Dagens Avis-utklipp

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Dominator »

Dessverre en klassisk gutt-i-pappas-nye-sportsbil-skal-imponere-kjæresten-og-venninna-ulykke. Tragisk. :( Som en kuriositet kan jeg nevne at Corvette ZR1 på nittitallet hadde en "pode-lås" på gearkonsollen. Med en egen nøkkel kunne man redusere motoreffekten fra 400 til 200hk. Alkolås på biler har vel alle hørt om. Hva med en adrenalinlås? Eller testosteronlås? Spørs om alle køproblemer hadde løst seg selv da... :-k
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Attila »

LordShaft wrote:
Attila wrote:
AJ_Twin wrote:Det er flere enn de av oss som kjører MC som synes å bli i overkant våryre, dessverre...
Dette gikk jo rikitig galt...
Tragisk.
Slike folk........med den type bil.........ja, det er vel naturens måte å fjerne dumme folk på. :-#
Sorry at jeg høres kynisk ut, men slik bil og så ung alder, er ikke det oppskriften på en tidlig død så vet ikke jeg.

Godt de ikke tok med seg noen "uskyldige".
:shock:
Er ikke noe :shock: med dette i det hele tatt........
Dette er som den klassiske "se hvem som kan lene seg lengst utenfor låve-taket"
Og når en detter ned og skader seg stygt så er det så synd på'n. [-(

Problemet med folk er at de fatter ikke hva konsekvenser er for noe........
Når jeg kjører er jeg klar over hva som kan skje, derfor avpasser jeg farten min deretter.
Skulle noe skje og det skyldes min manglende evne til å kjøre etter forholdene, ja, ja da er det dumt av meg, ikke synd på meg. Synd på meg er det dersom en dust i en hvit TT kjører meg ned.
(Ville bare forklare litt nærmere hva jeg mener og det at folk ikke deler mitt syn, er helt greit ;-) )
Last edited by Attila on 04 May 2008 21:29, edited 1 time in total.
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by drivingnirvana »

Synd det med den gutten. Den farten var ikke lav for å si det sånn slik som bilen så ut etterpå. Dagens sikkerhet er vanvittig høy på sikkerhetskappløpet i biler mtp. NCAP tester og fighten mellom Frankrikes Renault og Tysklands Mercedes-Benz med mer.

Tilpass farten etter forholdene folkens... Noen som vet om fartssonen der bilen kjørte av? Det kan være interessant. En bil med 4 stjerner i 2008 NCAP test skal man kunne kræsje i 50-60 km/t i en vegg og gå uskadd ut av (med beltet på selvsagt!).

Jeg tror gutten var lynrask på bane og tenkte sikkert "dette har jeg klart før og klarer nok igjen" men forskjellen er jo alt fra grus og våte blader på bakken til asfalt med våte flekker her og der samt ujevn asfalt slik det alltid er i Norge...

Autoverninvesteringer er ikke dumt i det hele tatt.
Last edited by drivingnirvana on 04 May 2008 20:45, edited 1 time in total.
Hei du
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lølle »

Nok at bevis på at ungdom som kjører fort på bane ikke nødvendigvis blir bedre i trafikken.
Desverre tar mange økte ferdigheter ut i økt fart og dermed større skaderisiko.
Synd at han drepte de to passasjerene, jeg har medfølelse for de etterlatte og passasjerene.
Trist at en ung mann blir drapsmann og ødelegger så mange liv sammen med sitt eget.
Image
Image
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Jeanette »

drivingnirvana wrote:Noen som vet om fartssonen der bilen kjørte av?
I følge en artikkel jeg leste om ulykken, er fartsgrensa 50 på stedet.. :?
drivingnirvana
Posts: 152
Joined: 28 Aug 2007 00:02
Location: Oslo

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by drivingnirvana »

Jeanette wrote:
drivingnirvana wrote:Noen som vet om fartssonen der bilen kjørte av?
I følge en artikkel jeg leste om ulykken, er fartsgrensa 50 på stedet.. :?

Da får man lyst til å konludere med noe mindre hyggelig om gutten...

Banekjøringsforhold og real life forhold er to forskjellige ting ja :?
Hei du
User avatar
Attila
Posts: 2319
Joined: 30 Mar 2007 11:38
MC: '98 Yamaha YZF R1
Bil: '01 Mercedes Benz C200 Kompressor:)
Location: Akershus

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Attila »

Hvorfor skal effekt reduksjon kun gjelde MC'er?
Nå ser vi at fler og fler unge er "penge sterke" og kjøper biler med masse hester.

