Problemer med Slic3r

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Problemer med Slic3r

Post by inunf »

Jeg har heller ikke opplevd problemer med å slice STL-filer, hverken de jeg tegner selv eller de få gangene jeg har lastet ned noe fra Thingiverse. Jeg har justert litt på oppløsningen for å unngå "kantete" design. Filene nå blir opp mot ca. 50 mb. Mulig dette blir bedre med 3MF, har ikke brukt det så mye.

Ellers har jeg lite å tilføye om CAD-program, jeg har nesten kun brukt SolidWorks og Inventor. De er greie nok, men av og til stanger man hodet i veggen der også pga. ting som bare ikke fungerer. Vet ikke hvor mye bedre de er enn gratisprogrammene, men Inventorpakka jeg bruker i den nye jobben koster 25k i året og det er nok av frustrasjon å ta av.

Har forresten hørt at det skal være mulig å få tak i programvare helt uten abonnement og andre betalingsløsninger enkelte steder på internett. Kanskje det hadde vært noe som passet til bruk midtfjords uten internettdekning?
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Heh, tråden tok jo nesten av, jo :D

Jeg har kommet frem til at jeg blir å bruke FreeCAD i mindre grad.
Jeg har satt neg inn i, og lært meg OpenSCAD og kan fint produsere parametriske modeller der.
DesignSpark Mechanic eies/distribueres av RS Components og er gratis. Det er dønn stødig og lett å starte med.

OpenSCAD er et "tekstbasert" designprogram som tar opp 45mb på disken. Filene i "arbeidsformatet" er ren tekst, og man kan egentlig modellere i notepad.

DesignSpark Mechanic tar opp 2,6gb på disken. Arbeidsfilene er komprimert, men kan åpnes i f.eks 7zip og man kan da se xml-strukturen.

FreeCAD sitt arbeidsformat er også komprimert xml.
Men ja, siden jeg har lært meg både DesignSoark og OpenSCAD, så seiler nok FreeCAD ut av disken her etterhvert.

Ja, og jeg fortsetter heller "formatkrigen" med de som fungerer hos meg; amf og obj :)
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Sparker litt liv i denne igjen.

Da har jeg avhendet min noe sære og lobotomerte DaVinci én-extruder-kun-ABS printer og bestilt en ny dual extruder med større printplate og som også kan printe nesten hva som helst utenom rustfritt stål.

Jeg planlegger å starte forsiktig med Ultimaker Cura som slicer, da den nye (som ikke er kommet ennå) bruker en "egen" Cura, men er kompatibel med alle Cura-flavører og ellers det meste av slicere som snakker Marlin.

Jeg har fått til å lage modeller i .3mf som da kan printes med to extrudere fra én enkelt fil. Skal man bruke STL (som jeg ikke akkurat elsker), må det importeres og "merges" 2 filer. Går faktisk fint i Cura å importere to STL (eller, som jeg foretrekker; AMF) for så å eksportere fil som prosjektfil med .3MF format. Filen kan da også åpnes i Win10 3Dprint app.

Spørsmål da; "trenger" jeg å kjøpe Simplify3d, eller er (Ultimaker) Cura mer enn bra nok?
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Problemer med Slic3r

Post by RuneMC »

Har 3D som hobby og kjøpte engang i tiden permanent lisens for Zbrush 4 (dvs i 2010)
Permanent lisens betyr ikke bare permanent lisens til versjonen du kjøper men også alle nye versjoner - ganske unikt og kjenner ikke til noen annen programvare som har denne typen lisensiering :thumleft

Ser Zbrush 2021 nettopp er lansert med bl.a. 3MF støtte... i tillegg til en imponerende mengde nyheter med dynamisk simulering av tekstiler, etc, etc, etc... Lastet ned og installert nå og joda, både import og eksport av 3MF finnes. Importerte en STL fil fra Sketchfab, lagret ut som 3MF og importert 3MF, funker dette :)

https://youtu.be/UvoDjXYfPSk?t=615
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Takk for innspill, RuneMC.
Men det er nok ikke den typen program jeg er ute etter. Blender kan gjøre litt av det samme og er gratis opensource. I tillegg har jeg Adobepakken, så både Fuse og Dimension kan brukes på samme måte.
Dette er jo mer av typen modelleringsprogram og ikke slicer.

Det er slicer som "spiser" STL, 3MF, AMF osv og "slicer" det til GCode som er språket både CNC og 3Dprintere bruker. En slicer "oversetter" en modell til hvert enkelt lag som skal printes og inneholder all info om temperatur på dyse og ev byggeplate, samt printhastighet, infill og parametre man setter for print.
Men har nå egentlig konkludert med at Ultimaker Cura i nyeste versjon får holde. Ser at flere av "de store" 3Dprint-influencere på YT mener Simplify3D har sovet i timen og lever nå på "vi-var-en-gang-best" mens de frie opensource slicere har gått langt forbi på veldig mange områder.

Såvidt meg bekjent finnes det kun ett eneste slicerprogram som tar betalt; Simplify3D, og de krever $149,- for en lisens som kun gjelder for den ene versjonen en kjøper lisens for. YT flyter over av sure brukere som ble lovet gratis oppgradering fra 4 til 5 sålenge oppdateringen fant sted under ett år etter kjøp. Dette kom de ut med i august i fjor og sa v.5 var planlagt i oktober. Alle som "satt på gjerdet" kjøpte da og v.5 er fortsatt ikke kommet. August er forbi og snart er det oktober igjen, så det betyr at de som kjøpte med "lovnader" om gratis oppgradering føler seg lurt.

Næh, blir nok å sitte lenge på gjerdet jeg. før jeg blør masse dollarpenger til et firma med fagre løfter som blir brutt.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Problemer med Slic3r

Post by knutk »

Bikeridr wrote:Sparker litt liv i denne igjen.

Da har jeg avhendet min noe sære og lobotomerte DaVinci én-extruder-kun-ABS printer og bestilt en ny dual extruder med større printplate og som også kan printe nesten hva som helst utenom rustfritt stål.

Jeg planlegger å starte forsiktig med Ultimaker Cura som slicer, da den nye (som ikke er kommet ennå) bruker en "egen" Cura, men er kompatibel med alle Cura-flavører og ellers det meste av slicere som snakker Marlin.

Jeg har fått til å lage modeller i .3mf som da kan printes med to extrudere fra én enkelt fil. Skal man bruke STL (som jeg ikke akkurat elsker), må det importeres og "merges" 2 filer. Går faktisk fint i Cura å importere to STL (eller, som jeg foretrekker; AMF) for så å eksportere fil som prosjektfil med .3MF format. Filen kan da også åpnes i Win10 3Dprint app.

Spørsmål da; "trenger" jeg å kjøpe Simplify3d, eller er (Ultimaker) Cura mer enn bra nok?
Litt usikker på definisjonen av 'Bra nok'.
Men vil nevne at undertegnede har benyttet Cura sammen med Ultimaker printer, og det har funka fint.

Når det er sagt, min printer har kun en dyse. Hvordan Cura funker om man benytter 2 dyser har jeg ingen formening om.
Men Ultimaker pusher Cura, også for sine printere med 2 dyser, så det skulle ikke forundre meg om det funker. De er veldig opptatt av at alt skal funke problemfritt (og tar seg betalt deretter :) )

Hva med å begynne med Cura og vinne erfaring? Funker det greit er det ingen grunn til å kjøpe Simplify 3d.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

knutk wrote: Når det er sagt, min printer har kun en dyse. Hvordan Cura funker om man benytter 2 dyser har jeg ingen formening om.
Men Ultimaker pusher Cura, også for sine printere med 2 dyser, så det skulle ikke forundre meg om det funker. De er veldig opptatt av at alt skal funke problemfritt (og tar seg betalt deretter :) )
Hmm, ja - printerne koster og jeg hadde tidligere våte drømmer om dem. Men Cura er gratis og faktisk blitt veldig bra, som jeg ser.
knutk wrote: Hva med å begynne med Cura og vinne erfaring? Funker det greit er det ingen grunn til å kjøpe Simplify 3d.
For å være ærlig, så tror jeg ikke det er erfaring det skorter på. Har nå kjørt noen ruller og kg med ABS gjennom den lobotomerte printeren siden jeg kjøpte den i 2014.
Jeg har hittil brukt Slic3r istedet for Cura, siden det nå var dengang jeg var "newbie" i 2014 og folket hadde laget profil for min printer til nettopp Slic3r. Har vært innom Cura og også Repetier sporadisk, men det var "forvirrende mange" profiler forhåndslagret og vanskelig å finne frem til den profilen jeg trengte.
Nå er Cura levert med profiler for den CR-X'n jeg har bestilt og jeg har "prøveslicet" litt. Jeg liker det jeg ser :thumleft

Så nå må nå den der printeren komme og jeg får begynt å "leke" meg igjen :)
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Problemer med Slic3r

Post by RuneMC »

Jepp, tenkte mest utifra om kanskje ZB lager kvalitativt gode 3MF filer som sikrer at slicerne får en enkel jobb. Tror kanskje det, da det er endel som bruker ZB profesjonelt til å lage alt fra figurer til smykker (f.eks. via 3D printer med voksfilament -> støpeform https://www.youtube.com/watch?v=iKgA6xGDu_c )
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by hakhap »

Kaprer tråden litt, men hva ska en se etter hvis en skal finne seg sin første 3d printer?

Eks kom jeg over denne etter å tweaket litt på søket her
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Ender 3 er helt konge. Ev. gå opp en tusenlapp og få arbeidsjernet Ender-5.
IKKE kjøp CR-6 ennå. Altfor mange barnesykdommer.

Jeg har akkurat byttet ut min noe kranglevorne og sære DaVinci med en Creality CR-X Dual Extruder.
Tips: Ikke kjøp Dual Extruder før du har lært deg tweakingen og settingene på en enkeltextruder.

Søk opp Crealitygruppa på FB og leit opp 3D Printing Nerd, Makers Muse, Thomas Sanladerer og Chep på YT. Masse fine opplæringsvideoer og også med anbefalinger til/mot Ender 3 og 5.

Så får vi ønske velkommen i klubben. Vi får lage oss en 3D-tråd etterhvert da vi begynner å bli noen stykker med interesse i smeltet plastikk :)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Problemer med Slic3r

Post by knutk »

Når man er usikker på behov og nytteverdi kan det være lurt å starte med en rimelig printer. Man vet ofte ikke hva man trenger før man har holdt på en stund.

Men der er oftest en sammenheng mellom pris og 'hva man får'.
Den linkede printer er listet med 3 ulike materialer den kan skrive ut. De listede materialene dekker svært mange behov.

Printeren er åpen og har en bunnplate som tilsynelatende beveger seg og representerer den ene aksen.
Åpenheten begrenser printing av en del materialer som er sære på varmen, feks. nylon og ABS.
Bunnplate som beveger seg betyr at den ene aksen representerer en relativt tung masse i bevegelse. Dette innebærer muligheten for at denne aksen overskyter litt i bevegelsen (når motoren stopper vil plata bevege seg litt til før den stopper).

De nevnte begrensingene har nok mest betydning om man trenger å lage gjenstander som krever stor mekanisk styrke (grunnet begrenset utvalg av materialer), og om man skal lage deler som skal passe til hverandre der tilpassingen krever presisjon i 1/100 mm klassen. (Press-pasninger)

Kjenner til flere som benytter åpne skrivere. I praksis er ovennevnte begrensinger sjelden et problem. Og den dagen behovet dukker opp er skriveren i utgangspunktet så rimelig at om man selger den og kjøper noe annet er verditapet ubetydelig.

Lykke til i en fasinerende verden av 3D printing :D :thumleft
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Problemer med Slic3r

Post by Bikeridr »

Mange gode poenger fra knutk her.

Ender 3 (og 5) får man "enclosure" til om man vil printe ABS. Nå er jo ABS et utgående materiale og PETG er på full fart inn. PETG trenger ikke lukket printer, men man må skru av kjøleviften etter de første par lagene for å unngå delaminering og warping. Jeg har også åpen printer av samme type og fra samme fabrikant. Det er listet 3 typer, ja - men den kan printe omtrent alt utenom nylon som stock unit. Uansett, man setter ikke en "nybegynner" til å printe nylon iallefall.. Det er vel ett av de vanskeligste materialer å printe.

Ender 3 kan fint printe TPU ("gummi") men det krever at man går ned på hastigheten betraktelig.

Beste råd fra meg er å gå for den lenkede Ender 3 til kr 3.500,- Noe særlig billigere tror jeg ikke en kan få en ferdigmontert printer av brukbar kvalitet.

Så oppfordrer jeg sterkt til å begynne med det enkleste printmaterialet; PLA. Når man så får "dreisen" på dette, begynner man med PETG hvis man vil ha "produksjonskvalitet" istedet for "prototype". TPU kommer senere igjen.

Pr i dag ser jeg ikke nødvendigheten av å kjøpe ABS og derved forsvinner litt av "ulempen" med åpneprintere. Dog, man kan jo alltids sette opp "draft shield" i Sliceren. Ja, Creality liker seg godt med Ultimaker Cura Slicer. Her er det massevis av innstillinger, men mye som er satt aturmatisk basert på valgt materiale og printer.

Selv om man begynner med en "billig" printer, som Creality, så er den meget enkel å modifisere og oppgradere. Så lenge X, Y og Z motorene og aksene er i orden, kan man bytte ut extruder til direct drive og ev i rustfritt stål istedet for messing/alu slik at man kan øke temp til bruk ved nylon.

Så - "løp å kjøp" :)
Blir gøy å lage en 3D-print-tråd her inne :thumleft
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Problemer med Slic3r

Post by knutk »

Nå trekker jeg litt ut på siden av tema.

Ang ABS, så er jeg enig i at det som oftest kan erstattes med andre materialer med bortimot tilsvarende egenskaper, hvor alternativene er mye lettere å handtere.

I praksis har min bruk av ABS begrenset seg til enten enkle figurer hvor deformering ved avkjøling ikke er en utfordring, eller hvor figurene er litt utfordrende i utforming slik at det er enklere å printe dem ut i flere enkeltdeler og sette dem sammen etterpå. Dette fordi ABS har den vidunderlige egenskapen at den kan sveises sammen ved hjelp av noen dråper Aceton.
Post Reply