Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Lord Erik wrote:Vil egentlig anta at disse syke straffene er ment som skremsel, slik at man ikke skal tørre å kjøre over fartsgrensen. Jeg lurer likevel på hvilken effekt disse straffene har... Strenge fengselstraffer har jo blitt vist å ikke ha spesielt god effekt på forbrytere, så kanskje det gjelder med de som uansett kjører over fartsgrensen også. :-k
Straffen skal være preventiv, eller et skremsel som du sier, både for deg som lovbryter og oss som ser hvilken straff du får. Den skal også være "straffende", en slags hevn eller konsekvens for overtrampet mot samfunnets regler. Fengsel er jo også en måte å holde forbryteren unna samfunnet på, slik at han/hun ikke kan begå nye straffbare handlinger. Alt dette er jo mer eller mindre effektivt. ;-)
Det er vanskelig å balansere strafferammer slik at alle er enige i straffen ift forbrytelsen og sammenliknet med andre forbrytelser. F.eks. vil mange synes at det verste er å ta andres liv med overlegg; de fleste ofre for annen krim vil jo som regel heller overleve enn å dø, tross alt. Enkelte forbrytelser skaper så sterke følelser i oss at vi kan ønske enda strengere straffer en for drap.
Du sier at fengsel ikke viser seg å ha effekt, det er nok forskjeller der også, vil jeg tro.
For oss som er normalt lovlydige er en ubetinget dom ganske sterk kost. For andre er et par uker/mnd på botsen lite å bry seg om. For meg hadde det fått konsekvenser mht jobb osv. For mange er lange opphold bak murene bare en forbryterskole.
For min egen del gjør særlig trusselen om straff utover bøter at jeg ikke drar på det ekstra hakket, dermed har det en preventiv virkning. Det er i grunnen tap av førerkort som er største trussel, det slår jo også normalt inn før ubetinget fengsel.
Fartsbøtene i Norge er ikke bare latterlig høye, de er provoserende og klin hakke sykt høye.
Siste økning skjedde mot råd fra vegmyndighetene, TØI og politiet uttalte seg ihvertfall sterkt mot økningen i ettertid. TØI mente at høyere nivå ikke ville ha en trafikksikkerhetsmessig virkning, ergo var det bare en inntektssak for staten; en fiskalskatt.
Enkelte har hevdet at dette er ulovlig, men ingen har vel nådd frem med det ennå.
Ellers er jeg enig i Attila lenger opp i tråden. Stikker du, er ikke min sympati hos deg hvis du kjører ut. Da håper jeg politiet bruker nødvendige midler for å stanse villmannskjøringen før andre skades. Fatrsgrensene på de gode veiene er for lave og bøtene for høye. Vi tar et valg når vi kjører altfor fort, da er det bare å stoppe om man blir fersket. Det gjelder å ikke kjører fortere enn du har råd til å betale for i verste fall. Ved å skaffe seg vippeskilt, planlegge å stikke osv setter folk seg i mine øyne i en lite ærefull bås. Provoserer sikkert noen politihatere, men de gidder neppe lese så langt innlegg heller ;-)
Just my Image
Last edited by Lølle on 27 May 2009 08:48, edited 1 time in total.
Image
Image
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lord Erik »

Studier på fanger (i USA riktignok) har vist at de som gjør forbrytelser har en tendens til å ha dårligere impulskontroll, og lærer generelt dårligere av avstraffelse enn andre mennesker. Dette kan tyde på at et lengre fengselsopphold (eller til og med dødsstraff) ikke nødvendigvis fungerer prevantivt på disse menneskene.

Det jeg var nysgjerrig på var derfor om dette også kunne gjelde "fartssyndere" i våres samfunn. Kanskje de som til stadighet kjører gris ikke frykter det å miste førerkortet like mye som resten av oss normalt lovlydige. Eller kanskje de generelt ikke tenke over de mulige konsekvensene av sine handlinger. Spørsmålet er da om strengere straffer vil ha noen effekt på disse folkene. Eller om strengere straffer kun fører til at de som allerede er lovlydige får enda større frykt for å bryte loven... Hvis det er tilfellet så betyr det at vi må finne på noe annet for å nå fram til de verste fartssynderene.

