Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lord Erik »

Guinss wrote:
Lord Erik wrote:Enig med deg i det Baron, men var ikke klar over at politiet hadde et helikopter til disposisjon. Ved gjentagende ekstreme fartsoverskridelser ala Ghostrider så syntes jeg man burde sette inn større resurser, gjerne i form av et helikopter, for å ta dem.
han har kjørt fra helikopter også :) med bil (porsche 911 tror jeg det var)
De får sette inn et Harrier eller lignende da. ;)
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by knetrom »

Politiet har ikke helikopter i Bergen så vidt jeg vet, har aldri sett noen heller.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

helicopter hjelper lite å sånne situasjoner.. ett helikopter tar tid på å lande, og sykkelen står neppe og venter på dette.. men helikopteret kan overvåke deg.. er vel nesten det eneste... tar tid å få dette opp i luften + tid å komme til stedet.. men klart, har man dette over seg har man tapt...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

knetrom wrote:Politiet har ikke helikopter i Bergen så vidt jeg vet, har aldri sett noen heller.
jo...politiet i Bergen har helikopter.. stod ett på en rasteplass når jeg var der for noen år siden.. skal jo ikke si garantert at det hører til der...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Flydude
Posts: 459
Joined: 23 Sep 2005 22:52
MC: Honda CBR 600F

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Flydude »

Helikopter vil være uvurdelig i en lengre politijakt. Den viktigste oppgaven vil selvfølgelig være å overvåke, men i tillegg har de ofte lenger tid til fuelstopp enn mcen eller bilen. Dette gjør jo at man bare kan holde ann til personen går tom. Eller trekke politibiler litt tilbake for ikke å hisse opp sjåføren, overvåke hvor den kjører om den kjører fra politiet, osv, osv. Bare se på mange av forfølgelsesfilmene fra USA som er å finne på nett. Veldig ofte vil helikopteret ha en svært viktig rolle i fangsten av den kriminelle.
Sykkel selges:
CBR 600F4 -99 (Profilbildet)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by tshansen »

Det finnes etter hva jeg har forstått bare ett politihelikopter i norge! Dette har vært vist fram i de fleste byer i norge de siste årene. Hvor det er stasjonert vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at det har "base" i og rundt Oslo området.

En jeg kjenner fortalte meg at dette helikopteret har stått mye på bakken pga økonomi og for lite ressusjer. Er begrenset hvor mange politipiloter det finnes ;-)

Men at dette kommer til å bli lagt mere vekt på er jeg ikke i tvil om! Men å ha helikopter på vestlandet blandt annet kan by på mange utfordringer da det ikke alltid er like lett å følge etter "kjell T. Ringen" med så mange tuneller osv.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

LordShaft wrote:
Men at dette kommer til å bli lagt mere vekt på er jeg ikke i tvil om! Men å ha helikopter på vestlandet blandt annet kan by på mange utfordringer da det ikke alltid er like lett å følge etter "kjell T. Ringen" med så mange tuneller osv.
ulempen med en tunnel er at du må kjøre ut av en av to utganger ;)

nei folkens.. kjør heller lovlig...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
VrooMM
Posts: 62
Joined: 14 Apr 2007 11:02
Location: Sandefjord

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by VrooMM »

Piloten i politihelikopteret er ikke en politimann. Bare en helikopterpilot som har en konge jobb og flyr politihelikopteret dit politiet vil.
02 CBR 1100 XX
98 CB 1000 Solgt
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

VrooMM wrote:Piloten i politihelikopteret er ikke en politimann. Bare en helikopterpilot som har en konge jobb og flyr politihelikopteret dit politiet vil.
hørt at P4 helikopteret har supportet politiet noen ganger.. var jo dette det var knust rute på da noen var å besøkte Nokas...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
cpeders
Posts: 170
Joined: 09 Feb 2006 20:33
MC: -98 Yamaha TDM 850, Grå. Dønn standard, kun montert Givi Wingrack og varmeholker. Pluss en gammel klokke stripset til styret.
Location: Arendal
Contact:

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by cpeders »

Ser at det er mye henvisninger til Ghostrider... Mener på å ha lest noe spekulasjoner om lit kameratskap der mellom Ghostrider og noen folk i polisen. Og at det er derfor de ikke bruker mer makt. Men det kan vel neppe bekreftes i den ene eller andre retningen.
-98 Yamaha TDM 850 - Grå
Never hesitate to ride past the last street light at the edge of town.

Sunrise Riders Arendal
Meg på tryneboka
Klubben på tryneboka
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by RH racing »

cpeders wrote:Ser at det er mye henvisninger til Ghostrider... Mener på å ha lest noe spekulasjoner om lit kameratskap der mellom Ghostrider og noen folk i polisen. Og at det er derfor de ikke bruker mer makt. Men det kan vel neppe bekreftes i den ene eller andre retningen.
vel..dette er jo vansklig å si uten å vite noe.. samme sier dem jo om getaway in stockholm etc...
men i en ghostrider episode krasjher dem jo en poltibil.. hadde det ikke vært for at dem virkelig fulgte han hadde di vel tatt det litt mere med ro i div kryss? men han slipper jo stadig unna..så man kan jo spøre seg...
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Kriz »

var en episode i toten området hvor en politbil kjørte i bakhjulet på en moped der føreren ikke hadde hjelm ble mye pes for politimannen som gjorde dette da til og med partneren mente det var uforsvarlig.. tror han ble suspendert og fikk erstatningskrav osv osv.. men er vel til hver enkelt politiman å vurdere. men tror ikke kaste hjelmen er noen god ide. ville heller lagt meg midt i veien og bånna gassen da forsvinner dem fort fra speilene :P
R6-freak
Posts: 1422
Joined: 19 May 2007 20:09
MC: Ingen
Location: Byåsen, Trondheim

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by R6-freak »

I fjorsommer så var det en motorsykkel som kjørte fra politiet på omkjøringsveien i Trondheim, jakten var over på 30 sekunder.
Dem gad ikke følge etter han en gang!
x: 01 Yamaha YZF - R6
x: 03 Honda NSR - 125

Lappen kl. A1 13.06.2007
Lappen kl. A 23.10.2008

Ser etter 06 Suzuki gsx-r 600. Har du noe? Ta kontakt!!!!
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Desmo-Dude »

LordShaft wrote:Det finnes etter hva jeg har forstått bare ett politihelikopter i norge! Dette har vært vist fram i de fleste byer i norge de siste årene. Hvor det er stasjonert vet jeg ikke, men det er nærliggende å tro at det har "base" i og rundt Oslo området.
Det var i hvertfall stasjonert på Kjeller på Lillestrøm.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Attila »

Ja, det er en på Kjeller.
Men, hvilke rettigheter politiet har....... :roll:
Har man kjørt for fort og blålyset er på....da stopper man.
Gir man på for å rømme og øker faren for å skade andre, da syns jeg politet kan klinke vedkommende ned.....da er det kun føreren som gir faen som blir "lam fra øyebryna og ned".
Men, politet gjør nok ikke slikt.
Ikke her i norge ihverfall.... ;-)
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Post Reply