Ser ut som 1.6 har tørr rem og direktedrevet pumpe?mulig flere utgaver?. I så fall slipper du unna DE problemene.Svein_H wrote: 18 May 2026 18:01Svarer på et litt eldre innlegg, dette var det nyeste jeg fant i "mitt" emne. Beklager om dette er OT.KliffArne wrote: 30 Apr 2026 19:501.6 literen er faktisk den motoren som har gitt den navnet "ecoboom", og av annen årsak enn disse greinene. De hadde kjøleproblemer på disse, noe som visstnok ble utbedret. Dette bare noe jeg har lest. Men kanskje verdt å nevne, siden du har en tidlig modell.Svein_H wrote: 30 Apr 2026 09:30 Har vært i kontakt med Røhne Selmer, og de kunne bekrefte at bilen min faktisk har regreim. Samtidig opplyste de om at intervallet på denne er 10 år / 200.000km, så da stemmer det også at den aldri har blitt byttet. Det betyr samtidig at den nå er 3 år på overtid og bør byttes snarest, så det var veldig bra at dette emnet dukket opp her nå. Jeg kunne fort gått på en skikkelig smell hvis det hadde gått galt, så jeg bør vel egentlig takke og bukke!
Men er den kjørt såpass langt som din, så er den sikkert kommet over kneika. Men sikkert lurt å spandere nye reimer.
Vet ikke om din er samme konstruksjon mht oljepumpa og drift av denne som på 1.0 literen. Her drives pumpa av ei lita reim som står på innsiden av registerreima, og det er vel så ofte at det er den reima som ryker på de havarerte motorene man hører om. Også at deler av disse reimene havner i oljesilen og struper suget.
Ved kjøp av registerreim sett fra Ford, så er (var) ikke denne reima inkludert, forstå det den som kan.
Og fra 2018 tror jeg det var, så skiftet de ut registerreima med kjede, men beholdt reima til oljepumpa![]()
Har nettopp hatt bilen på service og PKK, og regreimbytte var en del av jobben. Så viser det seg at verkstedet hadde feil informasjon i sine systemer om motoren i min bil, de trodde det var en dieselmotor (hvordan det er mulig aner jeg ikke...)! Uansett, de hadde ikke spesialverktøyene som visstnok kreves til denne jobben, så de fikk ikke skiftet regreima likevel.
Røhne Selmer har gitt meg en pris på 30' på jobben. De bytter da registereim, vannpumpe, vifteereim + oljepumpereim.
Mekonomen har gitt meg et tilbud på halvparten av dette, og sier at min motor ikke har oljepumpereim, pumpen på denne drives av veivakselen. De spør også om Røhne Selmer kan ha forvekslet motoren min med 1.0 EcoBoost.
Hvordan f..n skal jeg som bileier forholde meg til slik motstridende informasjon...
Hva har du kjøpt i dag?
- mekkern
- Posts: 5516
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Hva har du kjøpt i dag?
-
Svein_H
- Posts: 47
- Joined: 04 Apr 2026 16:23
- MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
- Location: Aurskog-Høland
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Mekonomen har også lagt ved bilder av oljepumpa på både 1.0 og 1.6 for å vise forskjellen, så det virker som de vet hva de snakker om.mekkern wrote: 18 May 2026 21:27 [...]
Ser ut som 1.6 har tørr rem og direktedrevet pumpe?mulig flere utgaver?. I så fall slipper du unna DE problemene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
- Spiritofwinter
- Posts: 1905
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Flere av oss som har hørt på Knut, jeg har hatt min i ca 4 år, eneste jeg har å kommentere er at det kan bli vel behagelig inn i mellomPalma wrote: 18 May 2026 19:11 I dag kom varmejakka som @knutk anbefalte. Veldig grei sak. Har strømopplegg på begge syklene og en fjernkontroll i lomma.
https://www.warmnsafe.com/products/mens-12v-heatlayer
Den er litt større enn ei T-skjorte i sammenbrettet tilstand og bygger lite på kroppen. Passer fint under airbagjakka.
Men nå kommer jo varmen![]()
- Bikeridr
- Geocache General
- Posts: 5166
- Joined: 08 Oct 2015 09:28
- MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken" - Location: Babīte
- Contact:
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Vel, kjøpt og kjøpt..
