Bekledning på 2hjul
Posted: 03 Oct 2005 21:17
En kjøretur på motorsykkel er terapi og som en drøm for de fleste av oss, men den kan fort forvandles til ett mareritt om man ikke kler seg riktig. Betydningen av riktig klesvalg er dessverre gått enkelte forbi, og det finnes mange rare "løsninger" der ute.
Bekledningen har flere mål, den skal holde deg tørr og varm i all slags vær, beskytte deg hvis ulykken skulle inntreffe, samt sørge for optimal komfort. Mange og harde krav, som krever utstyr av god kvalitet. Det er dessverre ikke uvanlig at folk legger seg på grensen av hva de har rå til når de kjøper sykkel, og siden står igjen med minimalt med penger når sikkerhetsutstyret skal kjøpes inn. Det er selvsagt mye smartere å sette opp et budsjett, og vektlegge godt & sikkert utstyr høyt. Det vil gi deg mange fine turer på 2 hjul.
Utvalget av sykkel er i dag stort, og det samme gjelder utvalget av bekledning. Det er også vanlig å velge utstyr som står i "stil" med sykkelen, få personer som kjører HD fiser rundt i R-skinndress.
En tekstildress, f.eks GorTex kjøredress, vil være bedre enn skinn om du kjører i regnvær. Den holder vannet ute om du er flink å impregnering den en gang i blant. Dessuten gir den bedre komfort, og det er lettere å variere klesdrakten under. Mens en skinndress er sikrere (litt omdiskutert de siste år), og tåler som oftest en tur på asfalten om du er uheldig. Dessuten sitter beskyttelse over knee, skuldre og albue bedre på plass da skinndressen er bedre tilpasset.
Å satse på gode ytterklær er viktig, men også riktig valg av tøy under må ofte til for å få optimal utnyttelse. Det er lurt å holde varmen ved å kle seg i lag på lag, og heller ha tynnere klær for å hindre og se ut som Michelin-mannen. Ull puster og er en velkjent favoritt å ha underst. Det er dessuten også å foretrekke fremfor super-undertøy på langtur (som raskt vil lukte etter noen dager).
Gå over alle "skjøter", det vil si mellom sko og bukse, hansker og jakke, og jakke og hjelm. En liten glipe her tapper fort varmen i vinden, ett skjerf eller halsvarmer fungerer utmerket for å beskytte hals og nakke.
Det er også viktig å passe ekstra godt på skrittet om man er ute og kjører i regnvær. Da kan vann samles mellom bena og tanken, og du kan fort bli ekstremt kald.
Dersom man har barn med seg når man skal ut å kjøre, er det like viktig at også disse sikres med gode og behagelige klær. Det koster å kjøpe, spesielt til de mindre som fort vokser fra utstyret, men man har igjen for det den dagen uhellet er ute. Dessuten er det gode muligheter for å få en ok bruktpris på utstyret etter at poden er blitt for stor. Det kan være lurt å velge syntetisk kjøredress som gir større mulighet for å vokse i, og dessuten er den varmere enn skinn. Sko og hansker kan være et problem å finne små nok i mc-butikker, men her er det bare fantasien som stopper deg. Vinterhansker med forsterkninger er fullt brukbare, og mye rimeligere. Til sko bør en velge noen vanntette med høy ankel som er gode og varme å ha på. Valg av plasthjelm til den lille kan være smart i starten, da den garantert kommer til å bli mistet både en og to ganger i bakken. Så kan du heller gå til innkjøp av en dyrere og sikrere hjelm ettersom han/hun blir mer erfaren.
Husk at barn fryser mye lettere enn oss voksne, så her må vi ta ansvar for påkledning og tetting av alle skjøter. Sett viktigheten av sikkerhetsutstyr i fokus uten å skremme, og gi barnet ditt gode holdninger allerede i ung alder.
Frostfulle fingre og en mc-fører med hakkende tenner er ikke optimal oppmerksom og har tregere reaksjonsevne enn en våken og komfortabel fører. Dersom du fryser på tur kan en stopp på ei kro langs veien være ett meget smart valg. Her kan kaffe og te fylles på, og varmen kan igjen spre seg i kroppen. Et klesskifte kan også hjelpe på om du er blitt ordentlig kald.
Ofte er hanskene det første som blir vått og kaldt, og ett ekstra par med hansker tar liten plass i tankveska. De fleste av oss har også to par (et til starten av sesongen som er litt tykkere enn sommerparet).
Noen små tips til slutt:
- Det finnes per i dag ingen lov som forlanger at du skal bruke noe mer enn hjelm når du er ute og kjører, men de fleste forsikringsselskaper gir deg rabatt for å bruke kjøreutstyr.
- Det kan være mye penger å spare om du går for såkalte pakkepriser. Dersom du trenger komplett pakke med kjøreutstyr skal du være klar over at forhandleren ofte gir deg en prisgunstig løsning om du forhører deg litt. Du kan komponere en utstyrspakke etter eget ønske og deretter be om å få en totalpris som bør ligge godt under summen av hva de enkelte produktene koster hver for seg. Det kan også svare seg å forhandle både sykkel og klær i ett om du kjøper sykkel hos forhandler.
