Hjelp med styrekommando

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Hei!

Trenger hjelp med styrekommando jeg, sliter med å gjenomføre det og er alt for stiv...

Hver gang jeg prøver så retter jeg opp igjen med motsatt hånd, noen tips å komme med ?

Frustrert! :-k [-(
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

det jeg trenger hjelp til heter vel kontrastyring
User avatar
frode
Posts: 517
Joined: 24 Jun 2007 21:34
MC: Honda CB 600 F Hornet '03
Location: Oslo

Re: Hjelp med styrekommando

Post by frode »

Jeg antar at du allerede har prøvd å kjøre og svinge kun med pekefingertuppene mot styret..

For alt jeg vet, så kan det hende jeg er en elendig motorsyklist. Og med tanke på hvor hardt kjørelæreren min terpa på det, så kommer jeg sikkert til å få litt pes for å si dette. Du får ta det med en klype salt: Jeg synes ikke du skal bekymre deg så veldig for den styrekommandoen. Jeg tipper du mest sannsynlig allerede kontrastyrer som bare det, uten at du tenker over det. Det er tross alt forferdelig slitsomt å styre en motorsykkel ellers. Jeg tror heller du prøver for hardt, tenker for mye, istedet for å bare la svingen gå naturlig - eller at stivheten rett og slett er fordi du ikke er trygg på hvor mye nedlegg du kan ha ennå. Nå får jeg sikkert eventuelle kjørelærere her inne på nakken.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hjelp med styrekommando

Post by supermons »

Regner med at du har brukt øvelsen der du kjører rett bortover og skal styre høyre / venstre / høyre (eller omvent) kun med å kontrastyre? Jeg synes den var veldig grei for å bevisstgjøre meg på hvordan det funket i praksis. Før hadde jeg nemlig bare gjort det, men aldri tenkt over hvordan eller hvorfor :P Jeg synes også jeg ble mer bevisst på det når vi hadde "banekjøringen" på kjøreskolen og skulle bremse i sving. Sykkelen retter seg opp da, og da må man kontrastyre for å holde den nede slik som man vil ha den.

Det beste er nok bare å øve masse. Prøv å forankre deg godt i sykkelen, og bare hold såvidt i styret og gjør den første kontrastyringsøvelsen. Sørg for å gjøre dette på en stor åpen plass der du har god oversikt og kontroll.

Kan sikkert være greit å få med deg en litt mer erfaren motorsyklist til å komme med noen tips :)

(PS: er ingen god pedagog så sent på kvelden, men forhåpentligvis skjønner du hva jeg prøve å få frem ;) )
Last edited by supermons on 14 Jun 2010 23:48, edited 1 time in total.
User avatar
Stiga
Posts: 304
Joined: 04 May 2009 21:16
MC: 2007 GSXR1000
X 2008 GSXR 750
X 1997 GSXR 600 SRAD
Location: Ringsaker

Re: Hjelp med styrekommando

Post by Stiga »

Enig med det du skriver Frode.
Dette gjør man som regel helt automatisk.
Men, har du prøvd det på en rett strekke da for å se hvordan sykkelen reagerer?
Vanskelig å kjøre sykkel uten å kontrastyre, så som Frode skriver, du gjør det sikkert uten at du selv er klar over det :)

edit: supermons var raskere enn meg på avtrekkern ;)
just cruising
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

takk for mange fornuftige svar :)


Jeg gjør det sikkert uten å være klar over det ettersom jeg nesten ikke gjorde noe annet enn å sykle når jeg var mindre ...

Men på sikkerhetskurs bane der vi hadde om det klarte jeg det ikke...Klarer alt annet, men faen styrekommando klikker i hodet på meg... Kjørelæreren min satt seg på sykkelen og måka til albuene mine, men jeg var så stiv som en pinne..Han fikk ikke rørt på styret engang [-(
User avatar
knetrom
Posts: 1318
Joined: 20 Sep 2008 12:02
Location: Bergen

Re: Hjelp med styrekommando

Post by knetrom »

Da er det ikke helt sikkert at du gjør det, går jo an å svinge uten. Jeg sleit med å få til kontrastyringen, men kontrastyringsøvelsene gikk som en drøm, for jeg gjorde det ubevisst. Men, jeg har lagt merke til at jeg kontrastyrer med motsatt hånd, enten alltid eller bare innimellom, det er en gammel mopedvane og sykkelen jeg kjører nå er jo en forvokst moped.

En annen ting jeg mener er at det fokuseres så voldsomt på kontrastyring som noe nytt og revolusjonerende at det virket helt ulogisk på meg at jeg gjorde det allerede. Den enkleste måten å lære prinsippet bak kontrastyring var for meg å kjøre sakte på første giret og svinge brått så mye jeg klarte til begge sider. Skal det gå fort, må du kontrastyre, og det ganske mye. Dermed fikk jeg en feeling på hvor lite kontrastyring som skal til ved vanlig kjøring.

Men igjen, alt dette lærte jeg meg i mopedtiden uten å tenke over det, så særlig pedagogisk er det jo ikke..
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Hjelp med styrekommando

Post by Speedy Gonzales »

Keith code forsøkte jo å bevise at de fleste kontrastyrte når de kjørte sykkel uten helt å være klar over det.

Video:

Ville gjort som supermons sier, finn deg ett sted du kan prøve deg på. Kjør rett frem og vri ratte frem og tilbake. Men det som eg vil tro er like viktig er at kroppen din er "med" på det.
At du flytter litt på overkroppen ellers vil du ikkje få noe markant utslag på rattet før du har en ganske stor vinkel på sykkelen.

Selv pleier eg å kjøre sikk sakk i trafikken på kjedelige 60 strekkningner (jada, eg vet det sikkert ikkje er bra) og får prøvd det på den måten.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Ja det er ikke så veldig lett å få til, men regner med det ordner seg på langkjøringen !! Da får jeg prøvd det litt på vei og. 8)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hjelp med styrekommando

Post by RuneMC »

Tenk at styret et et oksehorn og at du skal bryte ned hodet til oksen til den siden du skal. Dvs naturlig dytte hornet/styret framover på den siden som skal mot bakken. Tenk også at du må være litt frampå, sånn som når man står slalåm med vekten forover. :)

Men høres som om du er litt stiv ja. Det som kan være lurt er å bare kjøre rett fram og leke deg litt med å lene overkroppen først til ene siden og så til andre siden og balansere det ved å vippe sykkelen litt motsatt vei... så det fortsatt går rett fram... kan være at det gir deg litt mer føling med sykkel og krefter. Deretter fulgt av samme strekk med rask veksling mellom å dytte høyre og venstre styreholk, med overkroppen rett opp og ned og med "kuleledd" i hofta - da skal det gå lekende lett å kjøre slalåm som er egnet for å varme opp dekkene f.eks.

Selv fikk jeg bruk for unnamanøver-øvelsen i ganske presis variant ca en uke etter at jeg tok lappen ifjor. Da vrengte en bil ut i veien fra en utsiktslomme ikke langt foran meg og jeg måtte både unngå den og biler som kom imot akkurat da. Først nødbrems, men for liten avstand så satset på unnamanøver og det gikk imellom på den stiplede gule... Glad for at jeg hadde øvd såpass mye på unnamanøver-øvelsen da... så gull verdt, selv om den virker kjedelig og litt lite relevant der man terper på metodikken på kjøreskolen og ikke helt klarer å koble øvelsen til en virkelig situasjon...
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Takk for bra hjelp! ;-)


Jeg får vel bare øve og øve! Har langkjøring nå snart, regner med jeg får det inn da!


Dumme hodet som skal tenke så mye ! [-X :shock:
User avatar
mr.president
Posts: 92
Joined: 06 Jul 2006 20:23
MC: Yamaha YZF 600R 02 modell Yamaha FZ6N S2 08 modell Kawasaki ER6N 08 Modell
Location: Sandefjord

Re: Hjelp med styrekommando

Post by mr.president »

det som ofte er problemet er at man tenker for mye, styreomando går egentlig av seg selv uten at vi tenker på det. det som er problemet under sikkerhetskurs på bane eller i kjøregård for de fleste er at man fokusere seg helt bort, blir forbanna å gir litt opp. noen blir litt redde fordi sykkelen gjør ting man ikke skulle tru den gjør, altså ett lite trykk på styre gir stor reaksjon på sykkelen, ikke alle er forberedt på den bevegelsen sykkelen gjør, dette gjør så man stivner litt å da stivner man ofte i forkant av komandoen. så en enkel løsning er hør på lærern din ;-) slapp av å vær med sykkelen ikke jobb mot den hehe
Lord Erik
Posts: 2312
Joined: 09 Mar 2009 08:46

Re: Hjelp med styrekommando

Post by Lord Erik »

speedy gonzales 2 wrote:Selv pleier eg å kjøre sikk sakk i trafikken på kjedelige 60 strekkningner (jada, eg vet det sikkert ikkje er bra) og får prøvd det på den måten.
Haha, jeg og! Ser sikkert helt sløkket ut, men når jeg ligger bak biler i 60-soner så kjeder jeg meg og begynner å kontrastyre fram og tilbake i kjørefeltet for å underholde meg selv. Er som oftest ikke en bevisst handling, men burde nok ta meg selv i nakken og slutte jeg også.

Forøvrig tror jeg trådstarter kan ta det helt med ro. Min erfaring er at det der kommer seg raskt når du blir litt mer varm i trøyen og ikke behøver å tenke like aktivt for hver sving, hvert kryss, og hver rundkjøring du kommer til. Det er ikke alltid like lett å slappe av når kjørelærer sitter bak og dytter i albuene dine ihvertfall. Det gjorde min på meg også nemlig. ;-)
znerken
Posts: 23
Joined: 14 Jun 2010 20:18

Re: Hjelp med styrekommando

Post by znerken »

Nei du blir fort litt stressa da :P


Det jeg er mest urolig for er å gjøre det i kjøregården.... Vil jo ikke stryke til uka !! :shock:
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Re: Hjelp med styrekommando

Post by Speedy Gonzales »

Lord Erik: Høres bra ut :)

Til trådstarter:

Eg husker selv når kjørelæreren gjorde det mot meg, eg holdt på å slippe styret og gje han en god albue, var så forbanna.

Det går nok helt sikkert fint, bare tenk over at kroppen din må også være med på det ellers blir det helt feil og du vil føle at det er noe som ikkje stemmer.
Vet ikkje helt hvordan eg kan forklare det noe bedre, men håper no at du får en pekepin :)

Ellers er eg enig med flere at det skjer automatisk etterhvert og du vil ikkje engang tenke over det.
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Post Reply