Digitale speedometer ekstrautstyr

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
Askild
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2016 19:09
MC: 2008 Honda Varadero 1000

Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by Askild »

Hei.

Har en 09 Honda Varardero med speedo i miles.
Er det noen som har erfaring med å montere digitale speedo som ekstrautstyr med sensor på hjulet ?
Ser at Sigma har noen.

Hilsen Askild
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by mekkern »

Bruker et sigma på CBR`n min for litt ekstra info.. på mc fungerer ofte ikke de uten ledning mellom sensor og enhet pga elektromagnetisk støy.. dette funker opp til 200++
Biltema sitt fungerer også men har max på 120/130
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by jhn »

mekkern wrote:Bruker et sigma på CBR`n min for litt ekstra info.. på mc fungerer ofte ikke de uten ledning mellom sensor og enhet pga elektromagnetisk støy.. dette funker opp til 200++
Biltema sitt fungerer også men har max på 120/130
120 -130? Hvorfor lage noe så rare greier tro? Er det noen tekniske hindringer, eller ... vet du?
En kjenning pratet i dag om å kjøpe et digitalt speedometer, men tror ikke han var klar over dette.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by ojda »

jhn wrote:
mekkern wrote:Bruker et sigma på CBR`n min for litt ekstra info.. på mc fungerer ofte ikke de uten ledning mellom sensor og enhet pga elektromagnetisk støy.. dette funker opp til 200++
Biltema sitt fungerer også men har max på 120/130
120 -130? Hvorfor lage noe så rare greier tro? Er det noen tekniske hindringer, eller ... vet du?
En kjenning pratet i dag om å kjøpe et digitalt speedometer, men tror ikke han var klar over dette.
Forde de er laga for trø-sykkel, å ikke engang du kommer over 130 kmt med pedaler :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by intruder »

Skal på helgetur til Rena i dag...rekker neppe til 90 heller jeg på den turen... :redface (Hyttetur) :roll:

TAKK for at du har tatt opp dette tema,Askild.Har lurt på dette jeg å... :thumleft :thumleft
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by pelsen »

Jeg monterte sigma sport på triumphen sånn rundt '95 og har brukt det siden. Funker fint.
Vi brukte slike i RR også, da mest til å sjekke toppfart på banen og logge kjørte km.
Det er nok ikke noen tekniske begrensninger for visning av hastighet oppover, annet enn antall siffer på displayet. :D
Jeg har fått sigma sport til å vise 600 km/t med et oppsett med mange magneter og full fart i bormaskin.

Et 17" hjul ruller med ca 830 rpm i 200km/t: 13 - 14 pulser i sekundet som komputeren skal håndtere, dvs den kan gå i dvale mellom pulsene.
Max grense på 120/130 er det noen som har lagt inn :shock:
Askild
Posts: 12
Joined: 12 Jul 2016 19:09
MC: 2008 Honda Varadero 1000

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by Askild »

Hei igjen.

Hvordan festes magnetene / sensorene ?

Limes de fast ?

Tror jeg går for Sigma sport mc 10.

hilsen askild
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by pelsen »

Askild wrote:Hei igjen.

Hvordan festes magnetene / sensorene ?

Limes de fast ?

Tror jeg går for Sigma sport mc 10.

hilsen askild
Ikke så lett å svare på da det finnes fler enn en type motorsykkel.
Magnet kan limes eller tapes, f.eks til felg eller eiker. Lurt å bruke en sterkere magnet enn den som følger med sigmaen.
Sensoren må festes nær nok der magneten passerer. Ikke uvanlig at man må lage en liten brakett til denne.
Den fineste jeg har er sensor fra KTM 400EXC som hadde Sigma originalt. Borret og gjenget M8 i kaliperfeste slik at sensoren kunne skrues inntil magneten som er limt fast i skivefeste. Den sensoren har form som en M8 skrue, og er veldig praktisk 8)
knutk
Posts: 2359
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by knutk »

pelsen wrote:Jeg monterte sigma sport på triumphen sånn rundt '95 og har brukt det siden. Funker fint.
Vi brukte slike i RR også, da mest til å sjekke toppfart på banen og logge kjørte km.
Det er nok ikke noen tekniske begrensninger for visning av hastighet oppover, annet enn antall siffer på displayet. :D
Jeg har fått sigma sport til å vise 600 km/t med et oppsett med mange magneter og full fart i bormaskin.

Et 17" hjul ruller med ca 830 rpm i 200km/t: 13 - 14 pulser i sekundet som komputeren skal håndtere, dvs den kan gå i dvale mellom pulsene.
Max grense på 120/130 er det noen som har lagt inn :shock:
Det er godt mulig, men kan også være at de har benyttet en prosessor med dårligere oppløsning for å spare noen ører pr enhet...
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Digitale speedometer ekstrautstyr

Post by mekkern »

På cbrn limte jeg en neodymmagnet på bremseskiva og det funker bra.
Post Reply