Hva har du kjøpt i dag?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
KliffArne
Posts: 731
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by KliffArne »

mekkern wrote: 30 Apr 2026 19:35 tradisjonelt har jo ford fått et litt ufortjent dårlig rykte.
De som kjøpte mæsjedes og hadde bilen på verksted titt og ofte fordi bilen var dyr og måtte taes vare på, er en annen liga enn en ford som ikke var så dyr og ble kjørt til den nærmest stoppet før den fikk så mye som en skvett olje eller et par bremseklosser.
Klart biler som "går for lut og kaldt vann" vil over tid ha mer prob enn de med tett service.
Fordene har jo også tradisjnelt vært såpass enkle å serve at de fleste sleggemekanikerene har greid å få slått delene på plass på et vis-hvilket ikke er kvalitetsøkende.
Har hatt masse ford gjennom 40 år og skjelden hatt noe problem.
Hadde en Sierra 2.0, det var en sorgløs bil mtp registerhavari. Ingen ventiler som rakk ned i stemplene selv om reima sleit.
Kjørte til det skjedde, parkerte i veisiden og dro opp og hentet ny reim pluss litt verktøy. En time og to med amatørmekk, så kunne man kjøre hjem igjen.
User avatar
Jompa
Posts: 444
Joined: 18 Nov 2015 22:15
MC: Kawasaki GPz 1100, 83
Harley Davidson Electra Glide, 2006
Triumph Sprint GT 1050, 2011

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Jompa »

I går kjøpte jeg en 17-nøkkel på Biltema for å kunne løsne låseskruen og stramme kjeden på tur hvis det skulle bli nødvendig.
Kappa bort den åpne enden så nøkkelen passer i vektøymappa.
20260430_163724.jpg
20260430_163656.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
increasing
Posts: 93
Joined: 14 May 2020 14:47
MC: R1250GSA / ST1100AX
Location: Lillestrøm

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by increasing »

Ikke usannsynlig at du må stramme kjede underveis @Jompa da dine turer kan jo være tilsvarende distanse veldig mange må ha en hel sesong for å få til (ref mc annonser på finn) :thumleft
increasing :thumleft "Lyden av frihet har to sylindre (minst)."
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 5166
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

Flere 90° bend, overganger og unioner til 1" rørgjenger og 32mm polypropylene vannrør.
Nå er jo ikke jeg rørlegger og de "nymotens" rør som skal smeltes/sveises sammen med slikt "strykjern med rundinger på, er visst bittelitt over min selvlærte kompetanse. Håper nå, at jeg har fått inn teknikken og får sammenføyningene nok sammen og tett 🤞
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

For den som skal kjøre litt og ikke gidder å smøre og justere kjedet anbefaler jeg en autosmører.
har kjøpt et par slike selv og det er helt utrolig hvor lite kjede og drev slites.
cbr`n har passert 50000km med bare 3 mm justering på justerskruene.
bruker synt gearolje.

https://pdoiler.co.uk/

montert på Indian også.
IMG_6164.JPG
IMG_6158.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 5166
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

I hine hårde dager (ca 1997 til 2005) var vel "Scottoiler" stort sett standardutstyr på kjedesykler. Selv sverget jeg til dette. Måtte selvsagt monteres rett med "drypperøret" i nedkant av bakhjulsdrevet. Brukte motorsag kjedeolje og en liter varte godt og vel 10.000km. Bytta ikke kjede eller drev før 50-60.000 km.
Har jo nå kardang på FJR'en, men kjede på Versysen. Har ikke gidda å montert der (ennå), men opp på midtstøtta og 2. gear med en god spray når kjedet er varmt. Bruker Valvoline tørrgrease. Men ja, savner den bekymringsfrie Scottoileren.
User avatar
mekkern
Posts: 5516
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by mekkern »

