spm. angående import av kjøretøy

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
Post Reply
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

Hei

Jeg eier, og har registrert, en mc i Tyskland. Denne vurderer jeg å importere. I den forbindelse har jeg funnet informasjon om prosessen på norske offentlige nettsider. Denne er gjengitt nedenfor.

Noen som vet hvor man sjekker "Eventuelle eksportrestriksjoner og eksportklarering"?

Siden jeg lovlig kan kjøre sykkelen i Norge en relativt kort periode, på tyske skilter, antar jeg det ikke er nødvendig å kjøre på rød sone ved ankomst Norge, eller? Mulig det likevel er praktisk, dersom jeg kan velge å benytte det eller ikke. (Hvis jeg skulle ane for mye problemer, kan jeg kjøre sykkelen tilbake til Tyskland og selge den der,etter et kortere norgesopphold.)

Noen som har vært borti disse prosessene nylig, og har noen tips? Takk, i så fall..


1 Før du tar med kjøretøyet til Norge

Undersøk med Statens vegvesen hvilke tekniske krav som stilles til kjøretøyet for at dette skal kunne registreres i Norge.
I tillegg kan du undersøke følgende med myndighetene i landet der du henter kjøretøyet:
 Eventuelle eksportrestriksjoner og eksportklarering
 Om bilen har gyldige skilt og forsikring for å kunne kjøres til og i Norge
Når du har undersøkt dette, kan du frakte bilen til norsk grense.
Refusjon av utenlandsk merverdiavgift
Dette er en sak mellom kjøper og selger, og norske tollmyndigheter har ingenting med dette å gjøre.

2 Ankomst norsk grense

Når du kommer til Norge må du komme via en av Tolletatens betjente grenseoverganger, og melde deg på rød sone. Se oversikt over tollsteder på toll.no.
Dersom ikke tollmyndigheter i utlandet allerede har utstedt et transitteringsdokument, vil Tolletaten på grensen utstede dette. Transitteringsdokumentet er et dokument som gir deg tillatelse til å disponere det utenlandskregistrerte kjøretøyet fra norsk grense til ditt lokale tollsted (bestemmelsestollsted). Hvilket tollsted dette er, blir oppgitt i transitteringsdokumentet.
Hvis kjøretøyet er forsikret, kan du bruke gyldige utenlandske skilter (kjennemerke) frem til ditt lokale tollsted.
Ønsker du å betale merverdiavgiften allerede ved grensepassering, må du undersøke dette direkte med grenseovergangen i forkant.

3 Fortoll og betal merverdiavgift hos Tolletaten

Hvis du ikke betalte merverdiavgift og eventuell klimagassavgift (aircondition) allerede ved grensepassering, skal du nå til Tolletaten for å gjøre dette. Dette kalles fortolling.
Du må innen en tidsfrist (vanligvis 1-3 dager) melde deg på bestemmelsestollstedet. Ta med følgende dokumenter:
 transitteringsdokumentet som du fikk av enten utenlandske eller norske tollmyndigheter
 faktura eller kjøpekontrakt som viser den faktiske kjøpesummen, samt eventuell fraktfaktura og dokumentasjon på andre utgifter som du hadde før kjøretøyet ble tatt med inn i Norge, for eksempel forsikring. Eventuelt kan du ta med oppdatert takst på kjøretøyet fra opprinnelseslandet dersom du ikke har kjøpt dette nylig.
 originalt utenlandsk registreringsdokument, eventuelt samsvarssertifikat (COC).
Se oversikt over tollsteder.
Ved fortollingen får du et registreringskort som heter Melding til avgiftsberegning og registrering (blankett NA-0221). Dette dokumentet skal du senere ha med deg til Statens vegvesen.

4 Kjøp prøveskilt eller bruk utenlandske skilter

Du kan kjøre med utenlandsregistrerte skilter i inntil 30 dager etter kjøretøyet er fortollet. Du må ha gyldige skilter, vognkort og forsikring. Dersom kjøretøyet ikke har dette, kan det bare brukes dersom det har gyldige prøveskilt (dagsprøvekjennemerker).
Du kan kjøpe prøveskilt hos en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Vegvesenet trenger dokumentasjon på understellsnummeret (chassis-nummeret) for å utstede prøveskilt.
Det er du som er ansvarlig for at kjennemerkene og forsikringen er gyldig. Er du i tvil om kjennemerkene er gyldige, kan du ta kontakt med Statens Vegvesen eller rett myndighet i utlandet. Det er mulig å tegne trafikkforsikringsforeningens grenseforsikring hos Tolletaten.
Forhandlere som har årsprøvekjennemerker (prøveskilt for forhandlere) kan benytte disse.

5 Godkjenning hos Statens vegvesen

Skal du importere et kjøretøy, må det godkjennes av Statens vegvesen.
Brukte kjøretøy må kontrolleres ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner. Ved import av nye kjøretøy brukes opplysninger fra COC-dokumentet. Hvis du ikke har et COC-dokument må bilen kontrolleres hos Statens vegvesen.
Du må ta med deg Melding til avgiftsberegning og registrering (blankett NA-0221) som du fikk ved fortollingen.
Noen kjøretøy kan ha fritak fra eller reduksjon i engangsavgiften, som for eksemple ambulanse eller arvet kjøretøy. Les her om hvilke kjøretøy det gjelder og om kravet til dokumentasjon.
Når kjøretøyet er godkjent, registrerer Statens vegvesen tekniske data som danner grunnlag for hva du skal betale i avgift.

6 Betal engangsavgift

Etter at du har fått bilen godkjent ved en av Statens vegvesens trafikkstasjoner skal du betale engangsavgiften og vrakpantavgiften.
Dette kan du i de fleste tilfeller gjøre umiddelbart etter godkjenningen gjennom å benytte Skatteetatens elektroniske betalingsløsning.
Les mer om engangsavgiften og hvordan denne beregnes.
Hvis du ønsker å søke om alternativ beregning av engangsavgiften, må du søke senest 15 virkedager etter registrering. Alternativ beregning baserer seg på pris og kilometerstand istedenfor alderen på kjøretøyet.
For næringsdrivende: Registrering som avgiftspliktig
Det er etablert en egen ordning for bilforhandlere, som kan registrere seg som avgiftspliktige hos Skatteetaten. Disse kan få kreditt for engangsavgiften.

