Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Bergen

Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Bergen »

https://www.regjeringen.no/no/tema/okon ... id2537939/
Jeg bruker bare bilen deler av året, hva betyr den nye avgiften for meg?
Du skal betale trafikkforsikringsavgift så lenge du har ansvarsforsikring på kjøretøyet ditt. Dersom du ikke bruker kjøretøyet ditt, kan du avskilte det og dermed unngå å betale ansvarsforsikring og trafikkforsikringsavgift.
Betyr dette at dersom en avregistrerer kjøretøyet så slipper en å betale avgiften for den perioden?

Isåfall er dette klar og hyggelig tale ang nye avgiftsregimet :thumleft

Står jo egentlig ganske klart her da...
Mange opplever det som urimelig at dagens årsavgift forfaller i én stor faktura og at man må betale avgiften også i perioder man ikke bruker bilen. Dette løses ved å erstatte årsavgiften med en trafikkforsikringsavgift.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Palma »

Dette virker jo litt smart. Men vet noen selskap legger på prisen hvis du skur av og på forsikringa ila året...

Sendt herifra!
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Tommas »

Stemmer det, prisen for å forsikre en mc på vinterhalvåret er mye billigere enn på sommeren, logisk nok.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by RuneMC »

Er jo ikke så greit når man må levere inn skiltene og avregistrere helt. Jeg har ikke tid til å stå i kø hos biltilsynet... kanskje når jeg blir pensjonist...
Du skal betale trafikkforsikringsavgift så lenge du har ansvarsforsikring på kjøretøyet ditt. Du er pliktig til å ha ansvarsforsikring så lenge du har skilter på kjøretøyet. Dersom du ikke benytter ditt kjøretøy, kan du avskilte kjøretøyet og dermed unngå å betale ansvarsforsikring og trafikkforsikringsavgift. Det kan likevel hende at du ønsker brann- og tyveriforsikring.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by hakhap »

Du betaler uansett 80+ % av premien under sesongen

misspelled with auto correct
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Lasse Liten »

RuneMC wrote:Er jo ikke så greit når man må levere inn skiltene og avregistrere helt. Jeg har ikke tid til å stå i kø hos biltilsynet... kanskje når jeg blir pensjonist...
Du skal betale trafikkforsikringsavgift så lenge du har ansvarsforsikring på kjøretøyet ditt. Du er pliktig til å ha ansvarsforsikring så lenge du har skilter på kjøretøyet. Dersom du ikke benytter ditt kjøretøy, kan du avskilte kjøretøyet og dermed unngå å betale ansvarsforsikring og trafikkforsikringsavgift. Det kan likevel hende at du ønsker brann- og tyveriforsikring.
Må ikke stå i kø for å levere inn skiltene i Bergen, er bare å legge de i en kurv på disken sammen med en blankett, så krysser du av for at de skal ta vare på de i 6 mnd (maks). Trodde det var sånn i hele landet ?
Bergen

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Bergen »

Sendte en mail til forsikringselskapet og ba om pris på forsikring fra 1.apr til 31.okt.
Får se hva de svarer. Denne sykkelen bruker jeg ikke utenom denne tiden uansett, og iflg regjeringen.no skal jeg spare 800 riksdalere på trafikkforsikringsavgiften disse 5 månedene :D Og det er nøyaktig det bomringen koster meg for en mnd passering med firhjult dieseldyr :shock:
Har uansett en helårs sykkel som senest idag ble brukt til jobb pendling.

Og som Lasse skriver, det er ingen kø på innlevering eller henting i Bergen (ikke når jeg var der ute iallefall).
Må bare passe på å hente skiltene før det er gått 6 mnd, ellers blir de klippet. Har allerede noen veteranskilt liggende der ute (tror og håper jeg har laget meg en reminder i kalenderen :-k )
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by KliffArne »

I Haugesund er det bare å hive skiltet i ei postkasse utforbi, og så kan det hentes innen 6 mnd. Trenger ikke skrive noenting, eller snakke med noen før man vil ha det tilbake.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by RuneMC »

OK, OK folkens, det er kanskje ikke kø på trafikkstasjonen, men for min del går det fort 1 time kjøring tur/retur og det er ikke akkurat kveldsåpent - så da går jeg glipp av arbeidstid - og det har jeg ikke tid til.

Situasjonen er sikkert annerledes for de som har litt mer fri på dagtid eller hvor det passer at den ligger på veien til jobben og slikt.

