Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1902
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Spiritofwinter »

Merker at jeg har vert flink til å handle siste tiden, først kom det en pakke med MC sko til jentungen ettersom de som var i en annen pakke ikke passet.
17757363031241070379106358473409.jpg
Så kom et lite impuskjøp fra en kveld i påsken i postkassen.
17757363534216509540664679680818.jpg
Har vert greit fornøyd med de øreproppene jeg kjøpte fra Artevive i fjor. Var i utgangspunktet ikke tenkt å kjøpe disse, men når det dukket opp et tilbud (som de har nesten hele tiden) så bestilte jeg.

Kan vel nevne at jeg har allerede prøvd proppene, først inne på hjemmekontoret, da virket de veldig bra, så ute på en liten kjøretur.

Første jeg nå vil si er at jeg burde gjort mer research, jeg anbefaler ingen å kjøpe disse fra Artevive. Det er ikke propper som demper nevneverdig lyd, det er ikke super lyd på musikken, alle som skriver at de er så topp kan ikke ha prøvd noe annet. Du kan ta de på under hjelmen uten problem, de sitter ok, kjenner ikke så mye av de, men de gjør ikke mer enn det.

Kjapt søk på google så har noen andre funnet ut at dette er rebrandet sovepropper, ikke på noen måte beregnet på MC kjøring.
Underveis på min testtur så byttet jeg tilbake til de vanlige Artevive proppene og satte på musikk fra min Cardo packtalk edge. Mye bedre demping av støy, mye bedre musikk og ikke minst, jeg kan styre både volum, skru av og på musikken og bytte sang.

Artevive har en 100 dagers fornøyd eller pengene tilbake policy, vurderer om det faktisk er verdt å prøve på retur eller om jeg bare skal legge de i skuffen med andre bomkjøp. Kan evt høre om jentungen vil ha de for å høre på musikk når hun går og sykler til og fra skole, det burde de jo fungere til.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4902
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Palma »

Kjøpte denna i dag jeg \:D/
PXL_20260412_115021234.MP.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 5164
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

Gratulerer :)
User avatar
ole m.
Posts: 1493
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ole m. »

Palma wrote: 12 Apr 2026 15:55 Kjøpte denna i dag jeg \:D/

PXL_20260412_115021234.MP.jpg
Gratulerer, Palma! Solid og pålitelig maskin det her. 😎
User avatar
RuneMC
Posts: 2210
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by RuneMC »

@Palma Grattis med ny grusleke ;-)

Kjede og drevsett til AT-n kom idag.
Den observante vil se et ekstra framdrev (JTF1370.16RB) pga at supersprox-settet hadde framdrev uten gummiering på begge sider som gir mindre støy, så kjøpte det separat

I tillegg er det på vei gummidempere til bakdrev (cush drive) men tar litt tid fra Kina, men kostet 120,- kontra original Honda til 915,- fra Kellox
20260415_205133.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KliffArne
Posts: 731
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by KliffArne »

mekkern wrote: 27 Oct 2024 09:23 har testet en del audier og porche mod 3perf mod S p+ modX og en del "vanlige" og jobb-biler.
felles er relativt tunge biler selv om de bærer vekta godt.
Blåbæra er ikke verdens raskeste men gøyere å kjøre på småveier enn biler som en "blir sittende der og blir kjørt" i større grad selv om man kan kjøre ennå fortere.
Som transport er EL-bilene suverene.
Hva jeg gjør om 3-5år vet jeg ikke i dag.-mulig jeg dropper ny-bil og ev bare har bobil og drar sydover på høsten.
Men man får se hva utviklingen kommer med-det går jo mer og mer mot mindre fører-input og flere støtte/styresystem.
Snart kommer vel abbonement på vindusvisker også-på jobb-bilen må en abbonere på taleoppringing. :shock:

men denne går litt til....
P1010871.JPG
Beholdt du den såpass lenge at du fikk gleden av å skifte registerreim(er) på den? Du lurte meg til å kjøpe en lik
User avatar
kvase
Posts: 4512
Joined: 04 Oct 2016 10:43

