Øl- mer enn bare pils

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Kant1 »

Dette er en beint fram smertefull tråd, når jeg sitter stuck i havet og sikler over tanken på litt skummende leskedrikke...

Og smertefullt blir det vel også når jeg kommer hjem den 8. og skal åpne og smake alle de første 8 flaskene i julekalenderen..
Ja altså... smertefullt den 9.des :-#
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4558
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bikeridr »

Kant1 wrote: 03 Dec 2020 19:49 Dette er en beint fram smertefull tråd, når jeg sitter stuck i havet og sikler over tanken på litt skummende leskedrikke...

Og smertefullt blir det vel også når jeg kommer hjem den 8. og skal åpne og smake alle de første 8 flaskene i julekalenderen..
Ja altså... smertefullt den 9.des :-#
Høh, akkurat som jeg synes synd på deg [-(
Tenk på meg da, den 17. desember, etter å ha tatt igjen de 16 dagene med whisky ettersom jeg er stuck på blåmyra frem til da..
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 03 Dec 2020 15:08
Om det er juleøl test på gang så kan man også nevne 7 fjell sin Julesnop. Ingen vinner hos meg, men noe som passer fint for en test.
Så denne først nå, men det ble ei flaske julesnop også:)
Kant1 wrote: 03 Dec 2020 19:49 Dette er en beint fram smertefull tråd, når jeg sitter stuck i havet og sikler over tanken på litt skummende leskedrikke...
Du får kose deg der ute, så skal vi ta for oss den harde jobben her hjemme.

Utvalget er plass, så da er det bare å vente på helga :smt111
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by JK95 »

En porter gjemte seg bak luke 3. Visstnok fra Sveriges eldste porter-produsent, og de har kontroll på den :thumleft Helt innafor uten å bli tungdrukket, med hint av mørk sjokolade og kaffe \:D/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 3, Oslo brewing co sin Julekaffe IPA.
Mye bitterhet fra humlen blandet med mye kullsyre og hint av kaffi til slutt. Grei nok, men snodig kombinasjon.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Luke 4 leveres av Røros Bryggeri og har navnet Blue Christmas Blåbærporter. Litt skuffet over at den var mørk brun heller enn blå på farge, for det er heller lite annet som sier blått i denne ølen. Heller ikke mye preg av porter, smaker mer som en brown ale med smak av malt og et hint av kaffi i ettersmaken. Litt feil branding, men ellers en god øl.


Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Vi fortsetter kvelden med en anbefaling fra @Borg nemlig Ladegaard sin Juleøl, brygget av Grans. Må si at til å være en butikkøl så har de fått frem mye god smak, primært fordi de har tatt seg god tid med mye malt under meskeprosessen (delvis beskrevet på flasken). Der skal være hint av både sjokolade og karamell, å joda, litt er der, men det drukner en del i den gode maltsmaken. Selv er jeg glad i øl med mye malt, så for min del er det helt greit. Er nok den beste butikk juleølen så langt i år, men har noen til som skal smakes på.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by pelsen »

Jeg er ikke noen skikkelig ølsmaker, men jeg liker øl. :shock: Det er jo stor forskjell på oss, og antall utdelte smaksløker varierer nok like mye som alt annet. Jeg klarer ikke å identifisere alle smakene som nevnes. Men en boks Frydenlund Juicy IPA falt ikke i smak her, synd at de setter Frydenlund på sånt skvip. Men et øl fra samme bryggeri heter Ringnes Økologisk ufiltrert Pilsner, det er et veldig godt øl. Jeg var på mc-tur gjennom Tsjekkia i '16, der solgte de ufiltrert overalt, her i landet har jeg bare funnet dette. Lett å se at det ikke er filtrert :thumleft
IMG_20201204_211441_0.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4285
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

:smt084
Kjøpte en boks Ringnes juleøl...kanskje den ligger i bagasjerommet på bilen.. :-k
Smaksrapport kommer om jeg finner den før jul.... :shock:
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Borg »

Setter meg ned for å nyte en Leffe kjøpt på polet for to dager siden, men får en litt uggen følelse når jeg smaker på den :(
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1636
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

pelsen wrote: 04 Dec 2020 22:03 Jeg er ikke noen skikkelig ølsmaker, men jeg liker øl. :shock: Det er jo stor forskjell på oss, og antall utdelte smaksløker varierer nok like mye som alt annet. Jeg klarer ikke å identifisere alle smakene som nevnes. Men en boks Frydenlund Juicy IPA falt ikke i smak her, synd at de setter Frydenlund på sånt skvip. Men et øl fra samme bryggeri heter Ringnes Økologisk ufiltrert Pilsner, det er et veldig godt øl. Jeg var på mc-tur gjennom Tsjekkia i '16, der solgte de ufiltrert overalt, her i landet har jeg bare funnet dette. Lett å se at det ikke er filtrert :thumleft
IMG_20201204_211441_0.jpg
Finnes mye ufiltrert her i landet også, men det meste av det selges på polet. Frydenlund sin Juicy IPA er nok ikke for alle, det er et ganske spesielt øl, men faktisk et som jeg syntes smaker greit. Skal sies at Frydenlund har en del annet som er betraktelig bedre i følge mine smaksløker.
Borg wrote: 05 Dec 2020 16:59 Setter meg ned for å nyte en Leffe kjøpt på polet for to dager siden, men får en litt uggen følelse når jeg smaker på den :(
Anbefaler Leffe brune fremfor blond, men litt spesiell smak blir det når det er brygget i et Belgisk kloster, har selv opplevd litt «feil» smak på en Leffe tidligere.


Selv sitter jeg med kalender luke 5, levert av Bådin med det lange navnet På låven sitter nissen og han er så bitter. Selvfølgelig er det da snakk om en bitter øl. Men personlig mener jeg at dette er en passelig rund å fin øl, svakt preg av humle og litt bitterhet i ettersmaken, men ikke mer enn hva jeg hadde forventet av en øl med litt humle som skaper litt bitter ettersmak. Kan være fordi den kun er 3,6% at de ikke har fått frem så mye av bittersmaken, men helt greit for min del, er ikke så glad i bitter øl.
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Borg »

Spiritofwinter wrote: 05 Dec 2020 19:07
Borg wrote: 05 Dec 2020 16:59 Setter meg ned for å nyte en Leffe kjøpt på polet for to dager siden, men får en litt uggen følelse når jeg smaker på den :(
Anbefaler Leffe brune fremfor blond, men litt spesiell smak blir det når det er brygget i et Belgisk kloster, har selv opplevd litt «feil» smak på en Leffe tidligere.
Ha blond eller brune er smak og behag. Selv er jeg glad i blond, noe jeg forbinder med jobbreise til Brussel. Men i dette tilfellet ble jeg bare litt skuffet etter å ha kjøpt en øl fra polet som var 8 måneder over holdbarhetsdato og dette var godt merkbart på smaken.
Vi er godt vant med kvalitet og meget bra veiledning fra polets ansatte. Selv har jeg aldri gått på en bom tidligere, men her ble det en :)
User avatar
Palma
Posts: 4742
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Palma »

Vet ikke om noen har testet denne..Image

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk

User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2641
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ashland »

Med andre ord ett øl for ekte kjærringer :lol: :lol:
fun is not a straight line
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3197
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Kant1 »

Palma wrote: 06 Dec 2020 09:55 Vet ikke om noen har testet denne..Image

Sent fra min SM-A405FN via Tapatalk
Det hører med til historien at vi var på Haaheim Gaard i 2018.
HPR PreRun, vi var innom og spiste is og drakk brus.
Og "husfar" Torstein, som styrer hotellet der, han er en av delene som etiketten omtaler.
Forøvrig en utrolig serviceminded kar, med full kontroll på det meste :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Post Reply