Har akkurat akseptert et pristilbud på €1700,- for full overhaling av "Alfred". Vil bli levert verkstedet når jeg kommer hjem i midten av juni.
Har akkurat akseptert et pristilbud på €1700,- for full overhaling av "Alfred". Vil bli levert verkstedet når jeg kommer hjem i midten av juni.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Kjøpt og montert nye SW motech pegs
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Nye dekk (Karoo Street) bestilt sammen med 21" slange til framdekket som ikke er konvertert til slangeløst.
Dekkene opp 25% (4K tilsammen for 21" og 18") siden samme bestilling i 2023. Slangen nær doblet i pris (500->900)... (*edit* hastverk er lastverk... den slangeprisen var altfor høy, burde sjekket priser hos andre...)
Dekkene opp 25% (4K tilsammen for 21" og 18") siden samme bestilling i 2023. Slangen nær doblet i pris (500->900)... (*edit* hastverk er lastverk... den slangeprisen var altfor høy, burde sjekket priser hos andre...)
Last edited by RuneMC on 09 Jun 2026 10:08, edited 1 time in total.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Ikke i dag, men i går.
Kjøpte meg en iPad Pro M5 11-tommer. IPad er den duppeditten jeg bruker 90% av de mulighetene jeg har for å gjøre hverdagslige ting på nett. Derfor mener jeg det er verdt og betale 15.000 spenn inkludert etuifor en slik.
Min Gamle iPad Pro har nå rukket og bli 8 år gammel å den funker fortsatt fint bortsett fra at batteriet nok begynner å bli kortpustet. Får ikke mer enn rundt 5 timer foran skjermen før det tar kvelden. Den nye klarer lett 10 timer nesten uansett bruk.
Den nye er også bedre når det kommer til skjerm og ytelse. Skjermen merker man stor forskjell på da den nye har OLED skjerm. Den nye er også generelt raskere enn den gamle og er mer responsiv.
Kjøpte meg en iPad Pro M5 11-tommer. IPad er den duppeditten jeg bruker 90% av de mulighetene jeg har for å gjøre hverdagslige ting på nett. Derfor mener jeg det er verdt og betale 15.000 spenn inkludert etuifor en slik.
Min Gamle iPad Pro har nå rukket og bli 8 år gammel å den funker fortsatt fint bortsett fra at batteriet nok begynner å bli kortpustet. Får ikke mer enn rundt 5 timer foran skjermen før det tar kvelden. Den nye klarer lett 10 timer nesten uansett bruk.
Den nye er også bedre når det kommer til skjerm og ytelse. Skjermen merker man stor forskjell på da den nye har OLED skjerm. Den nye er også generelt raskere enn den gamle og er mer responsiv.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Vi kjøpte et par slike før jul. Har vært godt fornøyd med pro utgaven tidligere så regnet med dette skulle bli bra. Kun uker etter førstegangs bruk ble min veldig varm, har skjedd et par ganger i ettertid også. Kona opplevde det samme for kun for 3 dager siden og hun bruker den nesten bare på nett(endte opp med å legge den 5 min i kjøleskapetBjerknez wrote: 23 May 2026 08:20 Ikke i dag, men i går.
Kjøpte meg en iPad Pro M5 11-tommer. IPad er den duppeditten jeg bruker 90% av de mulighetene jeg har for å gjøre hverdagslige ting på nett. Derfor mener jeg det er verdt og betale 15.000 spenn inkludert etuifor en slik.
Min Gamle iPad Pro har nå rukket og bli 8 år gammel å den funker fortsatt fint bortsett fra at batteriet nok begynner å bli kortpustet. Får ikke mer enn rundt 5 timer foran skjermen før det tar kvelden. Den nye klarer lett 10 timer nesten uansett bruk.
Den nye er også bedre når det kommer til skjerm og ytelse. Skjermen merker man stor forskjell på da den nye har OLED skjerm. Den nye er også generelt raskere enn den gamle og er mer responsiv.![]()
-
MrAGuitar
- Posts: 57
- Joined: 19 Dec 2021 17:24
- MC: 2025 KTM Adventure R
2022 Husqvarna TE150i
2021 Royal Enfield Meteor 350
2017 Sherco Factory ST 125
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Nye dekk: Mitas Mitas Enduro Trail-Rally PRO (E12/E13)
Skal erstatte MItas E07+, som ikke helt duger på det grøvste underlaget.
