Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

ole m. wrote: 28 Apr 2026 17:11
mekkern wrote: 28 Apr 2026 15:13 Bortsett fra reimene (som er ok hvis du bruker KUN spesifisert olje) så er bilene bra i forhold til mye annet jeg har kjørt.
Hvis det føles godt så kan jeg godt ta skylda for flere havarier-og du trenger ikke begrense det til kun kjøretøy. :lol: :thumleft 8) \:D/
Blir litt nysgjerrig på hva slags biler dette er snakk om, noen som vil røpe det?
Biler som har kamreimer eller reimer til oljepumper som ligger i motoroljen.
Dette skulle være fine greier helt til det ikke var så lurt lengre.
Ecoboost.motorene til ford og noen renault mener jeg - og noen oljepumper hos vw.
I sener tid kalles ecoboost motorer for "Ecoboom" motorer.
User avatar
ole m.
Posts: 1493
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ole m. »

Var litt interessert i Ford Fiesta ST fra rundt 2013, er dette en av disse motorene tro? Er vel en 1,6 liter med rundt 180 hk, tror de kaller den EcoBoost ja.
Svein_H
Posts: 46
Joined: 04 Apr 2026 16:23
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
Location: Aurskog-Høland

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Svein_H »

Jeg har en Focus 1,6 EcoBoost 2013. Kjøpte den ny og har aldri byttet noen regreim, den har kjede.
User avatar
ole m.
Posts: 1493
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ole m. »

Svein_H wrote: 28 Apr 2026 19:57 Jeg har en Focus 1,6 EcoBoost 2013. Kjøpte den ny og har aldri byttet noen regreim, den har kjede.
Takk, det er kjekt å vite. Skal nok uansett sjekke nærmere om vanlige problemer før et evt. kjøp.
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

Svein_H wrote: 28 Apr 2026 19:57 Jeg har en Focus 1,6 EcoBoost 2013. Kjøpte den ny og har aldri byttet noen regreim, den har kjede.
Eehhhh.. de er oppgitt å ha Timingbelt.????
Etter hva jeg vet har den dog en tørr rem. 2.0 har kjede.
1.0-1.5-2.5 har alle bensin wetbelt.men har endret seg med alder.rundt 2018+
https://www.tgpp-autocare.com/blog/2689 ... g-wetbelts
Svein_H
Posts: 46
Joined: 04 Apr 2026 16:23
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
Location: Aurskog-Høland

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Svein_H »

mekkern wrote: 29 Apr 2026 10:40
Svein_H wrote: 28 Apr 2026 19:57 Jeg har en Focus 1,6 EcoBoost 2013. Kjøpte den ny og har aldri byttet noen regreim, den har kjede.
Eehhhh.. de er oppgitt å ha Timingbelt.????
Etter hva jeg vet har den dog en tørr rem. 2.0 har kjede.
1.0-1.5-2.5 har alle bensin wetbelt.men har endret seg med alder.rundt 2018+
https://www.tgpp-autocare.com/blog/2689 ... g-wetbelts
Linken din peker til 1.0 EcoBoost, bilen min har 1.6. 1.6 EcoBoost kom også i to varianter mener jeg å huske; 150hk og 182hk. Vet ikke om det er forskjell på motorene, men jeg kjøpte bilen ny (bestilte den sommeren 2012 og fikk den levert sent på høsten. Registrert i 2012, men Ford kaller alle biler som er produsert oktober-desember for neste års modell) og har hatt den i 13 år og snaut 150' km, og har som sagt aldri byttet noen regreim...
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

User avatar
KliffArne
Posts: 731
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by KliffArne »

ole m. wrote: 28 Apr 2026 17:11
mekkern wrote: 28 Apr 2026 15:13 Bortsett fra reimene (som er ok hvis du bruker KUN spesifisert olje) så er bilene bra i forhold til mye annet jeg har kjørt.
Hvis det føles godt så kan jeg godt ta skylda for flere havarier-og du trenger ikke begrense det til kun kjøretøy. :lol: :thumleft 8) \:D/
Blir litt nysgjerrig på hva slags biler dette er snakk om, noen som vil røpe det?
Ford Fiesta 1,0 ecoboost 3 syl. 140 hk i konebilen, går som ei kule. Sier hun.
Register drives av reim, samme gjør oljepjmpa. Så begge har nærkontakt med olja, oljereima mest. Visstnok viktig å bruke riktig olje. Mange har havarert.
Men vet ikke helt, guttungen sin var 11 år og kjørt 160k, rei. A så ikke veldig bra ut, men den klarte 11 år. Konemor sin var kjørt bare halvparten og 2 år nyere, den så ny ut inni der. Den har blit fulgt opp sånn høvelig med oljeskift av rette sort, mens guttungen sin har nok vært litt mer tilfeldig, så lenge oljelampe ikke lyste.. Så vet ikke helt, må være litt tilfeldigheter ute og går.
Tror egentlig det er gode motorer,
Men Ford har ikke gjort det lettvint å skifte disse reimene, og klart det kunststykket å sette drevene på veivtappen uten sporkile. De blir presset fast av bolten til reiimskiva. Og når det skjer, må reimskiva stå korrekt posisjon selvfølgelig. Ventilkåpen må av, bunnpanna må ned, motorens frontdeksel må av. Og for å få det til, må alt som henger i veien bort. Kosejobb.
Ford sier det må en drøss av spesialverktøy for å få det til, men det er bare tull. Her er hva jeg brukte
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Svein_H
Posts: 46
Joined: 04 Apr 2026 16:23
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
Location: Aurskog-Høland

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Svein_H »

Har vært i kontakt med Røhne Selmer, og de kunne bekrefte at bilen min faktisk har regreim. Samtidig opplyste de om at intervallet på denne er 10 år / 200.000km, så da stemmer det også at den aldri har blitt byttet. Det betyr samtidig at den nå er 3 år på overtid og bør byttes snarest, så det var veldig bra at dette emnet dukket opp her nå. Jeg kunne fort gått på en skikkelig smell hvis det hadde gått galt, så jeg bør vel egentlig takke og bukke!
User avatar
ole m.
Posts: 1493
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ole m. »

KliffArne wrote: 29 Apr 2026 21:10
ole m. wrote: 28 Apr 2026 17:11
mekkern wrote: 28 Apr 2026 15:13 Bortsett fra reimene (som er ok hvis du bruker KUN spesifisert olje) så er bilene bra i forhold til mye annet jeg har kjørt.
Hvis det føles godt så kan jeg godt ta skylda for flere havarier-og du trenger ikke begrense det til kun kjøretøy. :lol: :thumleft 8) \:D/
Blir litt nysgjerrig på hva slags biler dette er snakk om, noen som vil røpe det?
Ford Fiesta 1,0 ecoboost 3 syl. 140 hk i konebilen, går som ei kule. Sier hun.
Register drives av reim, samme gjør oljepjmpa. Så begge har nærkontakt med olja, oljereima mest. Visstnok viktig å bruke riktig olje. Mange har havarert.
Men vet ikke helt, guttungen sin var 11 år og kjørt 160k, rei. A så ikke veldig bra ut, men den klarte 11 år. Konemor sin var kjørt bare halvparten og 2 år nyere, den så ny ut inni der. Den har blit fulgt opp sånn høvelig med oljeskift av rette sort, mens guttungen sin har nok vært litt mer tilfeldig, så lenge oljelampe ikke lyste.. Så vet ikke helt, må være litt tilfeldigheter ute og går.
Tror egentlig det er gode motorer,
Men Ford har ikke gjort det lettvint å skifte disse reimene, og klart det kunststykket å sette drevene på veivtappen uten sporkile. De blir presset fast av bolten til reiimskiva. Og når det skjer, må reimskiva stå korrekt posisjon selvfølgelig. Ventilkåpen må av, bunnpanna må ned, motorens frontdeksel må av. Og for å få det til, må alt som henger i veien bort. Kosejobb.
Ford sier det må en drøss av spesialverktøy for å få det til, men det er bare tull. Her er hva jeg brukte
Takk for svar! Da skal jeg sjekke litt nærmere rundt dette, om jeg noen gang handler en Fiesta eller Focus. Liker begge de modellene i sportsutgave. Foreløpig fortsetter jeg å bruke gamlebilen, kjører jo ikke så mye heller...
User avatar
ole m.
Posts: 1493
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Montesa Cota 315R - 2001
BMW R100GS - 1994
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by ole m. »

Svein_H wrote: 30 Apr 2026 09:30 Har vært i kontakt med Røhne Selmer, og de kunne bekrefte at bilen min faktisk har regreim. Samtidig opplyste de om at intervallet på denne er 10 år / 200.000km, så da stemmer det også at den aldri har blitt byttet. Det betyr samtidig at den nå er 3 år på overtid og bør byttes snarest, så det var veldig bra at dette emnet dukket opp her nå. Jeg kunne fort gått på en skikkelig smell hvis det hadde gått galt, så jeg bør vel egentlig takke og bukke!
Se der ja, da er det på høy tid å bytte ja. :)
Svein_H
Posts: 46
Joined: 04 Apr 2026 16:23
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
Location: Aurskog-Høland

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Svein_H »

ole m. wrote: 30 Apr 2026 09:33
Svein_H wrote: 30 Apr 2026 09:30 Har vært i kontakt med Røhne Selmer, og de kunne bekrefte at bilen min faktisk har regreim. Samtidig opplyste de om at intervallet på denne er 10 år / 200.000km, så da stemmer det også at den aldri har blitt byttet. Det betyr samtidig at den nå er 3 år på overtid og bør byttes snarest, så det var veldig bra at dette emnet dukket opp her nå. Jeg kunne fort gått på en skikkelig smell hvis det hadde gått galt, så jeg bør vel egentlig takke og bukke!
Se der ja, da er det på høy tid å bytte ja. :)
Men det er jo veldig merkelig at dette ikke har blitt fanget opp av verkstedet på den årlige servicen, det er vel ikke eier som bør gå rundt og være obs på ulike intervaller og utskiftinger, det er det jo et fåtall som har kompetansen til uten å ha opplæring i emnet...
User avatar
KliffArne
Posts: 731
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by KliffArne »

Bikeridr wrote: 28 Apr 2026 16:02 Ok, har ikke noe positivt å bidra med her.
Nuvel "Fire Ordentlige Reparasjoner Daglig" er bare ganske enkelt ikke en "bil" jeg noensinne vil anbefale. Jeg/vi som har vært maskinister i 40 år vet innihelvete godt hva som skjer med gummireimer badet i olje. Nei, det funker ikke!
Kjøp ordentlig bil med ordentlig motor som har enten kamkjede av stål eller tannhjul.
Har hatt Opel, Renault, Volvo, Nissan og Ford. Og Ford er desidert de bilene jeg har hatt minst problemer med.
Fiestaen som er fra 2017 har ikke vært et eneste feilslag i. Skiftet fjærer bak, samt to foringer i bakstilling. Det er alt. Ford= kjempebil
Konstruksjonen med disse våtbeltene kan man ikke godt skryte av, men man skal også være klar over at det er produsert veeeldig mange sånne motorer, at en og annen havarerer er vel kanskje å forvente.
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

tradisjonelt har jo ford fått et litt ufortjent dårlig rykte.
De som kjøpte mæsjedes og hadde bilen på verksted titt og ofte fordi bilen var dyr og måtte taes vare på, er en annen liga enn en ford som ikke var så dyr og ble kjørt til den nærmest stoppet før den fikk så mye som en skvett olje eller et par bremseklosser.
Klart biler som "går for lut og kaldt vann" vil over tid ha mer prob enn de med tett service.
Fordene har jo også tradisjnelt vært såpass enkle å serve at de fleste sleggemekanikerene har greid å få slått delene på plass på et vis-hvilket ikke er kvalitetsøkende.
Har hatt masse ford gjennom 40 år og skjelden hatt noe problem.
User avatar
KliffArne
Posts: 731
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by KliffArne »

Svein_H wrote: 30 Apr 2026 09:30 Har vært i kontakt med Røhne Selmer, og de kunne bekrefte at bilen min faktisk har regreim. Samtidig opplyste de om at intervallet på denne er 10 år / 200.000km, så da stemmer det også at den aldri har blitt byttet. Det betyr samtidig at den nå er 3 år på overtid og bør byttes snarest, så det var veldig bra at dette emnet dukket opp her nå. Jeg kunne fort gått på en skikkelig smell hvis det hadde gått galt, så jeg bør vel egentlig takke og bukke!
1.6 literen er faktisk den motoren som har gitt den navnet "ecoboom", og av annen årsak enn disse greinene. De hadde kjøleproblemer på disse, noe som visstnok ble utbedret. Dette bare noe jeg har lest. Men kanskje verdt å nevne, siden du har en tidlig modell.
Men er den kjørt såpass langt som din, så er den sikkert kommet over kneika. Men sikkert lurt å spandere nye reimer.
Vet ikke om din er samme konstruksjon mht oljepumpa og drift av denne som på 1.0 literen. Her drives pumpa av ei lita reim som står på innsiden av registerreima, og det er vel så ofte at det er den reima som ryker på de havarerte motorene man hører om. Også at deler av disse reimene havner i oljesilen og struper suget.
Ved kjøp av registerreim sett fra Ford, så er (var) ikke denne reima inkludert, forstå det den som kan.
Og fra 2018 tror jeg det var, så skiftet de ut registerreima med kjede, men beholdt reima til oljepumpa 🧐
Post Reply