BaseCamp til din Garmin

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

BaseCamp til din Garmin

Post by tshansen »

Etter jeg kjøpte meg Navigator V til BMW'en min, ble det klart at jeg måtte prøve å utnytte Garmin sitt fulle potensiale. Jeg måtte jo selvfølgelig benytte meg av Basecamp og prøve å planlegge en tur :thumleft

Dette skulle vise seg å være langt mer kødd enn jeg kunne forestille meg. Det er utrolig tungvint, jeg anser meg selv som relativt dyktig innen EDB, men dette var utrolig tungvint interface, "dårlige kart" (ved første øyekast" og utrolig tungvint navigering (for oss som er vant med telefoner/nettbrett)

Det første du må gjøre er å laste ned Garmin Express her får du registrert, oppdatert og satt opp din nye Garmin enhet veldig enkelt og smidig som bare juling.
Jeg anbefaler å skaffe et 32GB micro minnekort å sette inn med en gang. Da får du lastet ned hele Europa å lagret på enheten din. Det lokale minnet i enheten er ikke stort nok til å ta så mye kart.
Det er veldig enkel "steg for steg" veiledning.

Det neste du må gjøre er å laste ned BaseCamp direkte fra Garmin sine sider, er visst noe kluss med den du finner i App Store på Mac!

Å her begynner morroa... :roll:
Gå inn via Garmin Express, last inn og unlock kartene dine i Basecamp. Dette finner du som et alternativ under Tools :thumleft
Dette gjør at du får City Navigator Europe NTU 2017.1 å bruke som map. Dette ser halvferdig å veldig lite brukenes. Nesten ingen informasjon i og egentlig så virker det som noe er feil med hele greien.
Men med en gang du zoomer inn blir det noe helt annet. Å du må zoome langt inn for å se alle fylkesveier osv.

Herfra ble jeg guidet til noen gode videoer via YouTube av Fjellbekken \:D/
Jeg holdt seriøst på å kaste hele maskinen gjennom veggen til naboen. Jeg var så frustrert over dette opplegget. Programmet er tungvint å gammeldags. Men etter mange timer med forskjellige forsøk, løste jeg litt av koden i et veldig rikt program.

Jeg anbefaler dere å kikke på disse filmene:

[youtube][/youtube]

[youtube][/youtube]

Dette gjorde at jeg fikk litt bedre forståelse for en ellers så kronglete måte å planlegge ruter på :D

Før var det mulig å kopiere vanlig ruteplanlegging i google maps til Basecamp, men den funksjonen har de fjernet (fra 01.02.2016)
Jeg vil på ingen måte si at programmet er lett å bruke fra begynnelsen, men det kan se ut som det blir langt lettere etter å ha kommet over første kneika.
Mange PC brukere finner TyreTravel.com som er mye lettere og bedre alternativ, men dette er ikke mulig for oss med Mac å bruke (dessverre) Jeg oppdaterer denne posten etterhvert som jeg får flere a-ha (take on me) opplevelser. Håper dette kan bidra til at flere får mindre grå hår av å bruke disse programmene.

Her er vel en av de bedre veiledningene på hvordan en bruker Basecamp

Både Mac og PC

http://www.newenglandriders.org/Learn_BaseCamp.htm (på engelsk)

To be Continued
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: BaseCamp til din Garmin

Post by tshansen »

Oppdatert første post
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: BaseCamp til din Garmin

Post by tshansen »

Jeg har jobbet en del i Basecamp de siste dagene. Jeg har lagt inn forskjellige veipunkter som jeg selv mener er av interesse (hjem, jobb, overnattingsplasser, severdigheter osv) Gjør det lettere å plotte noen ruter på den måten.

Å nå som den tyngste terskelen er passert, skal det sies at jeg er sjokkert over mulighetene og hvor godt dette programmet fungerer. For oss som er vant til å plotte ruter i google maps, er det noe tungvint å forstå måten Basecamp tenker, men når du mestrer dette, samt et par nyttige snarveier på tastaturet. Går det sjokkerende raskt.

Liker også måten en kan legge ut Garmin Adventures fra de rutene du har kjørt tidligere. Gir rom for å dele mange gode, lokale ruter med andre som er knyttet til Basecamp og Garmin sine tjenester.

Jeg skal se om jeg ikke får lagt ut en litt enklere og mer lavterskel "how to" når jeg føler jeg mestrer programmet skikkelig. Få lagt til godt med bilder så det blir lettere å forstå.
Selv om det finnes gode filmer på youtube allerede.

Fra å banne høyt på altanen, til å faktisk like programmet.... det er nesten litt flaut hehe :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: BaseCamp til din Garmin

Post by Epylypzon »

Skal på GPS / Basecamp kurs i dag jeg :thumleft :thumleft
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: BaseCamp til din Garmin

Post by tshansen »

Jeg fant ut noe i dag når jeg skulle laste over "Trip'en" jeg har laget i BaseCamp for Nord-Norge turen.

Har du kartene installert på et micro sd kort i enheten din, så må du overføre hele turen til minnekortet, ikke til selve enheten inne i basecamp. Siden det ikke er kart installert på enheten, vil den ikke klare å kalkulere ruten og den vil ødelegge turen som allerede er laget.

Heldigvis klarte jeg å hente tilbake en tidligere versjon av macen min via time capsule, så jeg fikk tilbake det Navigator klarte å ødelegge.

Så, legg turen inn på SD kortet, gå inn på trip planer på selve enheten og importer turen/turene.. Dette tar litt tid, men da fungerer alt som det skal. for da snakker enheten med kartene og alt er i skjønneste orden :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply