Hjelp med styrekommando

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Jaja, får være skikkelig god på styrekommando idag ! \:D/
User avatar
O_o
Posts: 950
Joined: 26 Aug 2007 12:17

Re: Hjelp med styrekommando

Post by O_o »

Dersom du klarer å svinge i det hele tatt med noen form for nedlegg må du kontrastyre. Dersom du noen gang har kjørt gjennom en sving i mer enn ca 10 km/t har du garantert kontrastyrt, men kanskje ubevisst. Det er ikke bare slitsomt eller vanskelig, men helt umulig å styre en motorsykkel i høy fart uten å kontrastyre dersom du ikke skal bryte noen fysiske lover.

Du kan si at at når du dytter styret fremover på høyre side, fører dette direkte til at du får nedlegg mot høyre. Når du vil lenger ned trykker du styret mer fra deg, hvis du vil opp trekker du det til deg. Når du har oppnådd ønsket nedlegg styrer du bare "rett frem", altså slik at forhjul og bakhjul er helt på linje med hverandre. Hvor mye du trekker styret til eller fra deg styrer altså mer nedlegget enn svingingen. Svingingen er bare en konsekvens av nedlegget. Det du gjør er å styre nedlegget slik at det fører til ønsket sving. Poenget er: Du har allerede kontrastyrt, men du må bare finne ut hva du faktisk gjør.
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Jeg klarte det :D :D :D
User avatar
RuneMC
Posts: 2034
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelp med styrekommando

Post by RuneMC »

Ja, ikke sant... det løsner etterhvert...

Om det er noen trøst så syntes visst kjørelæreren min at jeg var litt stiv også - og det selv om han kjørte bak - fikk beskjed om å ta meg en yoga-time :D
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Haha, jaja :-k
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Hjelp med styrekommando

Post by mr.president »

det hjelper når man ikke tenker så mye bare kjører. det løsner for de fleste etter en liten stund. godt å høre du "knakk koden"
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Ja bare håpe jeg får lappen til uka nå 8) :lol:
Kenny
Posts: 191
Joined: 26 Jan 2007 14:43
Location: Alta

Re: Hjelp med styrekommando

Post by Kenny »

Som alle sier så må man kontrastyre for å klare å svinge. Men ett tips for lettere å få følelse at man faktisk kontrstyrer er å kjøre med kun en hand på styret!
Kanskje du blir mykere i bevegelsene også :)

Lykke til med lappen!
Nå- 2006 Suzuki gsxr 600
X- 2008 Suzuki gsxr 1000
X- 2000 Kawasaki zx6r
Post Reply