Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.

Slipper du forbi den som tar deg igjen?

Ja, det skulle da bare mangle.
47
78%
Jeg blir aldri tatt igjen.
9
15%
Bare hvis jeg kjører med stort og tungt lass og ikke klarer å følge trafikken.
4
7%
 
Total votes: 60

User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Baron von Waffel »

Hvor mange er egentlig bevisst trafikkreglene angående å bli forbikjørt.

Trafikkreglene, § 12. Forbikjøring, 4. ledd
Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse.
Det står flere ting her. Og det meste brytes av de fleste. Men reglene må etter min oppfatning forstås slik:
1. straks du har oppfattet at kjøretøyet bak deg vil forbi, skal du holde til høyre og ikke øke farten.
2. hvis du kjører sakte eller kjøretøyet ditt tar stor plass skal du, hvis det er nødvendig for å slippe forbi den som kommer bakfra, vike til siden og slippe forbi. Kjøre sakte er ikke definert her. I praksis bør det tolkes som klart under fartsgrensen.

Jeg opplever at når jeg kommer inn i grisgrendte strøk i indre Telemark blir jeg ganske ofte sluppet forbi. Men på mer trafikkerte veier hvor det er møtende trafikk som forhindrer forbikjøring er det svært sjelden trafikkreglenes § 4 følges.

Og jeg tenker meg spørsmålet besvart ut fra at vi er både MCister og burister, men som trafikanter gjelder de samme reglene uasett.
Last edited by Baron von Waffel on 15 Nov 2010 14:52, edited 1 time in total.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Alas »

Dette gjelder syklister og, de tullingene som kryper seg oppover bakker i maks 5 km/t med en hale av biler anført av en lastebil som ikke kan kjøre forbi grunnet motgående trafikk.

Kommer folk bak meg og vil forbi så slipper jeg dem forbi, jeg øker ikke farten, men jeg senker den heller ikke. Og jeg bremser heller ikke hvis det kommer biler imot med mindre jeg ser at vedkommende som kjører forbi akter å fullføre forbikjøringen. Det kan jo hende de vil avbryte og da er det rimelig kjipt om jeg bremser samtidig som han.
User avatar
KiM
Posts: 1898
Joined: 02 Jul 2008 19:38
MC: Honda CBR 600F 99mod
Location: Bergen

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by KiM »

Dette er jo egentlig logisk. Hvis noen vil kjøre forbi så legger jeg meg mot høyre, men sakker ikke farten (øker selvfølgelig ikke heller). Og om det kommer noen bak meg som ligger helt i baken på meg, så blinker jeg til høyre og slipper de forbi. Dette er vel alle klar over? :roll:

Burde vel gjerne vært et alternativ: Nei! :-
ingen KiM, ingen kos
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Capa »

På moped blir man jo kjørtforbi ganske ofte. Det er jo helt greit, MEN jeg syns visse folk som skal forbikjøre faktisk kan ta det litt mer med ro. Da bilen kommer susene forbi meg på den ikke helt best valgte strekningen og faktisk presser meg ut til siden, det liker jeg ikke. Heller ikke at de skremmer meg, sånn susende forbi. Så visse bilister burde faktisk ta det litt med ro. De har jo troslat bil, og ikke moped! 8)
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Galilee »

Det går jo an å følge litt med i speilene, uansett om man selv synes man kjører 'fort'. Når det har samlet seg opp 5-6 biler bak deg så er det på tide å svinge ut til siden og slippe dem frem.

At du ligger først i køen betyr ikke at du kjører fortest.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Onsløv
Posts: 1100
Joined: 21 Aug 2006 13:19
MC: None
Location: Bærgen

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Onsløv »

Om jeg merker at noen kjører aggresivt bak meg og ligger langt opp i støtfangeren eller bakhjulet, alt ettersom. Så blinker jeg meg inn med første anledning. Dette for å ikke skape en farlig forbilkjøring e.l

Om jeg så taper 30 sek på å slippe noen forbi. Så er det helt greit. Jeg blir stresset av at noen skal ligge og presse seg helt opp i ræva på meg.

-mvh-
Kristian
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Baron von Waffel »

Jeg blir ikke stresset av at noen liger rett bak og vil forbi. Men jeg vet at de som kjører bak kan bli stresset. Og da vil jeg ha dem langt vekk. Og slipper forbi.

men det må innrømmes at jeg sjelden blir tatt igjen.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by cpeders »

Mens vi er inne på temaet med folk som skal skrape lakk av bakskjermen.
Noe av det mest provoserende, er folk som skal presse seg så langt opp mot baken som det går ann. Selv om det er lang kø foran meg. Pleide ikke å la meg stresse av dette, men jeg merker det helt annerledes nå som jeg har barn i baksetet. Har i tillegg inntrykk av at dette oftest er vogntog eller rånebiler. Klarer de ikke å lese lappen i bakvinduet, jvor det står tydelig "Baby on board"?
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
Gixxerman

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Gixxerman »