Ha en fin sesong, håper vi ses
Bekledningen har flere mål, den skal holde deg tørr og varm i all slags vær, beskytte deg hvis ulykken skulle inntreffe, samt sørge for optimal komfort. Mange og harde krav, som krever utstyr av god kvalitet. Det er dessverre ikke uvanlig at folk legger seg på grensen av hva de har rå til når de kjøper sykkel, og siden står igjen med minimalt med penger når sikkerhetsutstyret skal kjøpes inn. Det er selvsagt mye smartere å sette opp et budsjett, og vektlegge godt & sikkert utstyr høyt. Det vil gi deg mange fine turer på 2 hjul.
Utvalget av sykkel er i dag stort, og det samme gjelder utvalget av bekledning. Det er også vanlig å velge utstyr som står i "stil" med sykkelen, få personer som kjører HD fiser rundt i R-skinndress.
En tekstildress, f.eks GorTex kjøredress, vil være bedre enn skinn om du kjører i regnvær. Den holder vannet ute om du er flink å impregnering den en gang i blant. Dessuten gir den bedre komfort, og det er lettere å variere klesdrakten under. Mens en skinndress er sikrere (litt omdiskutert de siste år), og tåler som oftest en tur på asfalten om du er uheldig. Dessuten sitter beskyttelse over knee, skuldre og albue bedre på plass da skinndressen er bedre tilpasset.
Å satse på gode ytterklær er viktig, men også riktig valg av tøy under må ofte til for å få optimal utnyttelse. Det er lurt å holde varmen ved å kle seg i lag på lag, og heller ha tynnere klær for å hindre og se ut som Michelin-mannen. Ull puster og er en velkjent favoritt å ha underst. Det er dessuten også å foretrekke fremfor super-undertøy på langtur (som raskt vil lukte etter noen dager).
Gå over alle "skjøter", det vil si mellom sko og bukse, hansker og jakke, og jakke og hjelm. En liten glipe her tapper fort varmen i vinden, ett skjerf eller halsvarmer fungerer utmerket for å beskytte hals og nakke.
Det er også viktig å passe ekstra godt på skrittet om man er ute og kjører i regnvær. Da kan vann samles mellom bena og tanken, og du kan fort bli ekstremt kald.
Dersom man har barn med seg når man skal ut å kjøre, er det like viktig at også disse sikres med gode og behagelige klær. Det koster å kjøpe, spesielt til de mindre som fort vokser fra utstyret, men man har igjen for det den dagen uhellet er ute. Dessuten er det gode muligheter for å få en ok bruktpris på utstyret etter at poden er blitt for stor. Det kan være lurt å velge syntetisk kjøredress som gir større mulighet for å vokse i, og dessuten er den varmere enn skinn. Sko og hansker kan være et problem å finne små nok i mc-butikker, men her er det bare fantasien som stopper deg. Vinterhansker med forsterkninger er fullt brukbare, og mye rimeligere. Til sko bør en velge noen vanntette med høy ankel som er gode og varme å ha på. Valg av plasthjelm til den lille kan være smart i starten, da den garantert kommer til å bli mistet både en og to ganger i bakken. Så kan du heller gå til innkjøp av en dyrere og sikrere hjelm ettersom han/hun blir mer erfaren.
Husk at barn fryser mye lettere enn oss voksne, så her må vi ta ansvar for påkledning og tetting av alle skjøter. Sett viktigheten av sikkerhetsutstyr i fokus uten å skremme, og gi barnet ditt gode holdninger allerede i ung alder.
Frostfulle fingre og en mc-fører med hakkende tenner er ikke optimal oppmerksom og har tregere reaksjonsevne enn en våken og komfortabel fører. Dersom du fryser på tur kan en stopp på ei kro langs veien være ett meget smart valg. Her kan kaffe og te fylles på, og varmen kan igjen spre seg i kroppen. Et klesskifte kan også hjelpe på om du er blitt ordentlig kald.
Ofte er hanskene det første som blir vått og kaldt, og ett ekstra par med hansker tar liten plass i tankveska. De fleste av oss har også to par (et til starten av sesongen som er litt tykkere enn sommerparet).
Noen små tips til slutt:
- Det finnes per i dag ingen lov som forlanger at du skal bruke noe mer enn hjelm når du er ute og kjører, men de fleste forsikringsselskaper gir deg rabatt for å bruke kjøreutstyr.
- Det kan være mye penger å spare om du går for såkalte pakkepriser. Dersom du trenger komplett pakke med kjøreutstyr skal du være klar over at forhandleren ofte gir deg en prisgunstig løsning om du forhører deg litt. Du kan komponere en utstyrspakke etter eget ønske og deretter be om å få en totalpris som bør ligge godt under summen av hva de enkelte produktene koster hver for seg. Det kan også svare seg å forhandle både sykkel og klær i ett om du kjøper sykkel hos forhandler.
Ha en fin sesong, håper vi ses