Hva gjør du akkurat nå?

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by knutk »

intruder wrote: 03 Oct 2021 08:32
JRO wrote: 03 Oct 2021 00:27
intruder wrote: 02 Oct 2021 15:33 Under koronaen tikket pengene inn på toppidrettsutøveres bankkontoer som vanlig.....
og nå som tribunene fylles igjen blir det nok lønnsøkninger som monner..... :plystre

:smt100
Det er vel bra det @intruder at noen får lønnsøkninger. Er vel ikke noe misunnelse ute å går. :D :thumleft =D>
Om man kanskje er på grensa til å være skeptisk til galskapen i dette er man vel ikke nødvendigvis misunnelig......i mine øyne !!
Lenge leve pensjonistpartiet ! :thumleft
Du må gjerne forklare hva som gjør det til galskap :D
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by intruder »

Millioninntekter til disse idrettsfolka samtidig som arbeidsgiverne deres hadde minimale inntekter grunnet tomme tribuner .....rimer dårlig med at andre bedrifter sender folka sine hjem for å overleve krisen ...er vel litt merkelig min verden iallfall
kall det galskap , manglende rettferdighetssans eller hva som helst ..... :shock:
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by intruder »

intruder wrote: 03 Oct 2021 20:07 Millioninntekter til disse idrettsfolka samtidig som arbeidsgiverne deres hadde minimale inntekter grunnet tomme tribuner .....rimer dårlig med at andre bedrifter sender folka sine hjem for å overleve krisen ...er vel litt merkelig min verden iallfall
kall det galskap , manglende rettferdighetssans eller hva som helst ..... :shock:
kjenner mange som ble sendt hjem , tapte feriepengene og gikk over på ledighetstrygd....
i dette bildet plasserer jeg altså eksemplet med profesjonelle idrettsfolk som galskap i forhold
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ojda »

Dobbelpost🤥
Last edited by ojda on 04 Oct 2021 09:45, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ojda »

Leser litt hyggelig lesing i høstmørket😊
Hørte jeg litt avgiftslette????





 SISTE NYTT

 

MC-bransjen er bra for både økonomi og miljø

Annonse

Om BikeAbonnentDigital lesingTest+TeknikkArrangementKontakt ossAnnonsere 2021

X

MC-bransjen er bra for både økonomi og miljø

3 oktober, 2021Bike

Europas mc-produsenter og andre aktører innen bransjen bidrar med vesentlige summer til Europas BNP – i tillegg til EUs skatteinntekter.
Europas mc-produsenter og andre aktører innen bransjen bidrar med vesentlige summer til Europas BNP – i tillegg til EUs skatteinntekter.

Forskning fra Oxford Economics viser at motorsykkelsektoren i EU og Storbritannia genererer omtrent 389 000 jobber på forskjellige områder, inkludert produksjon av kjøretøyer, deler og tilbehør, personlig verneutstyr og motorsykkelrelaterte aktiviteter. Studien har også vist at motorsykkelsektoren alene bidro med rundt 21,4 milliarder euro av Europas BNP i 2019 . Totalt sett er 1 % av BNP generert direkte av motorsykkelprodusenter og ytterligere 1,80 % av BNP i andre næringer på grunn av de forskjellige dominoeffektene. Når det gjelder skatteinntekter genererte motorsykkelsektoren og relaterte aktiviteter rundt 16,6 milliarder euro, noe som gjorde motorsykkelindustrien til en stor bidragsyter til offentlige finanser, spesielt i store markeder som Tyskland, Frankrike, Italia, Storbritannia og Spania.
Europeisk-basert mc-bransje eksporterer varer for om lag 2,1 milliarder euro i året. Rapporten analyserte også motorsykkelindustriens rolle innen internasjonal handel. EU- og Storbritannia-baserte motorsykkelfirmaer eksporterer kjøretøy, deler og komponenter til en verdi av rundt 2,1 milliarder euro hvert år til ikke-europeiske kunder. De viktigste eksportmarkedene inkluderer USA, Australia og Japan. Men, som studien understreker, «Europeiske eksportører sliter med høy importtoll i Kina, Thailand og India» – alle er store markeder med et betydelig vekstpotensial for europeiske motorsykkelprodusenter.

Betydelig mobilitet, tidsbesparelser og miljøfordeler
Studien, utført av Oxford Economics, undersøkte også de ekstra fordelene som motorsykler tilbyr brukerne og miljøet. En scenarioanalyse indikerer at hvis 5% av alle bilpendlere i Europa (5,3 millioner pendlere) byttet til motorsykler, ville den totale tidsbesparelsen bli 21,2 millioner dager per år – beregnet til en verdi på 3,3 milliarder euro for disse brukerne. Studien konkluderte også med at motorsykler gir betydelige kostnadsbesparelser på grunn av lavere drivstofforbruk og driftskostnader. I gjennomsnitt er kostnaden for pendling med motorsykkel (€ 545) nesten en tredjedel av hva det vil koste å bruke en bil (€1.435) i et år. Undersøkelsen bekreftet at motorsykler har et mindre miljøavtrykk enn firehjulinger, den gjennomsnittlige tohjulingen i den europeiske kjøretøyparken slipper ut omtrent 99 g CO2 / km, mindre enn halvparten av de 210g CO2 / km som slippes ut av gjennomsnittsbilen (bensin og diesel). Interessant nok viste det seg at motorsykler på opptil 250 cm3 slipper ut et gjennomsnitt på 62 g CO2 / km. Omtrent 62% av Europas tohjulinger tilhører denne kategorien.

Den økonomiske og sosiale betydningen av motorsykkel fritid, sport og arrangementer
Studien undersøkte også den økonomiske betydningen av motorsykkelrelaterte arrangementer, for eksempel mc-sport: Løp, «roadshows» og lignende. Totalt bidro disse aktivitetene med rundt 2,1 milliarder euro til EUs BNP, og genererte rundt 38.400 arbeidsplasser og 1,2 milliarder euro i skatteinntekter. En stor del av denne påvirkningen fant sted i lokalsamfunn som hadde store fordeler av internasjonale turister som deltok i motorsykkelrelaterte arrangementer. Studien viste at 5 millioner tilskuere deltok i store mc-sport arrangementer i 2019, hvor MotoGP trakk cirka 1,8 millioner tilskuere til sine 12 europeiske konkurranser den sesongen. I tillegg deltok om lag 2,5 millioner mennesker på mc-messer og produsenters forskjellige arrangementer i samme år.

Covid-19s innvirkning på motorsykkelprodusentenes virksomhet
Et tilleggsvedlegg utvider analysen til 2020, med en analyse av virkningen av det første året av covid-19-pandemien på motorsykkelindustrien. Produksjonen falt kraftig ovr hele kontinentet, hovedsakelig knyttet til virkningene av nasjonale nedstenginger. Blant de store motorsykkelprodusentene var avbruddet i fabrikkvirksomheten betydelig, men arbeidet med HQ-funksjonene, R & D og handel, ble holdt relativt godt vedlike. Motorsykkelfirmaene reagerte også på Covid på en slik måte at de nå har en god posisjon for fremtiden ved stort sett å opprettholde arbeidsmengden (målt i timer)
utført på forskning, utvikling og design samt innføring av nye typer personellprotokoller og infrastruktur som kreves for å lette arbeidet hjemmefra. Motorsykkelfirmaer klarte å tilby god beskyttelse for sin aktive arbeidsstyrke, med timer per ansatt midlertidig redusert i stedet for direkte oppsigelser.

Stefan Pierer, administrerende direktør i ACEM og administrerende direktør i KTM AG, kommenterer:
“Oxford Economics forskning viser at motorsykkelsektoren gir et verdifullt økonomisk og sosialt bidrag til Europas økonomi og mobilitet. Til tross for de siste utfordringene med Covid-19-pandemien og et vanskelig internasjonalt handelsmiljø, er sektoren vår sterk. Motorsykkelindustrien vil fortsette å spille en positiv rolle i jobbskaping, økonomisk vekst og urban mobilitet og fritid. ”

Del dette:

Klikk for å dele på Twitter(åpnes i en ny fane)Klikk for å dele på Facebook(åpnes i en ny fane)

Relatert

Live rapport fra den norske mc-messe30. mars 2019i "Nyheter"

MC Mässan i Stockholm 2022 avlyst27. september 2021i "Nyheter"

Utendørs MC-messe til helgen3. mai 2017i "Nyheter"

Nyheter

SIST NUMMER

ANNONSER

Mediainfo 2021Vår integritetspolicy

NyhetsbrevRSS

© Copyright Motorrad Nordic AB

Annonse
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Pe junior
Posts: 37
Joined: 25 May 2020 14:02
MC: honda cb500x 2017 med rally raide kit
derbi gpr 125 4t 2011

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Pe junior »

Nå så prøvde jeg og kjøre en meget gjørmete traktorvei :plystre
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by hakhap »

Bit of social commentary eller noe

no forgiveness_da.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by intruder »

Ansiktsuttrykket kan gi grunn til bekymring du.... :shock: [-(
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by RuneMC »

Svarer ganske misfornøyd på brukerundersøkelse for boligkjøperforsikring.

Fikk idag svar via mitt selskap at selger ikke kjenner til noen problemer knyttet til vedfyring (røyklukt + sot som jeg dels har vasket og dels malt med sperrende maling) da vedovnen ifølge selger har vært så og si ubrukt. Det er smått fantastisk da selger fortalte meg på overtagelsen at de hadde vært veldig glade i å bruke vedovnen (!) Nordvik sendte ingen megler ved overtagelsen, så det blir ord mot ord... At boksen med 100 stk tennbriketter som fulgte med hadde brukt 60 stk er visst heller ikke nok. Kjenner jeg blir litt forbanna på folk som lyver så det renner av dem... :evil:
Attpåtil et lærerpar, så lærere har en dalende stjerne i min bok.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by intruder »

:smt022 Høstjakta er i gang , og ifølge lokalavisene er det en del folk som har jegere luskende rundt i skauen resten av året som har bange anelser om de tar en tur utenom skigarden hjemme.
Og av alle ting mener eksperter at koronaepidemien kan være en del av årsaken :smt019

Det berettes om en jeger som har skutt seg selv i foten,
en har skutt en jaktkamerat i foten ved et uhell
og en har visstnok skutt på to lamaer i den tro at det var hjort... :-k

Ikke rart mange kvier seg for å ta seg en tur på skauen nå fram mot jul...... :smt051
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ashland »

Hjemme fra en aldri så liten luftetur. Nå har sykkelene stått stille en stund, så gjorde godt for kropp og sjel :D
Ble en liten stopp på systemet i Årjäng med tilhørende etterfylling av restplass på Maximat 8)

DSC_7783.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by ojda »

ashland wrote: 07 Oct 2021 16:46 Hjemme fra en aldri så liten luftetur. Nå har sykkelene stått stille en stund, så gjorde godt for kropp og sjel :D
Ble en liten stopp på systemet i Årjäng med tilhørende etterfylling av restplass på Maximat 8)


Godt å få fylt litt hyller igjen nå \:D/
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by Spiritofwinter »

RuneMC wrote: 06 Oct 2021 22:49 Svarer ganske misfornøyd på brukerundersøkelse for boligkjøperforsikring.

Fikk idag svar via mitt selskap at selger ikke kjenner til noen problemer knyttet til vedfyring (røyklukt + sot som jeg dels har vasket og dels malt med sperrende maling) da vedovnen ifølge selger har vært så og si ubrukt. Det er smått fantastisk da selger fortalte meg på overtagelsen at de hadde vært veldig glade i å bruke vedovnen (!) Nordvik sendte ingen megler ved overtagelsen, så det blir ord mot ord... At boksen med 100 stk tennbriketter som fulgte med hadde brukt 60 stk er visst heller ikke nok. Kjenner jeg blir litt forbanna på folk som lyver så det renner av dem... :evil:
Attpåtil et lærerpar, så lærere har en dalende stjerne i min bok.
Boligkjøperforsikring er fantastisk greit å ha, men det skal være ganske graverende feil for at de skal kicke inn og utbedringskost av skaden må tilsvare minimum 10% av kjøpesummen for at de skal gidde å vurdere saken. Har aldri kommet til punktet der jeg har fått noe tilbake selv, men kjenner litt til hva som skal til ettersom fruen er eiendomsmegler.

Heller ikke unormalt at megler ikke er med på overtagelse, det har blitt så enkelt i dag at man kan like gjerne ordne det selv.

At selger er enten uvitende eller lyger for at salget skal gå glattere er helt normalt, har selv vert borti et hus der tidligere eier hadde flyttet en vegg som var bærende del av konstruksjonen, kom ikke noen vei med forsikring da heller...
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by RuneMC »

Spiritofwinter wrote: 08 Oct 2021 14:19 >Heller ikke unormalt at megler ikke er med på overtagelse, det har blitt så enkelt i dag at man kan like gjerne ordne det selv.
...
Akkurat at megler (eller representant) ikke er med, er vel noe som har kommet pga Corona.

Synes det blir litt vel slapt å trekke corona-kortet når de ikke har problem med å være tilstede på visningen...
Enkelt på en måte, men også lett å få "tunnelsyn" når man må veksle mellom å se seg rundt og se ned på mobilen. For den jeg solgte så var megler tilstede, pluss i boka for det.

Men, eneste som kan sikre bolighandelen bedre er vel å få inn regler som i USA der man har 15 dager til å sjekke ut eiendommen og evt angre kjøpet. Men koster mer i provisjon etc når det er mindre tillitsbasert modell.

Ble forsåvidt en innskjerpning i 2020 hvor informasjon som selger har tilbakeholdt ikke trenger å være noen høy sum, og reklamasjonstiden også blir ubegrenset. Problemet er å bevise det.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Hva gjør du akkurat nå?

Post by kvase »

RuneMC wrote: 08 Oct 2021 16:48
Spiritofwinter wrote: 08 Oct 2021 14:19 >Heller ikke unormalt at megler ikke er med på overtagelse, det har blitt så enkelt i dag at man kan like gjerne ordne det selv.
...
Akkurat at megler (eller representant) ikke er med, er vel noe som har kommet pga Corona.



Men, eneste som kan sikre bolighandelen bedre er vel å få inn regler som i USA der man har 15 dager til å sjekke ut eiendommen og evt angre kjøpet. Men koster mer i provisjon etc når det er mindre tillitsbasert modell.
Dra handels vaner rundt boligsalgs/kjøp fra USA og hitt håper jeg i det lengste at de holder seg unna -- Det sytemet har jeg ei noe erfaring fra bare erfaring fra en kort periode som takstmann- Tømrer og en god del kjøp og salg av eiendom privat her til lands.-De meglere som ikke dukker opp på visning er ikke vært yrkestittelen sin da det å stå der som privat person er ikke alltids det beste for et salg. - :-k [-(
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Post Reply