Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by inunf »

Driver å tenker på å ta meg et år i utlandet. Holder på med sivilingeniør maskin på UMB i Ås på 3. året. Lurer på å ta det 4. i UK, og jeg lurer på om det er noen som vet om noen bra steder? Er det noen som har erfaring med noen av disse stedene?

Queens University of Belfast

University of Aberdeen

Loughborough University

Kingston University

University of Edinburgh

University of Glasgow

Er det noen som vet noe om prisnivået i UK? Boligpriser, matpriser og sånt? Er det noe sted som det er mulig å stå på ski i UK?
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by Jeanette »

Ingen svar til deg jo! Som du (sikkert) vet, så har jeg ingen erfaring selv fra noen av disse universitetene, men jeg har ei venninne som har tatt hovedprosjektet sitt ved Robert Gordon University i Aberdeen, og masteroppgaven ved University of Strathclyde i Glasgow. Nå er jo ingen av disse universitetene på lista di, men jeg tenkte å nevne de uansett ettersom venninna mi trivdes godt begge stedene. Jeg tror både Aberdeen og Glasgow har gode studentforhold, etter hva jeg har hørt fra henne :)

Når det gjelder prisnivået har jeg heller ingen førstehåndserfaring, annen enn ved sammenligning av skolepenger for Skottland og Nederland. Skolepengene her i NL var ca 10 % av prisen i Skottland, så du må nok regne med at det koster en del å studere der. Med mindre du får dratt som del av noe utveksling e.l., da betaler du nok en del mindre!

Ellers kommet noe nærmere i tankene/planene om ett år utenlands?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by inunf »

Ja, har vært mye frem og tilbake. Ser ut som at alternativene mine for utveksling er University of British Coloumbia i Vancouver, eller University of Saskatchewan i Saskatoon. Nå var det jo England jeg ville til, men så slo det meg at i Canada har de jo snø! Så tror jeg skal søke på de to ihvertfall, så får vi se om jeg kommer inn eller ikke. UMB har 5 gratisplasser begge stedene.

Hvis jeg vil til UK så må jeg finne meg et universitet på eget initiativ og betale skolepenger. Hvis jeg husker riktig så koster ett år ved Loughborough University ca. 35 000 kr. Får lånt ca. 25 000 fra lånekassa der 70 % blir gjort om til stipend, og resten som kun lån. Dermed blir det ca. 17 500 ekstra i lån på et år. Det mener jeg det er verdt, har jo over 200' i lån allerede :roll:

Hvis jeg skal til England så blir det for å ta noen motor(sykkel)-rettede fag, så tror det blir Lochborough eller kanskje Queen's. Kingston har egen mc-linje, men det ligger i utkanten av London så det utgår. Aberdeen eller Glasgow har ikke noe motorrettet.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by Jeanette »

Høres ut som du har gjort en del jobb med å sjekke ut, det er bra ;) Alltid greit å vite hvilke muligheter man har, hva ting koster osv, før man bestemmer seg. Hu venninna mi jeg nevnte skrev masteroppgaven sin i Canada faktisk, og hun virket fornøyd der også. Det var i Halifax, helt på østkysten. Og jeg tror nok skimulighetene er bedre i Canada enn i UK ja =) Er du sikker på å dra utenlands, eller er det fortsatt på kanskje-stadiet?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by inunf »

Det er på helt HELT sikkert-stadiet. Takler ikke et år til her.
ErlingSG
Posts: 2424
Joined: 27 Aug 2006 09:48
Location: Bergen

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by ErlingSG »

Miljøskifte gjør underverker, også for studiene :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by Jeanette »

inunf wrote:Det er på helt HELT sikkert-stadiet. Takler ikke et år til her.
Ikke noe bra miljø på UMB? :/
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by Galilee »

inunf wrote:Er det noe sted som det er mulig å stå på ski i UK?
Her er en oversikt http://www.amc-comm.demon.co.uk/ukindoor.htm

Ellers er det vel ganske sjeldent at de har snø så lenge at du får på deg skia før den er borte.

:)

*edit*
Skotland har vel et par 1000m fjell. Tror det er 4-5 alpinsenter der.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by inunf »

Jeanette wrote:
inunf wrote:Det er på helt HELT sikkert-stadiet. Takler ikke et år til her.
Ikke noe bra miljø på UMB? :/
Tja, jeg vet ikke helt. Er sikkert bra miljø for naturværnere, fotballfanatikere og fyllesvin, men jeg passer dårlig inn i de kategoriene. Er også dritt lei av "vennene" jeg bor sammen med, men jeg bor så "bra" at jeg føler jeg trenger en unnskyldning for å flytte ut. Ett år nærmest på den andre siden av kloden tror jeg hadde gjort godt.
Galilee wrote:
inunf wrote:Er det noe sted som det er mulig å stå på ski i UK?
Her er en oversikt http://www.amc-comm.demon.co.uk/ukindoor.htm

Ellers er det vel ganske sjeldent at de har snø så lenge at du får på deg skia før den er borte.

:)

*edit*
Skotland har vel et par 1000m fjell. Tror det er 4-5 alpinsenter der.
Jeg tenker jeg sier det slik at hvis det blir Canada så blir det ski, og hvis det blir UK så blir det motorsykkel. Så får jeg se hvor jeg kommer inn.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by Jeanette »

Spennende er det uansett! Du får holde oss oppdatert :D
User avatar
RedRocket
Posts: 86
Joined: 28 Mar 2009 13:34
MC: BMW F800S
Location: England

Re: Noen som har greie på et bra universitet i UK?

Post by RedRocket »

Så ikke denne før nå - du skulle spurt på Grava da jeg så deg der for noen uker siden! ;-)

Har bare erfaring med det universitetet jeg selv har gått på her i UK, og det ligger heller ikke på lista di. Kan nevne at Kingston ikke ligger SÅ langt ut av London, da! Veldig fint der også, og fine MC-veier derfra. Billig med MC her også, og kjøre året rundt kan vi også, så verdt å kjøpe en billigsykkel mens du er her. Ski er det verre med - vi har en tørrbakke borti veien her - teller det?

Matpriser ligger bra under det norske nivået, og utvalget er noe helt annet enn Rema! Boligpriser ligger også noe under det norske, men ikke forvent helt samme standard.

Du får bare PM'e om det er noe du vil spørre om, eller om du kommer over på befaring.

Lykke til! :D
Men may have discovered fire,
but women discovered how to play with it.
Post Reply