Men som alt annet i samfunnet er det noen få dumme folk som ødelegger for de mange unge som kjører pent med muskelbiler..... :-k
Attila, the biker formerly known as Spiti.
Som har kjøpt nye Ray-Ban briller;)
Image
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Ragnhild »

Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Mantis
Posts: 4226
Joined: 30 Jul 2006 02:16
MC: Aprilia RS250 (I wish!)
Location: Ã…lesund

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Mantis »

Tss, dette forslaget har kommet opp mange ganger, og skal jeg være helt ærlig tror jeg aldri noe slikt blir innført i nærmeste frammtid.

Spør du meg er det et idiotisk forslag! Ulykker kan skje når som helst, ikke bare på kveldstid i helgene.
Kan nå forby alle kvinnfolk å lukeparkere på lørdager også da :roll: :lol:

Bare synd Danmark har det slik nå, ig så rævdilter som Norge er så blir vel dette vedtatt - Men sikkert etter "min tid"
Last edited by Mantis on 05 May 2008 09:37, edited 1 time in total.
Image
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Dominator »

De to jentene som omkom var søstre. Hvis jeg hadde vært faren deres, og hvis sjåføren hadde overlevd ulykken, da hadde han ikke vært i live i dag likevel, for å si det på den måten... [-( tog du 'an?
User avatar
xadox
Posts: 764
Joined: 02 May 2007 11:36
MC: 2007 Yamaha R6 (sort/sølv)
Location: Drammen

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by xadox »

har måttet bremse ned MANGE ganger når dama har bedt med og å sette ned farten jeg...
1.3.1.2
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by maelling »

Å forby kjøring i helgene, samt å legge restriksjoner på antallet passasjerer en bloc for alle 18-åringer, tror jeg har lite for seg. Jeg husker selv da jeg var 18, og den gang kjørte ikke jeg fort med bil ut over det som jeg anså som sikkert. Det samme gjelder Bil\MC i dag, der jeg kjører innenfor grensene, men tillater meg å ha det gøy. Når jeg har med meg passasjerer, kjører jeg som en prest. Det tror jeg de fleste gjør. Jeg tror de fleste nordmenn har behov for å gasse på en gang i blant, og det jeg ville foreslått for å bøte på problemet er å komme med tilbud om gratis kjøreopplæring på Rudskogen/Vålerbanen/Arctic Circle Raceway i helgene for å lære folk hvordan de mestrer bilen og la dem få kjøre fra seg under trygge former. Her lærer man å ligge sidelengs med bil på f.eks driftingkurs, og å presse grensene for hva bilen takler og oppleve grensene. Ellers kan man få en dyktig instruktør med på tur i sin privatbil og lære å beherske denne, samt lære noen basic bil-ting som absolutt alle nordmenn burde kjenne til. Jeg kjører såpass mye på bane selv, slik at når jeg kjører ut fra Rudskogen og er på veien hjem retning Asker, har jeg lite behov for å kjøre over grensen. Jeg har da fått kjørt fra meg og tilfredstilt mitt behov (og fått trening, noe som øker min bevissthet rundt hva det vil si å havne i farlige situasjoner), og da er det deilig å ta det med ro og gli avgårde. Man bør satse på å tilfredstille behovene for de det gjelder, snarere enn å forby dem. At denne personen visstnok var en dreven racingsjåfør, stiller saken i et litt spesielt lys. Det virker mer ut til å være en stor tragedie.

Man kan ikke forby sex i helgene fordi det er mennesker som blir voldtatt (selv om det nok er umulig å kontrollere uten statlig dyneløfting). Tankegangen om at man skal forby en aktivitet som noen av oss bedriver, og som rammer oss "uskyldige", er en tankegang jeg er sterkt i mot. Enkelte nordmenn har kanskje behov for å sloss, og slike burde kunne slå fra seg under ordnede former. Andre har behov for å gå på rød mann eller å kjøre på rødt lys. Da bør man tilrettelegge for dette, og man kan fint gjøre det på Vålerbanens mini-løype midt på banen. Man kan jo spørre om folks behov for å røyke hasj for eksempel skal "tilfredsstilles", men det er grenser for hva man fra det offentlige bør tilrettelegge for. De aller fleste av oss har et behov for å virkelig kjøre fort en gang i blant, og da bør man tilrettelegge for dette. Nordmenn trenger å bedre bilferdighetene,ligge litt sidelengs på banekjøring og kjøre fort med en instruktør i høyre sete, så blir man flinkere til å mestre situasjoner i trafikken. At folk har problemer med å kjøre bil, viser seg veldig klart hver gang det er heftig snøfall her i landet. Da opplever folk ukjente situasjoner, og får panikk. Nyhetene er fulle av reportasjer om hvor mange som har dratt av veien, samt notiser rundt ulykker. Å beherske bilkjøring krever erfaring og trening. Dette er mer nyttig fremfor å øke satsene på trafikkforseelser i trafikken, eller å forby helgekjøring for 18 åringer. Det er noe med problem-løsning tankegangen som er min agenda her. Selv var jeg en rolig gutt i 18 års alderen, og det ville gjort meg forbanna om jeg ville hatt et forbud mot helgekjøring hengende over meg fordi noen mennesker har kortslutning mellom ørene når de kjører bil. Uansett var dette en tragisk ulykke, og måtte de tre hvile i fred.
Last edited by maelling on 05 May 2008 19:32, edited 1 time in total.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lølle »

