Ja, huff - stakkars søringa..

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by intruder »

DrGreve wrote:
pollti wrote:Dr Greve, les deg opp på SSB sine sider. Bare Stavanger,Bergen og Oslo som går med overskudd.
Jeg leser SSB sine nettsider og statistikker jevnlig, så jeg er fullstendig klar over tallene.
Det du ikke har fått med deg er diskusjonen i etterkant av din første kommentar hvor de faktiske forhold blir belyst.
Tror du virkelig at Statkraft sitt hovedkontor på Lilleaker produserer verdiene?

ikke for å blande meg og hoppe rundt ukontrollert hos deg Halvard greve.................
men jeg hadde ikke turt å svare onkel POLLTI....

:redface
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by mekkern »

Jeg gjentar at uten penger hadde det ikke vært noe oppdrettsanlegg smelteverk eller fiskebåter.
Greia er jo hvordan en lar penga jobbe og de har også en tendens til å samles hos noen få.


Men for all del -noen jobber jo gratis også.

Personlig så får jeg penger av alle som bruker vann og driter.
Nå har jeg ferie og bruker fellesskapets penger som jeg har fått utbetalt.
så stat og kommune får litt tilbake til subsidier. \:D/ 8)

Skål.
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by DrGreve »

mekkern wrote:Jeg gjentar at uten penger hadde det ikke vært noe oppdrettsanlegg smelteverk eller fiskebåter.
Greia er jo hvordan en lar penga jobbe og de har også en tendens til å samles hos noen få.


Men for all del -noen jobber jo gratis også.

Personlig så får jeg penger av alle som bruker vann og driter.
Nå har jeg ferie og bruker fellesskapets penger som jeg har fått utbetalt.
så stat og kommune får litt tilbake til subsidier. \:D/ 8)

Skål.
For det første så skjønner jeg ikke relevansen i kommentaren din i forhold til verdiskapning, hvor det skapes og hvor det registreres.
For det andre, det var i stor grad lokale grundere som startet oppdrettseventyret langs kysten men pengesterke investorer har kjøpt opp det meste. Her på Helgeland er det vel bare Sinkaberg-Hansen og Nova Sea som er igjen på lokale hender.
For det tredje, uten lokale råstoffer hadde det vært lite med penger som kunne registreres som overskudd i Oslogryta.
Når det gjelder fiskebåter så har disse eksistert lenge før vikingetiden og i nyere tid (les, gjennom motoriseringen) ble de kjøpt på avbetaling, av lokale fiskere. At kvotereguleringen har skviset ut den kystnære fiskerflåten til fordel for store enheter eid av blant andre Røkke og co er ikke fiskernes feil.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by Bikeridr »

DrGreve wrote:At kvotereguleringen har skviset ut den kystnære fiskerflåten til fordel for store enheter eid av blant andre Røkke og co er ikke fiskernes feil.
Takk, Halvard - Spikeren på hodet og nøyaktig mitt poeng. :thumleft
pollti
Posts: 748
Joined: 08 Nov 2015 15:55

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by pollti »

DrGreve wrote: Tror du virkelig at Statkraft sitt hovedkontor på Lilleaker produserer verdiene?

Nei det tror jeg ikke. Verdiskapningen blir justert så det Statkraft måtte ha av overskudd fra hovedkontoret blir ført opp i distriktene og ikke i Oslo.
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by intruder »

Nå har snøen funnet vegen hit...men ikke vinterfreden dessverre.
Min sønn er dessverre fotballidiot---hver dag er det "blablablablabla" fra reportere med sannsynligvis iq nesten på mitt nivå.
Jeg gir egentlig faan i om Ronaldo står der nonchalant med armene i siden..
som sin artsfrende Trump har gutten jaggu fått korona.... :thumleft
Så nå blir det for fattiggutten Osvaldo å sitta med en kjærlighet på pinne i venstre hånd og en annen pinne i den andre...

men så...somet lyn fra himmelen plopper utbetalingen md sjukepengene ned i postkassa

takk te n Rotmo
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by intruder »

Karasjok og Kautokeino,,,så langt fra Mjøsas strand....sang n Tore Halvorsen. :thumleft
Er dessverre blitt mindre og mindre å lese fra jhn etter hvert. :shock:
Om han har stått vinteren av håper jeg han snart beærer en med nyheter....
åssen det står tell i Stabbursdalen , ved Jiesjavvre , i Øksfjord og i Kirkenes !!

Nå får du våkne gutt :smt031 :smt028
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by intruder »

:smt032
Nå er tiden inne....bedre føre var !
Fisketur i Valdres kan jeg ikke påberope meg , men en laks fra Gaula på 3 kilo har jeg på samvittigheten.
Et herlig øyeblikk...internasjonal oppmerksomhet fra klappende svensker på andre sida av elva. =D>

Tenkte på å fortelle det før , nå var tiden inne......en KliffArne i bobil med han Rudolf innni......neiggu om den karen skal ta meg på senga.....verbalt :redface


takk te n Rotmo :plystre
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by intruder »

Ja nå har det blåst som bare f.... rundt husnova her i flere dager....men ikke såpass at et eneste vogntog har blåst av Mjøsbrua en gang....
så vi står han nok av som saman sier....
men satana perkele lell sier nå jeg :smt099
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ja, huff - stakkars søringa..

Post by ArcticTiger »

intruder wrote: 21 Jan 2022 11:55 Ja nå har det blåst som bare f.... rundt husnova her i flere dager....men ikke såpass at et eneste vogntog har blåst av Mjøsbrua en gang....
så vi står han nok av som saman sier....
men satana perkele lell sier nå jeg :smt099
Her i Ænnebu har det blåst noe helt jævlig :shock: Jeg hadde ei tom plastbøtte stående borte ved garasjen, og i et kraftig vindkast tok vinden og heiv bøtta 3 meter bortover :shock: :shock:
Post Reply