Poenget mitt er at dette kunne jo Staten gjort MYE enklere med en "gentleman's agreement" hvor man avregistrerte MC'n via en app (men ikke trenger levere inn skiltene når det er for mindre enn 6 mnd) og hvor det selvfølgelig kunne vanket saftige bøter om man misbrukte ordningen.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Trondgv »

RuneMC wrote:
Poenget mitt er at dette kunne jo Staten gjort MYE enklere med en "gentleman's agreement" hvor man avregistrerte MC'n via en app (men ikke trenger levere inn skiltene når det er for mindre enn 6 mnd) og hvor det selvfølgelig kunne vanket saftige bøter om man misbrukte ordningen.
Enig, de har jo tross alt automatisk skiltgjennkjenning i biler (I alle fall noen politibiler, usikker på vegvesenet sine) samt at de har mye kontroller rundt om. MC som kommer mot dem får de nok ikke tak i så lenge de ikke sjekker begge veier.
Bergen

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Bergen »

Sjekket med forsikring. Brann og tyveri på ZRX'n koster kr 100 i kvartalet.
Mitt forsikrings selskap starter med innkreving av trafikkforsikringsavgift fra 2018.

Så til høsten avskiltes den, og på med skilter på våren. Sparer da ca kr 3000,- som kan brukes på andre gøye ting :thumleft
ChristerL
Posts: 64
Joined: 27 Feb 2016 12:05
MC: Suzuki GSR750 2013
Location: Akershus

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by ChristerL »

Jeg ser mange tenker å levere skiltene på høsten, men hvordan blir dette da med forsikring for oss som betaler månedsvis? Jeg lærte i høst at man betaler alt for lite på motorsykkelen om sommeren, fordi selskapet forventer at man da betaler alt for mye om vinteren. Hvis man da har fullkasko og betaler "for lite" sommerhalvåret, får man ikke da en saftig regning på høsten når man setter forsikringen ned/avregistrerer sykkelen? :-k
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by RuneMC »

Blir vel litt opp til hvordan forsikringsselskapene tenker.

Ved 1x betaling i året, så får man tilbake ca 20% for vintermånedene - you do the math...
Dette har vært mulig før også. Egentlig ikke så mye nytt bortsett fra at nå kan du velge månedlig betaling for årsavgiften omdøpt til trafikkforsikringsavgift og betales via forsikringsselskapene istedenfor Vegvesenet.

Ved månedlig betaling av forsikring så er noe fast (brann, tyveri) mens ansvar og kasko vil være etter fordeling av kjørte km ift sesong. Dvs nesten ingen kjører om vinteren, så da blir månedspremien tilsvarende lavere om vinteren og heller ikke så voldsomt mye å spare.

ELLER

Forsikringsselskapene kan velge å ta fast pris pr mnd og refundere fast pris pr mnd avskiltet. Det blir da større gevinst for de som avskilter, mens det betyr at selskapene må beregne en jevnt over høyere månedspris for å finansiere tilbakebetalingen. Dvs de som avskilter synes da de får mer igjen, mens de som ikke avskilter vil egentlig få en prisøkning med samme pris sommer som vinter. Ulempen - hvis forsikringsselskapene velger denne strategien - blir at man nesten blir tvunget til å avskilte for å få brukbar premie. Gulroten for forsikringsselskapene blir samtidig at en god del fortsat ikke avskilter og dermed får de både i pose og sekk. Jeg kan tenke meg at denne strategien derfor er fristende for forsikringsselskapene og til mest til bryderi for kundene - altså en utilsiktet utvikling sett fra myndighetenes side(?) Men der er ikke første gang nye regler får utilsiktet effekt...
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Elolz »

Fikk nettopp fornyelse på forsikringen fra Gjensidige:
Image

* Fra 01.01.2018 er forsikringsselskapene pålagt å kreve inn trafikkavgift til staten. Beløpet her viser avgiften for ett år. På
faktura/giro vil du finne det beløpet som skal betales frem til neste hovedforfall.


Er det normalt at de prøver å øke prisen på selve forsikringen ved hovedforfall/fornyelse? :-s
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Trafikkforsikringsavgift erstatter årsavgift

Post by Palma »

Elolz wrote:Fikk nettopp fornyelse på forsikringen fra Gjensidige:
Image

* Fra 01.01.2018 er forsikringsselskapene pålagt å kreve inn trafikkavgift til staten. Beløpet her viser avgiften for ett år. På
faktura/giro vil du finne det beløpet som skal betales frem til neste hovedforfall.


Er det normalt at de prøver å øke prisen på selve forsikringen ved hovedforfall/fornyelse? :-s
Så de tar 250 penger for den jobben... :evil:
Post Reply