Skal erstatte MItas E07+, som ikke helt duger på det grøvste underlaget.
nå: KTM 390 Adv R, 2022 Husqvarna Te150, 2017 Sherco Factory ST 125
før: 2022 Royal Enfield Meteor 350, 2023 Husqvarna 701 E, 2015 Honda CB125F, 2021 Yamaha T7, 2015 Yamaha MT-09, 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS, 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar, 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
før: 2022 Royal Enfield Meteor 350, 2023 Husqvarna 701 E, 2015 Honda CB125F, 2021 Yamaha T7, 2015 Yamaha MT-09, 2011 Triumph Bonneville SE, 2007 Vespa 250 GTS, 2008 Yamaha WR250R, 2007 Yahama YBR125, 1998 Honda Transalp XL600V, 1997 Yamaha Dragstar, 2002 Honda CB500S, 1999 Honda Shadow VT750C2
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Okay, foreløpig har ikke det skjedd med min, men jeg skal holde deg oppdatert hvis det skjer. Ingen av mine Apple produkter de siste 12-13 årene har jeg harr noe som helst problemer med. Dem har faktisk overrasket meg i positiv forstand. Jeg hadde en gammel iPhone X som jeg vekte til live for noen uker siden og den funker faktisk bra enda. Den må vel være snart 10 år gammel og er MYE mer snappy en splitter nye Samsung telefoner i billigklassen.Borg wrote: 23 May 2026 09:30Vi kjøpte et par slike før jul. Har vært godt fornøyd med pro utgaven tidligere så regnet med dette skulle bli bra. Kun uker etter førstegangs bruk ble min veldig varm, har skjedd et par ganger i ettertid også. Kona opplevde det samme for kun for 3 dager siden og hun bruker den nesten bare på nett(endte opp med å legge den 5 min i kjøleskapetBjerknez wrote: 23 May 2026 08:20 Ikke i dag, men i går.
Kjøpte meg en iPad Pro M5 11-tommer. IPad er den duppeditten jeg bruker 90% av de mulighetene jeg har for å gjøre hverdagslige ting på nett. Derfor mener jeg det er verdt og betale 15.000 spenn inkludert etuifor en slik.
Min Gamle iPad Pro har nå rukket og bli 8 år gammel å den funker fortsatt fint bortsett fra at batteriet nok begynner å bli kortpustet. Får ikke mer enn rundt 5 timer foran skjermen før det tar kvelden. Den nye klarer lett 10 timer nesten uansett bruk.
Den nye er også bedre når det kommer til skjerm og ytelse. Skjermen merker man stor forskjell på da den nye har OLED skjerm. Den nye er også generelt raskere enn den gamle og er mer responsiv.![]()
). Et el annet den kjører som girer den opp noe voldsomt. Skulle du oppleve det samme og finne en forklaring for det (må jo ligge i software et sted) så gi en lyd.
Apple er rett og slett det eneste som kommer inn i mitt hus av nettbrett og mobiler. Fikk en Samsung S26 telefon på jobben. Bare driten. Denfungerte bra en stund, men nå spiser den batteri og innimellom lagger den veldig. Det er også en haug med bloatware på den og det popper opp masse drit hele tiden. Man kan sikkert deaktivere dette, men den bare ligger på pulten og blir sjelden brukt.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Bestilt og betalt ny chain slider - en gummidel som jeg så er dugelig slitt etter 119K km ( OEM part 52170MJPG50 )
Kom på 430,- inkl frakt fra WeBike Japan som er ca halvparten av hva mange butikker i EU skulle ha... merkelig...
Kom på 430,- inkl frakt fra WeBike Japan som er ca halvparten av hva mange butikker i EU skulle ha... merkelig...
-
Svein_H
- Posts: 47
- Joined: 04 Apr 2026 16:23
- MC: 2009 Suzuki DL650A V-Strom med diverse tilbehør. Min første MC.
- Location: Aurskog-Høland
Re: Hva har du kjøpt i dag?
(Gammelt innlegg og mulig OT, så moderator må gjerne slette innlegget)Svein_H wrote: 19 May 2026 09:15Mekonomen har også lagt ved bilder av oljepumpa på både 1.0 og 1.6 for å vise forskjellen, så det virker som de vet hva de snakker om.mekkern wrote: 18 May 2026 21:27 [...]
Ser ut som 1.6 har tørr rem og direktedrevet pumpe?mulig flere utgaver?. I så fall slipper du unna DE problemene.
Det var visst ikke så rett fram å få byttet den regreima likevel, er fortsatt ikke i mål.
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Motorsykkeldekk.com har ikke bare tapt seg på pris. Idag kom nytt bakdekk og fordekk. Dvs bakdekket var korrekt 18 tommer Karoo Street, mens fordekket som skulle være 90/90 21 tommer Karoo Street var et Mitas 130/80 17 tommer (!) Dobbeltsjekket adresselabel som var riktig og definerte Karoo Street 21, men innholdet i den gjennomsiktige plasten matchet altså ikke. La inn klage i kontaktformular til motorsykkeldekk.com så får vi se hva som skjer... sukk...
- Palma
- Posts: 4903
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. Solgt 2026
Yamaha XT 600E 2000 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Hva har du kjøpt i dag?
Ja det er ikke alltid smart å prøve å spare en hundrelapp eller to, da må man hvertfall ha god tid.RuneMC wrote: 09 Jun 2026 21:05 Motorsykkeldekk.com har ikke bare tapt seg på pris. Idag kom nytt bakdekk og fordekk. Dvs bakdekket var korrekt 18 tommer Karoo Street, mens fordekket som skulle være 90/90 21 tommer Karoo Street var et Mitas 130/80 17 tommer (!) Dobbeltsjekket adresselabel som var riktig og definerte Karoo Street 21, men innholdet i den gjennomsiktige plasten matchet altså ikke. La inn klage i kontaktformular til motorsykkeldekk.com så får vi se hva som skjer... sukk...
Jeg har begynt å kjøpe dekk kun innenlands etter at jeg fikk tilsendt to sett med dekk da jeg betalte bare for det ene settet. Slike feil går ikke an å leve med
Re: Hva har du kjøpt i dag?
@Palma Haha, ja det var en feil som ble positiv. Har ikke hørt noe fra motorsykkeldekk.com ennå... får opp en automatisk side etter kontaktskjema om at ordren min forventes levert 5 Juni (duh...) så selv at det er levert har de ikke kontroll på ifbm at Postnord tar over stafettpinnen fra DPD.
Edit 12/6 nådde igjennom på Chat'en til Motorsykkeldekk.com, så nå sender de nytt Karoo 21 dekk og returetikett for Mitas 17 dekket
Kom på at jeg også har bestilt meg fra Aliexpress 3stk OBD2 scannere (versjon 1.5 og 2.1 og med og uten BT/Wifi) og 16pin til Honda (6 pin el 4 pin). I tillegg for å få fri frakt slang jeg på en UV-lommelykt og shims for å måle ventilklaringer. Det hele kom på EUR 17,28. Kommer mellom 17-20 Jun er anslaget. OBD2 scanneren er for å sjekke om det er noen feilkoder på MC'n. Torque Pro app på mobil ble anbefalt på et par youtube snutter som et bra diagnoseprogram. Hvorfor forskjellige versjoner er fordi 1.5 tar eldre kjøretøy, men også nyere der 2.1 ikke funker. Hvorfor flere? Jo, fordi jeg regner med at kvaliteten er så som så når de er så rimelige...
Edit 12/6 nådde igjennom på Chat'en til Motorsykkeldekk.com, så nå sender de nytt Karoo 21 dekk og returetikett for Mitas 17 dekket
Kom på at jeg også har bestilt meg fra Aliexpress 3stk OBD2 scannere (versjon 1.5 og 2.1 og med og uten BT/Wifi) og 16pin til Honda (6 pin el 4 pin). I tillegg for å få fri frakt slang jeg på en UV-lommelykt og shims for å måle ventilklaringer. Det hele kom på EUR 17,28. Kommer mellom 17-20 Jun er anslaget. OBD2 scanneren er for å sjekke om det er noen feilkoder på MC'n. Torque Pro app på mobil ble anbefalt på et par youtube snutter som et bra diagnoseprogram. Hvorfor forskjellige versjoner er fordi 1.5 tar eldre kjøretøy, men også nyere der 2.1 ikke funker. Hvorfor flere? Jo, fordi jeg regner med at kvaliteten er så som så når de er så rimelige...