Det er helt jævlig, kryr av horer og tiggere, her for en stund siden ble jeg spurt om jeg ville kjøpe hasj tre ganger på under ti minutter, så når jeg leser dette blir jeg egentlig ikke så overrasket.. Fine flotte hovedstaden vårLordShaft wrote:Det er helt utrolig hvor mye møkk som for lov å spre seg uten konsekvenser i Oslo for tiden.
Dagens Avis-utklipp
Re: Dagens Avis-utklipp
Schrodinger's cat walks into a bar, and doesn't.
Re: Dagens Avis-utklipp
I denna artikeln på vg.no säger statssekretær i samferdselsdepartementet, Hege Åse Solbakken, att "Tre av fire ulykker skjer fordi folk ikke er i stand til å kjøre, at de sovner, drikker, ikke holder fartsgrensene eller ikke bruker belte."
Att konsekvensen av olyckor ofta blir förvärrad när man inte använder bilbälte är en sak, men att olyckor inträffar p.g.a. att man inte använder bälte är nytt för mig. Kanske jag läser det helt fel, men det såg lustigt ut tycker jag.
Debatten om att straffa passagerare, som är det artikeln handlar om, är ju också intressant förövrigt.
Att konsekvensen av olyckor ofta blir förvärrad när man inte använder bilbälte är en sak, men att olyckor inträffar p.g.a. att man inte använder bälte är nytt för mig. Kanske jag läser det helt fel, men det såg lustigt ut tycker jag.
Debatten om att straffa passagerare, som är det artikeln handlar om, är ju också intressant förövrigt.
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Re: Dagens Avis-utklipp
Rerell, noen må ha vært med saksa i den artikkel'n?
Står da ikke noe om bilbeltebruk?
Selv om det er en besnærende tanke å legge skylda på en passasjer som ikke bruker belte
Står da ikke noe om bilbeltebruk?
Selv om det er en besnærende tanke å legge skylda på en passasjer som ikke bruker belte
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Re: Dagens Avis-utklipp
- Jeg hørte et smell, så forsvant trykket i kabinen
Kanskje skummelt egentlig. Er ikke ofte slike ulykker oppstår - I alle fall ikke i Quantas.
En av de få alvorlige hendelsen jeg vet om Quantas har hatt i alle fall. De gikk av rullebanen med en 747 i Bangkok i `99. I `00 kollapset et maingear i Roma under taxing.
Kanskje skummelt egentlig. Er ikke ofte slike ulykker oppstår - I alle fall ikke i Quantas.
En av de få alvorlige hendelsen jeg vet om Quantas har hatt i alle fall. De gikk av rullebanen med en 747 i Bangkok i `99. I `00 kollapset et maingear i Roma under taxing.
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Re: Dagens Avis-utklipp
Huff, noe slikt som dette var en av de største bekymringene eg hadde da eg seilte utenriks og flydde ganske mye.
Men det skal jo sies at det skjer jo sjelden ulykker med fly, bare synd de er så fatale når det først skjer..
Var da godt at det gikk bra denne gangen
Men det skal jo sies at det skjer jo sjelden ulykker med fly, bare synd de er så fatale når det først skjer..
Var da godt at det gikk bra denne gangen
Saab 9-3 SS 03 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Kawasaki z1000 08 mod
X: Yamaha R6 00 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
X: Honda CBR 600 98 mod
Re: Dagens Avis-utklipp
Noen statistikker sier at en må fly daglig i 14.000 år før en utsettes for en ulykke! Så hva er egentlig oddsen for at noe skjer?
Faktisk finnes det ikke noe tryggere plass en i et flysete.
Dessuten så trenger ikke en flyulykke ende katastrofalt.
Okey. Nå kommer en del ord fra en oppgave jeg hadde på skolen som jeg har sakset litt i fra.
Studier viser at omkring 40 prosent av passasjerene om bord i et fly har en eller annen form for frykt for å fly.
I 2004 ble 308 mennesker drept i veitrafikken her i landet. Samme år døde to mennesker i flyulykker. Det dør flere mennesker på de amerikanske veiene i løpet av et halvt år enn det har gjort i samtlige ulykker med større jetfly. Hvis norsk luftfart hadde hatt like høye dødstall som veitrafikken, hadde politikerne ropt etter reformer.
Vi har vent oss til å kjøre bil. Det synes vi er trygt. Paradoksalt nok, for på veien er det ikke uvanlig å møte biler med en møtehastighet (min fart pluss din fart) på opp til 200 kilometer i timen. Og det med bare en meters avstand mellom bilene! Det ville jeg kalt nestenuhell. Om bord i fly er det varslingssystemer som forteller om møtende fly er på kollisjonskurs. I tillegg har flygerne prosedyrer for å komme seg unna i et romslig himmelrom. Bilistene har ingen av delene.
