Enten så har disse ektrokjedene tapt seg veldig, eller så er det bare jeg som har blitt eldre.... og mer kresen?
For noen år siden var liksom Elkjøp en selvskreven fysisk butikk og oppsøke når man skulle ha noe elktronikk. Som oftest var det biliigst også og dem har prisgaranti etc. Utvalget var stort og kresen som jeg som regel er så hadde dem det meste der av hverdagslige ting.
I dag er det sjelden jeg drar innom Elljøp. De nyeste og siste modellene er dem ofte tom for og jeg merker når jeg er på Elkjøp en sjelden gang samt besøker nettsiden dems at dem har veldig få produkter på lager av ting som er populære.
Så kan man jo legge til den forferdelige kundeopplevelsen i butikkene hvor utspekulerte selgere lurer gamle damer og menn til å tegne forsikringer på alt fra barbermaskiner til minnekort og tannbørster. Å selvsagt har dem ofte også et ekstra tilbud på lur og skal jammen ha deg til å bytte strømavtale også. Takker du nei til begge disse tilbudene er det som om det oppstår et vacuum i samtalen. Akkurat som om man skulle være helt idiot liksom.
Power er litt bedre, men jammen ikke uskyldige dem heller.
Det er jo nesten umulig enkelte ganger å snike seg inn og ut av Elkjøp uten at en klegg av en selger henger over deg helt til du kjøper noe. Så pleier jeg å si at jeg bare titter og da får jeg beskjed om at jeg bare må si i fra om jeg trenger hjelp etc. så går det 5 minutter og da kommer dem bort igjen og spør om jeg har funnet noe jeg liker etc.
Tanken er sikkert god, men dem burde ta seg et kurs i å lese atferden til kundene sine. Hvis jeg rusler rundt på Elkjøp med en ladekabel i hånden, er det veldig lite sannsynlig at jeg kommer til å ende med et hjemmikinoanlegg inkludert TV.
Å gud forby om du kjøper deg en laptop på Elkjøp. Da får dem deg til å tro at du både trenger service avtake og forsikring etc. min bestemor skulle ha seg en billig laptop for nettbank bruk for noen år siden. Laptopen kostet vel under 5.000 kroner. Men med en serviceavtale til 800 kroner og forsikring som jeg mener kostet 599 kroner så ble det et evt. mersalg på 1400 kroner. Heldigvis var jeg med henne, så det ble verken forsikring eller service avtale.
Jeg har sett og hørt folk stå i supportdisken på elkjøp og klage. Jeg kjenner også en som har jobbet på Elkjøp og han nevnte en gang at dem ikke fikser en dritt med pc'er hos support hos Elkjøp. Dem bare kjlrer en reinstallering og kunden selv har ansvaret for backup. Vet man ikke opp ned på en lyspære så klarer man neppe å kjlre backup heller.....?
Skal jeg ha iPhone så kjøper jeg det på Eplehuset. Skal jeg ha ny TV bestilles dette på nettet. Det er billigere og jeg slipper og frakte hjem TV'en selv å jeg blir ikke proppet full av service avtaler, strømleverandører og forsikringer. Det neste jeg ikke bestiller på nett er klær for det vil jeg gjerne se og prøve først. Desverre. For opplevelsen min i klesbutikker er slett ikke bra den heller. Man står og svetter i prøvebua i bare bokseren og tester klærne man har plukket med seg og man har ikke engang fått buksene ned på knærne før en ansatt kommer og spør hvordan det går. Så kommer man omsider til kassen for å betale for buksa og klærne og da har dem selvsagt kanontilbud pp sokker, boksere og t-skjorter som dem prøver og selge deg.
Men servicen stoppet når dem spurte om jeg trengte en pose til to par bukser, en skjorte og en jakke. (Nei, jeg tar det under armen liksom). 25 spenn tok dem for den posen!
Den beste opplevelsen jegbhar fått i en fysisk butikk noengang var faktisk når jeg bestillte bilen jeg har nå. En skikkelig laydback og kunnskapsrik selger som slett ikke hadde det travelt. Her var det wienerbrød og kaffe og full pakke. Hver gang jeg stikker innom butikken så føler jeg meg velkommen, selv om dem vet at jeg ikke er på utkikk etter ny bil. Dem har en egen kaffekrok hvor det alltid er kaffe og noko attått og selger kommer bort til meg og setter seg ofte ned og slår av en prat. Send meg en SMS eller mail om du lurer på noe sa han når jeg kjlrte av gårde.
Har sendt han noen SMS'er og han svarer kjapt. Jeg fikk også prøvekjøre biler uten problemer og jeg fikk ofte ha dem over helgen etc.
Hos Tesla har jeg ikke samme erfaring, men for bli en annen historie....