Page 3 of 4

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 07 Jun 2016 22:09
by jhn
Et tap på 3-4% pr vinkeldrev, heter det vel. Men hva har det egentlig med noe som helst å gjøre?
Hvor ofte opplever man med kjedesykkel, at man konkurrerer med en kardang- og tenker? "puh! det var godt jeg hadde kjede nå, ellers så hadde han kjørt fra meg" ... eller motsatt?
Og ellers varierer jo effekten mere fra mod til mod, enn at disse 4-8 hestene er avgjørende ... for de fleste ... vil jeg tro.
Jeg foretrekker helt klart kardang, men har kjede. Det er likevel ikke noe stort problem ... selv med en ganske tilfeldig og til tider dårlig behandling ... ikke mye kos altså, varer kjedene 30.000 km. Og da er det vel greit nok? Hæ? Ka?

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 07 Jun 2016 22:51
by Johnnykn
Johnnykn wrote:Slangen der oljen går ned til kjede er kappet rett utenfor gjennomgangen.
Må sjekke om vakuumslangen er tilkoplet.
Er dette en gammel modell?
Noen som vet hva jeg trenger å kjøpe?
Så er det vel bare å surfe seg inn å kjøpe litt reservedeler, olje og montere det hele for en test tur \:D/
Ellers noen gode råd, eller er det bare å gi gass :lol: ??
Da var olje slangen plukket ut og skal erstattes.
Vakuum slangen var korrekt montert og OK :thumleft
Selve Scottoileren var godt skrudd fast og kunne ikke fjernes uten å skru løst festet (tror jeg) Ville ikke bryte på.
Tror jeg kjøper inn en Dual Injector for montering.
Ser ut til at Scottoiler`en har fått gode tilbakemeldinger :thumleft

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 07 Jun 2016 23:19
by Epylypzon
Selv pleier jeg å gjøre rent kjedet regelmessig. Avhengi av hvordan jeg har kjørt i det siste. Mye grus/sand osv. = oftere. Hadde jeg kjørt gatesykkel hadde jeg nok tatt meg bryet til å gjøre det ett par -3 ganger i året da å.

Faktisk rengjort det i dag.

Image

Image

Image

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 07 Jun 2016 23:42
by Bjerknez
Kjedet mitt rengjør jeg ganske regelmessig, selv om jeg kjører på asfalt på tørre veier 95% av tiden. Jeg føler ikke jeg MÅ, men synes det er terapi og gjøre slikt. Ca to ganger i måneden så vasker jeg kjedet med parafin og smører det opp i forbindelse med en vask av sykkelen. Det er en god følelse og kjøre med rent og nysmurt kjede. Om det utgjør noen forskjell i praksis vet jeg ikke :redface

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 01:21
by EasyRider
ojda wrote: Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte =D> (Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?
Nesten alle Ducati maskiner se bort i fra de minste som ikke har enkeltsving. Annen sykkel du ser mer en dusin av etter 2 timer på veien. Honda VFR 800 :)
Bare for å :erte

Men kostnad? Vel er ikke mye olje som går på en kardang. Vil ikke si kostnaden er høyre på kardang en kjede, vil nesten tro det motsatte. Må i såfall bli når sykkelen har gått så langt at en må overhale kardangen og er vel ikke mange som opplever det her på dette forumet.. Som bytter sykler oftere en.... :P

Men hester blir det jo mindre av i forhold til kjede. Og en kan jo ikke kjøre på bakhjulet med kardang!!! :smt082 eller :D


Noen som har testet dry chain lube da? (teflon spray)

Driver å bytter kjede og drev i disse dager på kawasaki´n kommer tilbake om det var kjekt eller ikke.

Men fordelen er at den ikke klistrer og når du vasker sykkelen så ser kjeden like bra ut (i følge en selger :) )
drawback er mer kjedestøy og du må smøre oftere.
Image
NB er ikke dette merke jeg skal teste. Bare fant bilde på nett.

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 01:38
by Bjerknez
Når jeg kjøpte sykkelen så var det slik hvit guffe som flaket av når jeg kjørte. Jeg fant denne hvite guffen over alt. I følge fohandler var dette en Valvoline dry lube kjedespray som ble brukt.

Den eneste kjedesprayen som har imponert meg er Motul Road. Den er tyntflytende når jeg sprayer den på og lar du den stå i en times tid eller mer etter smøring så er den skikkelig sticky. Akkurat som sirup. Da føler jeg at oljen har trukket seg skikkelig inn og rundt kjedet for så og ha stivnet for beskyttelse. Jeg får heller ikke noe som helst oljesøl på felgene eller sykkelen ellers når jeg kjører og oljen er transparent.

Har også testet Biltema sin kjedspray og den er ikke en gang verdt turen til Biltema. Den er ekstremt tyntflytende og så fort man tar seg en kjøretur så er det kjedeolje over alt. Etter 5 mil på E6 var kjedet helt tørt og dagen etterpå så var det begynt å ruste litt. Motul Road holder kjedet fint i flere uker :thumleft

Re: RE: Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 01:46
by Epylypzon
EasyRider wrote:
ojda wrote: Bare noe så greit som en enkeltsving ved hjulbytte =D> (Jadda det går på kjede også), men hvor mange har det?
Nesten alle Ducati maskiner se bort i fra de minste som ikke har enkeltsving. Annen sykkel du ser mer en dusin av etter 2 timer på veien. Honda VFR 800 :)
Bare for å :erte

Men kostnad? Vel er ikke mye olje som går på en kardang. Vil ikke si kostnaden er høyre på kardang en kjede, vil nesten tro det motsatte. Må i såfall bli når sykkelen har gått så langt at en må overhale kardangen og er vel ikke mange som opplever det her på dette forumet.. Som bytter sykler oftere en.... [emoji14]

Men hester blir det jo mindre av i forhold til kjede. Og en kan jo ikke kjøre på bakhjulet med kardang!!! :smt082 eller :D


Noen som har testet dry chain lube da? (teflon spray)

Driver å bytter kjede og drev i disse dager på kawasaki´n kommer tilbake om det var kjekt eller ikke.