7 Registrering hos Statens vegvesen

Kjøretøyet kan nå registreres hos en av Statens vegvesens trafikkstasjoner.
Ved registrering må du ta med en del dokumenter, deriblant det attesterte registreringskortet (blankett NA-0221). Se oversikt over alle dokumenter du må ta med til Statens vegvesen.
Når Statens vegvesen har registrert kjøretøyet, får du et midlertidig vognkort. Det originale vognkortet (2 deler) sendes i posten. Du kan ikke kjøre utenlands med det midlertidige vognkortet.
Når du registrerer kjøretøyet på trafikkstasjonen, må du levere inn eventuelle utenlandske skilter (kjennemerker). Hvis du allerede har levert inn skiltene, må du dokumentere dette før du kan få norske skilter.

8 Ferdig
Gratulerer! Du har nå importert og registrert et kjøretøy til Norge.
Synes du dette er komplisert? Da er du velkommen til å kontakte oss.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by Bikeridr »

Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

Bikeridr wrote: 16 Jun 2022 11:11 Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
Jeg har hatt addresse i Tyskland siden tidlig i fjor høst, og har sykkelen registrert i mitt navn her nede, siden sent 2021.
Tror det er inntil 30 dager at jeg har lov å kjøre sykkelen på tyske skilter.

Ja, som du sier, så ser det ut som det er lurest / nødvendig å stoppe på rødt, og betale så fort som mulig etter ankomst Norge.
Får vel satse på det.

Ellers kan jeg nevne at sykkelen har ombygd styre til det de kaller "superbikelenker", og originalt 4-1 anlegg. Dersom slike ombygninger
ikke er skrevet inn i vognkortet ("Zulassungsbescheinigung Teil I" evt også "Zulassungsbescheinigung Teil II" oppfattes sykkelen som ombygd,
noe som kan medføre at sykkelen ikke godkjennes av Statens vegvesen.
For å ha gode forhåpninger om mest mulig smertefri registrering i Norge, kan man velge feks følgende strategier:
1) Bygge om sykkelen til original stand før import til Norge. (Anslagsvis ville dette koste 350 Euro pluss delepriser, dvs fort mer enn tilsvarende 5000 NOK.
2) Få framstilt sykkelen for kontroll hos TUV, og få godkjent delene (i dette tilfellet eksosanlegg og styre) av tyske TUV.
Da er det nyttig å ha dokumentasjon på at delene er "EU-godkjente".

I mitt tilfelle har jeg heldigvis fått slik dokumentasjon både for eksosanlegg og styre. Jeg valgte deretter å kontakte en TUV-stasjon sist fredag, og etter 4 timer venting (det var en travel dag) fikk jeg godkjent sykkelen, slik at jeg nå kan få utstedet nye papirer ("vognkort"),
der de uoriginale delene er godkjent. Dette kostet ca 131 Euro, og ser ut til forhåpentligvis bli en rimeligere løsning enn 1).

En sak jeg også lurer på er verdifastsetting. Feks i forbindelse med selvangivelse kan kjøretøys verdi nedskrives fra ett år til det neste,
i del tilfeller. Her kjøpte og registrerte jeg motorsykkelen i 2021, så jeg er litt spent på om feks 10 % kan trekkes fra prisen ved beregning
av engangsavgift. Tiden vil vise, forhåpentligvis..
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 20 Jun 2022 12:08
Bikeridr wrote: 16 Jun 2022 11:11 Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
Jeg har hatt addresse i Tyskland siden tidlig i fjor høst, og har sykkelen registrert i mitt navn her nede, siden sent 2021.
Tror det er inntil 30 dager at jeg har lov å kjøre sykkelen på tyske skilter.

Ja, som du sier, så ser det ut som det er lurest / nødvendig å stoppe på rødt, og betale så fort som mulig etter ankomst Norge.
Får vel satse på det.

Ellers kan jeg nevne at sykkelen har ombygd styre til det de kaller "superbikelenker", og originalt 4-1 anlegg. Dersom slike ombygninger
ikke er skrevet inn i vognkortet ("Zulassungsbescheinigung Teil I" evt også "Zulassungsbescheinigung Teil II" oppfattes sykkelen som ombygd,
noe som kan medføre at sykkelen ikke godkjennes av Statens vegvesen.
For å ha gode forhåpninger om mest mulig smertefri registrering i Norge, kan man velge feks følgende strategier:
1) Bygge om sykkelen til original stand før import til Norge. (Anslagsvis ville dette koste 350 Euro pluss delepriser, dvs fort mer enn tilsvarende 5000 NOK.
2) Få framstilt sykkelen for kontroll hos TUV, og få godkjent delene (i dette tilfellet eksosanlegg og styre) av tyske TUV.
Da er det nyttig å ha dokumentasjon på at delene er "EU-godkjente".

I mitt tilfelle har jeg heldigvis fått slik dokumentasjon både for eksosanlegg og styre. Jeg valgte deretter å kontakte en TUV-stasjon sist fredag, og etter 4 timer venting (det var en travel dag) fikk jeg godkjent sykkelen, slik at jeg nå kan få utstedet nye papirer ("vognkort"),
der de uoriginale delene er godkjent. Dette kostet ca 131 Euro, og ser ut til forhåpentligvis bli en rimeligere løsning enn 1).

En sak jeg også lurer på er verdifastsetting. Feks i forbindelse med selvangivelse kan kjøretøys verdi nedskrives fra ett år til det neste,
i del tilfeller. Her kjøpte og registrerte jeg motorsykkelen i 2021, så jeg er litt spent på om feks 10 % kan trekkes fra prisen ved beregning
av engangsavgift. Tiden vil vise, forhåpentligvis..
Var innom en "Autoschilder und Zulassungsdienst" på mandag, og i dag kunne jeg plukke opp ny "Zulassungsbescheinigung Teil I" ("vognkort") med dokumentasjon fra fredagens TUV-test og papirarbeid (nevnt over). Dette kom til et tillegg av 32 Euro. Totalt har jeg nå betalt 163 Euro (omkring 1630 NOK) for å få ny godkjenning slik at uoriginalt styre og eksosanlegg skal være dokumentert i "Zulassungsbescheningung Teil I", slik at godkjenning i Norge forhåpentligvis går lettere og billigere for seg.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 23 Jun 2022 10:50
gsx750_80 wrote: 20 Jun 2022 12:08
Bikeridr wrote: 16 Jun 2022 11:11 Jeg vet ikke hvordan reglene er hvis du "ombestemmer" deg. Ei heller om du kan ta inn kjøretøyet midlertidig hvis du ikke er meldt utflyttet fra Norge. (Jeg har lov å kjøre mine latviskregistrerte kjøretøy i Norge i inntil 90 dager/år, dog har jeg ikke lov å oppholde meg i Norge mer enn 67 dager/år uten å bli "tvangsflyttet" tilbake).
Hvis du skal kjøre sykkelen over grensa på tyske eller transitskilt *MÅ* du kjøre på rødt på en bemannet tollstasjon. Du vil da få beregnet momskrav, som du må betalle innen høyst 3 døgn. Allerhelst vil de ha pengene upfront på tollstedet. Engangsavgiften skal du betale når du omregistrerer sykkelen, og der er det ikke noe tidskrav. Hvis du vil vente 2 år for f.eks avgiftsreduksjon, kan dette gjøres helt fint.

