Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Her kan du diskutere akkurat hva du vil, det trenger ikke være MC-relatert.
Post Reply
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by intruder »

De fleste av oss har jo tradisjonelt mat og drikke i førjukstiden som vi har vokst opp med .
Mange nye landsmenn fra ulike verdensdeler har bragt med seg sine egne favoritter...
hvordan stiller vi oss til dette og søker vi nye favoritter ?

:thumleft
Last edited by intruder on 19 Nov 2020 10:40, edited 1 time in total.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Mat og drikke i førjulstiden

Post by Tommas »

intruder wrote: 09 Nov 2020 16:29 De fleste av oss har jo tradisjonelt mat og drikke i førjukstiden som vi har vokst opp med .
Mange nye landsmenn fra ulike verdensdeler har bragt med seg sine egne favoritter...
hvordan stiller vi oss til dette og søker vi nye favoritter ?

:thumleft
Hva med trådstarter selv?

Jeg spiser det jeg får servert, og det er stort sett alltid tipp topp. Ribbe med hint av asia var stor suksess :thumleft
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mat og drikke i førjulstiden

Post by intruder »

Herover går det mest i ribbe og pølse jule- og nyttårskvelden iallfall.
ellers er jo fårikål og rakfisk populær mat om høsten.
Etter at pizza,kebab,sushi og kinamat gjorde sin entre blir jo dette mer vanlig også...
Drikke , tja...kanskje litt øl...har etterhvert blitt mer og mer " avholdsmann "...i gammeltida var det stikk motsatt ! :roll:
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Mat og drikke i førjulstiden

Post by Bikeridr »

Tradisjonelt (før vi flytta fra Norge) gikk det i svineribbe med sprø svor, sosisser, mandelpotet og rødkål. 1. Juledags frokost er bløtkokte egg med juleansjos.
Etter vi flytta er det svineribbe med sprø svor og hjemmelaget rødkål. Mandelpotet og sosisser må jeg smugle med meg fra Norge, og de gangene det ikke går blir det lyse kalkunpølser og lettkokt lokal potet som ertatning.

1. Juledags frokost er med innsmuglet juleansjos og bløtkokte egg. De gangene jeg ikke får med meg juleasnsjos blir det Abbas gaffelbiter.

Nyttårsaften er det innsmuglet pinnekjøtt og går ikke det, så er det røkt svineknok som gjelder.

I år kan vi jo takke coronajævelskapen og da blir det i Norge, uten kone, med tradisjonell svineribbe, rødkål og sosisser og lutefisk til 1. Juledag. Videre blir det kalkun på Nyttårsaften hos min søster.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Mat og drikke i førjulstiden

Post by ArcticTiger »

Neeii, det blir nå det vanlige: Wienerpølse i Lompe m/rå lauk. Og kanskje en Grandiosa på selveste Jole-kvelden \:D/
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mat og drikke i førjulstiden

Post by intruder »

ArcticTiger wrote: 09 Nov 2020 20:50 Neeii, det blir nå det vanlige: Wienerpølse i Lompe m/rå lauk. Og kanskje en Grandiosa på selveste Jole-kvelden \:D/


Du Gaute er nå deg selv lik :twisted:
å om det bli før lite ribbe ått a jordmor-Matja å hæinn som va på Hammar mæ grisslaktet sitt kæinn ve da itte skylde på musslima....

:shock: :smt076
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by intruder »

Har et julegaveønske : og...je tru på nissen einn gong i året fortsatt :plystre

OJDA ..hei på deg....som n Rotmo skrev,noe omskrevet ::

Je meinte itte å såre deg med tøys og tull,det vart bare tull for jeg var litt full
du er jo så god som gull...
Går ofte for langt fantasien min,sier rett og slett fy faan skinn...
så slæpp mæ inn....slæpp mæ inn :smt039

takk te n Rotmo
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by JK95 »

Til tross for utvandring til söta bror så skal vi så klart prøve å få til ribbe med sprø svor. Mandelpotet, surkål og salt potetgull er obligatorisk tilbehør :thumleft
Videre ut i romjula, siden jeg ikke får pinnekjøtt på julaften så må vi prøve å få smuglet hit det tror jeg :-k
I tillegg skal jeg i år, siden jeg ikke kan hjem til Norge og få det servert hos bestemor, prøve meg på å lage søtribbe \:D/ Ikke sånn asiatisk vri, men gammel tradisjon bestemor har holdt på som jeg akter å føre videre 8)
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by kvase »

Her i huset har vi ingen tradisjon for vi er så lei den såkalte jule maten den dagen selveste hjulaften står å prikker på datoen.
Så vi har prøvd litt forskjellig men denne ble bra 2 ganger https://www.matprat.no/oppskrifter/gjes ... ellington/
:thumleft :D
Så har vi litt utradisjonelt https://www.dn.no/smak/oppskrifter/vilt ... 2-1-469496
- :thumleft \:D/
Så den jeg liker godt
Et par gode pepper biffer med bernesaus - Ovnsstekte rotgrønnsaker persillerot/Søtpotet/Gulrot/ stekes på plate med litt olivenolje drysset over i lag
med litt krydder og urter. Rotgrønnsaker kan erstattes av en hvitløks fløtestuet poteter med et lokk av smeltet ost fritt valg der
tilbehør Stekt rødløk + Aroma champion sopp.+ små asparges som stekes i margarin slik at de får litt saltsmak \:D/
- :thumleft
Ja så må man ta med noe fra den kalde nordlige delen å da prater jeg om finn biff gryte av avskjær som et godt herremåltid dette er noe jeg lager ca, 6-7 ganger gjennom høst til vår.
- :thumleft
Ellers går det mye i Wok mat og diverse ikke tradisjonelle middager slik som ofte brødskiver med rikelig pålegg - Vi bruker ris til 5 av 7 middager poteter lite
-
Tar med dette fine bilde av Viltburger
Image
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by Kant1 »

Mat i jula skal man normalt ikke kødde med, der har jeg hatt stramme linjer mellom dagene og måltidene.
Men en verden i endring setter sine spor også på julemenyen

Julaften er selvfølgelig preget av årntlig pinnekjøtt, laget sjøl. Type, ferskt og røyket, av villsau (lam) på eget beite.
Non pluss ultra, ingen over og ingen ved siden.

1.dag har vi i min familie normalt hatt rester fra julaften, men jeg er jo någet mer bereist enn mine opphav, så på Heimdal har vi etterhvert prøvd oss både på lutefisk og andebryst. Tror det blir lutefisk i år, hvis ikke vi samler oss med søster min sin familie, og har en vilt aften med rype og reinsdyr.
( de er litt mer frimodige på den siden )

2.dag er det østlandsmat... ribbe med alt slags tilbehør, "mammastyle", men siden mamma nå begynner å dra på åra, blir det vel jeg og søster min som må ta tørn... og dessuten lære opp neste generasjon til å bli dugande juleverter, slik at vi gæmliser snart kan komme på besøk og få maten servert.

Deretter, utover i romjula, gjør vi slik vi gjerne gjør i adventstiden.
Prøver å spise litt mer fisk enn normalt, fersk torsk med tilbehør... det er ikke mye som slår det.
Ørret fra elva og vannet oppmed hytta er jo kanongodt hele året.

Mat er godt.. hilsen Onkel O
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by mekkern »

Her i huset så er det klassikerne Ribbe og julepølser med tilbehør OG hjemmelagede grove kjøttkaker a`la Fatter`n..
Uten kjøttkakene blir det ikke jul for guttungen. =P~

I år blir det meste Corona-amputert så det blir ikke det store familie innrykket.. :(
Litt kjipt å bare lage mat til 4 voksne... :smt111
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by kvase »

Nå står frua i huset å serverer mye hjulemat fra November nærmest til januar på sin arbeidsplass klart har du stått i jule matlukt i 1 1/2 måned så tipper jeg de fleste er forsynt når hjulaften er der.
-
Jula har falma mye når det gjelder tradisjon rundt forbi-
-
Nå har ikke min Kone et Norsk opphav :thumleft og etter 40 år frem til jeg møtte henne så var hun singel uten unger og gubbe men en helvetes masse gamlinger Norske sådan å stelle for inn i Jula med alt det medfører
-
Å jobbe i helsevesenet er nokk mer utfordrende ofte en å stå bak en maskin så jeg unner henne den friheten i Jula og stå over Norsk såkalt Hellig julemat her i huset.
-
God jule mat til alle dere der
36675001_2161497917404581_5218771304890499072_n.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by intruder »

Jula blir uansett ikke som før...kjas og mas fra handelsstanden i et par måneder gjør at en får hele greia i vrangstrupen tidlig i desember :-k

Hils kona og vi setter pris på alle som bidrar innen helsesektoren i disse koronatider !!

PS !!...i går ble det pepperstek på Toscana i Brumunddal... =D>
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Mat ,drikke og annet i førjulsstria

Post by intruder »

:smt100

I min ungdoms fagraste vår............sang Sven Ingvars i alderdommen... :smt033 :smt034

for egen regning må jeg innrømme at tørsten var enorm .. i en tiårsperiode var tørsten enormt påtrengende...endog vørterøl og brigg var livsnødvendig [-X :-k

i år har jeg kjøpt ei Ringnes Hjuleøl.......men heinn i æill vær `n ha je gjort ta a :-k :-#
Post Reply