Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by Trondgv »

Heisann, går med tanker om en alpetur i 2017, eventuelt 2018 alt ettersom jobb og slikt, regner ikke med det blir mange ferieukene på meg sommeren som kommer heller. Vei og rutevalg vil nok bli mer spontant i stedet for å planlegge dag for dag. Det jeg lurer mest på er budsjett, hvor mye bør en sette av til hver dag? Matpriser(ØLPRISER), bensinpriser, overnatting osv i de forskjellige landene Blir mest sannsynlig å slenge oss inn på hotell i stedet for telt der nede. MC sjapper hvor en eventuelt kan få tak i deler? Hvilke land og steder er verdt et besøk? Typiske turistfeller er ikke nødvendig så lenge det er noe fint å se på.

Hva MÅ jeg ha med meg på en slik tur? Hvilke forsikringer? Er rimelig blank på utenlandstur på MC. Alle forslag mottas med stor takk. :thumleft
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by joo »

Reiseforsikring og europeisk helsetrygdkort.
Ekstra bukse, shorts, småsko og noen skift underst.
Ekstra hansker.

Pass, førerkort, bankkort og kredittkort. Ta ut litt cash, ikke alle små plasser som tar kort i motsetning til her på berget.

Ikke fokuser på to store pass og så hjem... der er 300 sånn ca. Og mye gorger innimellom om du beveger deg rundt sørøst i Frankrike.

Dyrt i Sveits og til dels Østerrike. I Slovenia har jeg gjerne endt på 400 for ei natt i flott rom, middag og et par brune 8)
Kan bli enda rimeligere mot Romania.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by Kant1 »

Trondgv wrote:Heisann, går med tanker om en alpetur i 2017, eventuelt 2018 alt ettersom jobb og slikt, regner ikke med det blir mange ferieukene på meg sommeren som kommer heller. Vei og rutevalg vil nok bli mer spontant i stedet for å planlegge dag for dag. Det jeg lurer mest på er budsjett, hvor mye bør en sette av til hver dag? Matpriser(ØLPRISER), bensinpriser, overnatting osv i de forskjellige landene Blir mest sannsynlig å slenge oss inn på hotell i stedet for telt der nede. MC sjapper hvor en eventuelt kan få tak i deler? Hvilke land og steder er verdt et besøk? Typiske turistfeller er ikke nødvendig så lenge det er noe fint å se på.

Hva MÅ jeg ha med meg på en slik tur? Hvilke forsikringer? Er rimelig blank på utenlandstur på MC. Alle forslag mottas med stor takk. :thumleft
Dine vanlige MCforsikringer holder til bruk i Europa, iallefall vestEuropa. En god reiseforsikring er alltid kjekt å ha. Helsetrygdekort eller hva det heter.. E111 kort, liker mange å ha med. Det anbefales iallefall.

Når vi har vært på tur i alpene, enten med bil eller MC, regner jeg fra 900- 1000 pr dag, eller mer, avhengig om man skal bo og spise i Sveits (der er det dyrere) og hvor mye man trenger av fuel og mat på restaurant,
Man kan HELT sikkert gjøre det billigere, med villcamping der det går, og lage all mat selv på stormkjøkken eller gassbluss eller hvadetnåheter.

ØstEuropa er jeg helt blank på, men det er sikkert billigere nedover langs Balkan.

Er iallefall bare å anbefale å ta turen, selv drar vi jo nedover tidlig i juli 17 :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by Trondgv »

Takk for gode tips, nytt helsetrygdkort er besilt så jeg får det i boks tidlig. På alpetur blir det nok ikke noe telting eller primus, 1000kr dagen skal jeg nok klare meg på, i verste fall har en jo gullkortet. :lol: Begynner smått med planlegging nå med div vedlikehold som må gjøres på sykkelen før tur, pakkelister og intens googling for å få en oversikt over de forskjellige passene og hvilke jeg kunne tenkt meg å kjøre. Får jo ikke alle på en tur, men lever jo ikke på overtid enda..
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by joo »

Velg deg et område, en region og kos deg ;)

PS: jeg bruker konsekvent kart, og har kartsett over Alpene med alle passene markert. Da ser jeg på morran hvor jeg er og legger så turen etter markeringene.

Som sagt, velg deg et område:

Image

Østerrike; meget gode veger, flott utsikt.
Italia: all slags saker fra deilige trange gruspass, Dolomittene med nydelige fjell og noen av de mest berømte.
Frankrike: min desiderte favoritt. Gorger, grus, ubeskrivelig natur i noen av passene og artig å crashe inn på et lite vertshus som du bare passerer i en bitteliten by.

Osv osv. Du kan reise noen år der nede, finne dine favoritter og ikke gå tom for noe nytt de første årene. Du har sikkert ting du liker best, trenger ikke stemme med det andre har mest lyst til

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by tshansen »

Jeg mener jeg skrev en plass hvor mye penger som gikk på el quattro turen, uten å huske igjen hvor! Men det gikk langt mindre enn jeg hadde lagt av til turen husker jeg! Å da ble det ikke akkurat spart på kruttet! Men du kan jo raskt regne ut sånn ca hva som går i drivstoff! Jeg brukte rett i overkant av 6000,- på 8000km i sommer. Det hadde jeg regnet ut i forkant å bommet bare med et par hundre kroner [emoji1303]
Husk du får litt rabatter ved bruk av MasterCard på drivstoff.

Det går ikke mye penger på mat, det jeg følte det gikk mest penger på var alle de 100 flaskene med drikkevarer kjøpt på bensinstasjon! RedBull og ymse slag av brus! Kjøp vann på butikk å spe på med saft å du sparer mye kroner!

Det er mulig å få overnattinger ned mot 200,- men jeg følte det var langt flere overnattinger på mellom 4 og 600 [emoji848]

Kartet jo delte kommer jeg til å stjele kjenner jeg! For her var det suverent med informasjon [emoji1319] takk
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by Leffy »

LordShaft wrote: Jeg brukte rett i overkant av 6000,- på 8000km i sommer.
Hvor mange dager brukte dere på den turen LordShaft?

Til trådstarter:

Sitter med samme planene sjøl :) 14 dager er iallefall satt av til tur. Om det blir 7 eller 13 vet jeg ikke enda. Satt av 20 lapper foreløbig på konto til europaturen til sommeren og klarer meg sikkert mer enn nok med det. Bedre og ha for mye enn for lite ;) Her blir det kun hotel, evt hytte med innlagt vann og diverse.

Bare et lite utdrag fra Italia. Eneste jeg vet er at vi skal iallefal ned til Gardasjøen ettersom kompisen ville dit. Inneholder bl.a.

- Passo Sella
- Gardena pass (Frea passet)
- Würzjoch ( Passo delle erbe)
- Stelvio
- Gardasjøen (Lake Garda)
- Comosjøen (Lake Como)
- Iseosjøen (Lago di d'iseo)
- Reschensee (Lago di Reisa)

Image

Sikkert mye jeg har glemt og ikke nevnt. Tenker vi tar ett par dager på sørsiden av gardasjøen og tar dagstur ned til bl.a. Ducati museum i Bologna. Muligheter for Ferrari og Lamborghini museum og rundt samme trakter :) Stikker nok en tur innom Monza banen også. Passe interessert i racing og biler :)

Selv fersk på europatur og har mange andre ruteforslag, men et sted må man begynne ;)
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by DrGreve »

For 10 år siden var jeg der nede men brukte telt der hvor vi satte leir over 1 dag. Vi hadde en base i Lauterbrunnen i nærheten av Wengen og en base i nærheten av Andermatt, begge i Sveits.
Hvis jeg skulle dratt nedover nå så ville jeg prioritert å utforsket mer av Dolomittene og Tirol.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by ojda »

@Joo Kan ikke du være grei å ta ett bildeutsnitt av ett av "Alpenpass-kartene dine som du har merket selv. Skulle gjerne sett hvordan du har gjort det :-k (Forklar hvis det trengs) :D
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by freddy123 »

Kommer med mine alpetur erfaringer ifra juli 2015 ... når vi var på tur var det varmt og godt men ikke høysesong så det var ikke så mye trafikk og litt billigere hotell og få tak i.

Vi var på tur i 2,5 uke og jeg brukte vel 12-13000kr på den tiden. Jeg kjørte ho HD da og den var det veldig begrenset med pakkemuligheter på, men jeg fikk nå med alt jeg trengte alikevell.

Det jeg ville gjort annerledes visst jeg skulle reist igjen er og holde meg unna autobahn så mye som mulig for herregud det var kjedelig særlig på veien hjem når vi var i en litt annen modus en på veien nedover, da er man liksom litt mett og i vil egentlig bare raskest mulig hjem i det en passerer munchen.

På veien ned så var jo alt litt spennende for meg man er i ferie modus og da går autobahn greit alt er liksom litt nytt og spennende i starten visst man ikke har vært nedover før. vi kjørte nedover via tsjekkia, praha , noe jeg anbefaler og legge en stopp i, veldig fin by billig som er flott for oss yngre så her kan man fort legge igjen 2 dager kose seg med litt øl før en kjører videre viktig og ikke STRESSE på en sånn tur, etter praha så setter man raskeste vei ned og inn i alpene.

Når man er der er det jo et hav og velge i, men igjen ikke STRESS det gjorde vi litt, ta det med ro kjør litt kortere dagsetapper nyt det ha med kart så kan en planlegge etappene, mens en sitter og koser seg med øl og snacks på kvelden [emoji1303]har man et godt kart over alpene så er det ikke vanskelig og stake seg ut fine dagsturer og plotte inn på gpsˋn på kvelden, egentlig liten vits å planlegge så mye nå før du reiser er min mening bare ta det underveis er bedre.

Det er kjempelett og bare bestille seg hotellrom sånn i kl16.00-17.00 når en finner ut av at en har lyst til å parkere sykkelen ta seg en dusj spise god mat og nyte noen kalde. Alle har jo apper på telefonen hvor dette gjøres lett, vi tok som regel det billigste vi fant med grei parkering og jeg mener å huske at jeg betalte i snitt ca 300-400kr per pers i overnatting og da var som regel frokost inkludert.

