Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by DrGreve »

Jeg registrerte at @Ojda måtte laste opp en video på nytt på grunn av rettighetskrav mot en av sangene han hadde benyttet i en av episodene fra høstens "tour of Hispania". Derfor tenkte jeg å legge ut en beskrivelse av hvordan sjekke om hvilke rettighetskrav som er aktiv under en spesifikk sang.
I dette eksempelet har jeg brukt bergenseren Kygo sine sanger.
For å sjekke dette på YT må du benytte den klassiske (gamle) utgaven av videobehandleren til YT. Mulig at det også kan gjøres i betaversjonen men det har jeg ikke brydd meg om å sjekke.

Først må du trykke på "opprett" i den klassiske videobehandleren.
Image


Deretter på "retningslinjer for musikk" under lydbibliotek.
Image

I søkefeltet til høyre kan du enten søke på artist eller på sangens tittel.
Image

Trykk så på den sangen du tenker å benytte for å se hvilke krav som ligger der. Finner du ikke sangen etter søk så ligger den ikke i arkivet til YT og da kan du bruke lydklippet, men dette kan fort endre seg og videoen får rettighetskrav mot seg og eventuelle forføyninger :)

Her er 2 eksempler til på Kygo med andre krav.
Image

Image
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by ojda »

Dette synes ivertfall jeg er veldig bra Greven :thumleft Takk :)
Hadde faktisk ganske nylig vært inne på tanken å høre med deg om du hadde litt rettighetsfri musikk jeg kunne snylte litt på, begynner å gå litt tom i den lista jeg fikk av deg for noen år siden :redface

Var forresten derfra den sperrede låta kom :(
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by DrGreve »

ojda wrote:Dette synes ivertfall jeg er veldig bra Greven :thumleft Takk :)
Hadde faktisk ganske nylig vært inne på tanken å høre med deg om du hadde litt rettighetsfri musikk jeg kunne snylte litt på, begynner å gå litt tom i den lista jeg fikk av deg for noen år siden :redface

Var forresten derfra den sperrede låta kom :(
En sjelden gang endrer rettighetshaveren vilkårene for en sang og det kan man ikke vite på forhånd.
Hvilken sang var det?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by tshansen »

Veldig bra Doktor \:D/

Ikke alle vet om dette :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by ojda »

DrGreve wrote:
ojda wrote:Dette synes ivertfall jeg er veldig bra Greven :thumleft Takk :)
Hadde faktisk ganske nylig vært inne på tanken å høre med deg om du hadde litt rettighetsfri musikk jeg kunne snylte litt på, begynner å gå litt tom i den lista jeg fikk av deg for noen år siden :redface

Var forresten derfra den sperrede låta kom :(
En sjelden gang endrer rettighetshaveren vilkårene for en sang og det kan man ikke vite på forhånd.
Hvilken sang var det?

Det var Pure shores
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by DrGreve »

ojda wrote:
DrGreve wrote:
ojda wrote:Dette synes ivertfall jeg er veldig bra Greven :thumleft Takk :)
Hadde faktisk ganske nylig vært inne på tanken å høre med deg om du hadde litt rettighetsfri musikk jeg kunne snylte litt på, begynner å gå litt tom i den lista jeg fikk av deg for noen år siden :redface

Var forresten derfra den sperrede låta kom :(
En sjelden gang endrer rettighetshaveren vilkårene for en sang og det kan man ikke vite på forhånd.
Hvilken sang var det?

Det var Pure shores
Ok, den med All Saints...?
Enten har den sluppet forbi min sensur eller så har de endret rettighetsmerknadene i ettertid :(
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by ojda »

Sikkert forandret, det er jo en liten evighet siden :thumleft

Fikk forresten mail om denne også, men den funker ivertfall fint i Norge :thumleft

YouTube-videoen din er blokkert i enkelte land på grunn av et krav om opphavsrett. Videoen din er fortsatt på YouTube, men i noen land kan den ikke vises.

Videotittel: Bruspulverguttene del 9

Opphavsrettsbeskyttet innhold: Home We’ll Go (Take My Hand)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by Bikeridr »

Jeg skal rote frem noen lenker og stalltips senere.
Men et alternativ er å søke på "ncs" eller "no copyright sounds/songs". Finnes mye bra, men les rettighetene og publiseringskrav.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by Bikeridr »

D.Greve har jo lagt frem en fin forklaring og tidligere lenker til musikk for bruk.
Jeg har en kollega ombord her som har lagt ut endel musikk og jeg spurte han for noen måneder siden om hva og hvilket som er bra.

Som skrevet i forrige post; let etter "ncs" både på web og Youtube. Alt de ofte krever, er en link i beskrivelsen, ev. en liten epistel i rulleteksten.

NB! Jeg vil gjerne få presisere at dere selv får sjekke og verifisere at media dere bruker i filmene er virkelig royality-free og gratis. Dere får også selv ansvaret for å ev. linke/referere korrekt ihht hva opphavsrettighetshaver krever.

Jeg legger ved noen linker til sider jeg er "medlem" av og hvor jeg har funnet mye grei musikk:
https://soundcloud.com/nocopyrightsounds
https://freesound.org/browse/
https://filmmusic.io/
https://incompetech.com/music/
https://icons8.com/music
https://instrumentalfx.co/download-top- ... -ncs-2017/

Og en YT kanal:
https://www.youtube.com/user/nocopyrightsounds?
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by pelsen »

Jeg pleier å skru av, sette lyden på "mute" når jeg ser på slike videoer. Har som regel lyd fra annen kilde som jeg hører på, så da er valget enkelt når videoen bare har noe pålagt lyd.
Så det blir jo litt dumt at videoen blir sperret pga noe som jeg likevel ikke skal høre på. :idea:
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by RuneMC »

Lastet opp video som viste høyttalermembran-ekskursjon for dypbass på en Monitor Audio høyttaler for noen år siden.

Snever målgruppe, men allikevel over 40K visninger, så enablet reklame som burde generere noen cent. Oppdaget nylig at rettighetshaver til musikken hadde logget krav uten at jeg fikk noe varsel om dette. Dvs alle inntekter til rettighetshaver. Det var knapt hørbart hvilken sang det var (dårlig kamera mic), men stod i beskrivelsen. Uansett slettet den videoen.

Det samme gjaldt et par videoer med "Creative Commons - Content Attribution" sanger jeg brukt på et par MC-videoer. Krav fra rettighetshaver var logget der også. Tenkte at disse var gratis så lenge man henviste til artisten, men neida tydeligvis misforstått av meg, samme greia der - eventuelle inntekter fra visning av videoene om MC-kjøring ville gå til de som håndterer rettigheter for artisten.

Har vel derfor havnet på at man enten må kjøre "talk-show", lage sin egen musikk eller kjøpe abonnement til musikktjeneste for $15/mnd eller noe i den duren, for å kunne tjene noe på videoer om de skulle "gå viralt" og få flere millioner visninger.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Hvordan sjekke copyright sanger Youtube

Post by tshansen »

Jepp, derfor vil jeg anbefale å gå for abonnement hos Epedemic Sound, Artlist etc....
Man betaler 100 - 150,- måneden for veldig mye god musikk, å man slipper at rettighetene skulle bortfalle senere eller noen år senere.

Så lenge man har aktivt abonnement når man laster opp film med eventuelle sanger og SFX har du full rettighet til å bruke de. Skulle du si opp abonnementet ditt en måned senere, vil du fortsatt ha rettighetene i den filmen selv om du ikke har abb på musikken lengre :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply