pelsen wrote: ↑28 Nov 2020 22:17
Fint å kunne lage slike ting selv, med plater fra Kina kan det vel produseres et antall.
Fagkompetanse som kombineres med hobby er fint
Joda, potensialet er der, men verre med etterspørselen. Man kan vel si at det ville være et særdeles smalt marked.
Greia er at CANSwitch regulerer varmen i jakka ved å pulse strømmen i ca 1 KHz. Man regulerer så effekten ved å justere hvor mange prosent av hver periode som er hhv på og av, m.a.o ganske så vanlig regulerings teknikk. Men siden jakka drar 7A, blir det tydeligvis litt varmt i controlleren etter en tid. (Siden den legger av)
Den avbildete forsterkeren er bare en transistor + litt ekstra komponenter (LED for å vise effekt samt en driver for å drive en LED stolpe med 10 LED som gir en formening om hvilken effekt man har i jakka, siden der ikke er noen display. LED bar blir montert et eller annet synlig sted).
Forskjellen på den eksterne transistoren i 'min' forsterker og den som er montert i CANSwitch (som bli varm) er den indre motstanden (og prisen) på transistoren.
Jeg har valgt en MOSfet med indre motstand på 0,0024 Ohm. Dette gjør at den koster ca kr 50 pr stk, en høy pris i masseproduksjonens verden. Men det betyr at om jeg lar den styre 10 A avgir transistoren en varme på 0,24W. Jakka dra ca 7A som betyr at varmen kun blir 0,12W, dvs den trenger ikke kjøling.
I tillegg må CANSwitch programmeres for å tilpasse signalene fra CANbus slik at rulla regulerer varmen.
Ingen av tingene jeg nevner nå kvalifiserer til Nobelpris. Men man trenger ikke å være så smart som D Trump for å skjønne at behovet for masseproduksjon neppe er til stede