HiFi Asylet!

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Først og fremst, gratulerer til @RuneMC for en nydelig forsterker. (Må nok invitere meg på en lyttekveld en gang. Jeg kan holde whisky og sigar).
@ole m., ja - gamle vinylspinnere går aldri av moten. Selv har jeg en Rega Planar II med RB250 arm som jeg kjøpte i 1989. Har byttet pick-up etpar ganger og drivreim én gang. Funker fortsatt knirkefritt. Dog, det er "lenge siden" jeg har hatt en forsterker med RIAA-inngang, så jeg har et separat RIAA-trinn.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

@ole m. Takk, ja lyden står absolutt i forhold. Kanskje for mye trøkk ift at jeg tror naboen under indirekte klagde litt igår kveld ved å sette på litt høy musikk inkl subwoofer en periode. Forsterkeren inviterer på en måte til å øke volumet litt - for her er det mye å gå på... (Bygg fra 2010 så ikke allverden lydisolasjon imellom.)

@Bikeridr Takk, ja minus sigar så er vi enige :)
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: HiFi Asylet!

Post by ole m. »

Er det forresten noen som har et forslag til sub. til et middels godt anlegg? Gjerne en som koster mindre enn 10.000,-.

Har nå følgende:
Forsterker: Denon PMA-1510 AE, se bilde under for mulige tilkoblinger
Høyttalere: Dali Oberon 7
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Hmm, lurer på om du ikke kan koble en sub på "pre out" på forsterkeren din. Du må da (selvsagt) ha en aktiv sub med egen forsterker og eget delefilter siden pre out sender "alt" og ikke bare LFE.
Vil ikke direkte komme med anbefalinger, men siden du har Dali hovedhøyttalere, ville jeg sett meg etter en Dali sub også pga samme lydbilde. Videre bør/behøver ikke sub'en være mer enn ca dobbelt så sterk som forsterkeren.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

@ole m. Kjøpte en SVS sub engang som jeg returnerte. Ble for kraftig pluss ullen bass (plassering har mye å si, men fant liksom ikke noen optimal plassering eller god integrasjon mot stativhøyttalerne jeg hadde da) i en liten loftsstue - men har man plass og ingen naboer i samme bygg, så er det bare å kjøre på.

https://www.stereofil.no/hoyttalere/subwoofere har noen <10K som AE, Klipsch, SVS og Sonus Faber
Er nok lurt å sjekke på Finn... mange som flytter fra hus til leilighet finner nok ut at de ikke kan ha subwoofer: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =232109643
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =234459553

Tror ikke subwoofer-merke ift høyttaler merke har så mye å si, mer om delefrekvensen kan stilles så den møter der høyttalerne dabber av.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: HiFi Asylet!

Post by ole m. »

Herlig folkens, takk for tips! :thumleft
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

Idag har jeg kjøpt meg en ny DAC for første gang på mange år.

Har en gml FiiO DAC som brukes mellom TV og forsterker for bedre lyd på filmer enn TV'ns innebygde små høyttalere.
Ellers er det Node 2i sin innebygde DAC som brukes til forsterker for musikk/radio. Godt fornøyd med den og iflg Steve Huff noe mange vil være fornøyd med. Men nå er han litt høyt og lavt og alltid veldig entusiastisk for the siste han har testet. Akkurat nå så mener han at en dCS LINA streamer/DAC til ca $13 000 er den beste :shock: https://www.stevehuffphoto.com/2022/08/ ... -speakers/

Nuh well, jeg beveger meg dog i litt lavere prisklasser og er i det siste blitt obs på R-2R - diskret resistor DAC der 1'ere og 0'er konverteres til et analogt volt-signal skjer via en "resistor-stige" og ikke via en chip. Gammel teknologi, men har fått en renessanse i og med at reistorer nå kan lages mer nøyaktige enn tidligere. Teknikken er egentlig underordnet, men at det også låter veldig bra og mer musikalsk er veldig mange anmeldere enige om.

Det produseres R2R DAC'er i alle prisklasser her også men de starter fort på rundt 8 000 kr for slike man setter inn i stereo-racket.
Litt vel mye for å teste om en R2R DAC er er bedre - men kom over en "dongle" laget av velrennomerte Cayin, som heter RU6 til 2790,- og den ble kjøpt på Norsk Audio Teknikk idag tidlig. Denne har diskrete resistorer og de har klart kunststykket å pakke dette tett sammen i en lighter-størrelse.
Kun USB-C inngang (så kan kobles til Android med USB-C eller nye Ipad Pro eller man får kjøpt en liten kabel overgang som ekstra til Lightning)
(NB! Skikkelig krøkkete å parkere i Oslo sentrum fant jeg ut. Planla å parkere ved Reptilparken der det er en MC-parkering, men den var så tettpakket fulll av MC'er at det var bare å glemme. Ble deretter fanget i enveiskjøringer og "Stengt for gjennomkjøring" gater så endte opp med en stor runde og gateparkering i Zelitz gate. MEN det var visst lov å stå rett utenfor butikken i gata for av- og pålessing)

For meg var det også delt nytte ved at jeg har manglet hodetlf-overgang til nevnte Android og Ipad.

Så hvordan låter det? Veldig bra :thumleft Dette med lyd er vanskelig å beskrive - men jeg vil si at du blir oppgradert fra Passat til Cadillac for å ta en parallell til bilverdenen. Bassen er mer punchy/kraftful samtidig som lytterommet øker og du oppfatter mer av musikken. Går jeg tilbake til lyd rett ut av PC'n via innebygget DAC til hodetlf så er det med en gang flatere/tørrere og mindre engasjerende.
User avatar
ole m.
Posts: 1221
Joined: 09 Nov 2006 18:07
MC: KTM 1290 Super Adventure R - 2021
KTM 400 EXC - 2011
KTM 450 SX-F - 2010
KTM 690 Rally - 2008
KTM 950 Adventure S - 2004
Moto Guzzi Quota 1000 - 1992
Yamaha YZ 490 (T) - 1987
Yamaha SRX-6 - 1986
Yamaha IT 490 (K) - 1983
Kawasaki KX 250 - 1983
Moto Guzzi V 1000 SP - 1983
Honda XR 500 R - 1982
Suzuki RM 250 X - 1982
Yamaha XT 500 - 1978
Moto Guzzi 850-T - 1974
Location: Oslo

Re: HiFi Asylet!

Post by ole m. »

Har investert i såkalt HeadFi, hodetelefoner og forsterker med innebygd DAC. Begge deler kjøpt brukt på finn.no.

Focal Clear Mg
clearmg_pageproduit_1.jpg
https://www.focal.com/en/headphones-0/h ... e/clear-mg

Topping DX7 Pro
dx7pro-06-scaled.jpg
Jeg har ikke fått hodetelefonene ennå, og er spent på å høre dem med denne forsterkeren. Forsterkeren er forresten modifisert med Burson opamp, som visstnok skal være en forbedring. Ikke vet jeg, her må det bare høres.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by Bikeridr »

Gratulerer @ole m.
Dæven, godt å se at noen holder liv i tråden. :thumleft
Jeg ble nostalgisk og måtte bla meg gjennom alle sidene, fra post nr 1.
Jeg må vel innrømme at ikke alle påstandene jeg har kommet med består lakmustesten :redface
Nuvel, DAC'en med XLR på Nad 218THX brukes fortsatt aktivt og leverer fortsatt suverent bra. AKG'ene brukes på samme DAC når kona har lagt seg og holder upåklagelig kvalitet.
I stua er det oppgradert med en Cambridge Audio BD spiller som takler det meste av høykvalitets media og brukes jevnlig.
Jeg har svelgt en kamel eller to og abonnerer på highres Tidal som låter mer enn bra nok til mine tinnitusbefengte ører.
Dog, påstandene mine om møkkpe3 står ennå 🙃
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: HiFi Asylet!

Post by Spiritofwinter »

Var litt usikker på om jeg skulle poste under HiFi eller Viny, men siden her faktisk har vert aktivitet det siste året så prøver vi her.

Ikke all verden å skryte av, men noe som jeg har ventet lenge på å finne plass til og som ikke har vert skikkelig koblet opp siden høsten 2017(?). Tror ikke det har vert riktig koblet siden før skilsmissen med ex-en.

Nå er det koblet opp på garasjekjelleren, godt sjult for både barn og fruen.
20231027_194427.jpg
Er relativt nytt alt sammen, selv om den nyeste delen, platespilleren er ca 10 år gammel. Forsterkeren er en Onkyo suround forsterker som muligens er rundt 15 år gammel og høyttalerene er noe fancy Pioneer som var mer kjøpt for utseende enn for lyden for 15+ år siden.

Det som derimot er av noe eldre årgang enn både utstyret og meg er første platen jeg spilte som var en first pressing av The Beatles, Magical Mystery Tour :D
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

Bra med mulighet til å spille gammel vinyl :thumleft Men tror jeg nøyer meg med rørforsterker som "old school".

Kjøpte meg forresten nok en DAC i høst - Chord Mojo2 som gir en hårfin nyanse glattere lyd (kan være fordel på mye og ulempe på f.eks. rock som en gjerne vil høre på ufiltrert og rått med rasp/heshet i stemmen (som kommer frem med R-2R Cayin RU6). Den store fordele med Mojo2 er muligheten til å velge +/- db i equalizer (bass, øvre bass, mellomtone, diskant) og få god bass om høyttaler/hodetelefon mangler det i utgangspunktet eller tilsvarende dempe diskanten litt om den er for "hot". Mange kommenterer at den krever manual for å brukes, men synes den er ganske intuitiv. Har også en unik cross-fade funksjon, som skal gjøre hodetelefon-lyttingen mer lik å høre på høyttalere, men merker veldig lite forskjell... Kanskje MC-kjøringen allerede har satt sine spor for hørselen :plystre
User avatar
Geirhell
Posts: 52
Joined: 27 Sep 2019 00:37
MC: 2022 - Ole "Honda CFR 300 Rally"
2020 - Hanna "BMW f850GSA"
2017-2020 Honda CB500X

Re: HiFi Asylet!

Post by Geirhell »

RuneMC wrote: 30 Oct 2023 10:46 Bra med mulighet til å spille gammel vinyl :thumleft Men tror jeg nøyer meg med rørforsterker som "old school".

Kjøpte meg forresten nok en DAC i høst - Chord Mojo2 som gir en hårfin nyanse glattere lyd (kan være fordel på mye og ulempe på f.eks. rock som en gjerne vil høre på ufiltrert og rått med rasp/heshet i stemmen (som kommer frem med R-2R Cayin RU6). Den store fordele med Mojo2 er muligheten til å velge +/- db i equalizer (bass, øvre bass, mellomtone, diskant) og få god bass om høyttaler/hodetelefon mangler det i utgangspunktet eller tilsvarende dempe diskanten litt om den er for "hot". Mange kommenterer at den krever manual for å brukes, men synes den er ganske intuitiv. Har også en unik cross-fade funksjon, som skal gjøre hodetelefon-lyttingen mer lik å høre på høyttalere, men merker veldig lite forskjell... Kanskje MC-kjøringen allerede har satt sine spor for hørselen :plystre
Har en RME ADI-2 FS dac med full EQ. Kommer godt til nytte når man skal måle inn rom med målemikrofon. da kan man også få til en god balanse mellom Subwoofer og høyttalere. Med alder er det viktig at fasen ikke er uleneær, noe desverre en del dynamiske høyttalerer har problmer med.

Men ja grattis med ny DAC.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: HiFi Asylet!

Post by RuneMC »

@Geirhell Jo, takk, og så har jeg et par veldig politisk ukorrekte MELZ 6N9S rør på vei til rørforsterkeren.
MELZ = Moskovskij Elektrolampovyj zavod - dvs ruzziske rør fra 50-tallet
Skal visst ha godlyd slike gml rør, og uansett kjøpt fra Tubeampdoctor i Tyskland.
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: HiFi Asylet!

Post by pelsen »

Tidligere i vinter har jeg ryddet til side mc-verktøyet på arbeidbenken for et lite HiFi-prosjekt. Det begynte med at Cambridge forsterkeren min røk og jeg måtte finne fram den gamle Marantz receiveren for å ha noe lyd i stua. Den var ikke helt bra den gangen jeg tok den ut av drift, og var slett ikke blitt noe bedre siden. Etter et par dager falt den venstre kanalen nesten helt ut, og jeg måtte dra balansen nesten helt til høyre for å unngå skjev lyd.
Den ble kjøpt for konfirmasjonspenger i 1978, og jeg hadde ikke lyst til å kaste den. Ikke hadde jeg lyst til å kjøpe noe nytt heller.
Etter litt googling fant jeg et rep-sett på Ebay og bestilte dette. Etterhvert kom det en eske i posten med en pose komponenter og en enkel beskrivelse.
Så gikk jeg igang med loddebolt og tinnsuger og byttet et og et komponentpar, det er jo stereo. Jeg testet forsterkeren flere ganger underveis, og den endret seg noen ganger. Det var nok mer enn en komponent som var blitt dårlig.
Slik så det ut før
IMG_20240220_151618_0.jpeg
og slik ser det ut etter
IMG_20240226_172104_0.jpg.jpeg
dette er de gamle komponentene, de nye glemte jeg å ta bilde av før montering
IMG_20240227_161501_3.jpg.jpeg
Nå fungerer den som den skal igjen og jeg har fått til noe jeg ikke visste at jeg kunne. :D Fin lyd er det også, det er ikke noe toppmodell, men Marantz hadde ikke dårlig lyd i de litt rimeligere modellene. Repsettet kostet 25 dollar pluss frakt fra USA
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: HiFi Asylet!

Post by intruder »

Imponerende...jeg skulle engang bygge et modellfly og så :smt013 :smt073 :puke
Post Reply