Når du føler deg mett på alpene så stopper alt av opplevelser etter München og da er man som regel i "jeg vil hjem modus" også vil jeg tro så her er det vel bare og banke oppover autobahn og få bestilt enten båtbilleter med Kiel ferga eller noe annet litt ettersom hvor en bor.

Jeg valgte og kjøre igjennom Danmark og ta ferga derfra til Sandefjord, men det hadde jeg ikke gjort en gang til... siden jeg bor rett i utkanten av Oslo hadde det blitt Kiel ferga neste gang og kjøre igjennom Danmark er nesten som Tyskland bare at fartsgrensen synker 20kmt...

Jeg koste meg forresten en del utenom alpene på den turen jeg hadde alpene er mest morro og spektakulært, men jeg liker godt litt variasjon og kjøre nye steder også og det og loffe litt rundt i kroatia og italia sør for alpene var kos det også en del småveier langs med vingårder og åkrene som vi hadde det mye morro på.






Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Trondgv
Posts: 2977
Joined: 07 Oct 2015 13:15
MC: 1994 Ducati 900SS
Location: Karmøy

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by Trondgv »

Her er det kommet veldig mye god info, takk for det! Planegger ikke rute nå før jeg reiser allikevel, blir bare en grov rute over plassene jeg kunne tenkt meg å besøke første gangen. :thumleft
User avatar
biker7
Posts: 1324
Joined: 27 Mar 2011 23:30
MC: BMW R1250GS HP -20mod.
+ Honda NX650 Dominator -89mod

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by biker7 »

Har vært nedover i Europa/Alpene (Tyskland, Østerrike, Italia) noen ganger, og det har nok blitt litt dyrere de siste årene, bla.pga. Euro-stigning. Men mitt forbruk på en ca 14-dagerstur har vel ligget på 15-20tusen totalt de siste årene, da med Kiel-ferja inkludert nedover (1500- 2000,-) Har da stort sett ligget på Hotell/gjestehus, mest på enkeltrom men også noen netter på tomannsrom med reisekamerat. Har da bare ligget i "småbyer", med overnattings-priser på ca 300-700,- pr natt, avhengig av tilgjengelighet, enkeltrom/dbl.rom etc. For de som evt. vil ta noen stopp i større byer, vil nok overnatting bli litt dyrere.
I grove trekk har det vel gått ca en bensintank om dagen i snitt, ca 250,-. Og utgifter for mat, drikke etc vil nok variere litt, men tipper i mitt tilfelle ca 300-500,- pr dag. Men skulle det bli mye "party ,party" for noen, så vil nok disse utgiftene stige en del.
Men en grei pekepinn vil nok kanskje være ca 1000-1500,- pr dag totalt. :)
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by joo »

ojda wrote:@Joo Kan ikke du være grei å ta ett bildeutsnitt av ett av "Alpenpass-kartene dine som du har merket selv. Skulle gjerne sett hvordan du har gjort det :-k (Forklar hvis det trengs) :D
Selvsagt ojda :thumleft

Ikke sikkert du vil gjøre det på samme måten, men her er et dårlig bilde av en liten del av det flotteste i Alpene. (Eller, det beste av Frankrike) Sirkler er Cols/jocher/pass. Så har jeg etterhvert oppdaget at jeg flere ganger har kjørt forbi perler, så jeg legger litt tekst og ! ved dem for å huske neste gang i det området.
Understreking av spesielle gorger, og nettopp begynt med et tegn for balcony roads.

Det fine med kart er at du bygger videre på det, og kan sitte og lese det etter turene og samtidig legge nye planer \:D/

Image


PS; selv om der ikke er grønne veger i dette området så stemmer det nok ikke. Tror de har konsa på å grønnmerke det beste kun i sentrale deler av alpene...?
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by ojda »

Takk skal du ha Joo =D>
Tenkte det var greiere å be om ett bilde, enn å starte 20-spørsmål om hvordan du har gjort/ikke gjort :D

Veldig enkelt og greit, og ikke minst tydelig markering =D>

Tenker jeg ville brukt fex en sort tverrstrek på "opplevde pass" for egen del :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
joo
Posts: 152
Joined: 13 Oct 2011 19:53
MC: BMW GSA 2018
BMW GS 2007
BMW R80GS 1995
Yamaha veldigammel XT600

Re: Alpetur 2017/2018 - Budsjett, utgifter osv..

Post by joo »

ojda wrote: Tenker jeg ville brukt fex en sort tverrstrek på "opplevde pass" for egen del :-k
God idè.
jeg har tenkt å redigere kartene med noe slikt nå i vinter. Kos å sitte med kartene og visuelt gjenoppleve turene, og planlegge nye \:D/
Heldigvis er jeg ganske flink å skrive kjøredagbøker, må lese gjennom disse og se til å oppgradere.
Post Reply