Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by knetrom »

Å bli hissig hjelper sjeldent.
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Northman »

Lønner seg nok å ta det på en saklig måte...

På den andre siden, hvorfor ikke jobbe litt ekstra å stå på for bedriften?

Litt goodwill fra sjefen kan være greit å ta med seg til en annen gang.

Ekstra penger er det jo også, men det kommer vel litt ann på grunnen til at man ikke vil jobbe?
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Speedy Gonzales »

Fikk selv for noen dager siden beskjed om at reder kunne tvinge meg på jobb dersom det stod om å legge båten i ro eller at eg skulle på jobb. Hvor lenge var jo selvfølgelig begrenset.

Synst egentlig det er helt greit at det er sånn selv om eg vil bli hyttegal den dagen eg skal på ferie og sjefen ringer og sier at eg MÅ på jobb ;-)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Lølle »

Ferie er noe for seg selv. Du har krav på en 3-ukers ferie i den perioden ferieloven sier.
Hvis hovedferien er i gang og du tilbakekalles, skal du ha ny ferie slik at du får 3 uker sammenhengende.
Akkurat som hvis du sykmeldes i hovedferien.
Du har vel forøvrig en kontrakt som sier hvor stor brøk (av hel stilling) du har og ev om du bare skal jobbe faste dager. Hvis du har en arbeidsplan iht hovedavtalen, skal du ha varsel om endring av denne i rimelig tid (48 timer, tror jeg), ellers blir det nok overtid. Du har ikke sagt noe om hun pålegger deg bytte av dager eller flere dager? Hvis du pålegges overtid og faktisk ikke har anledning til å jobbe av sosial årsaker (omsorgsplikter osv), har ikke arbeidsgiver tvangsmidler til å hente deg inn eller grunn for oppsigelse.
Image
Image
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Speedy Gonzales »

Lølle wrote:Ferie er noe for seg selv. Du har krav på en 3-ukers ferie i den perioden ferieloven sier.
Hvis hovedferien er i gang og du tilbakekalles, skal du ha ny ferie slik at du får 3 uker sammenhengende.
Akkurat som hvis du sykmeldes i hovedferien.
Du har vel forøvrig en kontrakt som sier hvor stor brøk (av hel stilling) du har og ev om du bare skal jobbe faste dager. Hvis du har en arbeidsplan iht hovedavtalen, skal du ha varsel om endring av denne i rimelig tid (48 timer, tror jeg), ellers blir det nok overtid. Du har ikke sagt noe om hun pålegger deg bytte av dager eller flere dager? Hvis du pålegges overtid og faktisk ikke har anledning til å jobbe av sosial årsaker (omsorgsplikter osv), har ikke arbeidsgiver tvangsmidler til å hente deg inn eller grunn for oppsigelse.
Ops, glømte å si eg jobber på båt har ikkje ferie :)
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Lølle »

Er du heltidsansatt i Norge, har du krav på ferie, mulig det legges inn i skiftordninger osv, men ferie skal du ha. Feriepenger får du sikkert.
Image
Image
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Speedy Gonzales »

Lølle wrote:Er du heltidsansatt i Norge, har du krav på ferie, mulig det legges inn i skiftordninger osv, men ferie skal du ha. Feriepenger får du sikkert.
Mener du meg no eller landkrabbene?
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Northman »

Det er vel rimelig generelt...
It is better to exist unknown to the law.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by ErlingSG »

Dette blir vel litt perifert i forhold til topic :lol: men bare for å kommentere det med feriepenger for sjøfolk så fikk jeg beskjed om at det er innlagt i hyra når jeg snakket med økonomiansvarlig i rederiet mitt.

Forøvrig tror jeg neppe at jeg ville latt noen tvinge meg til å jobbe. Hadde heller dratt en RH og bedt sjefen ryke og reise. Men så er jeg heller aldri vanskelig å be når det gjelder å tjene penger ;)
User avatar
Cosmo
Posts: 35
Joined: 28 Jul 2008 23:20
MC: 00 Kawasaki ZZR 600
Location: Bergen

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Cosmo »

Alt arbeid utover avtalt arebeidstid defineres som overtid. Også dersom man har deltidsstilling. Dette i hht Arbeidsmiljøloven §10-5. Forøvrig er det rom for at arbeidsgiver kan pålegge arbeidstaker å jobbe overtid, men det skal være tungtveiende grunner for å gjøre dette. (Som f.eks. fare for liv og helse, driftsstans osv). Dette er også noe arbeidsgiver skal diskutere med bedriftens tillitsvalgte. Er man fagorganisert så har helt sikkert fagforeningen noe de skulle sagt i denne sammenhengen også. Det som ble sagt om ferie over stemmer. Man har krav på 3 uker sammenhengende ferie i ferieperioden. (Sommermnd).

Når det gjelder å stille opp for arbeidsgiver for å opparbeide goodwill, så er dette litt diffust tema. Mange av de som alltid stiller opp for å redde skinnet til bedriften, blir tatt for gitt etterhvert. Det er lett for bedriften å utnytte disse, uten at de får noen annen kompensajon enn akkurat de overtidskronene. Dette vet jeg alt om selv.
Giddy up!
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Kriz »

der jeg jobba så var det enkelt du ble spørt du fikk valget om overtid eller ikke takker du ja får du mere overtids timer takker du nei får du færre dermed ble det jo klart en enkelt gjeng som jobba overtid hver dag i hardsesongen men har aldri blitt beordet om å jobbe ekstra. men vet at du kan nekte pga planer om det er viktig som f.eks. bryllup osv

og det trenger ikke være livsviktig men f.eks. bedriften må levere ditt og datt til da og da så må de holde frister og da hender det at overtid blir en ting som må skje.
User avatar
RH racing
Posts: 4947
Joined: 17 May 2005 00:14
MC: Ninja - Troublemaker
Location: Borgenhaugen

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by RH racing »

Kriz wrote:der jeg jobba så var det enkelt du ble spørt du fikk valget om overtid eller ikke takker du ja får du mere overtids timer takker du nei får du færre dermed ble det jo klart en enkelt gjeng som jobba overtid hver dag
jeg fikk tillsnakk (skrives det sånn??) i fjor pga overtiden min overskrev maximalt lovlig overtid pr år... dvs.. laaaaaaangt over + at jeg hadde null ferie i fjor og jobbet nesten alt av helger + helligdager.. mye fritid? nope.. men fett når lønning på lønning er over 40 lapper utbetalt... går greit i perioder... jobber fortsat sinnsykt mye. men ikke sånn som i fjor. men går nok godt over grensa i år også...

her er lovene på overtid:

Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i døgnet og 40 timer i løpet av uka. Alt utover dette er overtid. Overtidsarbeidet må ikke overstige ti timer i løpet av uka, 25 timer i måneden og 200 timer pr år.

er glatt over di fleste punkter :D
kort reaskjonstid = ikke tenk, kjør på instinkt... gi full gass!!! BAD MANNERS MC!!

Streetracing is not a crime!!!
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Re: Har sjefen lov til å tvinge meg til å jobbe?

Post by Kriz »

hehe overskridi det jeg å.. kom i en dårlig periode borte 3 ganger iløpet av en månd (totalt 4 ganger iløpet av et år) og sparken congrats takk for at jeg har jobbe rævva av meg overtid langt over 10timer overtid i uka.. nærmere 40
Post Reply