Litt OT, men når det kommer til fengsel syntes jeg det er en merkelig tankegang hvis vi plasserer forbrytere der som hevn. Fengsel burde mer eller mindre utelukkende fungere som et behandlingssenter hvor vi påfører de insatte den opplevelsen (være det seg psykologisk behandling, avrusning, osv) som er nødvendig for at de IKKE begår nye forbrytelser når de kommer ut igjen. Heldigvis syntes jeg Norge er ganske god på dette, ulikt andre land som f.eks USA hvor fengsel tilsynelatende er kun ment som en prevantiv effekt og samfunnets hevn. :)
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Jeg er enig i det, det viktigste er at forbrytelser mot andre ikke gjentar seg. Så får heller kjeltringene få tur til syden, hvis det er det som skal til. Lange straffer må ende i bedre mennesker. Heller dyr behandling enn at de slår ned mora mi i ran etter soning.
Image
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Babelfisken »

Lølle wrote:Fatrsgrensene på de gode veiene er for lave og bøtene for høye, men politiet har ikke bestemt noen av dem. Vi tar et valg når vi kjører altfor fort, da er det bare å stoppe om man blir fersket.
Dette forsto jeg ikke. Dvs at politiet ikke har bestemmt bøtene er jeg med på men ser ikke hva det har med saken. Man snakket da ikke om å banke politimenn? Å stikke fra politiet er like lite et angrep på poilitiet som å ligge i 82 i 80 sone.

Vi tar et valg når vi kjører for fort, det er jeg enig i, men hva det valget innebærer er langt på vei et individuellt valg både peronlig og fra gang til gang. Det blir da meningsløst at andre definerer for oss hvilke lovbrudd som er ok og hvilke som ikke er ok? 110 km/t på landevei er "ok", 140km/t med politiet bak er ikke "ok"? Hva er det med det å bli fersket i større eller mindre grad som tilsier at man skal stoppe? Det valget tar den enkelte der og da, og det er ikke til å komme fra at strafferammene nå er så strenge at det å forsøke å stikke av har blitt et reelt alternativ for mange. Det er ikke en meningsytring fra min side men et faktum basert på alle de sakene der særlig motorsyklister stikker av. Jeg anbefaler ingen å forsøke å stikke av pga de fatale konsekvensene det kan ha. Det er også tydlig fra mange i denne tråden at de ikke vet hva de snakker om. Så igjen oppfordrer jeg: ikke gjør det.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Babelfisken wrote:
Lølle wrote:Fatrsgrensene på de gode veiene er for lave og bøtene for høye, men politiet har ikke bestemt noen av dem. Vi tar et valg når vi kjører altfor fort, da er det bare å stoppe om man blir fersket.
Dette forsto jeg ikke. Dvs at politiet ikke har bestemmt bøtene er jeg med på men ser ikke hva det har med saken. Man snakket da ikke om å banke politimenn? Å stikke fra politiet er like lite et angrep på poilitiet som å ligge i 82 i 80 sone.

Vi tar et valg når vi kjører for fort, det er jeg enig i, men hva det valget innebærer er langt på vei et individuellt valg både peronlig og fra gang til gang. Det blir da meningsløst at andre definerer for oss hvilke lovbrudd som er ok og hvilke som ikke er ok? 110 km/t på landevei er "ok", 140km/t med politiet bak er ikke "ok"? Hva er det med det å bli fersket i større eller mindre grad som tilsier at man skal stoppe? Det valget tar den enkelte der og da, og det er ikke til å komme fra at strafferammene nå er så strenge at det å forsøke å stikke av har blitt et reelt alternativ for mange. Det er ikke en meningsytring fra min side men et faktum basert på alle de sakene der særlig motorsyklister stikker av. Jeg anbefaler ingen å forsøke å stikke av pga de fatale konsekvensene det kan ha. Det er også tydlig fra mange i denne tråden at de ikke vet hva de snakker om. Så igjen oppfordrer jeg: ikke gjør det.
Da har jeg fjernet det, siden du trodde jeg snakket om å banke politimenn, forstår at det kunne misforstås dit. Litt off topic var det også, håper det går greit.
Det er alltid et individuelt valg, aldri et kollektivt valg for den enkelte å bryte loven, det har du rett i. =D>
Valget om å stoppe eller ikke er også ditt, personlige og individuelle.
Forakten for den som gir bånn gass og utsetter andres liv og helse for fare er både individuell og i stor grad kollektiv.
Image
Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Babelfisken »

