kan man jo konkludere utifra etterpåklokskap at man kunne ha svingt venstre eller bare hugget inn bremsen med en gang. Men det er jo ikke sånn man vet på forhånd.

AtW
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ragnhild wrote:Var ikke så enkelt Denne sier litt om hvorfor
Sving til venstre = motgående trafikk = fare for brå død eller store skader
Brå oppbremsing = bil opp i hekken = fare for brå død eller store skader
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote:
Ragnhild wrote:Var ikke så enkelt Denne sier litt om hvorfor
Sving til venstre = motgående trafikk = fare for brå død eller store skader
Brå oppbremsing = bil opp i hekken = fare for brå død eller store skader
Vanskelig for meg å se hvor nærme en bil var bak, ser det ikke ordentlig i speilet. Såklart er det en fare for sore skader, men en evt bil bakfra ville vel klart å bremse endel.

Å svinge til venstre ser jeg på som en relativt uproblematisk løsning i dette tilfelle, ser du på videoen ser man jo tydelig at feltet til venstre er i samme retning, og at det er fysisk blokkering mellom det og feltene imot. Det er jo snakk om å svinge ett felt til venstre der.

AtW
Post Reply