Du må ha salgskontrakt hvor kjøpspris tydelig fremkommer (for mva-grunnlag) og originalt vognkort, selv om du har transittskilt.
Dersom sykkelen ikke har typegodkjenning i Norge, må du også ha COC for sykkelen.

Det er de "hoops and loops" jeg husker fra da jeg hjalp @DrGreve å importere sin VFR fra Latvia.
Jeg har hatt addresse i Tyskland siden tidlig i fjor høst, og har sykkelen registrert i mitt navn her nede, siden sent 2021.
Tror det er inntil 30 dager at jeg har lov å kjøre sykkelen på tyske skilter.

Ja, som du sier, så ser det ut som det er lurest / nødvendig å stoppe på rødt, og betale så fort som mulig etter ankomst Norge.
Får vel satse på det.

Ellers kan jeg nevne at sykkelen har ombygd styre til det de kaller "superbikelenker", og originalt 4-1 anlegg. Dersom slike ombygninger
ikke er skrevet inn i vognkortet ("Zulassungsbescheinigung Teil I" evt også "Zulassungsbescheinigung Teil II" oppfattes sykkelen som ombygd,
noe som kan medføre at sykkelen ikke godkjennes av Statens vegvesen.
For å ha gode forhåpninger om mest mulig smertefri registrering i Norge, kan man velge feks følgende strategier:
1) Bygge om sykkelen til original stand før import til Norge. (Anslagsvis ville dette koste 350 Euro pluss delepriser, dvs fort mer enn tilsvarende 5000 NOK.
2) Få framstilt sykkelen for kontroll hos TUV, og få godkjent delene (i dette tilfellet eksosanlegg og styre) av tyske TUV.
Da er det nyttig å ha dokumentasjon på at delene er "EU-godkjente".

I mitt tilfelle har jeg heldigvis fått slik dokumentasjon både for eksosanlegg og styre. Jeg valgte deretter å kontakte en TUV-stasjon sist fredag, og etter 4 timer venting (det var en travel dag) fikk jeg godkjent sykkelen, slik at jeg nå kan få utstedet nye papirer ("vognkort"),
der de uoriginale delene er godkjent. Dette kostet ca 131 Euro, og ser ut til forhåpentligvis bli en rimeligere løsning enn 1).

En sak jeg også lurer på er verdifastsetting. Feks i forbindelse med selvangivelse kan kjøretøys verdi nedskrives fra ett år til det neste,
i del tilfeller. Her kjøpte og registrerte jeg motorsykkelen i 2021, så jeg er litt spent på om feks 10 % kan trekkes fra prisen ved beregning
av engangsavgift. Tiden vil vise, forhåpentligvis..
Var innom en "Autoschilder und Zulassungsdienst" på mandag, og i dag kunne jeg plukke opp ny "Zulassungsbescheinigung Teil I" ("vognkort") med dokumentasjon fra fredagens TUV-test og papirarbeid (nevnt over). Dette kom til et tillegg av 32 Euro. Totalt har jeg nå betalt 163 Euro (omkring 1630 NOK) for å få ny godkjenning slik at uoriginalt styre og eksosanlegg skal være dokumentert i "Zulassungsbescheningung Teil I", slik at godkjenning i Norge forhåpentligvis går lettere og billigere for seg.
For de som eventuelt måtte ha interesse av hvordan import kan foregå, oppdaterer jeg her hvordan prosessen ligger an for øyeblikket:

Tidligere i uka kjørte jeg Kawasakien fra bosted i Tyskland til Kiel. Etter å ha stilt meg i fergekøen (Color Magic-båten) gikk jeg bort til den tyske tollen, siden jeg trodde jeg muligens trengte et transitteringsdokument fra tysk side. Det var ikke nødvendig, ble det sagt, og jeg kunne fortsette til Norge. Når jeg kjørte i land i Oslo kjørte jeg på rødt, og stoppet ved en liten bod som tollere benytter. Der fikk jeg forklart hvor jeg skulle gå, til
et tollkontor et par hundre meter unna, mens motorsykkelen ble stående igjen på en egen parkeringsplass der.
Der trakk jeg en kølapp, og etter kanskje en halv times tid ble det min tur.
Papirene den hyggelige kvinnelige tolleren ønsket å se var Zulassungsbescheinigung Teil I (det nærmeste man kommer norsk vognkort) Zulassungsbescheinigung Teil II, salgskvittering, og gyldig legitimasjon (førerkort i mitt tilfelle).
Jeg betalte deretter moms (25 %), og fikk med meg to skjema derfra:
"RG-0155" Utførselsdeklarasjon og "NA-0221" Melding til "avgiftsberegning og registrering".
Nå står sykkelen plassert i trøndelag, så får jeg fortsette mot registrering etterhvert..
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by Borg »

Høres ganske likt ut med å ta inn fra Sverige.
Hvordan fastsatte de verdien på sykkelen din, siden du allerede eide den?
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

Borg wrote: 01 Jul 2022 18:14 Høres ganske likt ut med å ta inn fra Sverige.
Hvordan fastsatte de verdien på sykkelen din, siden du allerede eide den?
Forhandler ( https://www.motorrad-schnock.de/de ) formidlet salget på vegne av en kunde, ble jeg fortalt, og dermed var det ingen moms inkludert i kjøpsprisen.
På salgskontrakten skriblet de på et tidspunkt over opprinnelig pris og la på 100 Euro, da de ønsket at vi delte på kostnader for registrering.
Jeg godtok dette.
Hos tollen forklarte jeg dette, men uansett benyttet de beløpet som stod i kontrakten (som inkluderte 100 Euro for registrering).
Motorsykkelen ble kjøpt sent i 2021, og registrert i mitt navn da. Derfor kan man jo spekulere i om jeg kunne ha fått noe slags fradrag i prisen
pga at mc var kjøpt i fjor.
Jeg forklarte også at jeg hadde kjørt motorsykkelen drøye 30 mil i sakens anledning, og dermed fraktet den selv. Noen ganger inkluderes 2500 NOK for Cost, Insurance, Freight som et standardbeløp, og dette adderes til salgsprisen, og tas med i grunnlaget for momsberegning.
Om det ene ble veid opp mot det andre, nær sagt, vet jeg ikke.
Uansett - i dette tilfellet ble 25 % moms regnet ut på basis av beløpet som stod i salgskontrakten, og dette betalte jeg der og da, med mastercard.

