Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by knutk »

Vinterens prosjekt involverer å benytte en Raspberry Pico som skal benytte en liten TFT skjerm.

Noen her som har erfaring med dem? Tenker på styring av TFT skjerm så vel som styring av diverse system .(Varmt tøy og setevarme)

https://www.ebay.com/itm/284423509742?_ ... %3A2334524

https://www.ebay.com/itm/265230479884?h ... Swzulg7w6h
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by kvase »

Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by hakhap »

HAr drevet litt med Raspberry PI modellene og skrevet noen prosjekter.

Men ikke prukt Pico eller den skjernem der. De skjermer jeg brukt har vert den offisielle 7" for PI som er Plug n Play i stort sett og noen mindre skjermer over I2C men da følger det med drivers eller libraries for å styre de. Har hatt litt krøll med noen ting fra AliXpress mtp mapping av knapper som ikke er som orginalet men det pleier å fikse seg med litt debugging :plystre
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by knutk »

hakhap wrote: 29 Sep 2021 11:55 HAr drevet litt med Raspberry PI modellene og skrevet noen prosjekter.

Men ikke prukt Pico eller den skjernem der. De skjermer jeg brukt har vert den offisielle 7" for PI som er Plug n Play i stort sett og noen mindre skjermer over I2C men da følger det med drivers eller libraries for å styre de. Har hatt litt krøll med noen ting fra AliXpress mtp mapping av knapper som ikke er som orginalet men det pleier å fikse seg med litt debugging :plystre
Enn så lenge har jeg bare benyttet Google. I tillegg har jeg bestilt et 'Developers kit', som inneholder diverse typer tilleggs komponenter samt en bok som beskriver diverse prosjekt, basert på medfølgende komponenter (TFT/LED display, LED's, ulike sensorer etc). Når man holder på alene finner jeg det motiverende at man får det til å funke ganske kjapt, selv om det er banale prosjekt i starten.

Har også Googla litt på de ulike typer små-display. Virker som de fleste leverandører av Display-driver tilbyr driver bibliotek for sine chip, og man kan typisk velge feks. C, C++ eller MikroPython. Således kan man forenkle livet vesentlig om man gjør leksa si på forhånd og tar hensyn til valg av Displaydriver når man velger skjerm.
Vurderer å kanskje bruke Python. Ingen erfaring med den, men det virker å være blanding av C og Java, og tydeligvis 'Det nye hotte' i Open Source miljøet.

Planen er å kjøpe en display hvor Raspbery plugges inn på baksiden. Display benytter en del av utgangene, men der er mange ledige til annet bruk. Tanken er å designe et eget lite print som klemmes mellom display og prosessor, og benytte utgangene til å drive komponenter på dette ekstra kortet. Ved å benytte PowerMosFet med ekstra lav indre motstand kan man enkelt plasserer 3 drivere til utganger (Jakke/bukse/Sete) uten behov for ekstra kjøling. I tillegg er tanken å legge på en Optokpbler og hente signal formidlet av CANSwitch slik at hele sirkuset styres av Rulls på venstre handtak.

Styrer allerede de nevnte komponenter fra samme rulle, men mangler tilbakemelding på innstillingen. Rett nok kjenner man etter hvert om det blir for varmt eller ikke, men greit med litt konkret visning av hva man har innstilt.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by Bikeridr »

Jeg har balet litt med RaspberryPI 2 og 3. De kjører eget operativsystem, Raspian, som er forenklet Linux. GPIO pinnene styres med Python. Mine RaspberryPI har HDMI, så jeg vet ikke hvordan det du har kobler seg til skjerm.
Python er vel heller en miks av c og sql, slik jeg oppfatter det. Egentlig ganske lett å sette seg inn i etter min oppfatning.

Ellers gleder jeg meg til bilder av prosjektene dine :thumleft
Kanskje vi bør lage oss en "tinker" tråd :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 29 Sep 2021 13:27 Jeg har balet litt med RaspberryPI 2 og 3. De kjører eget operativsystem, Raspian, som er forenklet Linux. GPIO pinnene styres med Python. Mine RaspberryPI har HDMI, så jeg vet ikke hvordan det du har kobler seg til skjerm.
Python er vel heller en miks av c og sql, slik jeg oppfatter det. Egentlig ganske lett å sette seg inn i etter min oppfatning.

Ellers gleder jeg meg til bilder av prosjektene dine :thumleft
Kanskje vi bør lage oss en "tinker" tråd :)
Endelig valg av skjerm gjenstår, men de fleste som har en direktekobling til Raspbery Pico på ryggen benytter serialdata, enten I2C eller SPI, og henter signalene direkte fra utgangsportene som denne 'Piggyback' koblingen gir. Således må jeg ta hensyn til dette når jeg klemmer et printkort i mellom slik at de allered benyttede portene blir isolert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by Bikeridr »

Åja sånn.
Jeg har herjet med de protokollene også på Arduino.
Søk på adafruit sine drivere da. De har "dekning" for de fleste skjermer :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Raspberry. Noen her med erfaring med dem?

Post by knutk »

Bikeridr wrote: 29 Sep 2021 13:58 Åja sånn.
Jeg har herjet med de protokollene også på Arduino.
Søk på adafruit sine drivere da. De har "dekning" for de fleste skjermer :)
Takk for tipset.
Ellers har de fleste produsentene av de ulike Display drivere også sine egne bibliotek-filer, enten for direkte nedlastning eller via GitHub.
Post Reply