Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Har du noen artige filmklipp eller bilder, link til det her. Photoshoptråder er også velkommen her.
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by Fidel »

Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke) og kalle V-motorer for V-motorer, uavhengig av hvilken vei V'en står...
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by SoloTwin »

Ikke V-inkel, men vink-L ;)
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by boxer wolf »

Vink farvel
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by SoloTwin »

:lol:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by Lølle »

AJ_Twin wrote:
Fidel wrote:Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke)...
.. .eller at de står på linje... ;-) som de gjerne sier utlandet --> inline twin, inline triple og inline foursylinder... ? :-k
Jeg vet forskjell på rekke og rad, men linje blir vel da på skrå? :-k
AJ.. er rekkefirer og linjefirer da det samme? Bare at du velger å oversette line med linje istedet for rekke? :-s
Image
Image
User avatar
Halle
Posts: 102
Joined: 27 Apr 2008 09:40
MC: Sykkelløs for tiden

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by Halle »

Hva med å innføre begrep som 'ved siden av hverandre, tett inntil-parallell-2'er' ? (3'er og firer for den saks skyld) av hensyn til de som ikke forstår hva en rekkemotor er :-)
Halle
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by mekkern »

stjærnemotor blir vel sirkelmotor da,,,,eller flatsirkelmotor,,, :lol:
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by Fidel »

AJ_Twin wrote:
Fidel wrote:Oj, jeg trodde det var greit å kalle det rekketoer, -treer, -firer osv (dvs de står på rekke)...
.. .eller at de står på linje... ;-) som de gjerne sier utlandet --> inline twin, inline triple og inline foursylinder... ? :-k
"In line" kan like gjerne oversettes med "på rekke" også.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by SoloTwin »

AJ_Twin wrote: Glemt nå gjerne alt jeg har skrevet om linjetoere, linjetreere, linjefirere og linjeseksere for den saks skyld i tillegg til V(inkel)motorer og flattoere... :roll:
Nei, hvorfor det?
Det er jo nettopp det som er kult da, at akkurat har engasjert en hel haug med folk på forumet. =D>
Og det er nettopp for det du sier; Vi har lite å ta oss til. ;)
:D

Noen må jo lage litt liv og røre her, eller hva?
Jeg selv er for makelig anlagt om dagen, så jeg surrer bare sånn passe overfladisk og akkurat passe ikke-seriøs til å skrive noe som helst fornuftig.
Og foreløbig er det bare du som har klart å fått meg til å skrive så mye i den modusen jeg er i nå (og har vært en stund).
Det er et kompliment! :D
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by SoloTwin »

\:D/ JA!!! Det må du gjøre!!!! Prøv flere også da! (nytt gammelt, el flere modeller.) =D>
Får jeg bli med?
;)
:smt026
Ha det gøy da!
Regner med å høre følelsene og reflkesjonene etter prøvekjøringen?
:lol:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by SoloTwin »

Guzzi elskere står ikke i veien for å lage choppere heller. Her er et par;

Image
Image
Image
Image





Image
Image





Image





Image


Jenter;
Hvite frynser?
Image
Eller en rosa chopper?
Image
Eller "bare" en nostalgiker?
Image





Og andre "glidere";
Image
Image
Image




Og til slutt en skuter;
Image
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
KinG^KaoZ
Posts: 214
Joined: 27 Apr 2005 15:51
MC: VFR700F
Location: Haugesund

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by KinG^KaoZ »

Ingen tvil om at MG kan produsere perler. Men de choppersakene ville ikke jeg blitt sett sammen med iallefall.
User avatar
SoloTwin
Posts: 1627
Joined: 29 Apr 2005 19:20
MC: 2004 Moto Guzzi Breva V 750 IE
(X: -98 Suzuki GSXR 600 R - banesykkel, -98 Yamaha DragStar XVS 650 A/Classic)

Kjørte km:
1. ses: ca 12 500 km
2. ses: ca .8 500 km
3. ses: ca .8 500 km
4. ses: ca 11 500 km
5. ses: ca . . . . . 0 km

Årets treff;
Norges treffet - Sortland, Italiensk vårtreff - Verdens Ende, Italiensk høsttreff - Hodalen.
Location: Akershus
Contact:

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by SoloTwin »

Men det hadde vært gøy å kjørt inn på Grava med den og parkert midt i Harleyene. Lurer på hvor mye oppmerksomhet en Guzzi custom-chopper ville fått jeg... :lol:
Image
-04 Moto Guzzi Breva V750IE
X: -98 Suzuki GSXR 600R, -98 Yamaha DragStar/XVS 600 Classic/A
Image Ønsker alle en trivelig mc-sesong!!! Image - BLOGGEN - Image
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by Fidel »

Hey! Otto Cilindri (8 sylindre) er en klassiker! Den er på listen over Verdens Ti Viktigste Motorsykler og greier, og skal omtales med respekt og ærbødighet ;-)

Sykkelen var ansett som et mesterverk dengang, og det er grunn til å la seg imponere selv i dag. Jeg så motoren på Guzzi-museet i Mandello i vår. Vakkert er bare fornavnet :smt060
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Re: Moto Guzzi - Verdens flotteste sykler?

Post by Fidel »

Du har rett - Otto Cilindri var ekstremt krevende, og var det siste Guzzi gjorde før de la opp racing på slutten av 50-tallet.

Mht Benelli/MG: Den historien er ikke ukjent. Bare mindre kjent. Begge selskapene (pluss Maserati) ble kjøpt av Alejandro De Tomaso i 1973. Han mente verden hadde behov for flere multisylindrede motorsykler (han hadde selvsagt observert hvilken suksess Honda hadde med sin dengang banebrytende CB 750). I og med at De Tomaso nå hadde fabrikk både i Pesaro (Benelli) og Mandello del Lario (Guzzi) kunne han produsere litt av hvert. Det ble skrudd sammen 4-sylindrede Benelli'er og Guzzi'er som i prinsippet var samme sykkel, bare med forskjellige merker på tanken. 500'n ble skrudd sammen av Benelli, 350'n (og senere 350 GTS og 400 GTS) ble skrudd sammen av Guzzi. Konstruksjonen var imidlertid Benellis - Guzzi hadde (med unntak av Otto Cilindri og et par andre eksperimentmodeller) lite kunnskap om annet enn singel og twin. De firesylindrede maskinene ble ingen salgssuksess, og mange mener De Tomasos bare tappet mc-fabrikkene for midler for å bygge De Tomaso Pantera og andre lekkerbiler. Men det er ikke helt sant, for økonomien bedret seg jevnt og trutt under De Tomaso. Selv de firesylindrede u-Guzziene bidro til gode inntekter, og Guzzi fikk frem legendariske sportstwinner som 850 Le Mans-serien. Guzzi/Benelli produserte også den første lette 4-sylindrede serieproduserte maskinen, en 254 (som egenlig var en 231 ccm). Den ble imidlertid definitivt ingen salgssuksess, og forsvant kjapt fra katalogene. Guzzi produserte før øvrig også en 2-takt parallelltwin på 250 ccm. Den var også kortlivet. "Alle" ville bare ha 4-takt twin fra Guzzi.
De STORE Benelliene som kom senere ble for øvrig produsert i Pesaro, ikke Mandello. Og den økonomiske veksten under De Tomaso stagnerte opp gjennom 80-tallet og forvitret helt i 1993, men det er en annen historie.

Image
1977 Moto Guzzi 254


Image
1974 Moto Guzzi 350 GTS. Legg merke til designlikheten med Honda CB750.

Image
1974 Moto Guzzi 400 GTS

Image
1974 Benelli 500 Quattro
Post Reply