P.S. Mulig jeg drøyer litt med registrering i Norge, siden det om ca 2 uker blir 15 år siden Kawasakien ble registrert første gang i Tyskland.
Ser ut som jeg kan spare rundt en tusenlapp på å vente til "15 års dagen".
Last edited by gsx750_80 on 04 Jul 2022 14:13, edited 2 times in total.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by Borg »

gsx750_80 wrote: 02 Jul 2022 11:05
Borg wrote: 01 Jul 2022 18:14 Høres ganske likt ut med å ta inn fra Sverige.
Hvordan fastsatte de verdien på sykkelen din, siden du allerede eide den?
Forhandler ( https://www.motorrad-schnock.de/de ) formidlet salget på vegne av en kunde, ble jeg fortalt, og dermed var det ingen moms inkludert i kjøpsprisen.
På salgskontrakten skriblet de på et tidspunkt over opprinnelig pris og la på 100 Euro, da de ønsket at vi delte på kostnader for registrering.
Jeg godtok dette.
Hos tollen forklarte jeg dette, men uansett benyttet de beløpet som stod i kontrakten (som inkluderte 100 Euro for registrering).
Motorsykkelen ble kjøpt sent i 2021, og registrert i mitt navn da. Derfor kan man jo spekulere i om jeg kunne ha fått noe slags fradrag i prisen
pga at mc var kjøpt i fjor.
Jeg forklarte også at jeg hadde kjørt motorsykkelen drøye 30 mil i sakens anledning, og dermed fraktet den selv. Noen ganger inkluderes 2500 NOK for Cost, Insurance, Freight som et standardbeløp, og dette adderes til salgsprisen, og tas med i grunnlaget for momsberegning.
Om det ene ble veid opp mot det andre, nær sagt, vet jeg ikke.
Uansett - i dette tilfellet ble 25 % moms regnet ut på basis av beløpet som stod i salgskontrakten, og dette betalte jeg der og da, med mastercard.

P.S. Mulig jeg drøyer litt med registrering i Norge, siden det om ca 2 uker blir 15 år siden Kawasakien ble registrert første gang i Tyskland.
Ser ut som jeg kan spare rundt en tusenlapp på å vente til "15 års dagen".
Ja de må sette noe for frakt, her ga jeg et estimat for kjøring av sykkelen som ble lavt, men det avhenger nok mye av hvem som sitter bak skranken. Første gang jeg tok inn momset jeg ingen frakt, kun siste gang.

Synes jo absolutt du skulle fått en avskrivning på kontraktsprisen (alla 19%). F.eks om sykkelen hadde vært eid av deg i 10 år, tror jeg ikke du hadde godtatt momsing fra hva du ga for den så noe burde det vært, men antar det er en «butikk» i det uansett siden du tar deg jobben :)
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

Borg wrote: 02 Jul 2022 21:54
gsx750_80 wrote: 02 Jul 2022 11:05
Borg wrote: 01 Jul 2022 18:14 Høres ganske likt ut med å ta inn fra Sverige.
Hvordan fastsatte de verdien på sykkelen din, siden du allerede eide den?
Forhandler ( https://www.motorrad-schnock.de/de ) formidlet salget på vegne av en kunde, ble jeg fortalt, og dermed var det ingen moms inkludert i kjøpsprisen.
På salgskontrakten skriblet de på et tidspunkt over opprinnelig pris og la på 100 Euro, da de ønsket at vi delte på kostnader for registrering.
Jeg godtok dette.
Hos tollen forklarte jeg dette, men uansett benyttet de beløpet som stod i kontrakten (som inkluderte 100 Euro for registrering).
Motorsykkelen ble kjøpt sent i 2021, og registrert i mitt navn da. Derfor kan man jo spekulere i om jeg kunne ha fått noe slags fradrag i prisen
pga at mc var kjøpt i fjor.
Jeg forklarte også at jeg hadde kjørt motorsykkelen drøye 30 mil i sakens anledning, og dermed fraktet den selv. Noen ganger inkluderes 2500 NOK for Cost, Insurance, Freight som et standardbeløp, og dette adderes til salgsprisen, og tas med i grunnlaget for momsberegning.
Om det ene ble veid opp mot det andre, nær sagt, vet jeg ikke.
Uansett - i dette tilfellet ble 25 % moms regnet ut på basis av beløpet som stod i salgskontrakten, og dette betalte jeg der og da, med mastercard.

P.S. Mulig jeg drøyer litt med registrering i Norge, siden det om ca 2 uker blir 15 år siden Kawasakien ble registrert første gang i Tyskland.
Ser ut som jeg kan spare rundt en tusenlapp på å vente til "15 års dagen".
Ja de må sette noe for frakt, her ga jeg et estimat for kjøring av sykkelen som ble lavt, men det avhenger nok mye av hvem som sitter bak skranken. Første gang jeg tok inn momset jeg ingen frakt, kun siste gang.

Synes jo absolutt du skulle fått en avskrivning på kontraktsprisen (alla 19%). F.eks om sykkelen hadde vært eid av deg i 10 år, tror jeg ikke du hadde godtatt momsing fra hva du ga for den så noe burde det vært, men antar det er en «butikk» i det uansett siden du tar deg jobben :)
Her var det ikke noe moms involvert i forbindelse med kjøpet av sykkelen i Tyskland, siden forhandler formidlet salget på vegne av en kunde.
Om så hadde vært, hadde det ikke vært tema i denne forbindelse, siden det i punkt 1 nevnt tidligere i tråden, heter at
"Refusjon av utenlandsk merverdiavgift
Dette er en sak mellom kjøper og selger, og norske tollmyndigheter har ingenting med dette å gjøre
."

Om jeg hypotetisk sett hadde eid sykkelen i 10 år i Tyskland, ville verdien måtte reduseres i forhold til beløp i kjøpskontrakt, som du er inne på.
Som det heter under punkt 3: Eventuelt kan du ta med oppdatert takst på kjøretøyet fra opprinnelseslandet dersom du ikke har kjøpt dette nylig.

Du nevner "butikk". Den rimeligste ZZR 1400 på finn.no har en utropspris flere 10-tusener over det jeg forhåpentlivis ender opp med å betale for denne.
Er det stor motor feks, kan det være mye å spare på å importere fra Tyskland. (En Kawasaki Ninja 250 R feks, ville det neppe være noe nevneverdig å hente på å importere fra Tyskland, rent bortsett fra at det antakeligvis ville vært enklere å finne et pent brukt og godt vedlikeholdt eksemplar.)

Jeg har muligens nevnt det før, men mc som typisk er overpriset i Norge, og som det ville kunne vært mye å spare på å importere fra Tyskland
inkluderer feks Kawasaki ZZR 1400, Suzuki GSX 1400, Honda CB 1300 F, Kawasaki ZRX 1100 / 1200. Hvem som helst kan sjekke mobile.de , og gjøre beregninger med priskalkulator.

Eksempel https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5c1ada5342

Kawasaki ZZR 1400 med 53 000 km, ettermontert midtstøtte og bagasjesystem, til 5000 Euro:

Hvis man slapp å betale moms på frakt, pga man kjører sykkelen selv:

5000 euro er med dagens kurs 51777 NOK. 25 % moms oppå dette: 64721 NOK.
https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... e/regn-ut/
4253 + 64721 --> ca 69 000 NOK.

Reise til Tyskland kan naturligvis tilkomme, men likevel kan det bli mye å spare. 3 liknende sykler med sammenliknbar kjørelengde ligger til salgs for ca 105 - 110 000 på finn.no, eller rundt 35 000 til 40000 NOK høyere pris, enn de 69 000 NOK i dette eksempelet.

Å kjøpe fra forhandler i Tyskland trenger ikke være særlig dyrere, men antakelig tryggere enn privatkjøp. Forhandlere er også påbudt å gi 1 år garanti.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 02 Jul 2022 11:05
Borg wrote: 01 Jul 2022 18:14 Høres ganske likt ut med å ta inn fra Sverige.
Hvordan fastsatte de verdien på sykkelen din, siden du allerede eide den?
Forhandler ( https://www.motorrad-schnock.de/de ) formidlet salget på vegne av en kunde, ble jeg fortalt, og dermed var det ingen moms inkludert i kjøpsprisen.
På salgskontrakten skriblet de på et tidspunkt over opprinnelig pris og la på 100 Euro, da de ønsket at vi delte på kostnader for registrering.
Jeg godtok dette.
Hos tollen forklarte jeg dette, men uansett benyttet de beløpet som stod i kontrakten (som inkluderte 100 Euro for registrering).
Motorsykkelen ble kjøpt sent i 2021, og registrert i mitt navn da. Derfor kan man jo spekulere i om jeg kunne ha fått noe slags fradrag i prisen
pga at mc var kjøpt i fjor.
Jeg forklarte også at jeg hadde kjørt motorsykkelen drøye 30 mil i sakens anledning, og dermed fraktet den selv. Noen ganger inkluderes 2500 NOK for Cost, Insurance, Freight som et standardbeløp, og dette adderes til salgsprisen, og tas med i grunnlaget for momsberegning.
Om det ene ble veid opp mot det andre, nær sagt, vet jeg ikke.
Uansett - i dette tilfellet ble 25 % moms regnet ut på basis av beløpet som stod i salgskontrakten, og dette betalte jeg der og da, med mastercard.

P.S. Mulig jeg drøyer litt med registrering i Norge, siden det om ca 2 uker blir 15 år siden Kawasakien ble registrert første gang i Tyskland.
Ser ut som jeg kan spare rundt en tusenlapp på å vente til "15 års dagen".

I dag gikk jeg inn på vegvesenets sider for å se meg om etter en mulighet for kontroll av motorsykkelen. En av de tidligste mulighetene som dukket opp var relativt tidlig i August, på Steinkjer. Da blir det vel en tur litt lengre nordover, på den tiden, om det ikke skulle dukke opp en tidligere anledning.
Burde ha undersøkt dette tidligere, for å slippe å vente så lenge. (Har ikke undersøkt andre fylker enn trøndelag, men det ville muligens ha bydd på tidligere anledninger.)
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 03 Jul 2022 20:57
Borg wrote: 02 Jul 2022 21:54
gsx750_80 wrote: 02 Jul 2022 11:05

Forhandler ( https://www.motorrad-schnock.de/de ) formidlet salget på vegne av en kunde, ble jeg fortalt, og dermed var det ingen moms inkludert i kjøpsprisen.
På salgskontrakten skriblet de på et tidspunkt over opprinnelig pris og la på 100 Euro, da de ønsket at vi delte på kostnader for registrering.
Jeg godtok dette.
Hos tollen forklarte jeg dette, men uansett benyttet de beløpet som stod i kontrakten (som inkluderte 100 Euro for registrering).
Motorsykkelen ble kjøpt sent i 2021, og registrert i mitt navn da. Derfor kan man jo spekulere i om jeg kunne ha fått noe slags fradrag i prisen
pga at mc var kjøpt i fjor.
Jeg forklarte også at jeg hadde kjørt motorsykkelen drøye 30 mil i sakens anledning, og dermed fraktet den selv. Noen ganger inkluderes 2500 NOK for Cost, Insurance, Freight som et standardbeløp, og dette adderes til salgsprisen, og tas med i grunnlaget for momsberegning.
Om det ene ble veid opp mot det andre, nær sagt, vet jeg ikke.
Uansett - i dette tilfellet ble 25 % moms regnet ut på basis av beløpet som stod i salgskontrakten, og dette betalte jeg der og da, med mastercard.

P.S. Mulig jeg drøyer litt med registrering i Norge, siden det om ca 2 uker blir 15 år siden Kawasakien ble registrert første gang i Tyskland.
Ser ut som jeg kan spare rundt en tusenlapp på å vente til "15 års dagen".
Ja de må sette noe for frakt, her ga jeg et estimat for kjøring av sykkelen som ble lavt, men det avhenger nok mye av hvem som sitter bak skranken. Første gang jeg tok inn momset jeg ingen frakt, kun siste gang.

Synes jo absolutt du skulle fått en avskrivning på kontraktsprisen (alla 19%). F.eks om sykkelen hadde vært eid av deg i 10 år, tror jeg ikke du hadde godtatt momsing fra hva du ga for den så noe burde det vært, men antar det er en «butikk» i det uansett siden du tar deg jobben :)
Her var det ikke noe moms involvert i forbindelse med kjøpet av sykkelen i Tyskland, siden forhandler formidlet salget på vegne av en kunde.
Om så hadde vært, hadde det ikke vært tema i denne forbindelse, siden det i punkt 1 nevnt tidligere i tråden, heter at
"Refusjon av utenlandsk merverdiavgift
Dette er en sak mellom kjøper og selger, og norske tollmyndigheter har ingenting med dette å gjøre
."

Om jeg hypotetisk sett hadde eid sykkelen i 10 år i Tyskland, ville verdien måtte reduseres i forhold til beløp i kjøpskontrakt, som du er inne på.
Som det heter under punkt 3: Eventuelt kan du ta med oppdatert takst på kjøretøyet fra opprinnelseslandet dersom du ikke har kjøpt dette nylig.

