Ny (brukt) bil

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Ny (brukt) bil

Post by LemonDog »

Går med tanker om å kjøpe ny bruktbil. Jeg kjører for tiden en Mitsubishi Galant 1996, som er grei, men den begynner jo å trekke litt på årene og jeg kunne tenkt meg noe nyere.
Jeg er i utgangspunktet ute etter en mellomstor stasjonsvogn i prisklassen 150K +/-. Bilen vil bli brukt til ca 50/50 lang-/bykjøring. Vi har ikke unger, men er i den alderen der det er sannsynlig at det dukker opp noen småtroll i løpet av de neste årene.
Tenker på f eks Audi A4 Avant 2002 ->, BMW 316/318 Touring 2002 -> eller kanskje en Toyota Avensis 2003 ->. Trenger ikke så mye motor, men er litt skeptisk til 1,6L i så pass tunge biler.
Mine prioriteringer er:
1. Driftssikkerhet
2. Pris
3. Kollisjonssikkerhet
4. Forbruk/miljø
5. Effekt
6. Farge :)

Har hørt at BMW fra denne perioden har en tendens til å ruste og det er jo ikke noe særlig. Audi i likhet med VW har visst mye småfeil, mens Toyota er fornuftig, men kjedelig og ganske dyr. Noen andre forslag til biler som jeg ikke har tenkt på?

Jeg kjørte 100 mil i en ny Passat tidligere i år. Likte denne, men den blir nok litt for dyr for meg.

Snuser litt på disse:
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14832991
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14606439
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14454333

Er vel BMW'en som er mest interessant av disse, siden Audien har mindre motor og Toyotaen har mindre motor og er dyrere.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny (brukt) bil

Post by tshansen »

Skulle jeg valgt av de bilene du har ramset opp ville jeg gått for Toyota!!

Bmw og Audi er dyre deler og servicer på. De krever mere stell og Toyotaen er faen meg uslåelig! De går og går!

Er selv veldig glad i Audi og BMW, men toyota drift sikkert som F
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ny (brukt) bil

Post by inunf »

Har selv hatt Toyota, (1991 mod MR2) og selv om den hadde ganske mange feil så velger jeg å tro at det var fordi den var dårlig behandlet (rævkjørt om du vil) heller enn at Toyota er dårlig kvalitet. Uansett så var ihvertfall servicen fra den lokale Toyota-fohandleren SYKT bra. Kan ikke rose dem nok, har aldri vært ute for noe lignende hverken før eller siden.
neptyr
Posts: 99
Joined: 01 Aug 2008 13:18

Re: Ny (brukt) bil

Post by neptyr »

inunf wrote:Har selv hatt Toyota, (1991 mod MR2) og selv om den hadde ganske mange feil så velger jeg å tro at det var fordi den var dårlig behandlet (rævkjørt om du vil) heller enn at Toyota er dårlig kvalitet. Uansett så var ihvertfall servicen fra den lokale Toyota-fohandleren SYKT bra. Kan ikke rose dem nok, har aldri vært ute for noe lignende hverken før eller siden.
Min toyota corolla 1987mod var meg sjøl som tok knekken på her en vinter, skulle opp bakken og kom ned samma vei, så da gadd jeg ikke mer.
Men gud til driftsikker bil, ikke en feiltenning på de 2årene jeg hadde den!

Jeg kommer bare til å ha japse på alt jeg kjøper tror jeg... :p
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny (brukt) bil

Post by tshansen »

Jeg har selv "El Diabloen"

En Toyota Corolla 1,6 89 modell. Denne må du faktisk skyte med panser rakett skal du ha den i graven. Toyota er velkjent for å ha biler som varer evig.

No skal det også sies at det er først i nyere tid toyotaen er blitt fin å se på. Avanten er oki desing på, men plastic fantastic all over ellers. Det er langt ifra noe "tysker" når du setter deg bak rattet.
Ja jeg har kjørt mye nye toyotaer og det er uten tvil gode biler, men litt simpelt preg over de.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Re: Ny (brukt) bil

Post by NoName »

Jepp har en liten toyota jeg også..
Kunne ikke tenke meg Audi, og vertfall ikke noe BMW....
User avatar
Olav'en
Posts: 1992
Joined: 06 Jun 2005 20:51
MC: Suzuki DR 125
Nermer seg 50 000 på tellern, 48 600 for øyeblikket.
*vi gasar tils det rasar*
Location: Adrenalin hovudstaden - Voss

Re: Ny (brukt) bil

Post by Olav'en »

Volvo v70 eller v50?
Får mange bra eksemplarer for 140 - 180k :)
User avatar
stian
Posts: 290
Joined: 15 Nov 2005 00:54
Location: Trondheim
Contact:

Re: Ny (brukt) bil

Post by stian »

LordShaft wrote:Skulle jeg valgt av de bilene du har ramset opp ville jeg gått for Toyota!!

Bmw og Audi er dyre deler og servicer på. De krever mere stell og Toyotaen er faen meg uslåelig! De går og går!

