Page 2 of 2

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 10 Sep 2007 15:28
by Baron von Waffel
Jeg synes det er veldig fint at alt sammen står her. Det er nyttig å ha en oversikt over hva man bør sjekke ved en teknisk egenkontroll. Men det er selvfølgelig også fornuftig å vite at ingen forventer at du skal kunne gjengi alt på oppkjøring. Egenkontrollen skal man jo helst gjøre en gang i blant på egen sykkel av hensyn til egen sikkerhet, ikke for å få lappen.

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 11 Jun 2009 14:00
by stonescar
[quote="Shortybebeh"]
♦ Mønsterdybde
Minstekravet på motorsykkel er 1 mm. Det er likevel anbefalt å skifte før dette. * Dersom du kjører med slitte dekk kan det oppstå vannplaning. Mønsteret i dekket skal drenere bort vannet. Derfor er det også viktig at dekket er montert riktig, i pilens retning. Er det montert feil vil ikke mønsteret drenerer bort vannet og du kan få vannplaning.
[/quote]

Ifølge prove.no er det 1,6mm som er minste tillatte mønsterdybde - de kommenterer også på den siden at det er flere lærebøker som feilaktig sier 1mm.

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 11 Jun 2009 14:10
by Onsløv
Er det ikke 1,6 mm for sommerdekk på bil? 1 mm på sykkel på mer enn 75% av dekket?
Eller er det nye regler nå?

Uansett, 1,6mm eller 1mm hadde jeg byttet før.

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 12 Jun 2009 12:09
by stonescar
Ser at zensor.no sier 1mm på sykkel og 1,6mm på bil. Stoler mer på dem enn useriøse prove.no. De har også hatt flere forskjeller, glad jeg ikke stolte på det jeg lærte på prove.no, da hadde jeg stått i fare for å stryke...

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 12 Jun 2009 18:27
by Northman
http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-1994 ... 8-013.html

3.1.2 Bil med tillatt totalvekt over 3 500 kg, to- og trehjulede motorvogner og tilhenger med konstruktiv hastighet over 40 km/t og med tillatt totalvekt over 3 500 kg skal ha dekk med mønstret slitebane med mønsterdybde på minst 1,6 mm i hovedrillene i midterste 3/4 av slitebanens bredde og rundt hele dekkets omkrets, bortsett fra de steder hvor eventuelle slitasjevarslere er plassert. Det samme gjelder for traktor og tilhengerredskap med konstruktiv hastighet over 40 km//t og motorredskap med konstruktiv hastighet over 30 km/t.

Sånn jeg tolker det er det 1.6mm som gjelder...

Re:

Posted: 12 Jul 2009 20:00
by RkM2
[quote="jeditimi"]Skal man gjøre allt det der når man tar oppkjøringen? Jeg tar oppkjøringen på lett mc til våren, altså jeg må gjøre det der da? ber senson meg om å gjøre det eller bare ser han på meg og venter på at jeg skal gjøre noe liksom? føler meg dum om jeg begynner å rote med dekkene også skulle jeg ikke gjøre noe, ivertfall da er det feil fra sensors side?[/quote]

Det er en test du skal ta dagelig, det er sjekke dekkenene, bremse og bremsesystemet, lys også olje' det anbefaljer jeg å sjekke :D

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 12 Jul 2009 23:18
by mekkern
ny forskrift fra høsten 2008- 1,6 mm på allt.....dette kom bla pga østeuropeiske trailere med blankslitte dekk på høsten...
vinterdekk 3mm snakk om det også skal økes..

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 19 Aug 2009 12:20
by stonescar
Har oppkjøring i morgen, og pugger derfor til den tekniske kontrollen. Må bare kommentere en ting til på lista til Shortybebeh (som ellers er veldig bra):

ALDRI etterfyll bremsevæske! Den skal ALLTID skiftes. Så vidt jeg vet er det ulovlig for verksteder/bensinstasjoner å etterfylle bremsevæske. Gammel bremsevæske tåler mye mindre varme, og i verste fall kan dette føre til at man mister bremseeffekten.

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 19 Aug 2009 13:21
by RH racing
[quote="stonescar"]Har oppkjøring i morgen, og pugger derfor til den tekniske kontrollen. Må bare kommentere en ting til på lista til Shortybebeh (som ellers er veldig bra):

ALDRI etterfyll bremsevæske! Den skal ALLTID skiftes. Så vidt jeg vet er det ulovlig for verksteder/bensinstasjoner å etterfylle bremsevæske. Gammel bremsevæske tåler mye mindre varme, og i verste fall kan dette føre til at man mister bremseeffekten.[/quote]

enig med deg på ett punkt der.. at gammel og ny væske ikke skal blandes (eller bør) men om du etterfyller på ett bremsesystem som har slitte klosser vil beholderen overfylles eller renne over ved neste klosseskift
for mye væske i beholder kan hindre stempler i å returnere normalt...

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 20 Aug 2009 13:30
by OddKareAunan
Angående mønsterdybde.

Tok teorien til MC her om dagen. Svarte 1mm og fikk ikke feil på det.

Kjørelæreren var også klinkende klar på att det var 1mm, og ikke 1,6 selv om det sto det på enkelte nettsider.

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 20 Aug 2009 14:51
by Onsløv
1,6 er vel sommerdekk for bil.
Over 1mm på min 75% av dekket er vel godkjent?

Re: Teknisk kontroll på sykkel

Posted: 25 Aug 2009 14:10
by Einar J Skog
§ 1-4. Hjul
1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende:
a) Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm.
Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april.
b) Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper.
c) Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse.
2. Kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veggrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende. Vinterdekk er spesielt merkede dekk, særskilt fremstilt for vinterkjøring og med mønsterdybde minst 3 mm. Bare vinterdekk tillates brukt med pigger, med unntak av dekk til motorsykkel.


For å lenke til dette dokumentet bruk: http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?do ... -0092.html