Det er mange motorsykler på f.eks finn.no hvor syklene er gått svært lite kombinert med mange eiere. Man kan finne 2001 mod hvor sykkelen har gått 8000 km og 4 eiere. Sykler som ikke har servicehistorie har jeg liten tiltro til.
Jeg vet om en som har koblet ut veier til speedometer/km-teller. Dette er noe som skjedde uten at han ville det, men likevel har han ikke giddet å gjøre noe med det. Dette er dog en sykkel fra 80-tallet. Dette fører generelt til at kostnad pr kjørte kilometer blir lavere, men samtidig er dette kriminelt og moralsk i dass.
Har en mistanke om dette er svært utbredt, men hva sier dere som har greie på mc?
Selv synes jeg selvasagt dette er forkastelig, men det er ikke alltid like lett å avdekke når man er novise innen mc.
Hvor vanlig er det å trikse med kilometerstanden?
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Hvor vanlig er det å trikse med kilometerstanden?
Jeg tror ikke det er utbredt, i den forstand at det er noe man kan regne med generelt sett, men at det forekommer, kan man ikke se bort ifra. Alle MC'ene jeg har handlet opp igjennom historien har hatt type 4-5000 km på seg og vært noen år gamle, som min gamle R1 da jeg kjøpte den. Den kjøpte jeg i 2003 vel, og hadde hatt 2 eiere og har gått svært lite og var 5 år gammel. Man kan ofte se på en MC hvor mye brukt den er, ved å rett og slett se på om den ser "som ny" ut. Slitasje på styrehendler, tilstanden på eksosanlegget, lakk osv. Men, som ellers i bilverden skjer det at folk trikser med kilometerstanden, men jeg tror ikke det er noe den jevne kjøper trenger å tenke på. Ofte samsvarer kilometerstanden med sykkelen for øvrig. Noen gnir mer enn de kjører, så det kan være så enkelt også. Det spørs litt på sykkeltype også. Mange choppere kjøres lite har jeg inntrykk av, og da ville det ikke overraske meg om sykkelen kan være 10 år gammel og kun gått 10 000 km f.eks. Hvis jeg ser en VFR som har gått like lite, så ville jeg i allefall reagert om den så ut som den er kjørt 30 000 km når det står 10 000 km på telleren. Menmen.
Generelt sett vil jeg ikke si det er grunn til bekymring for at noe sånt rammer en : ) Det forekommer garantert veldig mye oftere med bil.
Generelt sett vil jeg ikke si det er grunn til bekymring for at noe sånt rammer en : ) Det forekommer garantert veldig mye oftere med bil.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Hvor vanlig er det å trikse med kilometerstanden?
hadde vel over 10 000 på 1,5sesong på lettsykkelm men vil anta at de som har større sykkel bruker bil på dårlige dager evt kun bruker sykkel ¨på søndag og da blir det ikke så mange km vil jeg anta. kjørte selv moped uten speedo i 2år uten å gidde å gjøre noe med det men det var latskap ikke bevist for å trikse med km stand og neste eier viste at speedoen hadde gått og jeg hadde kjørt en del uten.
[img] http://www.freewebs.com/fantten/hh.bmp [/img]
Re: Hvor vanlig er det å trikse med kilometerstanden?
Jeg tror dette er veldig vanlig. Jeg har selv sett ekstreme eksempler på dette. F.eks custumsykkler med ganske slitte uorginale dekk som egentlig ikke burde ha slitt ut de orginale.
Jeg ringte en gang på en honda vt1100 som var til salgs. Kilometerstanden var veldig lav, for den hadde "nesten bare stått i garasjen". Litt lenger ut i samtalen ble selgeren for ivrig og fortalte at det knapt var et eneste sted i hele norge som ikke han hadde vært med denne sykklen.
Jeg ringte en gang på en honda vt1100 som var til salgs. Kilometerstanden var veldig lav, for den hadde "nesten bare stått i garasjen". Litt lenger ut i samtalen ble selgeren for ivrig og fortalte at det knapt var et eneste sted i hele norge som ikke han hadde vært med denne sykklen.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Hvor vanlig er det å trikse med kilometerstanden?
Fordelen med biler, er at det er lett å sjekke virkelig kilometerstand ved å ringe forsikringsselskapene og søke opp historikken. Det er ikke mulig å gjøre med MC, siden selskapene ikke registrerer denne kilometerstanden.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Re: Hvor vanlig er det å trikse med kilometerstanden?
Tror ikke dette er utbredt. Rett og slett