Blir sjeldent tatt igjen selv, og isåfall er det en MC som regel da. Er jeg ikke i humøret så slipper jeg såklart forbi. Bilister er veldig VELDIG sta på dette punktet. De ligger bare og durer der i venstre fila selv om man ligger rett i hekken, eventuelt blinker kjapt med fjernlyset.
Da blir det til at jeg kjører forbi på høyre side(vi snakker to eller flere felt i samme retning)

Mange er arrogante, resten vet ikke hva speil er...
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Baron von Waffel »

cpeders wrote:Mens vi er inne på temaet med folk som skal skrape lakk av bakskjermen.
Noe av det mest provoserende, er folk som skal presse seg så langt opp mot baken som det går ann. Selv om det er lang kø foran meg. Pleide ikke å la meg stresse av dette, men jeg merker det helt annerledes nå som jeg har barn i baksetet. Har i tillegg inntrykk av at dette oftest er vogntog eller rånebiler. Klarer de ikke å lese lappen i bakvinduet, jvor det står tydelig "Baby on board"?
Hvis du har et budskap i bakruta risikerer du at de kjører for nær for å lese det. :lol:
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Capa
Posts: 205
Joined: 19 Feb 2008 15:19
MC: Suzuki SMX
- bitte litt trim
- ble stjælt, men på repp. nå.

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Capa »

Galilee wrote:Det går jo an å følge litt med i speilene, uansett om man selv synes man kjører 'fort'. Når det har samlet seg opp 5-6 biler bak deg så er det på tide å svinge ut til siden og slippe dem frem.

At du ligger først i køen betyr ikke at du kjører fortest.
Sant!
Men visse folk kommer sånn plutselig, liksom at de skal klare å kjøre forbi, sånn i siste liten, aboslutt i siste liten liksom. Watch out!
Ser jeg folk i speilet skal forbi, ja da slepper jeg dem forbi, ellers går sykkern ganske greit i trafikken faktisk :P
Hahaha, den var morsom, ikke sant?! xD
Jeg er tidligere "Hahaha"!
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Olav'en »

Pleier sjeldent ha folk som vill forbi.
Enten er det folk som vill leike, ellers er det folk som køyrer ute av det ville helvette.
Men slepper forbi dei som vill, og legger meg heller etter for morroskyld.
Pollti

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Pollti »

cpeders wrote: Klarer de ikke å lese lappen i bakvinduet, jvor det står tydelig "Baby on board"?
De driter vel i om du har en baby i bilen.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by Dominator »

Hadde en skrekkopplevelse for et par år siden da vi kjørte på en tofeltsvei mellom Barcelona og Zaragosa i Spania. Stup mørkt, og tett trafikk med vogntog i begge retninger. Vi ble etterhvert oppmerksom på at det BARE var vogntog på denne veien, bortsett fra oss i en liten Citroen. Følte oss rimelig små og bortkomne gitt. Etterhvert fikk vi et vogntog klin oppi hekken. Om han var maks 5m fra ræva vår i 90-100km/t er ikke langt fra sannheten. Ikke veldig moro med barn i bilen. Hvorfor han skulle kjøre så nærme skjønner jeg ikke, det var jo tett trafikk i begge retninger og null sjanse til noen forbikjøring. Jeg blunket med bremselysene men han bare blunket tilbake med fjernlysene. Jeg sakket farten og akselererte opp igjen for å prøve å få en luke, men den tettet han så fort han klarte. Ikke var det noen mulighet for å kjøre inn til siden heller. Heldigvis skulle vi ta av etter noen mil. Makan til apekatt [-X
vegsir
Posts: 234
Joined: 25 Dec 2006 21:28
MC: Husaberg FE600 00mod. digitalt speedo,sm-felger.
pissepåKTMedition!
Location: ærendal
Contact:

Re: Hvordan behandle den som vil kjøre forbi.

Post by vegsir »

synes det mangler et alternativ her: hvis det passer seg. kjører ofte saktegående kjøretøy på vei. og stopper å slipper forbi så lenge det lønner seg, men er det busstopp 200m før jeg skal av så stopper jeg ikke. da kommer ofte de farlige forbikjøringene, har opplevd å bli forbikjørt i uoversiktlige kryss fordi at jeg stopper for å vike for møtende trafikk. men ellers når jeg kjører bil/lastebil/mc så er det ikke ofte jeg blir forbikjørt, men ligger det en trailer i rævva hender det jeg stopper eller kjører ifra. som regel hvis jeg prøver å hinte litt med bremselys kommer de bare nærmere. skjønner ikke at de tørr. noe av det viktigste vi lærer på teorikurs ol for lastebil er jo det med avstand. så komemr disse som ligger under fartsgrensa og en prøver å blinke med lys evt tute også når en blir irritert nok så bare blinker de til venstre elelr medbremselys. er mange som har mye å lære i trafikken. :roll: da er det godt å vite at jeg ikke er feilfir \:D/
Husaberg FE 600 00 mod med sm-felger og litt annet snackshttp://www.finn.no/finn/mc/object?finnk ... =22&tot=26
2xBMW 535 IA E-34

X bikez:02 NSR uplombert potte, og fp cdi. 98 TSX masse trim, 97 KX80, 90 KX 125. gammel haug av en dt
Post Reply