Fordelen med PDoiler er jo at den er viskositet og temp uavhengig da det er en timer og pulspumpe så man kan kjapt endre om man kjører småturer motorvei-dag etter dag eller regnvær bare med et potmeter.
Men som regel finner man et kompromiss som ikke griser eller for tørt kjede.
Fordelen med gearolje er jo EP tilsatsene som tåler høye trykk.
User avatar
haakeik
Posts: 372
Joined: 02 Mar 2016 12:35
MC: BMW R1200GS TB
Moto Guzzi Stelvio NTX 1200 (solgt)
Triumph Trident 750 (solgt)
Honda VFR 800 (solgt)
Location: Asker

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by haakeik »

Kjøpt nye adventure støvler, Sidi Adventure 2 Goretex. De gamle, TCX Drifter, er gamle, slitte og ikke lenger vanntette.
Vurderte også Gaerner G_Dakar, som også er gode støvler. Valgte fargen Tobacco. Jeg har nå svart sykkel og svart kjøredress så da blir det alt for kjedelig med svarte støvler :D Har også en ny Neotec 3 på vei, men fy f.... så trege AGM er. Bestilte først en Antrasitt farget versjon i forbindelse med MC messa, men etter 2 måneder var den fortsatt ikke kommet. RIngte AGM og fikk da vite at den ikke kunne leveres før i juli. Javel, da kan vi vel bytte farge og velge noe som AGM har på lager. Joda, ikke noe problem sa de. 2 uker senere er den enda ikke kommet, enda de reklamerer at de sender dagen etter og de har 5+ på lager i butikk og fjernlager i min størrelse. Siste gang jeg skal kjøpe noe som helst fra AGM :evil:
sidiadv2.png
neotect3.png
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
hansp
Posts: 923
Joined: 31 May 2007 21:05
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km
Location: Buriram Thailand
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by hansp »

Kjøpte denne for noen dager siden
IMG_20260511_125201.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hans Petter
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1905
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Spiritofwinter »

hansp wrote: 14 May 2026 02:05 Kjøpte denne for noen dager siden
IMG_20260511_125201.jpg
Bil man ikke får kjøpt i Norge? Kinakopi av noe Europeisk? Synes den ser litt kjent ut, samtidig som merke er ukjent.
User avatar
hansp
Posts: 923
Joined: 31 May 2007 21:05
MC: 06 NT700
2007: 8746 km
2008: 17135 km
2009: 12000 km
2018 Kawasaki 650 Versys
2018: 3643 km
2019: 9019 km
2020: 5287 km
2121: 8103 km
2022: 19138 km
2023: 18559 km
2024: 7633 km
Juni 2024 Aftica Twin 24 modell
2024: 11658 km
2025: 24853 km
Location: Buriram Thailand
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by hansp »

Spiritofwinter wrote: 14 May 2026 13:05
hansp wrote: 14 May 2026 02:05 Kjøpte denne for noen dager siden
IMG_20260511_125201.jpg
Bil man ikke får kjøpt i Norge? Kinakopi av noe Europeisk? Synes den ser litt kjent ut, samtidig som merke er ukjent.
GWM heter konsernet og produserer flere merker Haval, Ora ,Tank og Poer. Om disse finnes i Norge vet jeg ikke, men de selger ganske bra her i Asia. Ladbar hybrid som jeg har kjøpt er vel ikke særlig utbredt i Norge uansett
Hans Petter
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 5166
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Bikeridr »

hansp wrote: 15 May 2026 01:39
Spiritofwinter wrote: 14 May 2026 13:05
hansp wrote: 14 May 2026 02:05 Kjøpte denne for noen dager siden
IMG_20260511_125201.jpg
Bil man ikke får kjøpt i Norge? Kinakopi av noe Europeisk? Synes den ser litt kjent ut, samtidig som merke er ukjent.
GWM heter konsernet og produserer flere merker Haval, Ora ,Tank og Poer. Om disse finnes i Norge vet jeg ikke, men de selger ganske bra her i Asia. Ladbar hybrid som jeg har kjøpt er vel ikke særlig utbredt i Norge uansett
Går endel Ora her i Latvia. De er jo småbiler på størrelse med Renault Zoë.
I Norge er det jo elbilinsentivet som har "ødelagt" for hybrider, så det er på retur, ja.
Her i LAtvia bruker de mye hybrid, og elektrisk er på vei opp, men fortsatt ganske lav andel. De fleste kjører bensinbiler.
Svein_H
Posts: 47
Joined: 04 Apr 2026 16:23
MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
Location: Aurskog-Høland