Du nevner "butikk". Den rimeligste ZZR 1400 på finn.no har en utropspris flere 10-tusener over det jeg forhåpentlivis ender opp med å betale for denne.
Er det stor motor feks, kan det være mye å spare på å importere fra Tyskland. (En Kawasaki Ninja 250 R feks, ville det neppe være noe nevneverdig å hente på å importere fra Tyskland, rent bortsett fra at det antakeligvis ville vært enklere å finne et pent brukt og godt vedlikeholdt eksemplar.)

Jeg har muligens nevnt det før, men mc som typisk er overpriset i Norge, og som det ville kunne vært mye å spare på å importere fra Tyskland
inkluderer feks Kawasaki ZZR 1400, Suzuki GSX 1400, Honda CB 1300 F, Kawasaki ZRX 1100 / 1200. Hvem som helst kan sjekke mobile.de , og gjøre beregninger med priskalkulator.

Eksempel https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/deta ... 5c1ada5342

Kawasaki ZZR 1400 med 53 000 km, ettermontert midtstøtte og bagasjesystem, til 5000 Euro:

Hvis man slapp å betale moms på frakt, pga man kjører sykkelen selv:

5000 euro er med dagens kurs 51777 NOK. 25 % moms oppå dette: 64721 NOK.
https://www.skatteetaten.no/person/avgi ... e/regn-ut/
4253 + 64721 --> ca 69 000 NOK.

Reise til Tyskland kan naturligvis tilkomme, men likevel kan det bli mye å spare. 3 liknende sykler med sammenliknbar kjørelengde ligger til salgs for ca 105 - 110 000 på finn.no, eller rundt 35 000 til 40000 NOK høyere pris, enn de 69 000 NOK i dette eksempelet.
Tja, 105000-110000 sa jeg, men her er faktisk en annonsert til nærmere 147 000 NOK, dvs bortimot 80 000 kr høyere pris enn eksempelet over (men med lavere kilometerstand): https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=264425718
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 04 Jul 2022 14:14
gsx750_80 wrote: 02 Jul 2022 11:05
Borg wrote: 01 Jul 2022 18:14 Høres ganske likt ut med å ta inn fra Sverige.
Hvordan fastsatte de verdien på sykkelen din, siden du allerede eide den?
Forhandler ( https://www.motorrad-schnock.de/de ) formidlet salget på vegne av en kunde, ble jeg fortalt, og dermed var det ingen moms inkludert i kjøpsprisen.
På salgskontrakten skriblet de på et tidspunkt over opprinnelig pris og la på 100 Euro, da de ønsket at vi delte på kostnader for registrering.
Jeg godtok dette.
Hos tollen forklarte jeg dette, men uansett benyttet de beløpet som stod i kontrakten (som inkluderte 100 Euro for registrering).
Motorsykkelen ble kjøpt sent i 2021, og registrert i mitt navn da. Derfor kan man jo spekulere i om jeg kunne ha fått noe slags fradrag i prisen
pga at mc var kjøpt i fjor.
Jeg forklarte også at jeg hadde kjørt motorsykkelen drøye 30 mil i sakens anledning, og dermed fraktet den selv. Noen ganger inkluderes 2500 NOK for Cost, Insurance, Freight som et standardbeløp, og dette adderes til salgsprisen, og tas med i grunnlaget for momsberegning.
Om det ene ble veid opp mot det andre, nær sagt, vet jeg ikke.
Uansett - i dette tilfellet ble 25 % moms regnet ut på basis av beløpet som stod i salgskontrakten, og dette betalte jeg der og da, med mastercard.

P.S. Mulig jeg drøyer litt med registrering i Norge, siden det om ca 2 uker blir 15 år siden Kawasakien ble registrert første gang i Tyskland.
Ser ut som jeg kan spare rundt en tusenlapp på å vente til "15 års dagen".

I dag gikk jeg inn på vegvesenets sider for å se meg om etter en mulighet for kontroll av motorsykkelen. En av de tidligste mulighetene som dukket opp var relativt tidlig i August, på Steinkjer. Da blir det vel en tur litt lengre nordover, på den tiden, om det ikke skulle dukke opp en tidligere anledning.
Burde ha undersøkt dette tidligere, for å slippe å vente så lenge. (Har ikke undersøkt andre fylker enn trøndelag, men det ville muligens ha bydd på tidligere anledninger.)
Intet nytt har skjedd i denne saken, men innen avtalen med Statens Vegvesen (visning) skal jeg atter til Tyskland en ukes tid.
Tysk registrering og forsikring vil jeg antakelig ikke ha framtidig nytte av, så dermed tenker jeg å avslutte pågående tysk registrering og
forsikring
. (Motorsykkelen ble tollet inn 30. juni, og kan uansett ikke benyttes mer enn 30 dager i Norge, med tyske skilter.)

Jeg har konferert med en som har betydelig erfaring med import av kjøretøy fra USA og Europa, og muligens også andre steder.
Han bekrefter at jeg bør oppsøke er Kraftfahrzeugzulassungsstelle og framvise Zulassungsbescheinigung Teil I og Zulassungsbescheinigung Teil II samt kjennemerke ("skilt"), som nevnt her https://www.angloinfo.com/how-to/german ... -a-vehicle .

I denne forbindelse var det visstnok viktig å få Zulassungsbescheinigung Teil I og Zulassungsbescheinigung Teil II med tilbake til Norge,
i forbindelse med registrering her til lands. Den nevnte kontakten sa at det muligens ble klippet hjørne (hjørner?) av et eller begge tyske dokumenter i Tyskland, for å indikere at kjøretøyet ikke lengre kan benyttes med den tyske registreringen.

Noe jeg tenker på da, hvordan prosessen evt hadde foregått dersom jeg registrerte sykkelen i Norge FØR avvikling av tysk registrering
og tysk forsikring. Noen som vet? Det burde jo være mulig..
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 22 Jul 2022 19:19
gsx750_80 wrote: 04 Jul 2022 14:14
gsx750_80 wrote: 02 Jul 2022 11:05

Forhandler ( https://www.motorrad-schnock.de/de ) formidlet salget på vegne av en kunde, ble jeg fortalt, og dermed var det ingen moms inkludert i kjøpsprisen.
På salgskontrakten skriblet de på et tidspunkt over opprinnelig pris og la på 100 Euro, da de ønsket at vi delte på kostnader for registrering.
Jeg godtok dette.
Hos tollen forklarte jeg dette, men uansett benyttet de beløpet som stod i kontrakten (som inkluderte 100 Euro for registrering).
Motorsykkelen ble kjøpt sent i 2021, og registrert i mitt navn da. Derfor kan man jo spekulere i om jeg kunne ha fått noe slags fradrag i prisen
pga at mc var kjøpt i fjor.
Jeg forklarte også at jeg hadde kjørt motorsykkelen drøye 30 mil i sakens anledning, og dermed fraktet den selv. Noen ganger inkluderes 2500 NOK for Cost, Insurance, Freight som et standardbeløp, og dette adderes til salgsprisen, og tas med i grunnlaget for momsberegning.
Om det ene ble veid opp mot det andre, nær sagt, vet jeg ikke.
Uansett - i dette tilfellet ble 25 % moms regnet ut på basis av beløpet som stod i salgskontrakten, og dette betalte jeg der og da, med mastercard.