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by kvase »

Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
User avatar
RuneMC
Posts: 2210
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by RuneMC »

Da gikk jeg på en smell etter at @JRO reklamerte for "stilleste hjelmen han hadde hatt" i Andebu

Vi snakker SENA Phantom ANC (Advanced Noise Canceling) til 7 store lapper... (messeprisen på 6 er nok m.a.o. over) hos Bullfighter på Lierstranda. (De har også en butikk på Kalbakken for de som bor på andre siden av byen)

Var visst en pop hjelm sa damen bak disken, de måtte stadig etterbestille.

Støydempingen virket som forventet og hadde lest om, ca 20dB ned og tar brodden av hørsels-skadelige vindblaff. Hører fortsatt at det blåser og kommer kastevinder, men blir nesten som å kjøre i en bil-kupé med betydelig demping. Så tommel opp for denne hjelmen :thumleft Som hifi-interessert bruker jeg alltid plugger i tillegg :plystre
Musikklyden omtrent som Cardo packtalk edge med en anelse mindre bass, men måtte litt lavere opp i volum pga mindre bakgrunnsstøy. Og lydprofilen kan nok justeres via EQ i mobilen. Parret bare med bluetooth og startet TuneIn app på tlf. Har ikke sett på sena-app eller muligheter ellers ennå.

Visiret dugget mye på vei ut fra butikken med liten lufting pga vindskjerm og lav fart (pluss lufting på toppen av hjelmen som jeg overså), men fikk på pinlock innervisiret hjemme (det følger med) og null problem med dugging etter det. Lufting akseptabel til god med alle luker åpne (her vil vindskjerm eller ei gjøre store utslag også). Hjelmen var heldigvis full-ladet så fikk testet ANC med en gang :) (Skal holde ca 14t)
Edit: Solvisiret dugger lett fant jeg ut, så prøver litt Fogtech på det

Ellers er dette en helhjelm med D-lock, så litt tilbake i brukervennlighet ift Shoei Neotec åpningshjelm, men gikk relativt greit å få den på og av. Med 61 cm ligger jeg akkurat i brytningen mellom L og XL, men leste brukeranmeldelser at den kunne være litt småtrang ift størrelse, så gikk for XL som passer ganske perfekt.
Edit: En liten ulempe er at hjelmen er fysisk større enn Shoei Neotec, så 37L toppboks som jeg har blir for liten til to hjelmer da den må ligge litt på skrå... I tillegg til større skallstørrelse er det litt mer bak (USB port og lys) og foran (lys)
Last edited by RuneMC on 28 Apr 2026 10:29, edited 2 times in total.
User avatar
JRO
Posts: 1481
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2025 BMW R 1300 GS.
2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
2016 Ducati MTS 1200 Enduro.
2013 Ducati MTS 1200
1981 Kawasaki KZ 1300
Location: Kongsberg

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by JRO »

RuneMC wrote: 27 Apr 2026 14:33 Da gikk jeg på en smell etter at @JRO reklamerte for "stilleste hjelmen han hadde hatt" i Andebu

Vi snakker SENA Phantom ANC (Advanced Noise Canceling) til 7 store lapper... (messeprisen på 6 er nok m.a.o. over) hos Bullfighter på Lierstranda. (De har også en butikk på Kalbakken for de som bor på andre siden av byen)

Var visst en pop hjelm sa damen bak disken, de måtte stadig etterbestille.

Støydempingen virket som forventet og hadde lest om, ca 20dB ned og tar brodden av hørsels-skadelige vindblaff. Hører fortsatt at det blåser og kommer kastevinder, men blir nesten som å kjøre i en bil-kupé med betydelig demping. Så tommel opp for denne hjelmen :thumleft Som hifi-interessert bruker jeg alltid plugger i tillegg :plystre
Musikklyden omtrent som Cardo packtalk edge med en anelse mindre bass, men måtte litt lavere opp i volum pga mindre bakgrunnsstøy. Og lydprofilen kan nok justeres via EQ i mobilen. Parret bare med bluetooth og startet TuneIn app på tlf. Har ikke sett på sena-app eller muligheter ellers ennå.

Visiret dugget mye på vei ut fra butikken med liten lufting pga vindskjerm og lav fart (pluss lufting på toppen av hjelmen som jeg overså), men fikk på pinlock innervisiret hjemme (det følger med) og null problem med dugging etter det. Lufting akseptabel til god med alle luker åpne (her vil vindskjerm eller ei gjøre store utslag også). Hjelmen var heldigvis full-ladet så fikk testet ANC med en gang :) (Skal holde ca 14t)

Ellers er dette en helhjelm med D-lock, så litt tilbake i brukervennlighet ift Shoei Neotec åpningshjelm, men gikk relativt greit å få den på og av. Med 61 cm ligger jeg akkurat i brytningen mellom L og XL, men leste brukeranmeldelser at den kunne være litt småtrang ift størrelse, så gikk for XL som passer ganske perfekt.
Se det ja, fint at du var fornøyd. Er veldig fornøyd selv, og mener helt og fullt at dette er den stilleste hjelmen jeg noen gang har hatt. Og fin bruker beskrivelse du har skrevet. Så gratulerer med ny hjelm. :D :thumleft =D> \:D/
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

KliffArne wrote: 17 Apr 2026 23:59
mekkern wrote: 27 Oct 2024 09:23 har testet en del audier og porche mod 3perf mod S p+ modX og en del "vanlige" og jobb-biler.
felles er relativt tunge biler selv om de bærer vekta godt.
Blåbæra er ikke verdens raskeste men gøyere å kjøre på småveier enn biler som en "blir sittende der og blir kjørt" i større grad selv om man kan kjøre ennå fortere.
Som transport er EL-bilene suverene.
Hva jeg gjør om 3-5år vet jeg ikke i dag.-mulig jeg dropper ny-bil og ev bare har bobil og drar sydover på høsten.
Men man får se hva utviklingen kommer med-det går jo mer og mer mot mindre fører-input og flere støtte/styresystem.
Snart kommer vel abbonement på vindusvisker også-på jobb-bilen må en abbonere på taleoppringing. :shock:

men denne går litt til....
P1010871.JPG
Beholdt du den såpass lenge at du fikk gleden av å skifte registerreim(er) på den? Du lurte meg til å kjøpe en lik
Hei-gikk glipp av denne posten.
Jeg har byttet til annen kjedlig bil. Skoda yeti diesel2.0-4x4 og det datt også inn en toyota Yaris med 3 ovale cylindre i motor.
koster borti 40k å skifte alle reimene så jeg lot den gå før jobben måtte tas.
Bror min hadde en ecosport m samme motor og der datt det av tenner på reima til oljepumpa som tettet sila og herpa motoren140000km. Han hadde byttet den inn to uker tidligere og slapp den "gleden".
Yarisen er litt spesiell-der er det skjørtebank til den blir varm-høres ut som diesel-spesielt på -20 kaldstart.
Men rasket går og går og fikk 2 nye år på eu i dag. hatt den borti 2 år snart og kjøpt for 30k-og med bensinpriser nedi 16kr om dagen så er det helt knall. :thumleft
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

Kjøpt meg en ny hjelm jeg også.dog ikke noe avansert-men praktisk for min bruk. kan bruke de solbrillene jeg pleier crossbriller eller innebygget visir-stort synsfelt ece 22,06 og vekt på bare 1300gram med skygge-deilig lett i forhold til systemhjelmen min.
dessverre ikke den fineste utgaven men med litt reflexer og slikt blir det greit nok.
Image
User avatar
KliffArne
Posts: 731
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by KliffArne »

mekkern wrote: 27 Apr 2026 17:17
KliffArne wrote: 17 Apr 2026 23:59
mekkern wrote: 27 Oct 2024 09:23 har testet en del audier og porche mod 3perf mod S p+ modX og en del "vanlige" og jobb-biler.
felles er relativt tunge biler selv om de bærer vekta godt.
Blåbæra er ikke verdens raskeste men gøyere å kjøre på småveier enn biler som en "blir sittende der og blir kjørt" i større grad selv om man kan kjøre ennå fortere.
Som transport er EL-bilene suverene.
Hva jeg gjør om 3-5år vet jeg ikke i dag.-mulig jeg dropper ny-bil og ev bare har bobil og drar sydover på høsten.
Men man får se hva utviklingen kommer med-det går jo mer og mer mot mindre fører-input og flere støtte/styresystem.
Snart kommer vel abbonement på vindusvisker også-på jobb-bilen må en abbonere på taleoppringing. :shock:

men denne går litt til....
P1010871.JPG
Beholdt du den såpass lenge at du fikk gleden av å skifte registerreim(er) på den? Du lurte meg til å kjøpe en lik
Hei-gikk glipp av denne posten.
Jeg har byttet til annen kjedlig bil. Skoda yeti diesel2.0-4x4 og det datt også inn en toyota Yaris med 3 ovale cylindre i motor.
koster borti 40k å skifte alle reimene så jeg lot den gå før jobben måtte tas.
Bror min hadde en ecosport m samme motor og der datt det av tenner på reima til oljepumpa som tettet sila og herpa motoren140000km. Han hadde byttet den inn to uker tidligere og slapp den "gleden".
Yarisen er litt spesiell-der er det skjørtebank til den blir varm-høres ut som diesel-spesielt på -20 kaldstart.
Men rasket går og går og fikk 2 nye år på eu i dag. hatt den borti 2 år snart og kjøpt for 30k-og med bensinpriser nedi 16kr om dagen så er det helt knall. :thumleft
Her borte i vest tar de bare 30tusen for jobben🫣

Ikke nok med at du lurte meg til å kjøpe skiten, jeg lurte guttungen til det samme. Så har to i husholdningen. Kjip som jeg er, så skiftet jeg reimene selv, guttungen først som et prøveprosjekt. Den var det litt spor etter reima i oljesilen, men ikke graverende. Konemor sin var helt fin, kunne nok latt den gå en stund til. Men nå har jeg ihvertfall litt ro i sjela. Men fy fan hvor mye skruing for å hente ut de reimene. Det gikk 15-18 timer på hver
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

Bortsett fra reimene (som er ok hvis du bruker KUN spesifisert olje) så er bilene bra i forhold til mye annet jeg har kjørt.
Hvis det føles godt så kan jeg godt ta skylda for flere havarier-og du trenger ikke begrense det til kun kjøretøy. :lol: :thumleft 8) \:D/
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 5164
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

Ok, har ikke noe positivt å bidra med her.
Nuvel "Fire Ordentlige Reparasjoner Daglig" er bare ganske enkelt ikke en "bil" jeg noensinne vil anbefale. Jeg/vi som har vært maskinister i 40 år vet innihelvete godt hva som skjer med gummireimer badet i olje. Nei, det funker ikke!
Kjøp ordentlig bil med ordentlig motor som har enten kamkjede av stål eller tannhjul. Det innebærer også ikke kjøp tidligere Ford med bakelitt mellomhjul.
Reimer (da snakker jeg om kilereimer) tilhører utenfor oljebad i vifteanlegg og til gode gammeldagse viftereimer, og heller ikke som "kjede" på motorsykler.
Det ovenfor er ikke for "effektivitet"", snarere at du må bruke unødvendige penger på å bytte noe som varer evig på f.eks Lada og Toyota.
User avatar
ole m.
Posts: 1493
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ole m. »

mekkern wrote: 28 Apr 2026 15:13 Bortsett fra reimene (som er ok hvis du bruker KUN spesifisert olje) så er bilene bra i forhold til mye annet jeg har kjørt.
Hvis det føles godt så kan jeg godt ta skylda for flere havarier-og du trenger ikke begrense det til kun kjøretøy. :lol: :thumleft 8) \:D/
Blir litt nysgjerrig på hva slags biler dette er snakk om, noen som vil røpe det?
Post Reply