Intercom/bluetooth?

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
Post Reply
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Intercom/bluetooth?

Post by Tekumseh »

Har en Caberg Duke 2 Smart åpningshjelm som jeg er kjempefornøyd med. Den var håpløs bak vindskjerm pga tyngde/størrelse og støy, men i "friluft" på nakensykkel er den en drøm. Jeg kjører oftest med øreplugger for å spare hørselen til jeg blir gammel (noe jeg ga katta i da jeg var ungdom og spilte heavy-rock-gitar i kjellerband med en høyfrekvent lav summetone i minst 12 timer etter hver øving.)
Image
http://www.team-bergen.no/hjelmer/aapni ... m-solvisir

Vurderer å kjøpe intercom, for å kunne kommunisere med frua (forhåpentligvis få henne til å våge å begynne å øvelseskjøre etterhvert), for å høre radio/musikk og eventuelt ta korte telefonsamtaler.

Image
Image
https://www.fc-moto.de/no/Caberg-Just-S ... versal-Kit

Da er spørsmålet mitt om det er noe poeng i å kjøpe seg intercom? Eller funker det slettes ikke med ørepropper inni hjelmen - må jeg droppe de?

Hjelmen er "klargjort" for "universal" Caberg Just Speak S som man får kjøpt for en tusenlapp på det store internettet.

Vil jeg høre noe i det hele tatt? Vil mikrofonen bare fange opp vind i stedet for min stemme? Finnes det bedre alternativer enn Cabergs JustSpeak?
Flanker
Posts: 1250
Joined: 07 Oct 2015 22:44
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Location: Svelvik

Re: Intercom/bluetooth?

Post by Flanker »

Ørepropper + intercom er ikke noe problem, bare du får høyttaleren godt plassert over øret. Den der fra Caberg har jeg ikke vært ute for, men det er vel et annet selskap som produserer den for dem. Er det et du drar kjensel på en oddsen stor for at det går bra [emoji1303]
User avatar
Tekumseh
Posts: 2072
Joined: 03 Aug 2006 01:50
MC: 1980 Yamaha SR500
1958 Tempo Lett Swing
Location: Steinkjer

Re: Intercom/bluetooth?

Post by Tekumseh »

Flanker wrote:Ørepropper + intercom er ikke noe problem, bare du får høyttaleren godt plassert over øret. Den der fra Caberg har jeg ikke vært ute for, men det er vel et annet selskap som produserer den for dem. Er det et du drar kjensel på en oddsen stor for at det går bra [emoji1303]
Takk for svar :-)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Intercom/bluetooth?

Post by inunf »

Jeg har tilsvarende løsning fra Schuberth (produsert av Cardo). Det fungerer veldig bra med ørepropper, faktisk bedre med ørepropper enn uten. Øreproppene demper den skjærende høye diskanten, slik at det blir noenlunde greit å høre.

Funker med passasjer, mobil og til musikk opp til rundt 100-150 avhengig om det er kåpe på sykkelen eller ikke. Kompatibelt med Siri på iphone, så man kan ringe ut mens man kjører. Stemmestyringen har blitt bedre med årene, og fungerer nå omtrent 80-90 % av gangene.

Har ingen kjennskap til systemet til Caberg.
Post Reply