I 2005 var det 19,2 millioner flyavganger med vestligbygde sivile jetfly. De fløy til sammen 40 millioner flytimer. Året etter var det 0,32 havarier pr million flygninger med mindre regionale fly i Europa. Noen statistikker sier at en må fly daglig i 14.000 år før en utsettes for en ulykke! Antall omkomne i flyulykker er nokså likt fra år til år, men antall flygninger øker voldsomt. Derfor kan vi si at flysikkerheten blir stadig bedre.
Vi kan bla opp den ene statistikken mer overbevisende enn den andre. Likevel har omrking 40 prosent av passasjerene en eller annen form for frykt for å fly. Vi har hørt om en rekke flyulykker opp gjennom livet, og det gjør oss engstelige. Det var ikke så uvanlig med et havari i året for et stort flyselskap på 60-tallet. Hve eneste flyulykke verden rundt får stor oppmerksomhet i mediene. Dette vedlikeholder inntrykket av at det er farlig å fly. Enkelte av oss får følelsen av at dette kan hende nettopp meg, men det er nødvendigvis ikke sånn at et uhell blir fatalt for alle passasjerene.
Fredag den 13. oktober 1972 havarerte et urugansk Fairchild F-227 med 45 fotballspillere og supportere om bord i Andesfjellene. 12 døde da flyet krasjet i fjellet. I løpet av den første dagen døde fem til. Åtte dager etter ulykken ble leteaksjonen avsluttet. Et snøskred noen dager senere tok livet av ytterligere åtte personer. Havaristene var dårlig utstyrt i et ekstremt klima, og de manglet mat og drikke. Dette tok livet av fire til.
Først 70 dager senere ble 16 overlevende funnet. Ulykken er rekonstruert i filmen"Alive"
Om natten den 24. juni 1982 fløy en Boeing 747-200 fra British Airways strekningen London - Auckland i New Zealand. Plutslig stanser en av motorene. Et minutt senere slukner nok en motor, og like etter stopper de to siste. På kort tid er jumbojet`en, med 248 passasjerer og en besetning på på 15, forvandlet til verdens største seilfly.
Uten å vite det har besetningen fløyet inn i askeskyen etter et vulkanutbrudd. Asken har kvalt alle motorene. Kapteinen begynner umiddelbart på en nedstigning, og endrer samtidig kurs.
Like etter sier han over høyttaleranlegget: "Ladies and Gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damndest to get them going again. I trust you are not in too much distress"
Noen av passasjerene resignerte, andre begynte å skrive brev. En fortalte siden: "Atmosfæren i kabinen var veldig anspent og stille. Til å begynne med var der redsel og vantro. Etter en stund snudde det seg mot aksept. Vi visste alle kom til å dø."
Flygerne forsøkte kontinuerlig å gjennopplive motorene. Først i en høyde av litt over 4.000 meter lykkes de med en motor. Snart får de liv i en til, og de to siste motorene starter til slutt.
Flygerne ble overøst med utmerkelser. Siden ble to av passasjerene gift. Alle ombord på flyet, både besetning og passasjerer, etablerte også en venneforening: The Galunggung Gliding Club. 747-flyet kom for øvrig tilbake i trafikk, og fikkallenavnet "Askebegeret" av andre British Airways-flygere. Flyet ble tatt ut av tjeneste i 2006.
Husk at en ulykke eller en uventet hendelske ombord ikke nødvendigvis betyr at du skal dø. Langt der i fra!
Det er ikke motorene som får et fly til å fly, det er vingene. Hvordan ellers skulle et seilefly kunne fly?
Jeg som skal bli trafikkflyger vet mye om det der
Faktisk finnes det ikke noe tryggere plass en i et flysete.
Dessuten så trenger ikke en flyulykke ende katastrofalt.
Okey. Nå kommer en del ord fra en oppgave jeg hadde på skolen som jeg har sakset litt i fra.
Studier viser at omkring 40 prosent av passasjerene om bord i et fly har en eller annen form for frykt for å fly.
I 2004 ble 308 mennesker drept i veitrafikken her i landet. Samme år døde to mennesker i flyulykker. Det dør flere mennesker på de amerikanske veiene i løpet av et halvt år enn det har gjort i samtlige ulykker med større jetfly. Hvis norsk luftfart hadde hatt like høye dødstall som veitrafikken, hadde politikerne ropt etter reformer.
Vi har vent oss til å kjøre bil. Det synes vi er trygt. Paradoksalt nok, for på veien er det ikke uvanlig å møte biler med en møtehastighet (min fart pluss din fart) på opp til 200 kilometer i timen. Og det med bare en meters avstand mellom bilene! Det ville jeg kalt nestenuhell. Om bord i fly er det varslingssystemer som forteller om møtende fly er på kollisjonskurs. I tillegg har flygerne prosedyrer for å komme seg unna i et romslig himmelrom. Bilistene har ingen av delene.
I 2005 var det 19,2 millioner flyavganger med vestligbygde sivile jetfly. De fløy til sammen 40 millioner flytimer. Året etter var det 0,32 havarier pr million flygninger med mindre regionale fly i Europa. Noen statistikker sier at en må fly daglig i 14.000 år før en utsettes for en ulykke! Antall omkomne i flyulykker er nokså likt fra år til år, men antall flygninger øker voldsomt. Derfor kan vi si at flysikkerheten blir stadig bedre.
Vi kan bla opp den ene statistikken mer overbevisende enn den andre. Likevel har omrking 40 prosent av passasjerene en eller annen form for frykt for å fly. Vi har hørt om en rekke flyulykker opp gjennom livet, og det gjør oss engstelige. Det var ikke så uvanlig med et havari i året for et stort flyselskap på 60-tallet. Hve eneste flyulykke verden rundt får stor oppmerksomhet i mediene. Dette vedlikeholder inntrykket av at det er farlig å fly. Enkelte av oss får følelsen av at dette kan hende nettopp meg, men det er nødvendigvis ikke sånn at et uhell blir fatalt for alle passasjerene.
Fredag den 13. oktober 1972 havarerte et urugansk Fairchild F-227 med 45 fotballspillere og supportere om bord i Andesfjellene. 12 døde da flyet krasjet i fjellet. I løpet av den første dagen døde fem til. Åtte dager etter ulykken ble leteaksjonen avsluttet. Et snøskred noen dager senere tok livet av ytterligere åtte personer. Havaristene var dårlig utstyrt i et ekstremt klima, og de manglet mat og drikke. Dette tok livet av fire til.
Først 70 dager senere ble 16 overlevende funnet. Ulykken er rekonstruert i filmen"Alive"
Om natten den 24. juni 1982 fløy en Boeing 747-200 fra British Airways strekningen London - Auckland i New Zealand. Plutslig stanser en av motorene. Et minutt senere slukner nok en motor, og like etter stopper de to siste. På kort tid er jumbojet`en, med 248 passasjerer og en besetning på på 15, forvandlet til verdens største seilfly.
Uten å vite det har besetningen fløyet inn i askeskyen etter et vulkanutbrudd. Asken har kvalt alle motorene. Kapteinen begynner umiddelbart på en nedstigning, og endrer samtidig kurs.
Like etter sier han over høyttaleranlegget: "Ladies and Gentlemen, this is your captain speaking. We have a small problem. All four engines have stopped. We are doing our damndest to get them going again. I trust you are not in too much distress"
Noen av passasjerene resignerte, andre begynte å skrive brev. En fortalte siden: "Atmosfæren i kabinen var veldig anspent og stille. Til å begynne med var der redsel og vantro. Etter en stund snudde det seg mot aksept. Vi visste alle kom til å dø."
Flygerne forsøkte kontinuerlig å gjennopplive motorene. Først i en høyde av litt over 4.000 meter lykkes de med en motor. Snart får de liv i en til, og de to siste motorene starter til slutt.
Flygerne ble overøst med utmerkelser. Siden ble to av passasjerene gift. Alle ombord på flyet, både besetning og passasjerer, etablerte også en venneforening: The Galunggung Gliding Club. 747-flyet kom for øvrig tilbake i trafikk, og fikkallenavnet "Askebegeret" av andre British Airways-flygere. Flyet ble tatt ut av tjeneste i 2006.
Husk at en ulykke eller en uventet hendelske ombord ikke nødvendigvis betyr at du skal dø. Langt der i fra!
Det er ikke motorene som får et fly til å fly, det er vingene. Hvordan ellers skulle et seilefly kunne fly?
Jeg som skal bli trafikkflyger vet mye om det der
- BMW E39 M-tech
- VW polo`97 1.6 [For kjedelig]
- Derbi GPR`05. Blodtrimma Jævel [Solgt]
- Pocketbike 80cc [Død]
Re: Dagens Avis-utklipp
Ja se där, nu är det faktiskt borta. De såg väl själva hur dumt det såg ut. Intressant att de går in och förändrar text som ska vara citat. "Hm, nej hon sa nog inte så där ändå."Ragnhild wrote:Rerell, noen må ha vært med saksa i den artikkel'n?
Står da ikke noe om bilbeltebruk?
Selv om det er en besnærende tanke å legge skylda på en passasjer som ikke bruker belte
Re: Dagens Avis-utklipp
SKEDSMOKORSET:
Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk Institutt mener det er like risikofylt å kjøre motorsykkel som å kjøre bil i fylla.
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3686861.ece
Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk Institutt mener det er like risikofylt å kjøre motorsykkel som å kjøre bil i fylla.
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3686861.ece
Yamaha YZF R1 2003 (x)
Yamaha YZF R1 1999 (x)
Yamaha YZF R1 1999 (x)
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Re: Dagens Avis-utklipp
Hans omgang med statistikk kjenner vi
Og som kjent finns det tre former for løgn
Hvite løgner
Svarte løgner
og Statistikk
Og som kjent finns det tre former for løgn
Hvite løgner
Svarte løgner
og Statistikk
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- maelling
- Posts: 1403
- Joined: 12 Jul 2007 17:21
- MC: 2002 Suzuki Burgman 125
2002 Suzuki Burgman 150/200 (flere motorer) - Location: Asker
- Contact:
Re: Dagens Avis-utklipp
http://www.haugesunds-avis.no/article/2 ... /RSS_NYHET
Nedgang i MC-ulykker
"Likevel er ulykkesrisikoen for MC 20 ganger høyere enn for bil."
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3686861.ece
"Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk Institutt mener det er like risikofylt å kjøre motorsykkel som å kjøre bil i fylla."
Nedgang i MC-ulykker
"Likevel er ulykkesrisikoen for MC 20 ganger høyere enn for bil."
http://www.rb.no/lokale_nyheter/article3686861.ece
"Forskningsleder Rune Elvik ved Transportøkonomisk Institutt mener det er like risikofylt å kjøre motorsykkel som å kjøre bil i fylla."
Mvh Martin Ellingsen (maelling@gmail.com)
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
Nå:1 stk 02' Burgman 125, og 1 stk 02' Burgman 150.Har tidligere hatt: 06' Burgman 650 ABS EXECUTIVE, 98' Yamaha R1 rød/hvit, 98' sort Honda CBR 900RR, 98' Aprilia RS 125, 97' Yamaha Virago 125, 03' Vespa ET4 50 & 125. Bilpark: 04' W211 320 4-matic, 83' W460 280GE, 83' W123 300 TDT, 72' W108 280SE 4.5, 75' W116 350SE
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Re: Dagens Avis-utklipp
Elvik leser statistikk omtrent som en viss mann leser bibelenRagnhild wrote:Hans omgang med statistikk kjenner vi
Og som kjent finns det tre former for løgn
Hvite løgner
Svarte løgner
og Statistikk
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Re: Dagens Avis-utklipp
Fy faen for en jævla TOSK!
"– For noen år siden regnet vi ut at det er like farlig å kjøre motorsykkel som å kjøre bil med 0,8 i promille, foreller Rune Elvik. "
Var det ikke nettopp for noen år siden at de også fant ut at du faktisk kjørte bedre bil med 0,5 i promille enn uten?
Syns det er helt utrolig at en "oppegående" mann kan lire ut av seg noe så dumt i media!
"– For noen år siden regnet vi ut at det er like farlig å kjøre motorsykkel som å kjøre bil med 0,8 i promille, foreller Rune Elvik. "
Var det ikke nettopp for noen år siden at de også fant ut at du faktisk kjørte bedre bil med 0,5 i promille enn uten?
Syns det er helt utrolig at en "oppegående" mann kan lire ut av seg noe så dumt i media!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
YouTube
MyRoute-app
-
- Posts: 5368
- Joined: 01 May 2005 18:01
- MC: BMW R1200GS Adventure
- Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr
Re: Dagens Avis-utklipp
Er derfor han er i media. Han lirer av seg sånt vås for å få mulighet til å snakke mindre pent om motorsykler og motorsykkelførere.
Lurer litt på om han strøk til tunglappen eller om han har en traumatisk oppvekst hvor han ikke fikk lov til å kjøre moped
Lurer litt på om han strøk til tunglappen eller om han har en traumatisk oppvekst hvor han ikke fikk lov til å kjøre moped
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
- Galilee
- Posts: 933
- Joined: 16 Oct 2006 21:24
- MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
- Location: Horten
Re: Dagens Avis-utklipp
Det er større riskio for små barn å bli påkjørt i traffikken enn for voksne, altså bør små barn forbys!
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
- boxer wolf
- Posts: 1686
- Joined: 22 Jun 2007 22:36
- Location: Akershus
Re: Dagens Avis-utklipp
Vakkert.Galilee wrote:Det er større riskio for små barn å bli påkjørt i traffikken enn for voksne, altså bør små barn forbys!
Si det du mener, og men det du sier.