Lølle wrote:Nok at bevis på at ungdom som kjører fort på bane ikke nødvendigvis blir bedre i trafikken.
Desverre tar mange økte ferdigheter ut i økt fart og dermed større skaderisiko.
Synd at han drepte de to passasjerene, jeg har medfølelse for de etterlatte og passasjerene.
Trist at en ung mann blir drapsmann og ødelegger så mange liv sammen med sitt eget.
Tror jaggu jeg siterer meg selv, jeg :-)
Jeg tror ikke særlig på "kjøre fra seg" teorien, særlig for de yngre.
De blir bedre til å mestre kjøretøyet, men så var det konsekvensen av bråstoppen da...
Image
Image
User avatar
maelling
Posts: 1403
Joined: 12 Jul 2007 17:21
MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer)
Location: Asker
Contact:

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by maelling »

Lølle wrote:
Lølle wrote:Nok at bevis på at ungdom som kjører fort på bane ikke nødvendigvis blir bedre i trafikken.
Desverre tar mange økte ferdigheter ut i økt fart og dermed større skaderisiko.
Synd at han drepte de to passasjerene, jeg har medfølelse for de etterlatte og passasjerene.
Trist at en ung mann blir drapsmann og ødelegger så mange liv sammen med sitt eget.
Tror jaggu jeg siterer meg selv, jeg :-)
Jeg tror ikke særlig på "kjøre fra seg" teorien, særlig for de yngre.
De blir bedre til å mestre kjøretøyet, men så var det konsekvensen av bråstoppen da...
Man kunne jo arrangert "crash test dummy - aktivitet" for ungdom i 10-20 km/h, så kan de selv få oppleve hvordan det er å treffe noe. Man kan sitte i en stol med belte på samme måte som i bilen, og oppleve at denne stolen skyter frem og bråstopper. Tror dette øker bevisstheten rundt hva det vil si å treffe noe, fremfor å komme med et forbud mot bilkjøring i helgene som rammer alle (selv de som kjører som en prest uansett). Man må oppleve situasjonene for å skjønne konsekvensen av dem, og noen trenger en virkelighetsoppdatering mer enn andre. Det å pålegge folk restriksjoner på grunn av enkelte folks personlige problemer/tragedier, er noe som ikke blir diskutert i nevneverdig grad i samfunnet vårt (generelt). Mye av dette minner om formynderkåthet, og det er stadig en tankegang om at forbud, forbud og forbud er løsningen på alle problemer. Å frarøve alle ungdommer rundt 18 år livsgleden (for ikke å snakke om bevegelsesfriheten) det ligger i å kjøre bil i helgene, er for drøyt.
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)

Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
User avatar
Lølle
Posts: 2964
Joined: 29 Apr 2007 23:37
MC: 2007 Honda XL 1000 VA Varadero

Re: Dagens Avis-utklipp

Post by Lølle »

Jeg er enig i at ikke alle veier skal gå via ris, straff og forbud, myndighetene klarer jo ikke finne en gulrot for noe - kun pisk for det motsatte.
Helgerestriksjoner har jeg tenkt så mye på... jeg ser jo fordelene, med en forsiktigere overgang til bilist. Er ikke det litt av opplegget i USA hvor de har lappen fra 16 med restriksjoner? Tror neppe man hos myndghetene kunne tenkt tanken om å sette restrikjsoner mot at man kan begynne et år før, f.eks. Kanskje en del ville hatt lappen et år før mot restriksjoner i 2 år? Synes det er vanskelig, jeg.
Image
Image
Post Reply