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Svein_H »

KliffArne wrote: 30 Apr 2026 19:50
Svein_H wrote: 30 Apr 2026 09:30 Har vært i kontakt med Røhne Selmer, og de kunne bekrefte at bilen min faktisk har regreim. Samtidig opplyste de om at intervallet på denne er 10 år / 200.000km, så da stemmer det også at den aldri har blitt byttet. Det betyr samtidig at den nå er 3 år på overtid og bør byttes snarest, så det var veldig bra at dette emnet dukket opp her nå. Jeg kunne fort gått på en skikkelig smell hvis det hadde gått galt, så jeg bør vel egentlig takke og bukke!
1.6 literen er faktisk den motoren som har gitt den navnet "ecoboom", og av annen årsak enn disse greinene. De hadde kjøleproblemer på disse, noe som visstnok ble utbedret. Dette bare noe jeg har lest. Men kanskje verdt å nevne, siden du har en tidlig modell.
Men er den kjørt såpass langt som din, så er den sikkert kommet over kneika. Men sikkert lurt å spandere nye reimer.
Vet ikke om din er samme konstruksjon mht oljepumpa og drift av denne som på 1.0 literen. Her drives pumpa av ei lita reim som står på innsiden av registerreima, og det er vel så ofte at det er den reima som ryker på de havarerte motorene man hører om. Også at deler av disse reimene havner i oljesilen og struper suget.
Ved kjøp av registerreim sett fra Ford, så er (var) ikke denne reima inkludert, forstå det den som kan.
Og fra 2018 tror jeg det var, så skiftet de ut registerreima med kjede, men beholdt reima til oljepumpa 🧐
Svarer på et litt eldre innlegg, dette var det nyeste jeg fant i "mitt" emne. Beklager om dette er OT.

Har nettopp hatt bilen på service og PKK, og regreimbytte var en del av jobben. Så viser det seg at verkstedet hadde feil informasjon i sine systemer om motoren i min bil, de trodde det var en dieselmotor (hvordan det er mulig aner jeg ikke...)! Uansett, de hadde ikke spesialverktøyene som visstnok kreves til denne jobben, så de fikk ikke skiftet regreima likevel.

Røhne Selmer har gitt meg en pris på 30' på jobben. De bytter da registereim, vannpumpe, vifteereim + oljepumpereim.

Mekonomen har gitt meg et tilbud på halvparten av dette, og sier at min motor ikke har oljepumpereim, pumpen på denne drives av veivakselen. De spør også om Røhne Selmer kan ha forvekslet motoren min med 1.0 EcoBoost.

Hvordan f..n skal jeg som bileier forholde meg til slik motstridende informasjon...
User avatar
Palma
Posts: 4903
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Palma »

I dag kom varmejakka som @knutk anbefalte. Veldig grei sak. Har strømopplegg på begge syklene og en fjernkontroll i lomma.
https://www.warmnsafe.com/products/mens-12v-heatlayer
Den er litt større enn ei T-skjorte i sammenbrettet tilstand og bygger lite på kroppen. Passer fint under airbagjakka.

Men nå kommer jo varmen :-k
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3350
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2024 Trophy Edition

Re: Hva har du kjøpt i dag?

Post by Kant1 »

Ikke i dag, men rett før langhelga.
Hentet ut et sett med Givi Trekker Dolomiti sidekofferter til GS 750'en, og selvfølgelig bærejern til disse :thumleft
20260514_145853.jpg
Må si at byggekvaliteten på disse, sender de originale BMW boksene på GSAen min, rett i skammekroken. [-X

Så hadde jeg en tåppbåx i samme modell fra før, og dette blei rett snasent.
20260514_145752.jpg
Fikk også nye breie fothvilere i posten her forleden, fra et folkerikt, stort land langt i øst.
Og ikke var de ille dyre, men de ser og føles skikkelig bra ut.
20260512_214852.jpg
Så nå er frøkna klar for ferietur til sommeren 🌞
20260516_201502.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply