Er norsk kultur truet av muslimer/islam?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Er norsk kultur truet av muslimer/islam?

Post by maelling »

http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyhe ... k/5750828/

Image

Jeg har tidligere gitt Steinar Lem pepper for mye i klimadebatten ( i klimatråden, for hans forslag om å begrense folketallet i Norge og at han tilhører det mest radikale sjiktet av miljøfanatikere), så for å veie opp litt, skal jeg gi ham litt ros for å ta opp et tema svært få våger å prate om. Han har faktisk noen poenger, selv om man kan diskutere størrelsen på "problemet":

«Oslo får snart et flertall med ikke-vestlig bakgrunn, med stø kurs vil det samme kunne skje med hele landet i løpet av dette århundret. De fleste ikke-vestlige vil ha muslimsk bakgrunn. Konsekvensene vil bli dramatiske»

«Den norske kulturen er like verneverdig som den tibetanske kulturen. Derfor må taket på ikke-vestlige innvandrere begrenses sterkt»

«Hvis innslaget av mennesker i Norge med islamsk bakgrunn blir stort nok vil vi få et kraftig tilbakeslag for kjønnslikestillingen i Norge — ut fra den norske sosialrelativistiske tanken om at vi må respektere andres kultur. Vi må akseptere store grupper jenter som ikke kan ha kontakt med gutter på fritiden, ikke delta på skoleturer, men forsterker skillet mellom de rene med hijab og horene som ikke dekker seg til. Dette vil også ramme statusen til norske kvinner»


Det er en side ved dette jeg kan si meg dønn enig, og det er at innvandring vil føre til store forandringer i norsk kultur, som ikke er en konstant og er under stadig utvikling. Mellom år 2050 og 2100 vil det være et flertall i Oslo med ikke-vestlig bakgrunn, og det vil føre til et samfunn som nok tar en litt annen retning enn det vi kanskje tradisjonelt tenker på som norsk kultur. Spørsmålet er om man definerer dette her som et "problem", eller om man bare aksepterer det på et vis. Min spådom er at dette uansett vil være uungåelig, all den tid Europa, Norden osv har en fødselsrate på mindre enn 2.1 (som er det magiske tallet for at befolkningsstørrelsen skal holde seg noenlunde konstant), der den for Norges del er på 1.9 omtrent. I Frankrike er den litt over Norge igjen, men i Italia f.eks er den på 1.2. Jeg var på et opphold i Tyskland i påsken, og det som slo meg var at gjennomsnittsalderen på folk virket for meg å være rimelig høy. Jeg fikk høre at det også at gjennomsnittsalderen er rundt 50+ (noe som bekreftes her av en litt merkelig kilde: http://www.nrk.no/programmer/radioarkiv ... 91150.html). Så, innvandring er nødvendig for at samfunnet skal fungere fremover. I Afrika er fødselsraten på 4-5 (antall barn per kvinne i gjennomsnitt), mens i Palestina er den på rundt 6.5 omtrent. "Life expectancy" er også rimelig lav i disse landene i forhold til i Vesten, men egentlig er det ikke så rart at det over tid vil bli endringer i både kultur og befolkningssammensetning i Norge og i Europa.

Samtidig kan vi lese at flyktningestrømmen øker:

http://www.firda.no/Innenriks/article4261728.ece

"I 2005 kom det 5.401 asylsøkere til Norge. I 2006 var det en liten nedgang til 5.320 asylsøkere, etterfulgt av en oppgang til 6.572 asylsøkere i 2007. I fjor kom det 14.431 asylsøkere til Norge, altså mer enn en dobling fra 2007."

Holder man disse tingene opp mot hverandre, så virker det mer ut som en uungåelig utvikling. Det vil forsterkes av at ingen våger å snakke om disse tingene, siden det er betent for å si det mildt. På sikt (la oss si noen hundre år) vil jeg spå at den "vestlige rase" (rase er et belastet begrep, men la gå) etter hvert vil forsvinne, og man vil få en overgang mot en ikke - vestlig befolkningssammensetning og kultur. Det har å gjøre med at befolkningen i den muslimske verden formerer seg rimelig heftig, mens vi ikke ser ut til å gjøre det. Det er sånn sett ren matematikk, og lett å spå hvilken vei det uansett går.


Hva mener dere? Er dette et "problem" og "trussel" (som Steinar Lem antyder) som bør gjøres noe med, eller er det en helt grei og sunn utvikling?
Last edited by maelling on 07 Jul 2009 11:38, edited 3 times in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by supermons »

Jeg synes iallefall det er viktig at debatten tas opp, og at begge synspunkter tas med i debatten på en saklig måte. Virkemidler som "er du ikke med oss så er du imot oss" og rasismestempling hører ingen steder hjemme i en konstruktiv debatt.

Synd han følte at han ikke kunne ta opp dette før han var døende og uten tilknytning til andre organisasjoner (slik jeg tolket det), men det viser jo bare hvor viktig det er å få igang en debatt, slik at det ikke blir en så stor sak hver gang noen kommer med et utspill som ikke følger den politisk korrekte dogmen.

For å gå litt mer direkte på saken, så er jeg veldig fan av norsk kultur, og ser viktigheten i å bevare den :)
Simen H
Posts: 626
Joined: 31 Oct 2006 21:55

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Simen H »

Norge er definitivt ikke det samme om 50 år.

Om det er negativt for Norge vet jeg ikke. Jeg velger å holde mine synspungt for meg selv.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Baron von Waffel »

Hvis vi setter alle i grupper, og stigmatiserer etter beste evne vil det være et problem. Hvis en muslim alltid er en muslim i stedet for et individ, så lager vi problemer.

Det viktige er å vise at vår kultur er verdt å ta vare på. Det må innebære at vi oppfører oss sånn at andre ønsker å være som oss, ikke bare ha det samme som oss. Så må vi vise at vi er åpne for at også andre kan ha noe å lære oss. Altså gjensidig respekt for hverandre, åpenhet og ydmykhet. Mer detaljert enn dette vil jeg ikke være. Da blir det vanskelig å unngå en detaljdebatt jeg ikke har tid til å ta her.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Trond_V »

Simen H wrote:Jeg velger å holde mine synspungt for meg selv.
Samme her. Gidder ikke en diskusjon på mc-forumet.no, som omhandler det faktum om jeg er rasist eller ikke [-(
Kan si såpass som at jeg ikke liker utviklingen i innvandringspolitikken her til lands! [-X
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by maelling »

Vi kan jo lodde stemningen i befolkningen og se hva man mener om norsk kultur og innvandring:

http://www.ssb.no/innvhold/

"Undersøkelsen viser også at sju av ti er helt eller nokså enige i at ”innvandrere flest beriker det kulturelle livet i Norge”, en økning på fire prosentpoeng fra i fjor. Andelen som har motforestillinger mot å få en innvandrer som nabo, går også noe ned og utgjør nå bare 6 prosent."

"Undersøkelsen viser at tre av fire i befolkningen er helt eller nokså enige i at ”innvandrere flest gjør en nyttig innsats i norsk arbeidsliv”.

Siden 2002:

"Eksempelvis kan nevnes at andelen som mener at innvandrere flest er en kilde til utrygghet i samfunnet, har sunket med 13 prosentpoeng fra 45 til 32 prosent"

"Likeledes har det vært en nedgang fra 40 til 24 prosent i andelen som sier de ville mislike å få en svigersønn eller -datter med innvandrerbakgrunn."


Ut i fra dette kan man se at 32% mener at innvandrere er en kilde til utrygghet i samfunnet, en av fire mener at innvandrere ikke gjør en nyttig innsats i norsk arbeidsliv. 1/4 ser ikke lyst på at sønner og døtre gifter seg med noen med innvandrerbakgrunn. Ellers:

Image

Inkluderer man "både og", er det ganske mange som i allefall ikke har et udelt positivt syn på innvandrere når et kommer til utnytting av sosiale velferdsgoder.

Ellers er denne litt interessant:

http://www.ssb.no/innvhold/tab-2008-12-16-03.html

89% mener at det enten burde bli vanskeligere å få opphold i Norge (flyktningers adgang til Norge), eller like vanskelig/lett som i dag.

Det kan tyde på at det til tross for mer innvandringspositive endringer, fremdeles er en viss skepsis ute og går. Men, når det kommer til "kulturell trussel", er Steinar Lem vel i mindretall i forhold til gjennomsnittet i befolkningen, men så omtaler han "ikke-vestlige", mens tallene over gjelder alle innvandrere uansett hvor de kommer fra. Det er litt paradoksalt at så mange har noe negative forestillinger om innvandrere og deres utnytting av velferdsgoder, men føler at innvandrere flest egentlig beriker kulturlivet. Samtidig ønsker ganske mange at det skal bli vanskeligere å komme til landet. Den er litt interessant, ved at man synes at innvandrere representerer et kulturelt pluss, men man ønsker ikke at det skal være for lett å få innpass i landet (ønsker ikke for mange innvandrere kan man vel tolke ut i fra det). Men, disse tallene gjellder gjennomsnittet i Norge. Hva tallene er for f.eks Oslo når det kommer til ikke-vestlige innvandrere vet vi ikke, men skepsisen er nok større utenfor sentrale strøk.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Rambler »

Jeg tror spørsmålet burde vært stillt slik:

Vi våre folkevalgte politikere la muslimene få mer og mer makt på nordmenns bekostning?

Men politikerne har dessverre dressert oss til ikke å vinkle spørsmål på denne måten. De vil gjerne styre i kullissene, og la oss tro at alt som skjer er som vær og vind. Ingen kan liksom rå med det.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
Goose
Posts: 141
Joined: 04 Oct 2007 13:56
Location: Bærum

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Goose »

http://www.dagbladet.no/2009/04/15/nyhe ... s/5759702/

"- Gjerningspersonene er relativt unge menn som kommer fra andre land. De er ofte asylsøkere og kommer ofte fra traumatiserte land eller land med et helt annet kvinnesyn enn vi har i Norge."
06´ Honda Varadero 125
(x) 08´ Suzuki Burgman 125
(x) 07´ Cagiva Raptor 125
(x) 07´ Derbi Senda SM 125
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by moonlit »

Rambler wrote:Jeg tror spørsmålet burde vært stillt slik:

Vi våre folkevalgte politikere la muslimene få mer og mer makt på nordmenns bekostning?

Men politikerne har dessverre dressert oss til ikke å vinkle spørsmål på denne måten. De vil gjerne styre i kullissene, og la oss tro at alt som skjer er som vær og vind. Ingen kan liksom rå med det.
Alternativet til det du trekker frem i ditt høyst retoriske spørsmål er jo å forby fri religionsutøvelse, noe som er utelukket i en kultur som vår. Det er forøvrig en hel del nordmenn som er muslimer; det er ikke noe verre enn at folk er protestanter.

På lang sikt må oppgaven til oss som er oppvokst med norsk kultur være å utdanne innvandrere som f.eks kommer fra kulturer med skikker som undergraver basale menneskerettigheter om hvorfor dette er galt. Bare slik kan vi gjøre samfunnet vårt til et bedre sted, hatkampanjer mot hele grupperinger i befolkningen vil aldri nytte.
På kort sikt skal selvfølgelig utenlandske gjerningsmenn straffes og gjerne utvises dersom det er mulig og forbrytelsen er alvorlig nok.
Jeg er totalt overbevist om at når antall nordmenn som har en bakgrunn fra andre kulturer og nasjoner når et kritisk punkt, og når et tilstrekkelig antall nordmenn blir tvunget til å forholde seg til svogere, sjefer, kolleger og medmennesker som har fremmedkulturell bakgrunn, så vil vi innse at fremmedfrykten som lammer store deler av befolkningen er til stor grad ubegrunnet og at skrekkeksemplene som trekkes fram i media er nettopp det, skrekkeksempler.

Regjeringen har hittil satt iverk en hel del tiltak for å stramme inn innvandring, mer enn jeg hadde forventet av den sittende regjeringen:
http://www.regjeringen.no/nb/dep/aid/te ... ?id=542385

Og om vi vil ha slutt på asylsøkere, så får vi gjøre mer for å få slutt på krisene som folk flykter fra.
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Rambler
Posts: 140
Joined: 28 Sep 2008 14:09
MC: Kawasaki
Location: Sørnorge

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Rambler »

moonlit wrote: Alternativet til det du trekker frem i ditt høyst retoriske spørsmål er jo å forby fri religionsutøvelse, noe som er utelukket i en kultur som vår. Det er forøvrig en hel del nordmenn som er muslimer; det er ikke noe verre enn at folk er protestanter.
Islam er mer enn en "religion". Opptøyene vi så i Oslo er ikke noe særnorsk. Man ser det i store deler av verden. Det som burde være den endelige "øyeåpneren" burde vel egentlig være de verdensomspennende opptøyene og terroraksjonene i forbindelse med noen tegninger for noen år siden.

Jeg er tillhenger av trykkefrihet, religionsfrihet, yttringsfrihet, frihet til å påvirke andre så lenge det skjer på en ærlig måte. Alt dette er forbudt i følge sharialovene som mange muslimer er tillhenger av.
Der alle tenker likt tenker ingen mye, og den som ler best ler værst.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by tshansen »

moonlit wrote: Og om vi vil ha slutt på asylsøkere, så får vi gjøre mer for å få slutt på krisene som folk flykter fra.
Uansett om får slutt på krisene så vil vi få store mengder med innvandrere til landet vårt. Økonomisk er det en gullgruve for enkelte av disse å komme til norge å leve på velferden vår.

Jeg er ingen rasist (tror jeg) men jeg kjenner det koker i meg når de kommer til norge bare for å utnytte vårt dumsnille system!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
carboy
Posts: 1288
Joined: 16 Feb 2008 16:07
Location: Hokksund

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by carboy »

Jeg er eller kunne aldri bli rasist siden jeg har en spesiell bakgrunn selv (ikke utendlansk) men føler at innvandrere som kommer hit og ødelegger alt, som feks så er det nesten bare om at invandrere ikke får som de vill her i norge på nyhetene og DET irriterer meg noe grenseløst, så jeg håper det blir strengere om INNVANDRING, men det har ikke noe med rasist og gjøre, det har med at vi er ett land som har regler (strenge på noe, men ikke på det som er problemet)
Som lik linje som alle andre land, så vis vi drar til italia feks. så hadde ikke vi fått lov til og oppføre oss sånn og bare strømme med norske folk inn der (innvandring) for de har det strengt og det burde vi også.
Så om dette kommer på om vi er rasister (noe det kommer til og gjøre ettervært i diskusjonen) så er det feil, vis dere ser den da?

Jeg er ganske enig med det over, men det har noe med at vi skal bevare den kulturen vi har her i norge og akkurat fordi vi er ett eget land som skal ha VÅRT type kultur, det skal ikke bli forandret av muslimer, for om vi hadde gjort det der de kommer ifra så hadde vi fått problemer, og jeg mener at vis akkurat dette blir nevnt i nærmere diskusjon så trur jeg (håper) mange forstår at det skal ikke være noe annerledes her i norge som i andre land.
Og vi trenger noen som kan si ifra (selv er jeg den typen som ikke er redd for og si min mening og kan virke skarp, men egentlig sier jeg meninga mi)
Som kan sitte i regjeringa, altså ikke en som Stoltenberg som sliter med og si hva han mener fordi han får litt motstnad fra noen andre.
Og ikke noen som BYTTER og forandrer på meninga si fordi noen lager litt bråk i byen osv.

Kan virker rotete når jeg forklarer men håper dere skjønner.
-Carboy-
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Speedy Gonzales »

LordShaft wrote:

Jeg er ingen rasist (tror jeg) men jeg kjenner det koker i meg når de kommer til norge bare for å utnytte vårt dumsnille system!
[/quote]

+140!!! :evil: :evil: :evil:

Synst det er ufordragelig av staten å godta det at innvandrere kommer her uten engang å gidde å lære språket.
Har en som driver å vasker på jobben, han og familien har bodd og jobbet her i Norge i nesten 6 år og verken han eller kona kan norsk. Eg forventer ikkje flytende norsk men ihvertfall nok til å gjøre seg forstått etter å ha bodd her i 6 år.
Eg tenker også på eventuelle barn i dette tilfellet, hvis den voksne delen av familien snakker morsmålet hjemme i huset hvordan i huleste skal barnet lære seg godt nok norsk før det kommer seg på skole da ?
Last edited by Speedy Gonzales on 17 Apr 2009 01:55, edited 1 time in total.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Jarle
Posts: 2836
Joined: 02 Jul 2006 13:57
MC: Antall km i 2012: 997
Contact:

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by Jarle »

Honda CB1000R 2015
(x) Yamaha R1 2008
(x) Yamaha R6 2008
(x) Yamaha R6 2002
User avatar
moonlit
Posts: 331
Joined: 02 Jul 2006 21:50
Location: Rett bak deg

Re: Er norsk kultur truet av muslimer ?

Post by moonlit »

speedy gonzales 2 wrote:
LordShaft wrote:
moonlit wrote:

Jeg er ingen rasist (tror jeg) men jeg kjenner det koker i meg når de kommer til norge bare for å utnytte vårt dumsnille system!
+140!!! :evil: :evil: :evil:

Synst det er ufordragelig av staten å godta det at innvandrere kommer her uten engang å gidde å lære språket.
Har en som driver å vasker på jobben, han og familien har bodd og jobbet her i Norge i nesten 6 år og verken han eller kona kan norsk. Eg forventer ikkje flytende norsk men ihvertfall nok til å gjøre seg forstått etter å ha bodd her i 6 år.
Eg tenker også på eventuelle barn i dette tilfellet, hvis den voksne delen av familien snakker morsmålet hjemme i huset hvordan i huleste skal barnet lære seg godt nok norsk før det kommer seg på skole da ?
Eyh! Du må quote riktig, det der var det ikke jeg som skrev.

Vi er relativt dårlige på å få integrert folk og få dem til å lære språket og omgå andre enn de som er fra samme sted, der er jeg enig. Vanskelig problem å løse. Kanskje de ender opp med å lære norsk fra barna sine? :lol:
v Yamaha MT09 Sport Tracker -16
x Kawasaki Z750 -04
x Suzuki Bandit 600 -96
x Yamaha XT600E -00
Post Reply