Hva bør man se i Amsterdam?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Desmo-Dude »

Hallo folkens.
I natt så drar min fru og jeg på en 3 ukers roadtrip gjennom Europa,og første stopp er Amsterdam.Noen som kjenner byen eller har vært der,og kan komme med noen tips til hva man bør få med seg?Ferden går videre onsdag morgen,så har ca 1,5 dag der.
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
herkit
Posts: 486
Joined: 23 Mar 2011 16:38
MC: HD Softail Custom '08
Location: Bergen

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by herkit »

Har jo heimen til Anne Frank, men der må man være tidlig ute eller belage seg på å stå i laaaang kø. Sightseeing med kanalbåt var ganske ålreit og,
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by supermons »

Rett bortenfor Anne Frank-huis ligger det en god pannekakesjappe, anbefales en liten tur innom der. Ellers greit å tusle litt i sentrum, få med seg Red Light District på kvelden, og stikke nedenom IAMSTERDAM-bokstavene litt nedenfor av sentrum, og rett og slett bare gå rundt og se på kanalene og sånt.

Får håpe Jeanette kimer inn med litt tips, hun bodde jo der en stund.
Trond_V
Posts: 784
Joined: 07 Apr 2008 23:24
MC: 23' BMW F750GS
20' Honda CB650R
18' Suzuki SV 650
12' Yamaha FZ8-S
15' Yamaha MT-07
07' Yamaha FZ6
01' Suzuki Bandit 600

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Trond_V »

Heineken sitt museum/opplevelsesenter. Vet ikke helt hva jeg skal kalle det.
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by supermons »

Heineken Experience heter det vel. Hadde jeg helt glemt, er morro der om man liker øl :)
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Desmo-Dude »

Takk for gode tips folkens!Heineken Experience er jo et must :)
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Northman »

Først 3-4 coffeshops før man gyver løs på redlight :D
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
ToreLo
Posts: 845
Joined: 24 May 2009 23:39
MC: Yamaha XT660R Enduro
X Suzuki SV650S 2008
Honda Zoomer 2008
Tempo Corvette 1985 modell

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by ToreLo »

Om du liker Heineken så kan du også svinge innom her:
http://www.planeteyetraveler.com/2010/0 ... ken-store/

Mye kø på museums og på heineken experience så om du har lite tid så bør du egentlig bare gå rundt om kring og kose deg med utepils.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by inunf »

Vindusshopping i Red Light district \:D/
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Jeanette »

Skulle gjerne gitt deg en del tips hadde jeg sett dette tidligere ;) Bare å spørre igjen dersom du skal tilbake! Er også nysgjerrig på hva dere endte opp med å gjøre i Amster?
User avatar
Northman
Posts: 1780
Joined: 18 Jul 2008 01:46

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Northman »

Ikke lenge til jeg skal dit en tur, kom gjerne med tips.

Sist var det på stop fra europatur...

Fikk med oss tortur museet, heineken, selvvask rett ved hotellet og parken der vi drakk øl mens vi ventet på å få rene klær.

Tror vi gikk glipp av masse :)
It is better to exist unknown to the law.
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Jeanette »

Her er noen diverse tips jeg skrev til erazar ved en tidligere anledning:

-Leidseplein er et bra område for uteliv (les: puber), mens Rembrandtplein har flere utesteder. Masse liv på begge stedene. Coco's Outback på Rembrandtplein har et australsk tema, og er alltid fullt i helgene. Gode drinker og god stemning.

- Vondelpark, den største parken i byen, er veldig koselig å gå i. Er det fint vær når dere er her nede kan jeg anbefale å ta med dere litt mat og spise lunsj i parken.

- Av muséer finnes det mange! Rijksmuseum kan være verdt et besøk selv om dere ikke er veldig kunstinteresserte. Masse malerier og diverse annet, der hovedattraksjonen er Rembrandts "Nattevakten". Se innlegg lenger ned for litt praktisk info. Anne Franks hus fortjener også et besøk, men da må dere planlegge litt ift. når dere er der. Museet er utrolig populært, og skal man unngå å stå i kø vil jeg anbefale å være der før åpningstid - gjerne på en hverdag om dere er her da.
Det finnes også et veskemuseum, det kan kanskje være noe for madammen? Utstilling av vesker o.l. fra gammelt av og frem til nå. http://www.tassenmuseum.nl/

- Om dere liker is, kan jeg anbefale to steder. Det ene er Banketbakkerij v.d. Linde, i Nieuwendijk 183 (shoppinggata). De selger kun vaniljeis, men til gjengjeld hjemmelaget og med masse smak. Billig er det også. Forøvrig finnes kjeden Australian, som har knallgod is og belgiske vafler. De har flere avdelinger i byen, men den største og beste (med sitteplasser inne) ligger i Leidsestraat, ikke langt fra Leidseplein.

- For en romantisk middag kan jeg anbefale restauranten "In de Waag", som ligger på Nieuwmarkt. Dette er slottet som finnes på denne plassen. Det kan lønne seg å bestille bord der da det er veldig populært. Maten er god, og stemningen er veldig koselig da det stort sett bare er opplyst med stearinlys innendørs. Nieuwmarkt har i tillegg flere kaféer med god lunsj/mat, deriblant Café Fonteyn, Café Stevens og Poco Loco.

- Liker man te kan jeg anbefale å drikke fersk myntete. Det selges på så og si alle kaféer her i byen, og er veldig godt.

- For pannekaker burde dere gå til The Pancake Bakery som ligger i Prinsengract, ikke så langt fra Anne Franks hus. Kjempeutvalg av store, gode pannekaker. http://www.pancake.nl/indexeng.php

- Blomstermarkedet har dere sikkert hørt om, og det var for min del forholdsvis oppskrytt. Men; det er ikke langt å komme dit, så dere kan jo evt. bare rusle forbi.

- Skulle dere finne på å gå på kino her nede, er filmene ikke dubbet. De vil ha nederlandsk tekst, som kan være frustrerende nok, men ellers er det ikke noe problem. Det er mange kinoer i byen, men den største er Pathé, som ligger i Vijzelstraat 15. Dette er ikke langt fra blomstermarkedet.
Går dere rundt hjørnet, til Reguliersbreestraat 26, finner dere Pathé Tuschinski. Dette er en gammel, ærverdig kino med interiør à la gamle teatre. http://www.amsterdam.info/cinema/tuschinski/

- En kanaltur er en fin måte å se byen på. Det finnes hop on/off-turer, og turer på ca 1-1 1/2 time. Startpunkt er like ved sentralstasjonen (med unntak av hop on/off, der du også kan starte andre steder).

- Heineken Experience. Er man glad i øl (egentlig uansett), er det greit å ta en tur innom her. Lærer om historien til bryggeriet, man får se de gamle kobberkjelene, litt smaksprøver underveis, gamle reklameskilt og info, og to gratis pils på slutten =)

- Amsterdam har naturlignok sin egen Hard Rock Café, og jeg liker Amsterdams avdeling veldig godt. God service og hyggelig betjening. Ligger i nærheten av Leidseplein, adresse Max Euweplein 57-61.


For øvrig kan jeg anbefale å rusle rundt i gatene langs kanalene, se på folkelivet og kose dere. Dersom madammen synes det er greit, er det en helt spesiell stemning å rusle i Red Light District etter at det er blitt mørkt. Det koker av liv, og dere opplever en atmosfære dere ikke vil finne så mange andre steder.

Sånn til sist kan jeg si at det lønner seg å ta tog fra Schiphol inn til sentralstasjonen da disse går veldig ofte. Kollektivtilbudet er også veldig bra, og man kan kjøpe billetter for 1 time (det minste), og opp til dagsbilletter. Disse gjelder da på metro, trikk og (enkelte) busser. Eventuelt burde dere leie sykler, det er helt klart den beste måten å se byen på, med unntak av i shoppinggata.

Er det noen konkrete spørsmål svarer jeg gjerne :)
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by supermons »

Jeanette wrote: - Av muséer finnes det mange! Rijksmuseum kan være verdt et besøk selv om dere ikke er veldig kunstinteresserte.
Der lærer man også nye og spennende ord, sånn som ontploffen! ;)

Har hatt gleden av å bli guidet rundt i Amsterdam av Jeanette, og har sett mye av det hun nevner her. Flotte greier å få med seg :)
User avatar
Jeanette
Administrator
Posts: 7496
Joined: 05 Sep 2006 19:45
MC: 12 Honda VFR
X: 07 Yamaha FZ6-S
Location: Oslo

Re: Hva bør man se i Amsterdam?

Post by Jeanette »

Hehe, stemmer det! Kule ord ja! 8)

Rijksmuseum er også veldig populært, og det kan være veldig lange køer for å komme inn. Det lønner seg derfor å kjøpe billett på forhånd, se her. En annen mulighet er å gå innom Diamond Museum. Spesielt for jenter er vel dette et artig besøk - en annen fordel er at man kan kjøpe billett til Rijksmuseum der, og gå "rett" inn via en egen sluse!

PS: Inne på Rijksmuseum må man henge fra seg alt av store jakker og bager, så har man anledning til å dra uten dette, lønner det seg. Det er nemlig temmelig lange køer for å henge fra seg også...!
Post Reply