Er selv veldig glad i Audi og BMW, men toyota drift sikkert som F
Bare for og ha det sagt, bytte av startmotor på en 2003 Avensis koster ca 10.000,-
Ikke for og rakke ned på noen, men alle biler har dyre deler om man treffer rett del,
Toyota er nok det mest driftssikre valget, og er planen og levere bil på verksted for de fleste jobbene er nok ikke tysk det billigste.. (Gjør du ting selv er ikke delepris noe problem, da man kan bestille fra andre en merkeforhandleren) Men møller er som kjent dyre, både på timespris 1200,-? og delesalg.. Ville styrt unna BMW 3 serie fra denne tiden, ( hørt mye om både rust, elektronikk feil osv. Feil som aaaaldri blir bra igjen)

Hva med Mercedes? C180, C200, C220 (kompressor) fra 2001-2003 ligger vel rundt 140-160k,- for et fint eksemplar... Her har du 8år rustgaranti husk.. Forholdsvis økonomiske deler, og enkel og skru på selv..
alexanderyi
Posts: 1136
Joined: 13 Jul 2007 23:27
MC: 98' Kawasaki Ninja ZX6R
Location: Valdres/Bærum
Contact:

Re: Ny (brukt) bil

Post by alexanderyi »

Vi har hatt følgnde biler de 10 siste årene:

-(ca. årsmodel 95-97) Volkswagen Caravelle Combi (diesel)
Stor bil med god plass, men baksetet er fælt og det bråka mye..

- 2000 Mercedes Benz E- klasse 200 stasjonsvogn (diesel)
Ok bil i størrelse, men hadde en del feil og dyre deler.. en spessiel ting med denne var rust i dørlister..

- 2003 Mercedes Benz C-klasse 220 cdi eller hva det heter..
Alt for trang for en familie med over 3 stykker på 180 cm + bikkje

- 2006 Volkswagen Passat 2.0 TDI DSG
Kjempe bil med god komfor og sprek motor..

Bil nr.2:

Volkswagen Golf Mk 2/3
Greie biler, men begynner å bli gamle..

2000 Land Rover Freelander Open Air 1.8 bensin
Engelske biler ruster mye.. Ellers så tok den seg godt fram på så og si uansett føre..

2004 Volkswagen Golf 1.9 TDI :
Kjempe bil med ok plass som fungerer utmerket på kortere weekender og slikt om du kan å pakke :P


Så de bilene som står her i dag er altså en Golf 5 og en 06 Passat ;)


Om du skal se litt langsiktig så ville jeg sagt en eldre type passat.. God plass, bra komfor +++


Håper det var til nytte ;)
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Ny (brukt) bil

Post by thomasgsxr »

toyota avensis er jo en knallbil.
kommer jo best ut at sikkerhetstesten og alt.
hadde en 86 mod camry tidligere, ikkeno tull med den. var rusta som tok knekken på den da, men er ikke noe hemmelighet at toyota ruster litt.
sikkert ikke noe problem på 00 og oppover men.
kjøpte faktisk en toyota nå på tirsdag godt brukt bil men er ikke i tvil om at den er i stand :D
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Re: Ny (brukt) bil

Post by LemonDog »

Avensis er nok det lureste valget, ja, men de er litt dyre... De som ligger i min prisklasse har enten 1,6 L motor, eller så er de kjørt veldig langt.
Nå kommer det jo en ny Avensismodell til våren, så da faller kanskje prisene på dagens modell? Vurderer å vente til våren for å se :)
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Ny (brukt) bil

Post by Galilee »

Audi A4 avant 1,9tdi. Gjerne med autmat hvis du kjører mye bykjøring.
1. Driftssikkerhet
Min nærmer seg 250000 uten nevneverdige problemer. Kjører longlife service med maks intervall 30000km, og det er ikke store oljeforbruket mellom servicene. Selv om servicene ikke er gratis, så er det LANGT mellom dem.
2. Pris
150000 for inntil 2003 modell er jo bra, spesielt med tanke på motoreffekt, og utstyrsnivå ellers.
3. Kollisjonssikkerhet
Check
4. Forbruk/miljø
0,55liter/mil på min langpendling med litt køkjøring. Kjører ca 60000 i året, og behøver bare å fylle hver søndag (lavere pris da vettu).
5. Effekt
115, evt. 130Hk der du behøver dem, dvs. UTEN at du behøver å gire ned.
Når du ser på effekt, så pass på å få med deg turtallet effekten er oppgitt ved.
En 1,6liter bensin med 115hk, har gjerne dette ved ganske høyt turtall (4-4500rpm?), så det man i praksis har tilgjengelig for å komme opp neste bakketopp er MYE lavere.
6. Farge
Tja, ikke så spennende, men de kommer ihverfall ikke i pastellfarger. Alt sammen er kurant når du skal selge igjen.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
lgbekk

Re: Ny (brukt) bil

Post by lgbekk »

Jeg startet med flere Opel og Volvo. Så jobbet jeg på Toyota merkeverksted mellom -85 og -93, og etter det har det stort sett blitt Toyota. Javel, litt kjedelige, men utrolig driftsikkre.
Men jeg tenkte allikevel å foreslå en annen bil. Har du kikket på og vurdert Mazda 6 stasjonsvogn?? En bekjent har gått fra V70 til Mazda 6 og har bare godord å komme med. Hans neste bil blir garantert en 6-er sier han. Brukbart utvalg på til +/- 150' på finn.no. De fleste har 1.8 L med 120 hk.
User avatar
LemonDog
Posts: 131
Joined: 04 Aug 2006 15:01
MC: 1998 Honda VFR 800, svart.
Location: Trondheim

Re: Ny (brukt) bil

Post by LemonDog »

Har tenkt litt på Mazda 6, ja. Synes interiøret ser veldig plastikk ut på bilder, men jeg har ikke prøvd en slik i virkeligheten.
Denne så jo interessant ut: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=14934679 - kjørt lite og bra pris.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ny (brukt) bil

Post by tshansen »

No har jeg aldri hatt mazda selv, men jeg hadde ALDRI gått for en slik bil. det er billige løsninger og plastic all over! Mye det samme som Ford!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply