Første Hjelp

Her vil vi forsøke å få lagt inn tråder som gir en generell-forståelse av et gitt problem. Det kan være alt fra vedlikehold av sykler, kjøretips, salgstriks osv.
JurgenFan
Posts: 47
Joined: 24 Jan 2007 20:29

Post by JurgenFan »

Kansje litt OT, men vet noen om det blir påbudt med reflexvest på sykler samme som på bil.... at man skal ha det tilgjengelig?
1997 GSXR 750 SRAD on the run
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Her ikke hørt noe om det, så det tviler jeg på.
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

har vært snakk om at det skal bli påbudt ganske lenge. En annen mulighet som også har blitt diskutert litt er at MC- jakker skal ha en gul refleksaktig farge som skal dekke noen prosent av jakken.
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Post by cpeders »

Førstehjelp er vel noe kanskej NMCU kunne tatt et lite tak i.
De har jo laget to fine bøker nå, og det hadde ikke skadet å ta med en liten oversikt der.
Det med å fjerne hjelmen var noe jeg aldri fikk vite noe om på mc-kurset. Og HLR forandres for hver gang man har førstehjelps kurs. Og det har jo blitt 4-5 stykker av dem til nå.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Post by cpeders »

Mens jeg først er igang.
Så kunne det være smart å "pinne" denne tråden fast øverst på "how to" siden.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

ta kontakt med den kjøreskolen du tok lappen hos, så viser de deg hvordan en hjelm skal tas av. De skal kunne dette, siden det er endel av hva de skal lære bort.
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Dette med HLR er litt forvirrende ,altså ikke å utføre det, den biten er grei. Men jeg har vært på hvertfall 6 slike kurs og hver gang har frekvensen av kompresjoner og innpust vært forskjellig. Men nå er det 30/2 altså. Husker første kurs da var det 15/15.
2004 KTM Duke II *Solgt*
2007 KTM 525 EXC/SM *Solgt*
2008 KTM 690 SMC
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

stemmer det duke, det forandrer seg etter som legevitenskapen finner ut mer om hvordan kroppen fungerer. Om du gjør det etter gamle metoden så er det definitivt bedre enn ikke å gjøre noe i det hele tatt. Så du trenger ikke å bekymre deg :)
JurgenFan
Posts: 47
Joined: 24 Jan 2007 20:29

Post by JurgenFan »

Har god plass under baksetet på gsxr`n min. Der er det både førstehjelpsett og reflexvest. Kjekt å ha, man vet jo aldri
1997 GSXR 750 SRAD on the run
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

har bare med meg munn til munn maske og 1.gangs hansker. resten av 1.hjelps utstyret jeg trenger har jeg på meg i form av bekledning. Om jeg må ødelegge kjøredress eller annet tøy så er ikke det noe problem får nytt av forsikringa uten egenandel i slike tilfeller.
runar500
Posts: 35
Joined: 16 Mar 2007 19:44

Re: 1.hjelp

Post by runar500 »

Er ikke pkt 1 feil?
-Ikke for å kverrulere, men jeg mener at vi lærte "sikre ulykkesstedet"..
Hvis f.eks hvis ulykkes stedet er på ett uoversiktelig sted kan man jo risikere at flere kjøretøy blir innvolvert.. Det ønsker man hverfall ikke..

-Og sikrer man ulykkesstedet, vil man jo samtidig oppnå egen sikkerhet?


-Ellers må jeg takke for ett meget bra og viktig tema.

(Og selv har livet mitt ved blitt reddet ved to anledninger, så jeg setter MEGET stor pris på jobben som dere gjør!)
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Re: 1.hjelp

Post by medic1136 »

[quote="runar500"]Er ikke pkt 1 feil?
-Ikke for å kverrulere, men jeg mener at vi lærte "sikre ulykkesstedet"..
Hvis f.eks hvis ulykkes stedet er på ett uoversiktelig sted kan man jo risikere at flere kjøretøy blir innvolvert.. Det ønsker man hverfall ikke..

-Og sikrer man ulykkesstedet, vil man jo samtidig oppnå egen sikkerhet?


-Ellers må jeg takke for ett meget bra og viktig tema.

(Og selv har livet mitt ved blitt reddet ved to anledninger, så jeg setter MEGET stor pris på jobben som dere gjør!)[/quote]

helt riktig at å sikre ulykkes stedet også er egensikkerhet. så det å tenke egensikkerhet innebærer også sikring av ulykkesstedet.
nsrfan
Posts: 66
Joined: 04 Sep 2007 17:26
MC: Honda Nsr 1999!

Re: 1.hjelp

Post by nsrfan »

Hei!

Veldig bra tråd forresten!

Husker når jeg var Liten, var det en mann som mamma og pappa kjente godt! han fikk slag tror jeg det var, og ble bevistløs. Mamma og pappa holdt på med hjerte masage og munn mot munn til hele 20 minutter! Uten å se ut som å lykkes, men de fikk beskjed om å fortsette hele tiden! Å denne mannen overlevde!
men det måtte profesjonell hjelp til at han skulle våkne å komme til seg selv...

Men det beviser jo bare at det hjelper å gjøre NOE! hvis ikke mamma og pappa hadde holdt på i de veldig lange 20 minuttene, hadde vell ikke han mannen levd i dag sa legene!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Første Hjelp

Post by tshansen »

Sparker liv i denne... Alltid en viktig påminnelse.

[youtube][/youtube]

Veldig mange land operer med "hands only" CPR... altså bare kompresjoner og ingen innblåsing. Det er ikke umulig at vi beveger oss mot denne standarden her i landet også. Men enn så lenge er god HLR 30 kompresjoner, 2 innblås!

Hvorfor Staying Alive med Bee Gees? Takten i denne sangen er 100 i minuttet, som er optimal rytme for gode kompresjoner.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
quattrokim
Posts: 823
Joined: 06 Oct 2015 08:38
MC: Nåværende: 2015 Kawasaki Versys 650
Tidligere: 2012 Kawasaki Versys 650
2010 Kawasaki ZX-10R MotoGP
2008 Kawasaki ZX-6R
Location: Frekhaug, Hordaland

Re: Første Hjelp

Post by quattrokim »

Går ut ifra at du meiner 30 kompresjoner og 2 innblås. Fortsatt start med kompresjon som er anbefalt? Føles til tider som dei endrer anbefalingene på dette kvart år om kva du skal starte med.
Nytt bakdekk på 10633 km, Metzeler Tourance NEXT

Nytt framdekk på 12673 km, Metzeler Tourance NEXT
Post Reply