Lølle wrote: Da har jeg fjernet det, siden du trodde jeg snakket om å banke politimenn, forstår at det kunne misforstås dit. Litt off topic var det også, håper det går greit.
Nåja, det var vel ikke det at jeg trodde du snakket om å banke, heller antydningen om at man på noe vis forulempet politiet ved å stikke av/bryte loven jeg forundret meg over, men det er vel oppklart nå.
Det er alltid et individuelt valg, aldri et kollektivt valg for den enkelte å bryte loven, det har du rett i. =D>
Valget om å stoppe eller ikke er også ditt, personlige og individuelle.
Det er vel grunnlaget for hvilke valg man gjør jeg er litt interessert i. Som det er nevnt tidligere i tråden er det dårlig kobling mellom harde straffer og antall lovbrudd.
Lovgivere håper vel at antallet lovbrudd går ned når straffen blir hardere men all forskning jeg har hørt om viser det motsatte. Altså at hardere straffer fører til mer kriminalitet og mer alvorlig kriminalitet.
Derfor er det ikke mine personlige meninger om fartsgrenser og straff som er viktig, men hvordan man kan forutse at en viss prosentandel vil velge/reagere når de skal velge mellom fengselsstraff/inndragelse/bøter og det å forsøke å stikke av.
En kuriosiet oppi dette er jo at politet nå er så lei av motorsykler som stikker av at de i enkelte tilfeller "skyter"* først og spør etterpå.

*Flere har vel opplevd svært brutale sperringer og noen har også blitt vippet av veien uten å ha gjort forsøk på å stikke av.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Babelfisken wrote:*Flere har vel opplevd svært brutale sperringer og noen har også blitt vippet av veien uten å ha gjort forsøk på å stikke av.
Hvilke sperringer er det snakk om her? Det skal vel godt gjøres å treffe på en veisperring med mc, så fremt man ikke kjører på vei med få stikkveier
Last edited by _Adler_ on 28 May 2009 02:19, edited 1 time in total.
Yamaha Aerox 2004

Image
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Babelfisken »

_Adler_ wrote:
Babelfisken wrote:Flere har vel opplevd svært brutale sperringer og noen har også blitt vippet av veien uten å ha gjort forsøk på å stikke av.
Hvilke sperringer er det snakk om her? Det skal vel godt gjøres å treffe på en veisperring med mc, så fremt man ikke kjører på vei med få stikkveier
Jeg snakker om bil som presser sykkel ut mot grøfta ganske brutalt. Altså alle ankere ut for å unngå grøft og bil.
Last edited by Babelfisken on 28 May 2009 23:31, edited 1 time in total.
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Du får sitere riktig, Babelfisk - jeg har ikke sagt det du fremstiller som sitat av meg! :evil:
Last edited by Lølle on 28 May 2009 08:00, edited 1 time in total.
Image
Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Oops, my bad. Ble litt kluss, men da er mitt innlegg fiksa.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Vær snill å endre i ditt innlegg også, Babelfisk
Image
Image
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Kriz »

hmm litt usikker på hva jeg skal skrive men vil først nevne at mangel på impuls kontroll er grunnen til at sånt skjer i utgangspunktet altså har man god impulskontroll så vil man ikke gi in for impulsene om å stikke av.. så noen timer hos psykolog er kanskje bedre enn å ta fra dem noe de liker som. tenker da på min egen situasjon jeg mista lappen i 2 år nå. og jeg kjører forsatt. sist gang jeg mista lappen i 3mnd så kjørte jeg ikke. så straffa jeg fikk på 2år gjør meg værre enn straffa på 3mnd. for nå bryter jeg flere lover enn jeg i utangspunktet gjorde.

dette gjelder ikke bare fartsovertredelser men også andre straffer i samfunnet.

og det at adrenalinet koker da politiet er etter en er ikke nødvendigvis sant :twisted:
Babelfisken
Posts: 570
Joined: 19 Mar 2007 22:32

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Babelfisken »

Sånn, nå er denn uhyrlige og grusome feilen rettet opp, så håper jeg alle får sove godt, usiterte og det hele.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by _Adler_ »

Som kriz sier, vil da tro at en person som takler stress bra, og som klarer å holde hodet kaldt, i akuttsituasjoner f.eks. har et godt utgangspunkt i en politijakt?! Må jo ikke tenke at man har politiet bak seg og straffa man kommer til å få når man blir tatt. Aldri vært i en slik situasjon, tenker høyt bare
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Stoppe en mc, hvilke rettigheter har politiet?

Post by Lølle »

Babelfisken wrote:Sånn, nå er denn uhyrlige og grusome feilen rettet opp, så håper jeg alle får sove godt, usiterte og det hele.
Takk skal du ha. De tok ikke nattesøvnen min, men du kan sikkert forstå at jeg ikke vil stå sitert for noe jeg ikke har sagt.
Sarkasmen din er notert, men jeg lever godt med det.
Image
Image
Post Reply