Øl- mer enn bare pils

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ashland »

Det var ingen dum tanke :thumleft
fun is not a straight line
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by RuneMC »

Kjørte en tur med bil langs østsiden av Steinsfjorden på lørdag, hvor mitt øye i nordre ende skuet "Spesialutsalg øl 10-18" hos Åsa Landhandleri - sånn i forbifarten.

Snudde rett bort i gata og det var heldigvis ledig på den mikroskopiske p-plassen som tar 3 biler ca. Inn i butikken og rundt et hjørne til høyre så åpenbarte et meget arealeffektivt rom seg fullt av alskens ølsorter - vi snakker faktisk mer spesial utvalg enn på endel pol, men selvfølgelig begrenset til 4,7%. Dog mye spennende her så endte opp med handlekurven full.

Det gikk meg hus forbi at noen av ølsortene var spesiallaget for Åsa Landhandleri, men det så jeg da jeg kom hjem. Øl handler om smak og om nye smaker - så jeg valgte noen øl jeg ikke hadde smakt før.

Først en flaske som jeg bare måtte ha - den het jo "Bikers Beer" 8) Og etiketten gir assosiasjoner til Ghost Rider filmene med Nicolas Cage
_DSC3495.jpg
_DSC3497.jpg
_DSC3498.jpg
Brygget av Humbrygg i Hønefoss for Åsa Landhandleri
Lettdrikkelig og mild og passer nok godt som leskende tilbehør til grillmat om sommeren.
Smaken ga assosiasjoner til gårdsbrygget øl med et streif av mjød.
Dog kanskje noe vel mild i forhold til etiketten :)
Så i ettertid at det er en Kveik og det er jo moro - det er jo ur-gjæren for øl som har blitt oversett i mange tiår, men overlevd på div gårder.
Tommel opp for denne tradisjonen og ikke minst variasjonen man kan finne i Kveik :thumleft

Neste øl ut var nok en spesial laget for Åsa Landhandleri av bryggeriet Nøisom, med navnet Mørkgonga Vinter
Mørkgonga er et juv ikke langt unna som det er mulig å gå tur opp - visstnok av det litt krevende slaget.
_DSC3500.jpg
_DSC3499.jpg
_DSC3503.jpg
Denne var mørk og ikke minst søt, kanskje på grensen til for søt noterte jeg meg.
Smaken minte endel om søt irish coffee - så desidert en dessertøl som kan nytes for seg selv etter en bedre middag.

Så folkens, her har vi et øl-skattkammer som har skjult seg rett under nesen vår - for oss som bor i rimelig avstand til Åsa Landhandleri.
Handle lokalt er jo in i disse tider.

Prisene varierte mellom 55 og 68 av mitt tilfeldige utvalg, så ingen konkurrent til Systembolaget akkurat, men avgiftene går jo til et godt formål - offentlige helsetjenester f.eks. - så dette tar jeg meg råd til. Her kommer jeg nok til å stoppe flere ganger.

P.S. De hadde også en artig utvalg av retro skilt på en vegg bak kassa for den som ønsker å fiffe opp garasjen eller "mancaven" sin.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Palma »

En meget artig reiseskildring @RuneMC og spennende bilder. Det ble jo fristende med en tur bortover der. :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

Bra reiseskildring...nærmest en tro kopi av reiser rundt her i distriktet på 70-tallet...rått og røti strømmet til Ryen Landhandleri....bryggerivarer i lange baner og jaggu var de markedsledende på salg av himkok fra n Arvid Hagen å !!

Hæinn Arvid hadde eitt spesielt øl som det virkelig var futt i...mange kalte det vestlandsøl men merket på flaska huske je itte...ihvertfall sterkt.

Ellers var det jo noe som het "bokkøl"...kullsvart og rar smaks yntes vi ungdommene... :plystre

Og døgnåpent 24 timer 365 dager i året !! :smt113 :smt083
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ArcticTiger »

Det blir vel norsk alene-jul for meg iår. Så, da har jeg tenkt å kjøpe 2 stk Jule-øl, så jeg har litt å kose meg med på Sjølvaste Jole-Kvellen \:D/ :smt041 :smt030
Så,da er spørsmålet: Hva slags øl burde jeg satse på :-k
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

ArcticTiger wrote: 25 Nov 2020 12:25 Det blir vel norsk alene-jul for meg iår. Så, da har jeg tenkt å kjøpe 2 stk Jule-øl, så jeg har litt å kose meg med på Sjølvaste Jole-Kvellen \:D/ :smt041 :smt030
Så,da er spørsmålet: Hva slags øl burde jeg satse på :-k

I Russland brygger de ofte noe som de kaller " kvas ".hvor mye :plystre % alkohol det er i det må fåglarna vite... :-k
og de drikker det altså ikke bare på sochelnic :smt090

Men er , ifølge KGB , rundt 65 000 000 russere som drikker det flere ganger i uken.. :plystre
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Bikeridr »

ArcticTiger wrote: 25 Nov 2020 12:25 Det blir vel norsk alene-jul for meg iår. Så, da har jeg tenkt å kjøpe 2 stk Jule-øl, så jeg har litt å kose meg med på Sjølvaste Jole-Kvellen \:D/ :smt041 :smt030
Så,da er spørsmålet: Hva slags øl burde jeg satse på :-k
Vellagret juleøl fra Mack er jo selvskrevet ;-)
Jeg smakte på "Julefred" fra Kinn-bryggeriet før jeg dro ut. Det er verdt å prøve, absolutt ikke noe usmak på den :)
intruder wrote: 25 Nov 2020 13:07 I Russland brygger de ofte noe som de kaller " kvas ".hvor mye :plystre % alkohol det er i det må fåglarna vite... :-k
Kvass, eller "brødbrus" er alkoholfritt. Det nærmeste du kommer det i Norge er god gammeldags vørterøl. Kvass er litt søtere da. Har drukket massevis av det.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by intruder »

Kvas..brødbrus...hadde tidligere samme alkoholinnhold som sterkt øl...men ved vodkaens inntreden på markedet ble det visst andre saker.......... :smt019

Hamar Lillehammer bryggeri juleøl skal jeg smake på!! :smt030

på Hedmarken reklamerer de med HAMAR lillehammer juleøl :smt096
oppi Gudbrandsdalen Hamar LILLEHAMMER juleøl......

kjært barn..... [-X
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Litt langt for meg å ta en liten sviptur til Åsa Landhandleri, men noterer meg at der er noe å se etter om jeg er i området, alltid moro å smake lokale varianter av øl.

Når man likevel er inne på slike "små lokale" med godt utvalg så kan det nevnes at jeg var innom Coop Xtra i Førde i forbindelse med en jobbreise for noen uker siden. De har også en egen øl-avdeling på størrelsen av en liten butikk og mye lokale varianter fra området som tidligere var Sogn og Fjordane. Ble brukt noen kr der, jeg hadde tross alt god plass i bilen.

Når det kommer til juleøl anbefaling så er det alltid safe med polvariantene til Aass. Skal du ha noen andre varianter så kan ikke jeg uttale meg om årets utvalg enda, har ikke hatt tid til å starte prøvesmakingen. Men har liggende noen flasker i bilen fra det lokale polet å skal i løpet av kvelden jekke et par stk for prøvesmaking, er tross alt på jobbreise å har ikke noe bedre å gjøre på hotelrommet i kveld.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by RuneMC »

Har ikke kommet langt i juleøl-smakingen selv. Av de vanlige butikkvariantene har jeg testet Ringnes, Hansa og Aass - av de syntes jeg Hansa var best.
E. C. Dahls har ikke sjelden vært best, men ikke prøvd i år.

Men jeg skal teste mer framover - her de jeg kjøpte i farten på min lille handletur på Åsa
_DSC3506.jpg
Foreløpig har jeg kun smakt Austmann sin, men det var ikke helt fulltreffer for meg... muligens passer den til pinnekjøtt. Av Austmann's synes jeg Coffee Porter er bedre men det er ikke en utpreget juleøl... og hva andre synes er vanskelig å vite - smaken er som baken - delt eller helt ræva :)

Det er så utrolig mange å velge på når det kommer til juleøl og julebrygg at man nødvendigvis må ta utgangspunkt i noen tester. Jeg holder en liten knapp på den helt til høyre av de over - "Fatlagret jul er ett klassisk norsk juleøl lagret på akevittfat fra Norge." (En personlig pol-favoritt som Ægir engang lagde var lagret på Whisky-fat fra MacMyra - den ble dessverre utsolgt altfor fort... mye god smak i øl som er lagret på whisky-fat)

http://olportalen.no/2020/11/02/olporta ... test-2020/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Spiritofwinter »

Ægir har hatt flere spesialvarianter av mørk øl med litt lagring på whiskey-fat, gir et lite ekstra whiskey preg på en god øl. Ikke hver gang det har vert like vellykket i følge mine smakssanser, men enkelte ganger treffer det meget godt.

Tok prøvesmaking av et par juleøl fra polet i går kveld.

Hansa Julebrygg 6,5% (mener at Ojda liker denne veldig godt?). Den smakte som forventet som en god juleøl som passer fint til julematen enten man spiser ribbe eller pinnekjøtt. Noe av det bedre jeg har smakt fra Hansa og en av de få fra Hansa som jeg kan tenke meg å drikke (drikker ikke så mye av det jeg kaller "industriprodusert øl").

Prøvesmakte også Nøgne Ø sin Julequad på 10%, ikke noe å drikke til selve julematen, men nydelig enten til desserten etterpå evt som dessert i seg selv. Bør tempereres litt (ca 12 grader) og den bør nytes over en 30-60 minutter, ikke noe man bare tømmer i seg.

I kveld når jeg er ferdig med en alt for lang arbeidsdag så skal jeg prøve meg på CB juleøl og 7fjell sin 7 sorter, konklusjon kommer enten senere i kveld eller i morgen.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ojda »

Helgen blir det å teste 2 butikkvarianter av Juleøl/brygg😊
Å som du nevner, Hansa Julebrygg har falt i smak flere år på rad😜
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by ArcticTiger »

Da tenker jeg at jeg tar en "Ojda", og kjøper 1 Hansa og 1 Mack. Så får vi tru det blir Jol i år og :roll:
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by mekkern »

ArcticTiger wrote: 26 Nov 2020 14:47 Da tenker jeg at jeg tar en "Ojda", og kjøper 1 Hansa og 1 Mack. Så får vi tru det blir Jol i år og :roll:
Kjeder du deg så kan du alltids stikke innom på jolemiddan her-er plass til et par til uten å få bøter hvis de ikke kødder til ennå mer med denna viruset..
:smt114
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Øl- mer enn bare pils

Post by Palma »

ArcticTiger wrote: 26 Nov 2020 14:47 Da tenker jeg at jeg tar en "Ojda", og kjøper 1 Hansa og 1 Mack. Så får vi tru det blir Jol i år og :roll:
Ja, da skulle du ha rikelig utover i jola ja :thumleft
Post Reply