Crash, Boom, Bang

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ja, hvis du holder deg til videoen, skjønner jeg hva du sier, men hvis du leser Denne får du litt mer innsikt i hvordan hun tenkte/handlet og også hvordan forholdene var med hensyn til trafikk bakfra og hva som kunne skje ved å svinge til venstre.
Men Denne har du jo sikkert lest? Så egentlig er det jo bare flisespikkeri det jeg maser om :oops:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

ATWindsor wrote:Å svinge til venstre ser jeg på som en relativt uproblematisk løsning i dette tilfelle, ser du på videoen ser man jo tydelig at feltet til venstre er i samme retning, og at det er fysisk blokkering mellom det og feltene imot. Det er jo snakk om å svinge ett felt til venstre der.

AtW
Helt uenig. I det situasjonen oppstår og bilen begynner å skjene mot høyre ligger MC'n i høyre del av sitt felt og bilen er ikke SÅ langt foran. For å unngå sammenstøt måtte hun endret kursen momentant 30-45 grader på fartsretningen, noe som er helt urealistisk på MC i den farten. Og som hun selv skriver, sjansen for å bli kastet over midtdeleren og over i motgående trafikk var ganske stor. :?
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Dominator wrote:
ATWindsor wrote:Å svinge til venstre ser jeg på som en relativt uproblematisk løsning i dette tilfelle, ser du på videoen ser man jo tydelig at feltet til venstre er i samme retning, og at det er fysisk blokkering mellom det og feltene imot. Det er jo snakk om å svinge ett felt til venstre der.

AtW
Helt uenig. I det situasjonen oppstår og bilen begynner å skjene mot høyre ligger MC'n i høyre del av sitt felt og bilen er ikke SÅ langt foran. For å unngå sammenstøt måtte hun endret kursen momentant 30-45 grader på fartsretningen, noe som er helt urealistisk på MC i den farten. Og som hun selv skriver, sjansen for å bli kastet over midtdeleren og over i motgående trafikk var ganske stor. :?
Den er kasnkje 20-25 meter foran om merkingene i veien er tilsvarende som i norge, i tillegg har bilen litt far fremover. Jeg tror ikke det hadde vært vansklig, rent fysisk, å foreta en slik manøver. (man klarer jo nesten å bremse ned til 0 på en slik avstand, så grepet er neppe for dårlig). Men det er jo fullt forståelig at en slik manøver ikke ble gjort slik situasjonen var.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det skal være så stor sannsynlighet or å kastes over midtdeleren om man tar en sånn manøver.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Ragnhild wrote:Ja, hvis du holder deg til videoen, skjønner jeg hva du sier, men hvis du leser Denne får du litt mer innsikt i hvordan hun tenkte/handlet og også hvordan forholdene var med hensyn til trafikk bakfra og hva som kunne skje ved å svinge til venstre.
Men Denne har du jo sikkert lest? Så egentlig er det jo bare flisespikkeri det jeg maser om :oops:
Jeg skjønner hvordan hun tenkte, men i den spesifike situasjonen, så synes jeg det ikke er noe av informasjonen i tråden eller videon som tyder på at verken å svinge til venstre, eller bremse var et dårlig valg.

AtW
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Synes hu handla ganske bra jeg... ville ikke gjort mye annerledes selv, kanskje prøvd å bremset mer, virka for meg som om hu kunne ha bremsa mer enn det hu gjorde.

det er ganske forstyrrende å se åssen folk kan være i trafikken, også prøve å legge skylda på hu etterpå...

kjente meg også litt selv igjen i situasjonen at rett etter det går galt så våkner du plutslig opp et litt annet sted enn sykkelen.. ekkel følelse og vite at du skal kræsje også
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

Nå må vi ikke glemme at det er noe som heter reaksjonstid også. Er du årvåken så tar det ca. 1 sekund fra en situasjon oppstår til du begynner å bremse. Hvis det er noen som har stoppeklokke her så kan de jo ta tiden fra bilen begynner å skjene over i hennes felt til det smeller.

Og som hun skriver, du kan ikke BÅDE bråbremse OG svinge samtidig. Sett at hun holdt 70-80 km/t og skulle unngå bilen ved å bråsvinge til venstre? Jeg er overbevist om at hun hadde kommet til å treffe midtdeleren. Men det er MIN mening. Andre får tro det de vil. :wink:

EDIT: Jeg har tatt tiden fra bilen begynner å skjene over i feil kjørefelt til det smeller. (3 ganger, alle tre gangene fikk jeg 1,6 sek.) Trekk fra 1 sekund til reaksjonstid så har du 0,6 sekunder fra det øyeblikket du begynner å bremse/svinge til det smeller. Min konklusjon: Svinge til venstre er fullstendig urealistisk, eneste og beste alternativ her er å bremse/redusere farten maksimalt og håpe på det beste. :smt100
Last edited by Dominator on 19 Feb 2006 18:32, edited 1 time in total.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Svinginga var nok riktig, men hun kunne ha bremset mer det er jeg overbevist om.

Det med 1 sekund regelene er bare oppspinn du hører fra førerskolen, tok en reaksjonstid på et annet forum med en haug med andre folk og resultatet ble gjennomsnitt 0.150 til 0.300 på folk, pluss at det tar ca 0,2 til å ta i bremsehendelen. Også er jeg overbevist om at hu kunne ha bremset hardere
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote:
Ragnhild wrote:Var ikke så enkelt Denne sier litt om hvorfor
Jeg sier ikke at det var enkelt, jeg sier det er mulig å redusere hastigheten vesentlig i løpet av 2 sekunder, og det ser ut som det ble gjort også (ihvertfall for meg)

AtW
Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Dominator wrote:Nå må vi ikke glemme at det er noe som heter reaksjonstid også. Er du årvåken så tar det ca. 1 sekund fra en situasjon oppstår til du begynner å bremse. Hvis det er noen som har stoppeklokke her så kan de jo ta tiden fra bilen begynner å skjene over i hennes felt til det smeller.

Og som hun skriver, du kan ikke BÅDE bråbremse OG svinge samtidig. Sett at hun holdt 70-80 km/t og skulle unngå bilen ved å bråsvinge til venstre? Jeg er overbevist om at hun hadde kommet til å treffe midtdeleren. Men det er MIN mening. Andre får tro det de vil. :wink:
Det er vel heller ingen som har sagt at det skal bråbremses OG svingens (samtidig).

De fleste her er vel enige om at situasjonen ble taklet bra, er de ikke? Det er jo mye lettere å analysere slikt etterpå, utifra situasjonen i trafikken "på styrten" vil jeg si det var omtrent det beste man kan gjøre om man prøver å handle etter situasjonen man er oppi.

Uansett hvor mye eller lite man kan svinge MCen, la oss si 45 grader for eksemplets skyld, klarer du å svinge 45 grader til venstre, klarer du å sving 45 grader til høyre. Og da er sykkelen rett igjen, og dermed ikke inn i vernet.

AtW
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Kriz wrote:Svinginga var nok riktig, men hun kunne ha bremset mer det er jeg overbevist om.

Det med 1 sekund regelene er bare oppspinn du hører fra førerskolen, tok en reaksjonstid på et annet forum med en haug med andre folk og resultatet ble gjennomsnitt 0.150 til 0.300 på folk, pluss at det tar ca 0,2 til å ta i bremsehendelen. Også er jeg overbevist om at hu kunne ha bremset hardere
Det tar litt tid å analysere situasjonen litt også, husk at man også skal innhente informasjon og ta en avgjørelse utifra det.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er også en av de som tror at det ikke kunne ha blitt gjort så mye annerledes der annet enn å ha klart å bremse enda litt bedre. Ikke sjangs i havet at noen hadde rukket å svinge til venstre der, da ville man truffet bilen uansett.
User avatar
pelle
Posts: 546
Joined: 14 Nov 2005 18:37
MC: Gråtass som er en: Honda CBF 1000 2006 modell
Location: Bergen

Post by pelle »

Gixxerman wrote:Er også en av de som tror at det ikke kunne ha blitt gjort så mye annerledes der annet enn å ha klart å bremse enda litt bedre. Ikke sjangs i havet at noen hadde rukket å svinge til venstre der, da ville man truffet bilen uansett.
Det tror jeg og. Hun kunne ikke gjort mye annet enn det hun gjorde.
2006 Honda CBF 1000
2016 Kia Soul Ev
2012 VW Caddy Maxi
x 2008 Susuki Grand Vitara 1,9 ddis
x 2003 Ford Focus 1,6
x 1992 Honda Shadow US 1100
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Kriz wrote:
Det med 1 sekund regelene er bare oppspinn du hører fra førerskolen, tok en reaksjonstid på et annet forum med en haug med andre folk og resultatet ble gjennomsnitt 0.150 til 0.300 på folk, pluss at det tar ca 0,2 til å ta i bremsehendelen. Også er jeg overbevist om at hu kunne ha bremset hardere
Når du tester reaksjonen din så sitter du klar å venter på at fks skal trykke på musa når et lys blinker,her satt hun sikkert ikke klar å ventet på at bilen skulle miste kontrollen,så det med reaksjonstiden er 1 sekund stemmer nok
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

stemmer kanskje at det tar 1 sekund før hun reagerer men la oss si 0,5sekund til hun ser bilen, 0,3 til hun reagerer 0,2 for å rekke frem til bremsehendelsen også tror jeg hun kunne ha bremser hardere
Post Reply