Ny hjelm

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Ny hjelm

Post by Olav'en »

Tja, då var tida inne for ein ny hjelm!
Har sikla litt på Nolan N61.
Lånte søskenbarne mitt sin som er krasj skada (ubetydlige riper på toppen), og eg har aldrig prøvd bedre hjelm, den sitter perfekt på hovet og er komfortabel til dei grader. Men finnest det andre bedre hjelm alternativer i denne prisklassen? (1000 - 2000kr)
Og om det er folk som har litt peiling, er dette ein god og sikker hjelm?`

Image
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Post by Desmo-Dude »

Hjelm er en veldig individuell ting.En hjelm som er komfortabel for en person,kan være ukomfortabel for en annen.Nepa er ikke lik på noen av oss :) Uansett så ville jeg kjøpt meg en fiberhjelm pga sikkerhet.Kjenner ikke til den hjelmen du snakker om,men har selv en Shoei XR-1000 som jeg er veldig fornøyd med.Hadde jeg vært deg hadde jeg dratt til en butikk,og prøvd litt forskjellig.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Jeg bruker en HJC FG-14, den er helt super når det gjelder komfort, og den kommer med doggfritt visir!
Den har også vindsperre under haka, så du ikke får noe vind opp der.
Prisen varierer fra 1895kr til 2595kr, alt etter hvilken farge du vil ha.
En helsort koster 1895kr, sølv koster 1995kr, dekor Catch Me koster 2295 (den har jeg), og dekor Target koster 2595kr.

Visirene er enkle å skifte ut, og det kommer ikke vann på innsiden når det regner. Kinnputene og innerforet er uttagbart.
Det er Composite skall (glassfiber, Spectra og kevlar, og som du sikkert skjønner er dette en helhjelm.

Men det som er aller viktigst er at du passer hjelmen du kjøper, men det hjelper de deg med i butikken.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Post by RH racing »

kjøpte med Roof Diversen le-mans. denne er drit fin å bruke og se på... sort hjelm med to hvite striper over og speil sota glass. lavt støy nivå og vindavviser under haka... digger den hjelmen. 3990,- kosta den.. og den er lett og fin..
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Enig med siste innlegg ,har nøyaktig identisk hjelm og er kjempefornøyd med den :)
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

Post by NeoN »

på hotrod.no har de hjelmer i nitro serien! hjelmene er tøffe, billige og komfortable! har selv eid 2 stk.. støysvake, å det dugger omtrent ingenting=D er de meste behagelige hjelmene jeg har eid hvertfall;-)
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Velocette
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2005 18:07
MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
Location: A. - Agder

Post by Velocette »

Jeg har AGV Top Demon. Det er en grei hjelm, men den støyer en del og så dugger den også litt.
Jeg er ikke "tjukk i huet" har m.a.o. lite hode, og da er det et poeng å velge hjelm som leveres i flere skallstørrelser. Hvorfor dra rundt på mere enn nødvendig ? (oppå hue, ikke inni )!!! Det er også endel å hente ang. luftmotstand ved mindre hjelmskall. Hvem av dere har erfaring / kunnskaper ang. dette ? Og hvilken hjelm vil dere i så tilfelle anbefale ?
Last edited by Velocette on 27 Dec 2005 17:02, edited 1 time in total.
Thruxton


BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
Gixxerman

Post by Gixxerman »

<<--- :wink:
Velocette
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2005 18:07
MC: BMW R80ST -83 og BMW K75RT -91
Location: A. - Agder

ARAI

Post by Velocette »

Prøvde en Arai Condor, og likte den svært godt. Men den bør jo prøves i fart også. Noen som har erfaring med ARAI ?
Thruxton


BMW R80ST / Ducati Multistrada DS1000 / Aprilia Capo Nord
User avatar
pelsen
Posts: 1119
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: ARAI

Post by pelsen »

Velocette wrote:Prøvde en Arai Condor, og likte den svært godt. Men den bør jo prøves i fart også. Noen som har erfaring med ARAI ?
har brukt Arai RX7rr både til racing og veikjøring. Behagelig hjelm i alle hastigheter. Eneste ubehagelige ting er vel prisen, men kvalitet koster.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nå er det kanskje ikke så mye å spare på å kjøpe en hjelm fra det "store" utland, men min hjelm var hvertfall halv pris. Med avgifter osv osv så sparte jeg likevel en liten slant, men jeg kjøpte jo mere utstyr også så :)
User avatar
Heilagr
Posts: 13
Joined: 19 Dec 2005 21:32
Location: Bodø

Ny hjelm

Post by Heilagr »

Sikkert mange gode tips her, er litt i villrede selv (hjelp...)

Husker dere noe med de første åpningshjelmene som kom?

BMW hjelm, TOPP !!!
Kjøpte en slik midt på 80 tallet, og har den ennå.....! :shock: :shock:
Kostet jaggumeg 2500.- den gang.
Det er på tide :cry: å få seg ny.
Lurer på en slik som de har på http://www.cruiserclub.no/index.php?visprodukt=105
Er det noen som har erfaring med den ?
Eller noen andre hjelmer som anbefales, åpningshjelm altså.
Har prøvd (i butikk) HJC symax og SHOEI syncrotec,
hvordan er disse vs Caberg? (vindstøy, aerodynamikk,brukervennlighet)


Takk og god jul
Bhrsrk
Posts: 176
Joined: 02 Oct 2005 21:47
Location: Oslo

Re: ARAI

Post by Bhrsrk »

Velocette wrote:Prøvde en Arai Condor, og likte den svært godt. Men den bør jo prøves i fart også. Noen som har erfaring med ARAI ?
Jeg er veldig fornøyd med min sorte Arai Condor. Den passer hodeformen min (oval), og har pinlock og god ventilasjon. Har inntrykk av at folk er fornøyd med Arai og gjerne anbefaler til andre og kjøper det igjen. Av andre hjelmer er vel Shoei XR1000 den jeg har sett mest skryt av.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: ARAI

Post by Desmo-Dude »

Bhrsrk wrote:
Velocette wrote:Prøvde en Arai Condor, og likte den svært godt. Men den bør jo prøves i fart også. Noen som har erfaring med ARAI ?
Jeg er veldig fornøyd med min sorte Arai Condor. Den passer hodeformen min (oval), og har pinlock og god ventilasjon. Har inntrykk av at folk er fornøyd med Arai og gjerne anbefaler til andre og kjøper det igjen. Av andre hjelmer er vel Shoei XR1000 den jeg har sett mest skryt av.
Og hvis jeg ikke tar helt feil,så er XR-1000 utviklet i vindtunnel.Dette burde jo ha noe å si med tanke på vindstøy,eller...?Kjører stort sett med propper,så kan ikke si at jeg har blitt nevneverdig plaget av vinden uansett.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
NeoNxiX
Posts: 317
Joined: 07 May 2005 21:51
Location: Stjørdal
Contact:

Post by NeoNxiX »

Har en SHARK RSF2 optima.
Den er utrolig god på hodet og god i fart, hadde også duggfritt visir, også er den fiberhjelm.
Betalte 3500 for den, den er ihvertfall verd å se på :wink:
Kjøpte den på Ride :D
My Lovely Rieju Rs2 Matrix 2003 modell
Post Reply