Ny hjelm - Oppgitt

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by RuneMC »

Epylypzon wrote:
Borg wrote:Neotec 2 Har da solskjerm, i hvertall min :-k

Men... ville ikke anbefale Neotec 2. Finnes ikke lufting for normale (ikke varme engang) dager. Pesa som ei bikkje inni der forrige sesong.
Den har solvisir, ikke solskjerm.
Neotec 2 har da bedre lufting enn 1. gen.(som jeg har i dag og er fornøyd med).
Gammel tråd, men jeg testet akkurat (dvs forrige uke) Neotec 2 som jeg har hatt liggende siden black friday kjøp ifjor.
Borg har helt rett!

Faktisk MYE mindre lufting :shock: enn Neotec 1 som jeg har vært superfornøyd med. Bak vindskjerm vanskelig å føle om hakeventilen er åpen eller lukket. Dugger som et lite helvete (har ikke festet pinlock innervisir ennå) så måtte kjøre med glippe på visiret. Vindskjerm på laveste/stående kjøring bedret det noe, men fortsatt i minste laget. Ventilen på toppen er grei, men lurer på om noen på Advrider forumet kan ha rett i at det nye designet suger inn mygg... var ihvertfall en av sorten som jeg ikke skjønte helt hvordan kom seg inn...

Nei, eneste sikre er nok å prøvekjøre, som jeg fikk lov til av Hof MC senter, dengang jeg kjøpte Neotec 1. (Den vant da min uhøytidelige minst-mulig-støy-test mot Schubert C3 pluss et par AGV og HJC som jeg også fikk prøve)
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by mekkern »

Så er jo spørsmålet: har mindre lufting senket støynivået eller er det det samme?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by RuneMC »

mekkern wrote:Så er jo spørsmålet: har mindre lufting senket støynivået eller er det det samme?
Ja, det er noe redusert mellom 10-20% anslagsvis - jeg må si anslagsvis da jeg har "moddet" Neotec 1 med litt utklippet Biltema støymatte der som høyttalere har utsparinger ved ørene, så anslaget er ift "umoddet" hjelm :) Toppventilen på både Neotec 1 og 2 støyer endel i åpen posisjon, men igjen noe redusert i Neotec 2 - på toppventilen er kjølingen også grei, men klarer ikke å veie opp for såpass lite luft til ansiktet.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Borg »

RuneMC wrote:
mekkern wrote:Så er jo spørsmålet: har mindre lufting senket støynivået eller er det det samme?
Ja, det er noe redusert mellom 10-20% anslagsvis - jeg må si anslagsvis da jeg har "moddet" Neotec 1 med litt utklippet Biltema støymatte der som høyttalere har utsparinger ved ørene, så anslaget er ift "umoddet" hjelm :) Toppventilen på både Neotec 1 og 2 støyer endel i åpen posisjon, men igjen noe redusert i Neotec 2 - på toppventilen er kjølingen også grei, men klarer ikke å veie opp for såpass lite luft til ansiktet.
Har tidligere vært fornøyd med både C2 og C3, men Neotec 2 som jeg har hatt noen sesonger nå har jeg aldri blitt fornøyd med.
Kjøpte ikke C4 da passform på denne ble helt feil for meg. Der var Neotec 2 rake motsetningen, behagelig å hå på hode og rundt ører. Litt trang i snutepartiet som Ojda påpeker, men innafor. Lufting opplever jeg som fraværende. Merker ikke store forskjellen om ventilen ved haka er åpen eller lukket (heller ikke den på toppen).
Lydmessig opplever jeg den heller ikke bedre enn hva jeg tidligere har hatt (mulig jeg blir mer kresen med åra). MEN dette er første hjelmen jeg har hatt på en stund som lager en irriterende plystrelyd, noe som burde være unødvendig :(
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by RuneMC »

OK, litt mer nyansert syn på hjelmen etter å ha montert pinlock innervisir og tatt en tur i 13-15C

- Ingen dugging på innsiden med pinlock innervisir montert :thumleft
- marginalt grei nok lufting i denne tempen, så lenge man ikke står stille/saktekjører noe særlig
- støynivå merkbart mindre enn forrige modell. Dvs kjørte ikveld med vindskjermen i høyeste posisjon som jeg har gjort med Neotec 1 (har Batzen braketter som hever standard vindskjerm. Havnet på dette som beste løsning etter å ha testet både mindre og større skjermer.)

Konklusjon - grei hjelm til de kaldere delene av sesongen.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Lazyboy »

https://www.championhelmets.com/en/blog ... 020-video/

Enig i at luftingen er dårligere enn neotech 1. Men ifølge fagfolket er den nok ikke så håpløs som det kanskje føles?
Støymessig synes jeg den er milevis foran forrige model.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by RuneMC »

En test jeg leste stod det jo at de hadde redusert luftekanaler fra 14 til 8 - og det er litt vel drastisk uansett hvordan man snur på det.

Tok en ny tur ikveld nedover Hurumlandet og den vante grusveien som er på ca 10 km.

Etter første 10 km begynte visiret å dugge nederst, selv med for det meste stående kjøring som varierte fra 40 til 70. Kjørte samme vei tilbake og det ga seg ikke så lenge jeg kjørte litt fysisk på grusveien. Først etter et godt stykke med høyere fart på asfalten ble det borte igjen. Konklusjonen er at det er for lite lufting hvis man kjører litt fysisk/blir varm i toppen.

Ad støy så virker det som om støylydene er flyttet ned i frekvens slik at det blir et mer behagelig lydbilde, men det er ikke udelt positivt da det er de lydtrykket på de laveste frekvensene som tar hørselen over tid.
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Ny hjelm - Oppgitt

Post by Lazyboy »

Testen viser at hjelmen ligger hårfint bak årets best ventilerte modular hjelm. Jeg er helt enig i at den virker mindre ventilert i forhold til neo1. Ang dugg (med pinlock) har jeg ikke engang klart og fremprovosere dugg selv om jeg puster og peser allt jeg kan.
Jeg kjører gsa med stor skjerm .

Generasjon 1 opplevde jeg som en hjelm med full gjennomtrekk der den ventilerte i overkant mye selv med allt lukket.( med en mengde støy på kjøpet)

Jeg bruker av og til neotech 1 hjelmen på scooter til jobb og den støyer mere med høyttalere foret helt ut mot øret enn mod 2 gjorde uten innmontert intercom.

Har også tilgode og lese en test der ventilasjon er nevn som dårlig.

Noen liker mora, og andre liker dattera :D
Post Reply