"Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Herlig med slike bilder :thumleft

Skal man overgå ullpad, grov polish med roterende maskin så er det vel vannsliping neste. Men med så grov combo så får man vel de samme resultatene vil jeg tro.

En ting er sikkert. Rupes Nano er en poleringsmaskin skreddersydd for oss motorsyklister. Det dølger med to batterier, og hvert batteri varer i ca. 30 min. Og har 30 min. Oppladingstid. Det vil si kontinuerlig strøm hele tiden. Den kan så klart også kobles til nettstrøm. Det beste av alt er at den kan brukes både som roterende og oscilerende.

Den koster litt, men så vidt jeg har sett så er det den eneste på markedet i det kaliberet som jeg har sett. :thumleft
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by joo »

Rupes Nano er jo selvsagt fristende, men når man har litt DA-verktøy og roterende fra 30 til 150mm fra før av så får man prøve å holde seg unna kjøpeknappen :redface

Om folk tror det er mye jobb med å ta litt ekstra vare på en MC så har jeg bare et tips; om du har en sykkel som er pen i lakken og du er forsiktig med den så er ikke shining med maskin noe man gjør hver uke. En vask/rens og finpolering i dvalesesongen med en sealer over trenger ikke ta mer enn 2-5 timer. Og da er alt så mye blankere og mye enklere å vaske over den korte sesongen man bare kjører og ikke shiner :thumleft Da trengs bare to produkter (utenom evt polerings-maskinen), finpolish og sealer. Evt voks om man liker det.

Og selvsagt kan du håndpolere en grei lakk som ikke er oppripa, det viktigste er å få på litt beskyttelse en gang eller to i året. Hvis man liker at sakene ser bra ut da ...
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

En vask/rens og finpolering i dvalesesongen med en sealer over trenger ikke ta mer enn 2-5 timer
Synes jeg ser Tommas humre nå....

Han spyler av sykkelen to ganger pr sesong, eller når det trengs. :lol: :lol:
User avatar
Toven
Posts: 2723
Joined: 20 Aug 2008 17:50
MC: 2021 MT-09 SP
Location: Stathelle

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Toven »

... og huske å vaske den et par ganger i sesongen [-( :erte

Ingen unnskyldning for å ikke vaske når sola er på sitt verste [-X Det finnes parasoller :lol:

Image
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

Er jo bare praktisk med sol, da tørker den fortere. Enda bedre er å ta en kjøretur. 8)
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by JK95 »

Trondgv wrote:Er jo bare praktisk med sol, da tørker den fortere. Enda bedre er å ta en kjøretur. 8)
Vasking kan gjøres i forbifarten på CirkelK, i sola skal det kjøres 8)
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Epylypzon »

Trondgv wrote:Dette må vel være noe for dere poleringsgutter? Greit vinterprosjekt for å få aluminium til å se nytt ut. :thumleft

[youtube][/youtube]

Han typa der har ikke brukt mye penger på verktøy :P Åsså klyppe skruer med lommeknivsaks :P
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tommas »

JK95 wrote:
Trondgv wrote:Er jo bare praktisk med sol, da tørker den fortere. Enda bedre er å ta en kjøretur. 8)
Vasking kan gjøres i forbifarten på CirkelK, i sola skal det kjøres 8)
Kommer langt med en slik :lol:


Image
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Trondgv wrote:Er jo bare praktisk med sol, da tørker den fortere. Enda bedre er å ta en kjøretur. 8)
Soltørker du sykkelen etter vask?
Å. Fy skam seg! Noe av det værste jeg gjør er å ikke blåse ren sykkelen for vann etter vask. Sykkelen ser ikke ren ut med vanndråper. Blir som å si at man har hatt sex, men det man egentlig opplevde var en såperunk i bakfylla.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by ojda »

Tommas wrote:
JK95 wrote:
Trondgv wrote:Er jo bare praktisk med sol, da tørker den fortere. Enda bedre er å ta en kjøretur. 8)
Vasking kan gjøres i forbifarten på CirkelK, i sola skal det kjøres 8)
Kommer langt med en slik :lol:


Image
Det gleder meg å se at du ikke valgte den første og beste 20-kroningen som dukket opp på google,
men faktisk sorterte deg fram til nummer 3 i rekken Tommas =D> =D>

Hvorfor jeg sjekket :-k Faan det er ikke mer enn starten av Februar :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Tommas »

Haha, jeg valgte linken fra Norges Bank så var jeg sikker på at den ikke var falsk 8)
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Haha, jeg valgte linken fra Norges Bank så var jeg sikker på at den ikke var falsk 8)
Men du svir vel ikke av en 20-kroning før du tar hovedvasken?

En rask tur i regnvær så får du jo av det værste :lol:
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Trondgv »

Epylypzon wrote:
Trondgv wrote:Dette må vel være noe for dere poleringsgutter? Greit vinterprosjekt for å få aluminium til å se nytt ut. :thumleft

[youtube][/youtube]

Han typa der har ikke brukt mye penger på verktøy :P Åsså klyppe skruer med lommeknivsaks :P
Han har masse andre gode filmer også, veeeldig alvorlig type. :lol:
Bjerknez wrote:
Trondgv wrote:Er jo bare praktisk med sol, da tørker den fortere. Enda bedre er å ta en kjøretur. 8)
Soltørker du sykkelen etter vask?
Å. Fy skam seg! Noe av det værste jeg gjør er å ikke blåse ren sykkelen for vann etter vask. Sykkelen ser ikke ren ut med vanndråper. Blir som å si at man har hatt sex, men det man egentlig opplevde var en såperunk i bakfylla.
Selvsagt, er fornøyd så lenge jeg får av den verste dritten med skumkanona. Lurer på hvilket sexliv du har som sammenligner det med sykkelvask...Eller, egentlig så vil jeg ikke vite det. :lol:
Bjerknez

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Bjerknez »

Å detaile sykkelen er en god følelse som varer i mange timer. Sååå utholdende er jeg ikke i senga :lol:
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: "Detailing", vask, polering og annen gnikking!

Post by Epylypzon »

Hvordan skal jeg best vaske BMW alukassene? Sette dem inn med noe tilslutt? Skal selge et par, så greit at de ser noenlunde ut.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Post Reply