P.S. Mulig jeg drøyer litt med registrering i Norge, siden det om ca 2 uker blir 15 år siden Kawasakien ble registrert første gang i Tyskland.
Ser ut som jeg kan spare rundt en tusenlapp på å vente til "15 års dagen".

I dag gikk jeg inn på vegvesenets sider for å se meg om etter en mulighet for kontroll av motorsykkelen. En av de tidligste mulighetene som dukket opp var relativt tidlig i August, på Steinkjer. Da blir det vel en tur litt lengre nordover, på den tiden, om det ikke skulle dukke opp en tidligere anledning.
Burde ha undersøkt dette tidligere, for å slippe å vente så lenge. (Har ikke undersøkt andre fylker enn trøndelag, men det ville muligens ha bydd på tidligere anledninger.)
Intet nytt har skjedd i denne saken, men innen avtalen med Statens Vegvesen (visning) skal jeg atter til Tyskland en ukes tid.
Tysk registrering og forsikring vil jeg antakelig ikke ha framtidig nytte av, så dermed tenker jeg å avslutte pågående tysk registrering og
forsikring
. (Motorsykkelen ble tollet inn 30. juni, og kan uansett ikke benyttes mer enn 30 dager i Norge, med tyske skilter.)

Jeg har konferert med en som har betydelig erfaring med import av kjøretøy fra USA og Europa, og muligens også andre steder.
Han bekrefter at jeg bør oppsøke er Kraftfahrzeugzulassungsstelle og framvise Zulassungsbescheinigung Teil I og Zulassungsbescheinigung Teil II samt kjennemerke ("skilt"), som nevnt her https://www.angloinfo.com/how-to/german ... -a-vehicle .

I denne forbindelse var det visstnok viktig å få Zulassungsbescheinigung Teil I og Zulassungsbescheinigung Teil II med tilbake til Norge,
i forbindelse med registrering her til lands. Den nevnte kontakten sa at det muligens ble klippet hjørne (hjørner?) av et eller begge tyske dokumenter i Tyskland, for å indikere at kjøretøyet ikke lengre kan benyttes med den tyske registreringen.

Noe jeg tenker på da, hvordan prosessen evt hadde foregått dersom jeg registrerte sykkelen i Norge FØR avvikling av tysk registrering
og tysk forsikring. Noen som vet? Det burde jo være mulig..
Da har jeg vært på det lokale Zulassungsstelle, i den tyske byen der motorsykkelen har vært registrert.
Avregistrering var en av ytterst få tjenester man kunne få hjelp med uten å ha booket en avtale ("termin") online, på forhånd.
Flaks for min del, siden det ikke var noen ledig "termin" før om noen dager (1. august), da jeg ikke planlegger å være i denne tyske byen uansett.

Uansett: Jeg hadde med papirene nevnt tidligere, og måtte i tillegg fremvise pass. Norsk førerkort feks, godtas ikke. Det virker som det er pass som
er eneste aksepterte legitimasjon i mange tilfelle (i Tyskland).

I forbindelse med avregistreringen ble det satt en strek fra nedre venstre opp mot øvre høyre hjørne på Zulassungsbescheinigung Teil I. Dessuten er ordet "Ausserbetriebsetzung am 27. juli 2022" stemplet og signert på baksiden av samme dokument.
Oblater ble fjernet fra registreringsnummeret, og jeg kunne deretter få det med meg som "souvenir".

Avregistreringen kostet 7.80 Euro, som ble betalt kontant, der og da. (I det hele tat er det lurt å ha med kontanter i Tyskland, siden det er mange steder det ikke lar seg gjøre å betale med kort.)

I etterkant av avregistrering til rette myndigheter, kontakter de forsikringsselskapet. Forskuddsbetalt forsikring og / eller årsavgift refunderes
etter en tid til tysk konto. Jeg har tysk konto siden jeg har bodd i Tyskland i snart ett år, og registrert motorsykkelen i Tyskland før innførsel til Norge.
(En prosess med mange meldinger dette. Jeg vil sammenfatte når jeg forhåpentligvis har lyktes i å registrere sykkelen i Norge.
gsx750_80
Posts: 233
Joined: 24 Nov 2020 22:52

Re: spm. angående import av kjøretøy

Post by gsx750_80 »

gsx750_80 wrote: 27 Jul 2022 09:43
gsx750_80 wrote: 22 Jul 2022 19:19
gsx750_80 wrote: 04 Jul 2022 14:14


I dag gikk jeg inn på vegvesenets sider for å se meg om etter en mulighet for kontroll av motorsykkelen. En av de tidligste mulighetene som dukket opp var relativt tidlig i August, på Steinkjer. Da blir det vel en tur litt lengre nordover, på den tiden, om det ikke skulle dukke opp en tidligere anledning.
Burde ha undersøkt dette tidligere, for å slippe å vente så lenge. (Har ikke undersøkt andre fylker enn trøndelag, men det ville muligens ha bydd på tidligere anledninger.)
Intet nytt har skjedd i denne saken, men innen avtalen med Statens Vegvesen (visning) skal jeg atter til Tyskland en ukes tid.
Tysk registrering og forsikring vil jeg antakelig ikke ha framtidig nytte av, så dermed tenker jeg å avslutte pågående tysk registrering og
forsikring
. (Motorsykkelen ble tollet inn 30. juni, og kan uansett ikke benyttes mer enn 30 dager i Norge, med tyske skilter.)

Jeg har konferert med en som har betydelig erfaring med import av kjøretøy fra USA og Europa, og muligens også andre steder.
Han bekrefter at jeg bør oppsøke er Kraftfahrzeugzulassungsstelle og framvise Zulassungsbescheinigung Teil I og Zulassungsbescheinigung Teil II samt kjennemerke ("skilt"), som nevnt her https://www.angloinfo.com/how-to/german ... -a-vehicle .

I denne forbindelse var det visstnok viktig å få Zulassungsbescheinigung Teil I og Zulassungsbescheinigung Teil II med tilbake til Norge,
i forbindelse med registrering her til lands. Den nevnte kontakten sa at det muligens ble klippet hjørne (hjørner?) av et eller begge tyske dokumenter i Tyskland, for å indikere at kjøretøyet ikke lengre kan benyttes med den tyske registreringen.

