Page 1 of 1

BMW GS chrome eksos, misfarging!

Posted: 10 Jun 2016 23:43
by Busa Trond
Etter ca 5000km på min BMW GSA med chrome eksos, ser jeg at chromen blir misfarget. Ca blå, gul og grønn.
Når jeg vasket i dag gikk det meste av fargen bort. ( trodde dette misfarget hele eksosen tvers igjennom )
Hva er kjemien her :-k

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Posted: 10 Jun 2016 23:50
by quattrokim
Varme er svaret du ser etter. Stålet reagerer på varmen og får blåfarge når det kjøles. Ifølge det o store utland skyldes det ofte at sykkelen går for magert eller for fett (feil med drivstoffblanding) eller dårlig kvalitet på chrommen. Hadde ikkje bekymret meg for dette, heilt normalt :thumleft

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Posted: 11 Jun 2016 00:11
by pelsen
Fargen er bare i overflaten, krom har alltid et oksydbelegg og det blir farget i høy temperatur. Kromoksyden kan poleres vekk og det danner seg straks nytt oksyd hvis det er luft tilstede, og det hender jo. Krommen har ikke fått noen farge, bare oksydbelegget.

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Posted: 11 Jun 2016 00:32
by KliffArne
Litt misfarging på en Adventure-bajk skal det være.

Se bare her, nesten ny Africa twin:

Image

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Posted: 11 Jun 2016 02:26
by Kant1
KliffArne wrote:Litt misfarging på en Adventure-bajk skal det være.

Se bare her, nesten ny Africa twin:

Image
WOW, monobaksving og greier \:D/

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Posted: 11 Jun 2016 10:27
by mekkern
Single-sided swingarms date from at least the late 1940s. In 1948 the Imme R100 produced by Norbert Riedel of Germany had both a single-sided front wheel suspension as well as a single-sided rear swingarm that doubled as the exhaust pipe.[3] Later in 1950, Moto Guzzi introduced the Galletto, a large-wheel step-through scooter. In 1980, BMW introduced its first single-sided swingarm on the R80G/S, the "Mono-lever", which was superseded by the "Para-lever" used currently. Honda currently features this style of swingarm on the Honda VFR. Ducati has created several models featuring single swingarms, most notably the Massimo Tamburini-designed 916 series. While Ducati abandoned this style for the 999, the company returned to it for the 1098 superbike in 2007, and it survives in the current Ducati 1199. The Triumph Sprint ST also features a single-sided swingarm.[4]

Re: BMW GS chrome eksos, misfarging!

Posted: 11 Jun 2016 10:37
by DrGreve
FjellBekken wrote:Hvem var først ute Honda eller Bmw? :-k
Ingen av de nevnte :)
Enkeltsving ble prøvd lenge før krigen og mange avarter har blitt lansert av blant andre Moto Guzzi, Tyske Imme og BMW. På BMW sin løsning var kardangen en del av konstruksjonen .
Honda og ELF lagde den moderne versjonen som først kom på VFR750R RC30 og når patentet gikk ut så dukket plutselig Ducati frem med en versjon som var mistenkelig lik Honda/Elf sin. En kompis av meg i Tyskland monterte en bakfelg fra Ducati på sin RC30 og det var bolt on :)