Men fordelen er at den ikke klistrer og når du vasker sykkelen så ser kjeden like bra ut (i følge en selger :) )
drawback er mer kjedestøy og du må smøre oftere.
[img]http://www.manchestermotorbikecentre.co.uk/large/wurth%20dry%20chain%20lube175143.jpg[/img]
NB er ikke dette merke jeg skal teste. Bare fant bilde på nett.
De 1200gs ene jeg har prøvd har fint gått på bakhjulet men.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk

Re: RE: Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 01:52
by EasyRider
Epylypzon wrote:

De 1200gs ene jeg har prøvd har fint gått på bakhjulet men.

Sent fra min SM-G925F via Tapatalk
Og det stemmer jo bra også. Er bare en dårlig myte de der at dem ikke går på bakhjulet. Men må jo bare ERTE bitte litt :D

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 02:04
by EasyRider
Bjerknez wrote:Når jeg kjøpte sykkelen så var det slik hvit guffe som flaket av når jeg kjørte. Jeg fant denne hvite guffen over alt. I følge fohandler var dette en Valvoline dry lube kjedespray som ble brukt.

Den eneste kjedesprayen som har imponert meg er Motul Road. Den er tyntflytende når jeg sprayer den på og lar du den stå i en times tid eller mer etter smøring så er den skikkelig sticky. Akkurat som sirup. Da føler jeg at oljen har trukket seg skikkelig inn og rundt kjedet for så og ha stivnet for beskyttelse. Jeg får heller ikke noe som helst oljesøl på felgene eller sykkelen ellers når jeg kjører og oljen er transparent.

Har også testet Biltema sin kjedspray og den er ikke en gang verdt turen til Biltema. Den er ekstremt tyntflytende og så fort man tar seg en kjøretur så er det kjedeolje over alt. Etter 5 mil på E6 var kjedet helt tørt og dagen etterpå så var det begynt å ruste litt. Motul Road holder kjedet fint i flere uker :thumleft
Hmm dry lube skal i hvert fall være enkel å rengjøre. Er så dritt lei kjedeolje overalt. Men om det funker vil tiden vise :P
Er jo ikke verre en å gå tilbake til gode gammel kjedeolje igjen.

Når det gjelder Autosmøring (scottoiler) er jeg dritt lei av det. Bare klin overalt. Enda min var stilt inn på ganske så magert. Men jeg synes den kliner. Nå er jeg usikker på hva slags olje det var i min (satt på sykkelen når jeg kjøpte den) kan jo ha vært gammel brukt 20 000km biltema olje for det jeg vet.
Da har jeg hatt bedre erfaring med en god kjedespray og la den tørke etter påføring når kjeden har vært varm. Men er dritt lei fett og klin. Prøver dry lube så får vi se :P

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 02:31
by Trondgv
Prøv motul sin så blir du nok fornøyd :)


Sent from my iPhone using Tapatalk

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 10:22
by Johnnykn
Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund :shock: :shock: :shock:
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet :(
Jeg blir provosert :evil:
Noen som har forslag om et billigere netttsted??

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 10:31
by DrGreve
Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund :shock: :shock: :shock:
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet :(
Jeg blir provosert :evil:
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
Har du prøvd wemoto?
http://www.wemoto.com/parts/picture/sx-so-0035/

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 11:02
by Johnnykn
DrGreve wrote:
Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
Litt smådeler + dual injector til 40 pund
+ Standard shipping 70 pund :shock: :shock: :shock:
+moms
Kan jo kjøpe nytt komplett kit i Norge istedet :(
Jeg blir provosert :evil:
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
Har du prøvd wemoto?
http://www.wemoto.com/parts/picture/sx-so-0035/
Wemoto sender ikke olje til Norge. De tar 7,84 i porto, som er en mer edruelig kostnad fremfor Scottoiler.com
MC-deler.no leverer olje og dual injector til ca samme pris som Wemoto, så det blir å støtte en norsk nettbutikk :D Total kostnad 550,-kr

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 08 Jun 2016 12:41
by knutk
Johnnykn wrote:Jeg er blitt forsøkt ranet på Scottoiler.com :evil:
-------------------
Noen som har forslag om et billigere netttsted??
Kanskje ikke nettbutikk, men siden BMW tilbyr en variant av ScottOiler til F-serien må man forvente at de også har/skaffer olje.
De kjører ikke nødvendigvis billigsalg på oljene, men heller ikke dyrere enn andre steder.

Re: Vedlikehold av kjede-tråden!

Posted: 09 Jun 2016 09:47
by RuneMC
Ad rensing av kjede. Ligg unna Aceton, bremserens og bensin. WD-40 derimot - like trygt som kjederens.

[youtube][/youtube]