Noe jeg tenker på da, hvordan prosessen evt hadde foregått dersom jeg registrerte sykkelen i Norge FØR avvikling av tysk registrering
og tysk forsikring. Noen som vet? Det burde jo være mulig..
Da har jeg vært på det lokale Zulassungsstelle, i den tyske byen der motorsykkelen har vært registrert.
Avregistrering var en av ytterst få tjenester man kunne få hjelp med uten å ha booket en avtale ("termin") online, på forhånd.
Flaks for min del, siden det ikke var noen ledig "termin" før om noen dager (1. august), da jeg ikke planlegger å være i denne tyske byen uansett.

Uansett: Jeg hadde med papirene nevnt tidligere, og måtte i tillegg fremvise pass. Norsk førerkort feks, godtas ikke. Det virker som det er pass som
er eneste aksepterte legitimasjon i mange tilfelle (i Tyskland).

I forbindelse med avregistreringen ble det satt en strek fra nedre venstre opp mot øvre høyre hjørne på Zulassungsbescheinigung Teil I. Dessuten er ordet "Ausserbetriebsetzung am 27. juli 2022" stemplet og signert på baksiden av samme dokument.
Oblater ble fjernet fra registreringsnummeret, og jeg kunne deretter få det med meg som "souvenir".

Avregistreringen kostet 7.80 Euro, som ble betalt kontant, der og da. (I det hele tat er det lurt å ha med kontanter i Tyskland, siden det er mange steder det ikke lar seg gjøre å betale med kort.)

I etterkant av avregistrering til rette myndigheter, kontakter de forsikringsselskapet. Forskuddsbetalt forsikring og / eller årsavgift refunderes
etter en tid til tysk konto. Jeg har tysk konto siden jeg har bodd i Tyskland i snart ett år, og registrert motorsykkelen i Tyskland før innførsel til Norge.
(En prosess med mange meldinger dette. Jeg vil sammenfatte når jeg forhåpentligvis har lyktes i å registrere sykkelen i Norge.
Da var Kawa'en registrert på norske skilter i dag. Det foregikk i korte trekk slik:

Innen jeg i dag kjørte til Statens Vegvesen på Steinkjer, hadde jeg ordnet med forsikring og prøveskilt.

Jeg ankom Statens Vegvesen 11:15, og ca 20 minutter senere kjørte jeg sykkel rolig inn i testhallen, mens han som litt senere stod for godkjenningen bivånet
nevnte ankomst. Han spurte etter Zulassungsbescheinigung Teil I, og Teil II. Uoppfordret nevnte jeg at jeg hadde kjørt sykkelen fra Tyskland, der den var kjøpt sent 2021, og at jeg hadde tatt en ekstra TUV-kontroll for å få skrevet inn og godkjent uoriginalt eksosanlegg og uoriginalt styre ("superbikelenker") i Zulassungsbescheinigung Teil I. Jeg overlot alt av relevante papirer og mer til, til Vegvesenet's ansatte. Så kunne han se på det han ville. Jeg hadde et dokument på tysk som antakelig tilsvarete "COC" - certificate of conformity. Dette latet til å være av interesse, men om det var strengt talt nødvendig, vet jeg ikke. Det var snakk om at det skulle tas bilder av sykkelen. Jeg så ikke hva som foregikk i testhallen, da jeg kunne vente i et eget venterom.
Etter bortimot en times tid, fikk jeg beskjed om at alt var i orden, og at jeg evt kunne betale engangsavgift med VISA, hos Skatteetaten.no , og deretter melde meg i skranken deres, slik at jeg kunne få registreringsskilt.
I skranken leverte jeg "NA-0221" Melding til "avgiftsberegning og registrering", viste legitimasjon, og betalte kr. 60 for skiltet. (Engangsavgift og 15 kr gebyr kom til sammen på 5206 kr i dette tilfellet.)
Jeg kunne ikke montere skiltet på en forsvarlig måte der og da, uten verktøy. Jeg fikk dermed et papir som bla fortalte at jeg kunne kjøre hjem med prøveskiltet. (Det måtte særskilt erklæring til, siden sykkelen i prinsippet var registrert å dette tidspunktet, og dermed var det ikke lengre lov å benytte prøveskilt, normalt sett.)
Hos Vegvesenet fikk jeg med et midlertidig vognkort. Det originale vil komme i posten.
Folkene som hjalp til virket veldig hjelpsomme og hyggelige.
Kan og nevne at det var spørsmål etter det tyske skiltet, som jeg hadde med. Normalt hadde Vegvesenet tatt hånd om det, men jeg fikk lov å beholde det. Jeg forklarte at jeg tenkte å skru det på veggen, evt sette det på plenklipperen som en souvenir.
Hele seansen hos Vegvesenet tok bortimot 1.5 time.

Kan nevne at Zulassungsbescheinigung Teil I og Teil II ikke ble returnert. Dette er tyske "vognkort", så jeg antar Vegvesenet skal destruere de.

Å importere en mc og få den registrert på norske skilter var ikke vanskelig i dette tilfellet, og frister til gjentakelse. Jeg måtte nok etter all sannsynlighet ha betalt flere titusener kroner mer for en tilsvarende mc her til lands. Annonser på finn.no tyder i alle fall på det.

P.S. Et viktig punkt, om du tenker importere fra Tyskland: I mitt tilfelle var sykkelen TUV-godkjent og registrert i Tyskland lenge innen importprosessen startet. Til tross for dette sto det ikke noe i Zulassungsbescheinigung Teil I om at sykkelen hadde både uoriginalt eksosanlegg og uoriginalt styre, i registreringspapirene fra Desember 2021. I en samtale med en representant fra Vegvesenet per telefon, i vår, fikk jeg opplyst at
de uoriginale delene ville kunne medføre at sykkelen ble ansett som ombygd. Dette ville kunne medføre manglende godkjenning og krav om ombygging til original stand før evt registrering i Norge, noe som kunne bli kostbart.
Dermed kostet jeg meg på noe ekstraarbeid og tilsvarende rundt 1700 kroner for en ekstra TUV-kontroll i Tyskland, slik at eksosanlegget og styret ble beskrevet i Zulassungsbescheinigung Teil I. Dermed slapp jeg problemer med dette i dagens kontroll..
Oppsummert: Vær forberedt på heft og evt ekstra utgifter dersom en mc forsøkes importert der uoriginale deler som feks styre og/eller eksosanlegg ikke er nevnt i det tyske "vognkortet", dvs Zulassungsbescheinigung Teil I.
Post Reply