BMW GS chrome eksos, misfarging!

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
Busa Trond
Quizmaster
Posts: 1308
Joined: 07 Oct 2015 17:23

BMW GS chrome eksos, misfarging!

Post by Busa Trond »

Etter ca 5000km på min BMW GSA med chrome eksos, ser jeg at chromen blir misfarget. Ca blå, gul og grønn.
Når jeg vasket i dag gikk det meste av fargen bort. ( trodde dette misfarget hele eksosen tvers igjennom )
Hva er kjemien her :-k
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Post by quattrokim »

Varme er svaret du ser etter. Stålet reagerer på varmen og får blåfarge når det kjøles. Ifølge det o store utland skyldes det ofte at sykkelen går for magert eller for fett (feil med drivstoffblanding) eller dårlig kvalitet på chrommen. Hadde ikkje bekymret meg for dette, heilt normalt :thumleft
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
User avatar
pelsen
Posts: 747
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Post by pelsen »

Fargen er bare i overflaten, krom har alltid et oksydbelegg og det blir farget i høy temperatur. Kromoksyden kan poleres vekk og det danner seg straks nytt oksyd hvis det er luft tilstede, og det hender jo. Krommen har ikke fått noen farge, bare oksydbelegget.
User avatar
KliffArne
Posts: 575
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Post by KliffArne »

Litt misfarging på en Adventure-bajk skal det være.

Se bare her, nesten ny Africa twin:

Image
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 2746
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Post by Kant1 »

KliffArne wrote:Litt misfarging på en Adventure-bajk skal det være.

Se bare her, nesten ny Africa twin:

Image
WOW, monobaksving og greier \:D/
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)
User avatar
mekkern
Posts: 4035
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Post by mekkern »

Single-sided swingarms date from at least the late 1940s. In 1948 the Imme R100 produced by Norbert Riedel of Germany had both a single-sided front wheel suspension as well as a single-sided rear swingarm that doubled as the exhaust pipe.[3] Later in 1950, Moto Guzzi introduced the Galletto, a large-wheel step-through scooter. In 1980, BMW introduced its first single-sided swingarm on the R80G/S, the "Mono-lever", which was superseded by the "Para-lever" used currently. Honda currently features this style of swingarm on the Honda VFR. Ducati has created several models featuring single swingarms, most notably the Massimo Tamburini-designed 916 series. While Ducati abandoned this style for the 999, the company returned to it for the 1098 superbike in 2007, and it survives in the current Ducati 1199. The Triumph Sprint ST also features a single-sided swingarm.[4]
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2018
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Post by DrGreve »

FjellBekken wrote:Hvem var først ute Honda eller Bmw? :-k
Ingen av de nevnte :)
Enkeltsving ble prøvd lenge før krigen og mange avarter har blitt lansert av blant andre Moto Guzzi, Tyske Imme og BMW. På BMW sin løsning var kardangen en del av konstruksjonen .
Honda og ELF lagde den moderne versjonen som først kom på VFR750R RC30 og når patentet gikk ut så dukket plutselig Ducati frem med en versjon som var mistenkelig lik Honda/Elf sin. En kompis av meg i Tyskland monterte en bakfelg fra Ducati på sin RC30 og det var bolt on :)
Post Reply