Intercom kjøp!

Diskutèr kjøreutstyr her. F.eks: Hjelmer, støvler, dresser, hansker m.m.
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Intercom kjøp!

Post by bandit »

'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
RuneS
Posts: 524
Joined: 07 Aug 2007 16:27
MC: 2005 Suzuki GSX-R 1000
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Intercom kjøp!

Post by RuneS »

Jeg har kjøpt Scala Rider Q2. Det fungerer meget bra.Kjørte en test i går. Jeg, brodern og en kollega av meg.

Det som er litt dumt med settet er at det ikke ser ut som om det som står i bruksanvisningen om parring av enheter stemmer. Sliter litt med å få "buddy 2" riktig. Har prøvd å resette enhetene. Fikk tilslutt kjørt sammen alle tre. Greier ikke å få noen tilakemelding med fast lysende rød diode. Men settene kom da opp riktig. (Hvis noen har noen erfaring med dette så tar jeg gjerne i mot tips)


CTRL = Kontrollknappen. Den oransje på/av knappen
MC = Multikontrollknappen eller hva man nå skal kalle den. Det er den bakerste knappen på enheten.

Har koblet til mobil med stemmestyring, og det fungerer bra. Trykk på CTRL knappen, vent på pipetone, si navnet, og vips ringer det. Hvis noen ringer til deg trykk enten på CTRL knappen for å svare, eller si noe. Vil du ikke svare, hold kjeft eller eller trykk på MC knappen.

Har du GPS med Bluetooth så kan denne også kobles opp mot Q2. Da får du stemmeinstruksjonene rett på øret.

Radio fungerer også helt greit. Hold inne MC knappen i tre til fire sekunder.

Kobling mot Buddy 1 eller Buddy 2. Enten stemmestyrt prioritet eller trykk på MC knappen. Dette fungerer også tilfredsstillende. (Når du først har fått parret det riktig).

Lydkvaliteten er meget bra. Veldig bra støyreduksjon i settet. Hører ikke hverken vindsus eller lyden fra sykkelen( Selv med effektanlegg).

Rekkevidde er det som er spennende som bike to bike intercom. Den holder hva den lover i reklamen. 500m eller mer. På rett oversiktlig strekning vel og merke. Hadde en avstand på ca 600m og det var fortsatt mulig å høre den du prater med, men det ble en del støy i lyden. Kommer det en hindring i vegen, eller at du får en sving i mellom vil lyden bli dårligere eller falle ut. Men inntill 500m fungerer det overraskende bra. Når det gjelder hastigheter som det virker i så er det fortsatt akseptabel lyd opp til 110-120 km/t. Over det blir det vel litt mer uklart. Men her hjemme får vi ikke brukt det i slike hastigheter, og vi bør jo heller konsentrere oss om kjøringa når hastigheten øker.

Konklusjonen blir at dette er ett meget lurt kjøp. Har prøvd løsninger kjøpt på Clas Ohlson tidligere, og erfaringene derfra var ikke gode. De fungerer ikke lenger enn til 60-70 Km/t. HAr altfor dårlig støyreduksjon.

Det eneste negative er prosedyren for å parre mot buddy 1 / 2 . Den er litt difus.

Jeg kjøpte mitt på CDON.COM og ga 969.- pluss frakt.

Løp og kjøp.....
Suzuki GSX-R 1000 K5
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Intercom kjøp!

Post by boxer wolf »

Jeg sverger til Autocom.

Har valgt den midterste modellen. Ikke gå for den billigste, da den ikke har inngang for ekstern strøm, men skal ha eget 9V batteri. Det er tomt for strøm før MP3 spilleren. :o

Jeg har bluetooth dongle fra Autocom, som fungerer utmerket, bruker den både til kommunikasjon med passasjer, MP3 og bike to bike med Motorola radioer. Meget fleksibelt. Har også mulighet for tilkobling til f.eks. navigasjon med kabel eller bluetooth.

Koster, ja, men det holder å kjøpe en gang. Det er mye dyrere å kjøpe noe billig, som pensjoneres når du blir passe lei, for så å kjøpe ordentlig utstyr.

Scalarider kjenner jeg ikke, så der kan jeg ikke uttale meg.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Intercom kjøp!

Post by carboy »

skal du ha en intercom som er bra og rimelig så burde du se om du finner noe på lidle, jeg kjøpte min der og den funker drit bra, og kan snakke fint i en hastighet opp til 100km/h er sånn at jeg skal KUN ha sikkelig kvalitet men onkelen min kjøpte denne, og jeg testet den og det er helt utrolig åssen den faktisk kan være så bra :D Jeg bare elsker den intercomen og anbefaler den på det høyeste :D
Pris: 300-400 ikke noe mer ialefall :D

Alex
-Carboy-
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Intercom kjøp!

Post by lintho »

Se der ja. Det er faktisk mulig å få produkter som er grei og ikke koster 4000kr! :D
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Intercom kjøp!

Post by bandit »

lintho wrote:Se der ja. Det er faktisk mulig å få produkter som er grei og ikke koster 4000kr! :D
Jepp, men man får hva man betaler for.. Tviler på at den Lidl-saken gir krystallklar lyd opp til 250kmt, og at man kan koble til passasjer-headset, walkietalkie, radio, mp3-spiller, GPS, laservarsler og bluetooth telefon SAMTIDIG, og at systemet er såpass intelligent at det muter ned alle andre lydkilder når fører/passasjer snakker, eller hvis telefonen ringer. Pluss at man kan fade musikken mot fører eller passasjer, og justere input volum på alle lyd-innganger individuelt osv osv osv..

Men selvfølgelig, ikke alle TRENGER (eller er villig til å betale for) disse finessene, og da er sikkert en Lidl eller Clas Ohlson løsning god nok.
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
mekkern
Posts: 5118
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Intercom kjøp!

Post by mekkern »

har litt plunder med å cruise i 250kmh jeg da...så om det er krystallklart da har mindre betydning.... :lol:
User avatar
bandit
Posts: 1039
Joined: 24 Oct 2005 14:11
MC: Honda CBR 1100 XX Super Blackbird
Location: Bergen

Re: Intercom kjøp!

Post by bandit »

mekkern wrote:har litt plunder med å cruise i 250kmh jeg da...så om det er krystallklart da har mindre betydning.... :lol:
My point exactely. Man trenger ikke nødvendigvis en Lamborghini for å kjøre ungene til og fra barnehagen. 8)
'05 Honda CBR 1000RR

X: '97 Honda CBR1100 XX SuperBlackbird
X: '86 Kawasaki GPZ 900 R
X: '92 Suzuki Bandit 400
X: '94 Suzuki GN125
User avatar
lintho
Posts: 356
Joined: 09 Apr 2008 20:33
MC: Yamaha YZF 600R Thundercat 1998 mod
Location: Trondheim
Contact:

Re: Intercom kjøp!

Post by lintho »

Enig. Tror ikke jeg er særlig interessert i å "chatte" i 250 km\t :p
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Intercom kjøp!

Post by Onsløv »

lintho wrote:Enig. Tror ikke jeg er særlig interessert i å "chatte" i 250 km\t :p
Er heller ikke interessert i å høre på hva kjerringen har å si (les: skrike) når nåla passerer 250 km/t.... :D
Mvh
Kristian
----------
Nå: '10 BMW F800ST
Før:
'01 Ka? Hva sa de? GPZ
'01 Yamaha XJ900 Diversion
'00 Honda NT 650 Deauville
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Intercom kjøp!

Post by Cartman »

Vi har testet endel av disse billiganleggene til endel kjente leverandører. Problemet jeg opplevde var kanskje ikke kvaliteten på lyden, men heller volumet på lyden. Den ifra clas o som vi testet har jeg hatt med meg rundt halve europa, og i min daværende hjelm (caberg) måtte jeg ha lyden på fullt, og farten burde være under 60-70km/t for at jeg skulle høre de andre.
Blir nok desverre som så mange før har sagt.. du får ha du betaler for. For oss gikk det bra da vi kjørte mye svingeveier og flere dager hadde gjennomsnittsfart som var under 50km/t.. og dessuten ble det mest brukt når vi kjørte rundt i småbyer og lignende.
-- Honda VFR (04) --
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Intercom kjøp!

Post by PerTore »

Er det da en egen sender/ mottager i Scala'en og Autocom'en? (M.a.o. behøves ikke og koples opp mot radio/tlf. for og få bike to bike)Er det slik som på jakt/sikringsradio med egen "sendeknapp" eller kan man "snakke i munnen på hverandre"? Lidl/claes O.utstyret er vel uten mulighet for bike to bike?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Intercom kjøp!

Post by boxer wolf »

PerTore wrote:Er det da en egen sender/ mottager i Scala'en og Autocom'en? (M.a.o. behøves ikke og koples opp mot radio/tlf. for og få bike to bike)Er det slik som på jakt/sikringsradio med egen "sendeknapp" eller kan man "snakke i munnen på hverandre"? Lidl/claes O.utstyret er vel uten mulighet for bike to bike?
Autocom har inngang for radio, men radioutstyret må kjøpes separat. Har Motorola radioer selv. Du kan få en knapp for "push-to-talk" som festes på styret, eller du kan ha den stemmestyrt. Vi forsøkte stemmestyrt først, men opplevde at annen støy kunne holde kommunikasjonen oppe, og dermed låste radioene i en retning. Vi har derfor gått over til løsningen med knapp på styret. Man kan ikke snakke i munnen på hverandre, da dette er simpleks samband, hvor kun en kan snakke av gangen.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Intercom kjøp!

Post by PerTore »

Da er Scala Rider Q2 bestilt via kompis med usannsynlige gode kontakter og avtaler!

Er det forresten noen som har testet den på halvhjelm? Fungerer det like greit?
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
rym
Posts: 2
Joined: 28 Jul 2007 12:00

Re: Intercom kjøp!

Post by rym »

Har testet ut Biltema sin til 299 kr. i en raid 2 hjelm + en Arai. Resultatet ble gnagsår på øret og kronisk øresus . Egner seg best på tråsykkel type tandem oppp til 25 km/t . Måtte jo bare prøve da , ikke å anbefale til mc .
Post Reply